Jo, jag bor i en stad och stadskärnan finns det både bostäder och gatuparkering. Dock är det ju inte där det lönar sig bäst att sätta upp laddstolpar. Det finns parkeringsgarage där man ladda om man tvunget måste bo inne i stan och köra elbil.mikebike skrev: ↑19 maj 2025 16:44Jag antar att du inte bor i en stad eller förort med flerbostadshus och gator, men du har väl besökt någon sådan?Fredrik j skrev: ↑19 maj 2025 14:41Det där rör ju den klassiska allmäna parkeringen i stadskärnor.TiborBlomhall skrev: ↑19 maj 2025 14:28Det är oftast inte hyresvärdarna som äger parkeringsplatserna på gatan utan kommunen.
Och kommunerna vågar inte göra det:
https://teslaclubsweden.se/lagen-hindra ... ddstolpar/
Ofta har ju hyresvärdar utanför stadskärnan parkeringsplatser för sina hyresgäster även om dom inte är tillräckligt många eller individuella.
Gruppen som använder sin bil mycket, bor i stadskärna med bara allmän parkering kan ju knappast drivande i omställningen. Kanske är det gruppen som ställer om sist?
Generellt tycker jag man ser oanvända snigelladdare på många ställen idag.
Som MarkusL påpekar så skulle det ju råda laddkaos i norge nu. Det är ju inte bilden man får när man besöker landet. Dom har ju varkligen laddstationer överallt och sällan är dom fulla heller.
Då har du sett att det står bilar parkerade utefter gatorna. De körs av folk som bor där och saknar egen parkeringsplats (åtminstone de som är nattparkerade.)
Ja, visst ser man outnyttjade laddstolpar på vissa platser, men det hjälper ju inte oss som bor i områden där motsatsen råder.
På fredag skall jag köra 50 mil, för att kunna starta med hyfsat fullt batteri tar jag bilen till jobbet (i Stockholms innerstad) och laddar där.
Mycket bättre är ju att se till att det går att parkera och ladda på jobbet. Precis som du tänkt.
Så du har prioriterat bort parkering vid din bostad i 40 år och nu tycker du någon annan plötsligt ska lösa det åt dig?
Gatuparkerarna är nog en försumbar grupp när det gäller omställningen. Bättre att lägga krutet på flerfamiljshus som har parkeringar.