Re: Elbilars batterier degraderas med 1,8% per år
Postat: 19 apr 2025 09:11
100% degraderar egentligen inte mer än 80 eller 90% när det gäller tiden (calendar aging).
Nja, för äldre Panasonicceller är ungefär 5-5.5% första året normalt i Sverige. Det blir ~9.5% på tre år, 11 på fyra.granlundii skrev: ↑19 apr 2025 12:4210% skulle vara inom det normala efter tre år ja, men det är rätt stor skillnad på 10% och 16%. Förhoppningsvis har degraderingen avtagit rejält efter det, annars tyder det på någon typ av problematik (?)
Om du menar mig; Nope. Det är inte alls vad jag säger. Vi redde väl ut det tidigare i tråden?
Standarden bland folk är att ljuga för sig själv och komma ihåg fel utgångsräckvidd, eller i äldre S/X tex blanda ihop rated och typical.granlundii skrev: ↑20 apr 2025 10:53Jag upplever att bilden kring degradering är ganska "spretig". Alla elbilar har klart högre degradering än 1,8 % de första åren, men vissa kommer att på längre sikt komma ner i 1,8%. Sen kompliceras mätningar av bilarnas olika buffers osv. Många användare gläds fortfarande åt 100% SOH på 2-3 år gamla elbilar i diverse diskussioner![]()
Man behöver nog inte vara orolig för att de tappar så mycket att garantin slår in (om inget rent fel på batteriet inträffar) men vissa av bilarna kommer nog ligga väl över 20% kanske runt 25% när garantin går ut.granlundii skrev: ↑20 apr 2025 10:53Läste Plaid-tråden här tidigare, och baserat på den finns det fog att vara lite orolig. Men kan den snabbare degraderingen på Plaid bero på effektuttaget månne?
Det är ju generellt så att man vill ha mycket stor andel lithium, nickel och mindre andel tillsatser.granlundii skrev: ↑20 apr 2025 10:53Sen finns det kanske också visst belägg för det AAKEE skriver att batterierna blivit känsligare för degradering efter att man minskade kobolthalten och ökade nickelhalten. Har du AAKEE någon bra källa på detta?
Det med batterikylning är en myt om man frågar mig.granlundii skrev: ↑20 apr 2025 10:53Ännu en sista aspekt - många påstår att snabbladdning inte just påverkar längre - pg.a. effektiv batterikylning. Jag är fortfarande lite fundersam på dessa då snabbladdning i sig nog belastar och värmer batteriet "hårt". Är det tillräckligt bevisat att snabbladdning långsiktigt forfarande har liten påverkan på livslängden av elbilsbatteriet?
Jag, om jag är en av de som avses, jämför i huvudsak med de faktiska värden som BMS rapporterar och från relativt nyligen med Teslas batteritest som nu är åtkomligt från vanliga Service-menyn av ägarna/brukarna.
Kia har väl en buffert på 4.5%. Man kan undra om den bufferten försvinner efterhand, så att SOH fortfarande visar 100%granlundii skrev: ↑21 apr 2025 09:21En aspekt där jag lite vill tro att verkligheten är mer positiv än laboratorietesterna är att degraderingen verkar (upplever jag) avta kraftigare än förväntat efter de första 3-4 åren. Det är i alla fall min uppfattning, men vi får väl mera data hela tiden på ifall så är fallet.
Dock håller jag nog med AAKEE om mycket - att degraderingen är större i början än vad de flesta tror / att är det fel att många bilar har rätt stor buffer så att SOH visas alltför högt. Begagnatköparna blir därmed lurade att batteriet är i bättre skick än vad det är. Bland värstingarna finns bl.a. de koreanska bilarna, såg häromdagen den 2021 E-Niro till salu med 232 000 km på mätaren som enligt tredjepartstest (AVILOO) har SOH 100%![]()
Det ovanstående är ju en av anledningarna att ett företag som tar räckviddsdata och presenterar det som [degradering] blir felaktigt.
Har sett ett flertal Kia eNiro uppvisa liknande resultat. Tom de från 2019 och 20000+ mil uppvisar ingen eller högst nån enstaka procent degradering. Möjligen nån buffer som äts upp först. Ägarna upplever ingen minskad räckvidd, så om syftet är att beskriva räckvidd i förhållande till ny så är väl testet ok.granlundii skrev: ↑21 apr 2025 09:21En aspekt där jag lite vill tro att verkligheten är mer positiv än laboratorietesterna är att degraderingen verkar (upplever jag) avta kraftigare än förväntat efter de första 3-4 åren. Det är i alla fall min uppfattning, men vi får väl mera data hela tiden på ifall så är fallet.
Dock håller jag nog med AAKEE om mycket - att degraderingen är större i början än vad de flesta tror / att är det fel att många bilar har rätt stor buffer så att SOH visas alltför högt. Begagnatköparna blir därmed lurade att batteriet är i bättre skick än vad det är. Bland värstingarna finns bl.a. de koreanska bilarna, såg häromdagen den 2021 E-Niro till salu med 232 000 km på mätaren som enligt tredjepartstest (AVILOO) har SOH 100%![]()
Teslafi är inte en bra referens för det: Mitt batterie var 99.4kWh nytt, 132 kWh idag
Problemet med ovanstående är ett par problem.BrooklynS skrev: ↑23 apr 2025 07:07Samtidigt drog den 60,03 kWh (87% enligt samma program) av batteriets kapacitet i förrgår under en 40 mil lång resa mellan Hemavan och Luleå. Det motsvarar en maximal kapacitet av 60,03/0,87=69 kWh. Dvs batteriet har sedan nytt tappat 9kWh vilket är 9/78=11,5% degradering.
Varje km är värd 149Wh vid 100% på din bil.BrooklynS skrev: ↑23 apr 2025 07:07Nu tror jag att jag har förstått att man måste köra 100 till 0 för att verkligen få exakt kapacitet men jag nöjer mig med att konstatera att degraderingen sannolikt är över 3% och lika sannolikt något mindre än 11,5%.
EDIT: Battery Report verkar understödja min tes.
Med 50% normalt borde det ”helst” vart kite lägre degradering men jag tycker mig se på resultatet på bilar med det Lg-batteriet att milen syns mer än med Panasonic, dock har vi sett väldigt låg degradering på enbart tid när man ligger med låg-SOC.BrooklynS skrev: ↑23 apr 2025 10:24Jag laddar till 50% normalt men till 100% inför långresor (vilket är en stor andel av körningen) och dessutom mer än en tredjedel totalt av laddningen på SUC så det är nog rätt OK ändå.
Det jag hade önskat var ett batteri kring 100kWh från början eftersom 10% degradering dels kanske tar lite längre tid och dels blir det tillräckligt med räckvidd kvar även med tiden… 40 mil borde man klara även vintertid tycker jag.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Menar du att LG-batteriet degraderas mer av milen jämfört med Panasonic, i absoluta tal, eller är det så att låg calendar aging hos LG-batteriet gör att milen spelar relativt sett större roll?
LG-batteriet har generellt väldigt låg degradering om man normalt står med låg SOC.