Ladda 100% och köra direkt?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Det här är fortfarande fantastisk läsning; tror jag har berömt AAKEE tidigare, så kastar lite beröm över iAkita också.

Jag som egentligen räknar med och är fullständigt trygg med att batteriet håller tillräckligt länge på min e-Niro (4k mil so far) och inte egentligen bryr mig, läser ändå med stort intresse er debatt i ett ointressant ämne :lol: .

Tack så mycket, det är skönt när insatta personer försöker sätta in varandra i sitt eget tankesätt och bådas svar läses kritiskt i syfte att med kunskap i sin egen ståndpunkt besvara frågan.
... att initialt läsa synpunkter för att förstå, och sedan därefter läsa för att besvara, allra helst vid olika åsikter, är nyckeln till kunskap och förhoppningsvis samhörighet.

En något omogen och barnslig funderation kommer härsomföljer: Skulle man kunna för-calendar-age:a ett batteripack och sälja det likt "kommer inte att degraderas över tid" genom att låta packet stå i så dåliga förhållanden att faktisk calendar aging efter denna ogynnsamma lagring blir insignifikant? Säg att man låter det degraderas ner till 85% och därefter hävdar man att calendar aging försumbar och kvar blir endast cyclic aging..

Eller är det så att när man tappat en viss mängd av kapaciteten på packet så är batteripacket i praktiken kasst och kommer snabbt bli oanvändbart likt en mobil eller laptop efter något år, och det enda man åstadkommit med att för-åldra :roll: batteripacket är att man tagit bort kapacitet på vägen?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3928
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av AAKEE »

mastodontfilmsmats skrev: 12 apr 2023 19:01

En något omogen och barnslig funderation kommer härsomföljer: Skulle man kunna för-calendar-age:a ett batteripack och sälja det likt "kommer inte att degraderas över tid" genom att låta packet stå i så dåliga förhållanden att faktisk calendar aging efter denna ogynnsamma lagring blir insignifikant? Säg att man låter det degraderas ner till 85% och därefter hävdar man att calendar aging försumbar och kvar blir endast cyclic aging..

Eller är det så att när man tappat en viss mängd av kapaciteten på packet så är batteripacket i praktiken kasst och kommer snabbt bli oanvändbart likt en mobil eller laptop efter något år, och det enda man åstadkommit med att för-åldra :roll: batteripacket är att man tagit bort kapacitet på vägen?
Industrin räknar ett lithiumbatteri förbrukat när kapaciteten sjunkit till 80%. Det är standarden, när batterier testas brukar de börja bli oförutsägbara vid ungefär 20% kapacitetstapp.
Det finns tester där de fortsätter som innan efter 20% tapp, men jag skulle säga att 80%-gränsen är vettig.

En elbil som används utan att lång range behövs kanske klarar sig en bit till, men alla batteriet kommer inte leva välfungerande dit.

Det verkar dö en del model S-batterier i usa, de har nog inte nått 20% degradering, i vart fall inte passerat.

Jag tror inte det är någon bra ide att sälja dyra
högkapacitetsbatterier som degraderats till SR-range.

Det är lätt att bli fartblind i en sån här tråd.
Batterierna kommer hålla garantitiden ut, i de allra flesta fallen. I varma länder kanske inte så mycket mer, och i Sverige kanske 10-15 år om man laddar som de flesta gör.
Jag är dock övertygad om att det kommer finnas folk som sitter med svarte petter och ingen vill köpa bilen av dem i framtiden därför att batteriet är grymt trött. Detta trots kanske att bilen är i fint skick.

Jag är med och skriver i första hand för att det finns så grymt mycket myter (som inte alls stämmer) runt batterier, tex att batteriet skall laddas till 80 eller 90% och mår bäst av det.
Det är ju synd att gå omkring och tro att man faktiskt gjort det allra bästa för batteriet i fem år, för att sedan inse att man laddat till den sämsta SOCen dagligen i fem år, om man hade tänkt vara batterikramare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3928
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av AAKEE »

I diskussionen om att högre SOC automatiskt skulle ge högre degradering:

Potentialen i Anoden är den drivande faktorn, och den minskar med ökande SOC men inte linjärt:
38DF643C-4F1F-4E09-88D1-DD713E18113D.jpeg
I denna bild kan man se anodens potential i de övre diagrammen:
Det är inte svårt att se kopplingen mellan anodens potential och degraderingstakten:
6CF00200-44FE-4CF5-A3C4-E8B469402D18.jpeg

Vissa forksningsresultat visar (ganska många faktiskt) att batterierna degraderar långsammare vid 100% än vid 80%.
Oftast är det inte stora skillnader men man kan se antydan till det.

Den här rapporten såg fenomenet väldigt tydligt i alla temperaturer och alla kontrolltillfällen.
Cellerna är 2170 NCA (de avslöjar inte tillverkaren).
EA77F536-219B-4CBE-A2AC-32CFC4D11A8F.jpeg
Jag har sett liknande med mina Panasonic 2170 NCA, men inte så extremt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar