Sida 3 av 4
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 19 maj 2025 20:16
av Fredrik j
mikebike skrev: ↑19 maj 2025 16:44
Fredrik j skrev: ↑19 maj 2025 14:41
Det där rör ju den klassiska allmäna parkeringen i stadskärnor.
Ofta har ju hyresvärdar utanför stadskärnan parkeringsplatser för sina hyresgäster även om dom inte är tillräckligt många eller individuella.
Gruppen som använder sin bil mycket, bor i stadskärna med bara allmän parkering kan ju knappast drivande i omställningen. Kanske är det gruppen som ställer om sist?
Generellt tycker jag man ser oanvända snigelladdare på många ställen idag.
Som MarkusL påpekar så skulle det ju råda laddkaos i norge nu. Det är ju inte bilden man får när man besöker landet. Dom har ju varkligen laddstationer överallt och sällan är dom fulla heller.
Jag antar att du inte bor i en stad eller förort med flerbostadshus och gator, men du har väl besökt någon sådan?
Då har du sett att det står bilar parkerade utefter gatorna. De körs av folk som bor där och saknar egen parkeringsplats (åtminstone de som är nattparkerade.)
Ja, visst ser man outnyttjade laddstolpar på vissa platser, men det hjälper ju inte oss som bor i områden där motsatsen råder.
På fredag skall jag köra 50 mil, för att kunna starta med hyfsat fullt batteri tar jag bilen till jobbet (i Stockholms innerstad) och laddar där.
Jo, jag bor i en stad och stadskärnan finns det både bostäder och gatuparkering. Dock är det ju inte där det lönar sig bäst att sätta upp laddstolpar. Det finns parkeringsgarage där man ladda om man tvunget måste bo inne i stan och köra elbil.
Mycket bättre är ju att se till att det går att parkera och ladda på jobbet. Precis som du tänkt.
Så du har prioriterat bort parkering vid din bostad i 40 år och nu tycker du någon annan plötsligt ska lösa det åt dig?
Gatuparkerarna är nog en försumbar grupp när det gäller omställningen. Bättre att lägga krutet på flerfamiljshus som har parkeringar.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 19 maj 2025 22:04
av Lerumsexpressen
En observation från när jag var CPO.
Jag hade många taxichaufförer som kunder, de bönade och bad sina kommunala hyresvärdar att sätta upp laddare på parkeringsplatserna i områden där de bodde, men hyresvärdarna vägrade.
Det innebar att de ofta/alltid behövde avsluta arbetspasset (de jobbar nätter, kvällar osv) med att använda mina snabbladdare inför nästa arbetspass.
Så de missade flera timmar i veckan med familjen och högre kostnader för sin verksamhet pga trötta och slappa hyresvärdar och kommuner.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 20 maj 2025 09:10
av chaffis75
https://www.nyteknik.se/debatt/gor-som- ... er/4361764
en intressant debatt artikel i ämnet... Jag personligen håller inte med om allt som tas upp men ja de är ett problem och de behöver lösas.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 22 maj 2025 09:30
av mikebike
Fredrik j skrev: ↑19 maj 2025 20:16
mikebike skrev: ↑19 maj 2025 16:44
Fredrik j skrev: ↑19 maj 2025 14:41
Det där rör ju den klassiska allmäna parkeringen i stadskärnor.
Ofta har ju hyresvärdar utanför stadskärnan parkeringsplatser för sina hyresgäster även om dom inte är tillräckligt många eller individuella.
Gruppen som använder sin bil mycket, bor i stadskärna med bara allmän parkering kan ju knappast drivande i omställningen. Kanske är det gruppen som ställer om sist?
Generellt tycker jag man ser oanvända snigelladdare på många ställen idag.
Som MarkusL påpekar så skulle det ju råda laddkaos i norge nu. Det är ju inte bilden man får när man besöker landet. Dom har ju varkligen laddstationer överallt och sällan är dom fulla heller.
Jag antar att du inte bor i en stad eller förort med flerbostadshus och gator, men du har väl besökt någon sådan?
Då har du sett att det står bilar parkerade utefter gatorna. De körs av folk som bor där och saknar egen parkeringsplats (åtminstone de som är nattparkerade.)
Ja, visst ser man outnyttjade laddstolpar på vissa platser, men det hjälper ju inte oss som bor i områden där motsatsen råder.
På fredag skall jag köra 50 mil, för att kunna starta med hyfsat fullt batteri tar jag bilen till jobbet (i Stockholms innerstad) och laddar där.
Jo, jag bor i en stad och stadskärnan finns det både bostäder och gatuparkering. Dock är det ju inte där det lönar sig bäst att sätta upp laddstolpar. Det finns parkeringsgarage där man ladda om man tvunget måste bo inne i stan och köra elbil.
Mycket bättre är ju att se till att det går att parkera och ladda på jobbet. Precis som du tänkt.
Så du har prioriterat bort parkering vid din bostad i 40 år och nu tycker du någon annan plötsligt ska lösa det åt dig?
Gatuparkerarna är nog en försumbar grupp när det gäller omställningen. Bättre att lägga krutet på flerfamiljshus som har parkeringar.
"Prioriterat bort" -Den var bra.
Jag har stått i kö 10 år för en av platserna vid huset, trodde jag. För drygt ett år sedan blev två av platserna lediga och då hörde jag av mig igen och förklarade att jag (fortfarande) är intresserad.
Jag fick ingen plats. De gick till två nyinflyttade.
Hyresvärden: Vi hyr ut till vem vi vill.
Jag har stått på kö för garageplats i flera år också.
Varken vår parkering eller de två garage jag köar till har laddplatser f.ö.
Där jag bodde tidigare fanns inga privata parkeringsplatser alls.
Huset vi bor i byggdes 1949, då trodde man inte att mer än varannan hyresgäst skulle ha bil.
Men, nej, jag klarar mig utan egen parkeringsplats, men det vore trevligt om jag (och andra som bor i området) har möjlighet att ladda bilen ibland. Åter igen hänvisar jag till Stockholm och Nacka som har en helt annan täckning med laddplatser.
Att ladda med 3,7 kW på jobbet är en klen tröst, särskilt eftersom jag normalt cyklar till jobbet. Det känns rätt onödigt att ta bilen till jobbet bara för att ladda. Den låga kostnaden för laddning äts upp av vägtullar och parkeringsavgift.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 22 maj 2025 10:07
av Fredrik j
mikebike skrev: ↑22 maj 2025 09:30
Fredrik j skrev: ↑19 maj 2025 20:16
mikebike skrev: ↑19 maj 2025 16:44
Fredrik j skrev: ↑19 maj 2025 14:41
Det där rör ju den klassiska allmäna parkeringen i stadskärnor.
Ofta har ju hyresvärdar utanför stadskärnan parkeringsplatser för sina hyresgäster även om dom inte är tillräckligt många eller individuella.
Gruppen som använder sin bil mycket, bor i stadskärna med bara allmän parkering kan ju knappast drivande i omställningen. Kanske är det gruppen som ställer om sist?
Generellt tycker jag man ser oanvända snigelladdare på många ställen idag.
Som MarkusL påpekar så skulle det ju råda laddkaos i norge nu. Det är ju inte bilden man får när man besöker landet. Dom har ju varkligen laddstationer överallt och sällan är dom fulla heller.
Jag antar att du inte bor i en stad eller förort med flerbostadshus och gator, men du har väl besökt någon sådan?
Då har du sett att det står bilar parkerade utefter gatorna. De körs av folk som bor där och saknar egen parkeringsplats (åtminstone de som är nattparkerade.)
Ja, visst ser man outnyttjade laddstolpar på vissa platser, men det hjälper ju inte oss som bor i områden där motsatsen råder.
På fredag skall jag köra 50 mil, för att kunna starta med hyfsat fullt batteri tar jag bilen till jobbet (i Stockholms innerstad) och laddar där.
Jo, jag bor i en stad och stadskärnan finns det både bostäder och gatuparkering. Dock är det ju inte där det lönar sig bäst att sätta upp laddstolpar. Det finns parkeringsgarage där man ladda om man tvunget måste bo inne i stan och köra elbil.
Mycket bättre är ju att se till att det går att parkera och ladda på jobbet. Precis som du tänkt.
Så du har prioriterat bort parkering vid din bostad i 40 år och nu tycker du någon annan plötsligt ska lösa det åt dig?
Gatuparkerarna är nog en försumbar grupp när det gäller omställningen. Bättre att lägga krutet på flerfamiljshus som har parkeringar.
"Prioriterat bort" -Den var bra.
Jag har stått i kö 10 år för en av platserna vid huset, trodde jag. För drygt ett år sedan blev två av platserna lediga och då hörde jag av mig igen och förklarade att jag (fortfarande) är intresserad.
Jag fick ingen plats. De gick till två nyinflyttade.
Hyresvärden: Vi hyr ut till vem vi vill.
Jag har stått på kö för garageplats i flera år också.
Varken vår parkering eller de två garage jag köar till har laddplatser f.ö.
Där jag bodde tidigare fanns inga privata parkeringsplatser alls.
Huset vi bor i byggdes 1949, då trodde man inte att mer än varannan hyresgäst skulle ha bil.
Men, nej, jag klarar mig utan egen parkeringsplats, men det vore trevligt om jag (och andra som bor i området) har möjlighet att ladda bilen ibland. Åter igen hänvisar jag till Stockholm och Nacka som har en helt annan täckning med laddplatser.
Att ladda med 3,7 kW på jobbet är en klen tröst, särskilt eftersom jag normalt cyklar till jobbet. Det känns rätt onödigt att ta bilen till jobbet bara för att ladda. Den låga kostnaden för laddning äts upp av vägtullar och parkeringsavgift.
Ja, du har uppenabarligen prioterat bort den egenskapen när det gäller din bostad. Varför bor du ett hyreshus från 1949 med gatuparkering och en krånglig hyresvärd om du vill ha egen parkering med laddplats?
Om du cyklar till jobbet behöver du väl inte ladda alls? När du reser längre får du väl snabbladda som alla andra. Det är ju bara första och sista laddningen som påverkas av att man har hemmaladdning eller inte?
Själv bor jag i en större stad i ett villakvarter med dubbelgarage och plats för 5 bilar utanför. Har egen laddplats med 3-fas.
Så har jag prioriterat mitt boende. Har aldrig stått i vare sig bostadskö eller bott i hyreslägenhet och dom problemen du beskriver är tungt vägande skäl. Vem vill ha en hyresvärd?
För övrigt laddar jag mycket sällan med mer än 4 kW hemma ändå så har du tillgång till 3,7kW på jobbet ser jag inte problemet/skillnaden.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 27 maj 2025 14:15
av mikebike
Fredrik j skrev: ↑22 maj 2025 10:07
mikebike skrev: ↑22 maj 2025 09:30
Fredrik j skrev: ↑19 maj 2025 20:16
mikebike skrev: ↑19 maj 2025 16:44
Fredrik j skrev: ↑19 maj 2025 14:41
Det där rör ju den klassiska allmäna parkeringen i stadskärnor.
Ofta har ju hyresvärdar utanför stadskärnan parkeringsplatser för sina hyresgäster även om dom inte är tillräckligt många eller individuella.
Gruppen som använder sin bil mycket, bor i stadskärna med bara allmän parkering kan ju knappast drivande i omställningen. Kanske är det gruppen som ställer om sist?
Generellt tycker jag man ser oanvända snigelladdare på många ställen idag.
Som MarkusL påpekar så skulle det ju råda laddkaos i norge nu. Det är ju inte bilden man får när man besöker landet. Dom har ju varkligen laddstationer överallt och sällan är dom fulla heller.
Jag antar att du inte bor i en stad eller förort med flerbostadshus och gator, men du har väl besökt någon sådan?
Då har du sett att det står bilar parkerade utefter gatorna. De körs av folk som bor där och saknar egen parkeringsplats (åtminstone de som är nattparkerade.)
Ja, visst ser man outnyttjade laddstolpar på vissa platser, men det hjälper ju inte oss som bor i områden där motsatsen råder.
På fredag skall jag köra 50 mil, för att kunna starta med hyfsat fullt batteri tar jag bilen till jobbet (i Stockholms innerstad) och laddar där.
Jo, jag bor i en stad och stadskärnan finns det både bostäder och gatuparkering. Dock är det ju inte där det lönar sig bäst att sätta upp laddstolpar. Det finns parkeringsgarage där man ladda om man tvunget måste bo inne i stan och köra elbil.
Mycket bättre är ju att se till att det går att parkera och ladda på jobbet. Precis som du tänkt.
Så du har prioriterat bort parkering vid din bostad i 40 år och nu tycker du någon annan plötsligt ska lösa det åt dig?
Gatuparkerarna är nog en försumbar grupp när det gäller omställningen. Bättre att lägga krutet på flerfamiljshus som har parkeringar.
"Prioriterat bort" -Den var bra.
Jag har stått i kö 10 år för en av platserna vid huset, trodde jag. För drygt ett år sedan blev två av platserna lediga och då hörde jag av mig igen och förklarade att jag (fortfarande) är intresserad.
Jag fick ingen plats. De gick till två nyinflyttade.
Hyresvärden: Vi hyr ut till vem vi vill.
Jag har stått på kö för garageplats i flera år också.
Varken vår parkering eller de två garage jag köar till har laddplatser f.ö.
Där jag bodde tidigare fanns inga privata parkeringsplatser alls.
Huset vi bor i byggdes 1949, då trodde man inte att mer än varannan hyresgäst skulle ha bil.
Men, nej, jag klarar mig utan egen parkeringsplats, men det vore trevligt om jag (och andra som bor i området) har möjlighet att ladda bilen ibland. Åter igen hänvisar jag till Stockholm och Nacka som har en helt annan täckning med laddplatser.
Att ladda med 3,7 kW på jobbet är en klen tröst, särskilt eftersom jag normalt cyklar till jobbet. Det känns rätt onödigt att ta bilen till jobbet bara för att ladda. Den låga kostnaden för laddning äts upp av vägtullar och parkeringsavgift.
Ja, du har uppenabarligen prioterat bort den egenskapen när det gäller din bostad. Varför bor du ett hyreshus från 1949 med gatuparkering och en krånglig hyresvärd om du vill ha egen parkering med laddplats?
Om du cyklar till jobbet behöver du väl inte ladda alls? När du reser längre får du väl snabbladda som alla andra. Det är ju bara första och sista laddningen som påverkas av att man har hemmaladdning eller inte?
Själv bor jag i en större stad i ett villakvarter med dubbelgarage och plats för 5 bilar utanför. Har egen laddplats med 3-fas.
Så har jag prioriterat mitt boende. Har aldrig stått i vare sig bostadskö eller bott i hyreslägenhet och dom problemen du beskriver är tungt vägande skäl. Vem vill ha en hyresvärd?
För övrigt laddar jag mycket sällan med mer än 4 kW hemma ändå så har du tillgång till 3,7kW på jobbet ser jag inte problemet/skillnaden.
Vi tar det en gång till. Jag vill att det sätts upp fler offentliga laddstolpar (det är vad tråden handlar om).
Eftersom jag inte inte kör tiotals mil varje dag behöver jag inte ladda varje natt, men det vore trevligt att kunna ladda en natt (eller dag) en eller två gånger i månaden.
Hur kan du tycka att det är praktiskt att ladda på jobbet när man cykelpendlar?
Sedan tänker jag (till skillnad mot dig) inte bara på mig själv, utan även på alla andra som bor i Solna. Miljön skulle definitivt vinna på att fler kör elbil.
Det är inte alldeles lätt att byta bostad. De under oss höll på i över två år och då ville de byta till något mindre. Vi skulle vilja byta till en lika stor lägenhet fast med parkeringsplats och laddbox, samt gärna lägre hyra.
Jag skulle tro att hyreslägenheter med laddplats är lika sällsynta som hönständer.

Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 27 maj 2025 14:23
av chaffis75
Fredrik j skrev: ↑22 maj 2025 10:07
mikebike skrev: ↑22 maj 2025 09:30
Fredrik j skrev: ↑19 maj 2025 20:16
mikebike skrev: ↑19 maj 2025 16:44
Fredrik j skrev: ↑19 maj 2025 14:41
Det där rör ju den klassiska allmäna parkeringen i stadskärnor.
Ofta har ju hyresvärdar utanför stadskärnan parkeringsplatser för sina hyresgäster även om dom inte är tillräckligt många eller individuella.
Gruppen som använder sin bil mycket, bor i stadskärna med bara allmän parkering kan ju knappast drivande i omställningen. Kanske är det gruppen som ställer om sist?
Generellt tycker jag man ser oanvända snigelladdare på många ställen idag.
Som MarkusL påpekar så skulle det ju råda laddkaos i norge nu. Det är ju inte bilden man får när man besöker landet. Dom har ju varkligen laddstationer överallt och sällan är dom fulla heller.
Jag antar att du inte bor i en stad eller förort med flerbostadshus och gator, men du har väl besökt någon sådan?
Då har du sett att det står bilar parkerade utefter gatorna. De körs av folk som bor där och saknar egen parkeringsplats (åtminstone de som är nattparkerade.)
Ja, visst ser man outnyttjade laddstolpar på vissa platser, men det hjälper ju inte oss som bor i områden där motsatsen råder.
På fredag skall jag köra 50 mil, för att kunna starta med hyfsat fullt batteri tar jag bilen till jobbet (i Stockholms innerstad) och laddar där.
Jo, jag bor i en stad och stadskärnan finns det både bostäder och gatuparkering. Dock är det ju inte där det lönar sig bäst att sätta upp laddstolpar. Det finns parkeringsgarage där man ladda om man tvunget måste bo inne i stan och köra elbil.
Mycket bättre är ju att se till att det går att parkera och ladda på jobbet. Precis som du tänkt.
Så du har prioriterat bort parkering vid din bostad i 40 år och nu tycker du någon annan plötsligt ska lösa det åt dig?
Gatuparkerarna är nog en försumbar grupp när det gäller omställningen. Bättre att lägga krutet på flerfamiljshus som har parkeringar.
"Prioriterat bort" -Den var bra.
Jag har stått i kö 10 år för en av platserna vid huset, trodde jag. För drygt ett år sedan blev två av platserna lediga och då hörde jag av mig igen och förklarade att jag (fortfarande) är intresserad.
Jag fick ingen plats. De gick till två nyinflyttade.
Hyresvärden: Vi hyr ut till vem vi vill.
Jag har stått på kö för garageplats i flera år också.
Varken vår parkering eller de två garage jag köar till har laddplatser f.ö.
Där jag bodde tidigare fanns inga privata parkeringsplatser alls.
Huset vi bor i byggdes 1949, då trodde man inte att mer än varannan hyresgäst skulle ha bil.
Men, nej, jag klarar mig utan egen parkeringsplats, men det vore trevligt om jag (och andra som bor i området) har möjlighet att ladda bilen ibland. Åter igen hänvisar jag till Stockholm och Nacka som har en helt annan täckning med laddplatser.
Att ladda med 3,7 kW på jobbet är en klen tröst, särskilt eftersom jag normalt cyklar till jobbet. Det känns rätt onödigt att ta bilen till jobbet bara för att ladda. Den låga kostnaden för laddning äts upp av vägtullar och parkeringsavgift.
Ja, du har uppenabarligen prioterat bort den egenskapen när det gäller din bostad. Varför bor du ett hyreshus från 1949 med gatuparkering och en krånglig hyresvärd om du vill ha egen parkering med laddplats?
Om du cyklar till jobbet behöver du väl inte ladda alls? När du reser längre får du väl snabbladda som alla andra. Det är ju bara första och sista laddningen som påverkas av att man har hemmaladdning eller inte?
Själv bor jag i en större stad i ett villakvarter med dubbelgarage och plats för 5 bilar utanför. Har egen laddplats med 3-fas.
Så har jag prioriterat mitt boende. Har aldrig stått i vare sig bostadskö eller bott i hyreslägenhet och dom problemen du beskriver är tungt vägande skäl. Vem vill ha en hyresvärd?
För övrigt laddar jag mycket sällan med mer än 4 kW hemma ändå så har du tillgång till 3,7kW på jobbet ser jag inte problemet/skillnaden.
Kör du alltid bara 4 kw effekt när du laddar? Varför de? är de effekt avgiften kanske?
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 27 maj 2025 17:16
av Fredrik j
mikebike skrev: ↑27 maj 2025 14:15
Fredrik j skrev: ↑22 maj 2025 10:07
mikebike skrev: ↑22 maj 2025 09:30
Fredrik j skrev: ↑19 maj 2025 20:16
mikebike skrev: ↑19 maj 2025 16:44
Jag antar att du inte bor i en stad eller förort med flerbostadshus och gator, men du har väl besökt någon sådan?
Då har du sett att det står bilar parkerade utefter gatorna. De körs av folk som bor där och saknar egen parkeringsplats (åtminstone de som är nattparkerade.)
Ja, visst ser man outnyttjade laddstolpar på vissa platser, men det hjälper ju inte oss som bor i områden där motsatsen råder.
På fredag skall jag köra 50 mil, för att kunna starta med hyfsat fullt batteri tar jag bilen till jobbet (i Stockholms innerstad) och laddar där.
Jo, jag bor i en stad och stadskärnan finns det både bostäder och gatuparkering. Dock är det ju inte där det lönar sig bäst att sätta upp laddstolpar. Det finns parkeringsgarage där man ladda om man tvunget måste bo inne i stan och köra elbil.
Mycket bättre är ju att se till att det går att parkera och ladda på jobbet. Precis som du tänkt.
Så du har prioriterat bort parkering vid din bostad i 40 år och nu tycker du någon annan plötsligt ska lösa det åt dig?
Gatuparkerarna är nog en försumbar grupp när det gäller omställningen. Bättre att lägga krutet på flerfamiljshus som har parkeringar.
"Prioriterat bort" -Den var bra.
Jag har stått i kö 10 år för en av platserna vid huset, trodde jag. För drygt ett år sedan blev två av platserna lediga och då hörde jag av mig igen och förklarade att jag (fortfarande) är intresserad.
Jag fick ingen plats. De gick till två nyinflyttade.
Hyresvärden: Vi hyr ut till vem vi vill.
Jag har stått på kö för garageplats i flera år också.
Varken vår parkering eller de två garage jag köar till har laddplatser f.ö.
Där jag bodde tidigare fanns inga privata parkeringsplatser alls.
Huset vi bor i byggdes 1949, då trodde man inte att mer än varannan hyresgäst skulle ha bil.
Men, nej, jag klarar mig utan egen parkeringsplats, men det vore trevligt om jag (och andra som bor i området) har möjlighet att ladda bilen ibland. Åter igen hänvisar jag till Stockholm och Nacka som har en helt annan täckning med laddplatser.
Att ladda med 3,7 kW på jobbet är en klen tröst, särskilt eftersom jag normalt cyklar till jobbet. Det känns rätt onödigt att ta bilen till jobbet bara för att ladda. Den låga kostnaden för laddning äts upp av vägtullar och parkeringsavgift.
Ja, du har uppenabarligen prioterat bort den egenskapen när det gäller din bostad. Varför bor du ett hyreshus från 1949 med gatuparkering och en krånglig hyresvärd om du vill ha egen parkering med laddplats?
Om du cyklar till jobbet behöver du väl inte ladda alls? När du reser längre får du väl snabbladda som alla andra. Det är ju bara första och sista laddningen som påverkas av att man har hemmaladdning eller inte?
Själv bor jag i en större stad i ett villakvarter med dubbelgarage och plats för 5 bilar utanför. Har egen laddplats med 3-fas.
Så har jag prioriterat mitt boende. Har aldrig stått i vare sig bostadskö eller bott i hyreslägenhet och dom problemen du beskriver är tungt vägande skäl. Vem vill ha en hyresvärd?
För övrigt laddar jag mycket sällan med mer än 4 kW hemma ändå så har du tillgång till 3,7kW på jobbet ser jag inte problemet/skillnaden.
Vi tar det en gång till. Jag vill att det sätts upp fler offentliga laddstolpar (det är vad tråden handlar om).
Eftersom jag inte inte kör tiotals mil varje dag behöver jag inte ladda varje natt, men det vore trevligt att kunna ladda en natt (eller dag) en eller två gånger i månaden.
Hur kan du tycka att det är praktiskt att ladda på jobbet när man cykelpendlar?
Sedan tänker jag (till skillnad mot dig) inte bara på mig själv, utan även på alla andra som bor i Solna. Miljön skulle definitivt vinna på att fler kör elbil.
Det är inte alldeles lätt att byta bostad. De under oss höll på i över två år och då ville de byta till något mindre. Vi skulle vilja byta till en lika stor lägenhet fast med parkeringsplats och laddbox, samt gärna lägre hyra.
Jag skulle tro att hyreslägenheter med laddplats är lika sällsynta som hönständer.
Som sagt, en kommunal fråga. Inget som staten borde lägga sig i förutom att alla naturligtvis borde kunna använda det gröna bidraget.
Vill du ladda en till två gånger i månaden får du väl ta bilen till jobbet dom dagarna.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 27 maj 2025 17:19
av Fredrik j
chaffis75 skrev: ↑27 maj 2025 14:23
Fredrik j skrev: ↑22 maj 2025 10:07
mikebike skrev: ↑22 maj 2025 09:30
Fredrik j skrev: ↑19 maj 2025 20:16
mikebike skrev: ↑19 maj 2025 16:44
Jag antar att du inte bor i en stad eller förort med flerbostadshus och gator, men du har väl besökt någon sådan?
Då har du sett att det står bilar parkerade utefter gatorna. De körs av folk som bor där och saknar egen parkeringsplats (åtminstone de som är nattparkerade.)
Ja, visst ser man outnyttjade laddstolpar på vissa platser, men det hjälper ju inte oss som bor i områden där motsatsen råder.
På fredag skall jag köra 50 mil, för att kunna starta med hyfsat fullt batteri tar jag bilen till jobbet (i Stockholms innerstad) och laddar där.
Jo, jag bor i en stad och stadskärnan finns det både bostäder och gatuparkering. Dock är det ju inte där det lönar sig bäst att sätta upp laddstolpar. Det finns parkeringsgarage där man ladda om man tvunget måste bo inne i stan och köra elbil.
Mycket bättre är ju att se till att det går att parkera och ladda på jobbet. Precis som du tänkt.
Så du har prioriterat bort parkering vid din bostad i 40 år och nu tycker du någon annan plötsligt ska lösa det åt dig?
Gatuparkerarna är nog en försumbar grupp när det gäller omställningen. Bättre att lägga krutet på flerfamiljshus som har parkeringar.
"Prioriterat bort" -Den var bra.
Jag har stått i kö 10 år för en av platserna vid huset, trodde jag. För drygt ett år sedan blev två av platserna lediga och då hörde jag av mig igen och förklarade att jag (fortfarande) är intresserad.
Jag fick ingen plats. De gick till två nyinflyttade.
Hyresvärden: Vi hyr ut till vem vi vill.
Jag har stått på kö för garageplats i flera år också.
Varken vår parkering eller de två garage jag köar till har laddplatser f.ö.
Där jag bodde tidigare fanns inga privata parkeringsplatser alls.
Huset vi bor i byggdes 1949, då trodde man inte att mer än varannan hyresgäst skulle ha bil.
Men, nej, jag klarar mig utan egen parkeringsplats, men det vore trevligt om jag (och andra som bor i området) har möjlighet att ladda bilen ibland. Åter igen hänvisar jag till Stockholm och Nacka som har en helt annan täckning med laddplatser.
Att ladda med 3,7 kW på jobbet är en klen tröst, särskilt eftersom jag normalt cyklar till jobbet. Det känns rätt onödigt att ta bilen till jobbet bara för att ladda. Den låga kostnaden för laddning äts upp av vägtullar och parkeringsavgift.
Ja, du har uppenabarligen prioterat bort den egenskapen när det gäller din bostad. Varför bor du ett hyreshus från 1949 med gatuparkering och en krånglig hyresvärd om du vill ha egen parkering med laddplats?
Om du cyklar till jobbet behöver du väl inte ladda alls? När du reser längre får du väl snabbladda som alla andra. Det är ju bara första och sista laddningen som påverkas av att man har hemmaladdning eller inte?
Själv bor jag i en större stad i ett villakvarter med dubbelgarage och plats för 5 bilar utanför. Har egen laddplats med 3-fas.
Så har jag prioriterat mitt boende. Har aldrig stått i vare sig bostadskö eller bott i hyreslägenhet och dom problemen du beskriver är tungt vägande skäl. Vem vill ha en hyresvärd?
För övrigt laddar jag mycket sällan med mer än 4 kW hemma ändå så har du tillgång till 3,7kW på jobbet ser jag inte problemet/skillnaden.
Kör du alltid bara 4 kw effekt när du laddar? Varför de? är de effekt avgiften kanske?
Ja, jag har bilen inställd på 6A. Inga effektavgifter hos oss ännu men jag har redan ställt ner. Bilen är ju laddad på morgonen oavsett när under natten den blev klar.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 27 maj 2025 18:49
av chaffis75
Fredrik j skrev: ↑27 maj 2025 17:19
chaffis75 skrev: ↑27 maj 2025 14:23
Fredrik j skrev: ↑22 maj 2025 10:07
mikebike skrev: ↑22 maj 2025 09:30
Fredrik j skrev: ↑19 maj 2025 20:16
Jo, jag bor i en stad och stadskärnan finns det både bostäder och gatuparkering. Dock är det ju inte där det lönar sig bäst att sätta upp laddstolpar. Det finns parkeringsgarage där man ladda om man tvunget måste bo inne i stan och köra elbil.
Mycket bättre är ju att se till att det går att parkera och ladda på jobbet. Precis som du tänkt.
Så du har prioriterat bort parkering vid din bostad i 40 år och nu tycker du någon annan plötsligt ska lösa det åt dig?
Gatuparkerarna är nog en försumbar grupp när det gäller omställningen. Bättre att lägga krutet på flerfamiljshus som har parkeringar.
"Prioriterat bort" -Den var bra.
Jag har stått i kö 10 år för en av platserna vid huset, trodde jag. För drygt ett år sedan blev två av platserna lediga och då hörde jag av mig igen och förklarade att jag (fortfarande) är intresserad.
Jag fick ingen plats. De gick till två nyinflyttade.
Hyresvärden: Vi hyr ut till vem vi vill.
Jag har stått på kö för garageplats i flera år också.
Varken vår parkering eller de två garage jag köar till har laddplatser f.ö.
Där jag bodde tidigare fanns inga privata parkeringsplatser alls.
Huset vi bor i byggdes 1949, då trodde man inte att mer än varannan hyresgäst skulle ha bil.
Men, nej, jag klarar mig utan egen parkeringsplats, men det vore trevligt om jag (och andra som bor i området) har möjlighet att ladda bilen ibland. Åter igen hänvisar jag till Stockholm och Nacka som har en helt annan täckning med laddplatser.
Att ladda med 3,7 kW på jobbet är en klen tröst, särskilt eftersom jag normalt cyklar till jobbet. Det känns rätt onödigt att ta bilen till jobbet bara för att ladda. Den låga kostnaden för laddning äts upp av vägtullar och parkeringsavgift.
Ja, du har uppenabarligen prioterat bort den egenskapen när det gäller din bostad. Varför bor du ett hyreshus från 1949 med gatuparkering och en krånglig hyresvärd om du vill ha egen parkering med laddplats?
Om du cyklar till jobbet behöver du väl inte ladda alls? När du reser längre får du väl snabbladda som alla andra. Det är ju bara första och sista laddningen som påverkas av att man har hemmaladdning eller inte?
Själv bor jag i en större stad i ett villakvarter med dubbelgarage och plats för 5 bilar utanför. Har egen laddplats med 3-fas.
Så har jag prioriterat mitt boende. Har aldrig stått i vare sig bostadskö eller bott i hyreslägenhet och dom problemen du beskriver är tungt vägande skäl. Vem vill ha en hyresvärd?
För övrigt laddar jag mycket sällan med mer än 4 kW hemma ändå så har du tillgång till 3,7kW på jobbet ser jag inte problemet/skillnaden.
Kör du alltid bara 4 kw effekt när du laddar? Varför de? är de effekt avgiften kanske?
Ja, jag har bilen inställd på 6A. Inga effektavgifter hos oss ännu men jag har redan ställt ner. Bilen är ju laddad på morgonen oavsett när under natten den blev klar.
Tja ok.. bara öit förvånad man kör med så låg effekt.. men bra när du får.efgwkt avgiften..
Jag kör ju på timpris så då gäller de utnyttja de billiga timmarna.. haha.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 31 maj 2025 19:20
av mikebike
Fredrik j skrev: ↑27 maj 2025 17:16
mikebike skrev: ↑27 maj 2025 14:15
Fredrik j skrev: ↑22 maj 2025 10:07
mikebike skrev: ↑22 maj 2025 09:30
Fredrik j skrev: ↑19 maj 2025 20:16
Jo, jag bor i en stad och stadskärnan finns det både bostäder och gatuparkering. Dock är det ju inte där det lönar sig bäst att sätta upp laddstolpar. Det finns parkeringsgarage där man ladda om man tvunget måste bo inne i stan och köra elbil.
Mycket bättre är ju att se till att det går att parkera och ladda på jobbet. Precis som du tänkt.
Så du har prioriterat bort parkering vid din bostad i 40 år och nu tycker du någon annan plötsligt ska lösa det åt dig?
Gatuparkerarna är nog en försumbar grupp när det gäller omställningen. Bättre att lägga krutet på flerfamiljshus som har parkeringar.
"Prioriterat bort" -Den var bra.
Jag har stått i kö 10 år för en av platserna vid huset, trodde jag. För drygt ett år sedan blev två av platserna lediga och då hörde jag av mig igen och förklarade att jag (fortfarande) är intresserad.
Jag fick ingen plats. De gick till två nyinflyttade.
Hyresvärden: Vi hyr ut till vem vi vill.
Jag har stått på kö för garageplats i flera år också.
Varken vår parkering eller de två garage jag köar till har laddplatser f.ö.
Där jag bodde tidigare fanns inga privata parkeringsplatser alls.
Huset vi bor i byggdes 1949, då trodde man inte att mer än varannan hyresgäst skulle ha bil.
Men, nej, jag klarar mig utan egen parkeringsplats, men det vore trevligt om jag (och andra som bor i området) har möjlighet att ladda bilen ibland. Åter igen hänvisar jag till Stockholm och Nacka som har en helt annan täckning med laddplatser.
Att ladda med 3,7 kW på jobbet är en klen tröst, särskilt eftersom jag normalt cyklar till jobbet. Det känns rätt onödigt att ta bilen till jobbet bara för att ladda. Den låga kostnaden för laddning äts upp av vägtullar och parkeringsavgift.
Ja, du har uppenabarligen prioterat bort den egenskapen när det gäller din bostad. Varför bor du ett hyreshus från 1949 med gatuparkering och en krånglig hyresvärd om du vill ha egen parkering med laddplats?
Om du cyklar till jobbet behöver du väl inte ladda alls? När du reser längre får du väl snabbladda som alla andra. Det är ju bara första och sista laddningen som påverkas av att man har hemmaladdning eller inte?
Själv bor jag i en större stad i ett villakvarter med dubbelgarage och plats för 5 bilar utanför. Har egen laddplats med 3-fas.
Så har jag prioriterat mitt boende. Har aldrig stått i vare sig bostadskö eller bott i hyreslägenhet och dom problemen du beskriver är tungt vägande skäl. Vem vill ha en hyresvärd?
För övrigt laddar jag mycket sällan med mer än 4 kW hemma ändå så har du tillgång till 3,7kW på jobbet ser jag inte problemet/skillnaden.
Vi tar det en gång till. Jag vill att det sätts upp fler offentliga laddstolpar (det är vad tråden handlar om).
Eftersom jag inte inte kör tiotals mil varje dag behöver jag inte ladda varje natt, men det vore trevligt att kunna ladda en natt (eller dag) en eller två gånger i månaden.
Hur kan du tycka att det är praktiskt att ladda på jobbet när man cykelpendlar?
Sedan tänker jag (till skillnad mot dig) inte bara på mig själv, utan även på alla andra som bor i Solna. Miljön skulle definitivt vinna på att fler kör elbil.
Det är inte alldeles lätt att byta bostad. De under oss höll på i över två år och då ville de byta till något mindre. Vi skulle vilja byta till en lika stor lägenhet fast med parkeringsplats och laddbox, samt gärna lägre hyra.
Jag skulle tro att hyreslägenheter med laddplats är lika sällsynta som hönständer.
Som sagt, en kommunal fråga. Inget som staten borde lägga sig i förutom att alla naturligtvis borde kunna använda det gröna bidraget.
Vill du ladda en till två gånger i månaden får du väl ta bilen till jobbet dom dagarna.
Jag har hela tiden sagt att jag anser att det är kommunen (Solna) som skall medverka till att det sätts upp fler laddstolpar.
Trevligt att vi är överens.
Jag tycker också att det är kommunens ansvar att laddplatser inte blockeras av bilar som inte laddar. Det är frustrerande både för elbilister som behöver ladda och för Virta som driftar laddstolparna.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 31 maj 2025 20:48
av Fredrik j
mikebike skrev: ↑31 maj 2025 19:20
Fredrik j skrev: ↑27 maj 2025 17:16
mikebike skrev: ↑27 maj 2025 14:15
Fredrik j skrev: ↑22 maj 2025 10:07
mikebike skrev: ↑22 maj 2025 09:30
"Prioriterat bort" -Den var bra.
Jag har stått i kö 10 år för en av platserna vid huset, trodde jag. För drygt ett år sedan blev två av platserna lediga och då hörde jag av mig igen och förklarade att jag (fortfarande) är intresserad.
Jag fick ingen plats. De gick till två nyinflyttade.
Hyresvärden: Vi hyr ut till vem vi vill.
Jag har stått på kö för garageplats i flera år också.
Varken vår parkering eller de två garage jag köar till har laddplatser f.ö.
Där jag bodde tidigare fanns inga privata parkeringsplatser alls.
Huset vi bor i byggdes 1949, då trodde man inte att mer än varannan hyresgäst skulle ha bil.
Men, nej, jag klarar mig utan egen parkeringsplats, men det vore trevligt om jag (och andra som bor i området) har möjlighet att ladda bilen ibland. Åter igen hänvisar jag till Stockholm och Nacka som har en helt annan täckning med laddplatser.
Att ladda med 3,7 kW på jobbet är en klen tröst, särskilt eftersom jag normalt cyklar till jobbet. Det känns rätt onödigt att ta bilen till jobbet bara för att ladda. Den låga kostnaden för laddning äts upp av vägtullar och parkeringsavgift.
Ja, du har uppenabarligen prioterat bort den egenskapen när det gäller din bostad. Varför bor du ett hyreshus från 1949 med gatuparkering och en krånglig hyresvärd om du vill ha egen parkering med laddplats?
Om du cyklar till jobbet behöver du väl inte ladda alls? När du reser längre får du väl snabbladda som alla andra. Det är ju bara första och sista laddningen som påverkas av att man har hemmaladdning eller inte?
Själv bor jag i en större stad i ett villakvarter med dubbelgarage och plats för 5 bilar utanför. Har egen laddplats med 3-fas.
Så har jag prioriterat mitt boende. Har aldrig stått i vare sig bostadskö eller bott i hyreslägenhet och dom problemen du beskriver är tungt vägande skäl. Vem vill ha en hyresvärd?
För övrigt laddar jag mycket sällan med mer än 4 kW hemma ändå så har du tillgång till 3,7kW på jobbet ser jag inte problemet/skillnaden.
Vi tar det en gång till. Jag vill att det sätts upp fler offentliga laddstolpar (det är vad tråden handlar om).
Eftersom jag inte inte kör tiotals mil varje dag behöver jag inte ladda varje natt, men det vore trevligt att kunna ladda en natt (eller dag) en eller två gånger i månaden.
Hur kan du tycka att det är praktiskt att ladda på jobbet när man cykelpendlar?
Sedan tänker jag (till skillnad mot dig) inte bara på mig själv, utan även på alla andra som bor i Solna. Miljön skulle definitivt vinna på att fler kör elbil.
Det är inte alldeles lätt att byta bostad. De under oss höll på i över två år och då ville de byta till något mindre. Vi skulle vilja byta till en lika stor lägenhet fast med parkeringsplats och laddbox, samt gärna lägre hyra.
Jag skulle tro att hyreslägenheter med laddplats är lika sällsynta som hönständer.
Som sagt, en kommunal fråga. Inget som staten borde lägga sig i förutom att alla naturligtvis borde kunna använda det gröna bidraget.
Vill du ladda en till två gånger i månaden får du väl ta bilen till jobbet dom dagarna.
Jag har hela tiden sagt att jag anser att det är kommunen (Solna) som skall medverka till att det sätts upp fler laddstolpar.
Trevligt att vi är överens.
Jag tycker också att det är kommunens ansvar att laddplatser inte blockeras av bilar som inte laddar. Det är frustrerande både för elbilister som behöver ladda och för Virta som driftar laddstolparna.
Det är väl som vanligt en fråga om ekonomisk prioritering. Hur mycket resurser ska kommunen spendera på elbilister som väljer bostad efter helt andra prioriteringar än var att parkera/ladda bilen. Blir ni tillräckligt många kanske…
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 31 maj 2025 21:16
av deddly
Det kanske handlar mer om bilister som skulle kunna tänka sig byta till elbil om de hade laddmöjligheter där de bor.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 31 maj 2025 21:23
av mikebike
Fredrik j skrev: ↑31 maj 2025 20:48
mikebike skrev: ↑31 maj 2025 19:20
Fredrik j skrev: ↑27 maj 2025 17:16
mikebike skrev: ↑27 maj 2025 14:15
Fredrik j skrev: ↑22 maj 2025 10:07
Ja, du har uppenabarligen prioterat bort den egenskapen när det gäller din bostad. Varför bor du ett hyreshus från 1949 med gatuparkering och en krånglig hyresvärd om du vill ha egen parkering med laddplats?
Om du cyklar till jobbet behöver du väl inte ladda alls? När du reser längre får du väl snabbladda som alla andra. Det är ju bara första och sista laddningen som påverkas av att man har hemmaladdning eller inte?
Själv bor jag i en större stad i ett villakvarter med dubbelgarage och plats för 5 bilar utanför. Har egen laddplats med 3-fas.
Så har jag prioriterat mitt boende. Har aldrig stått i vare sig bostadskö eller bott i hyreslägenhet och dom problemen du beskriver är tungt vägande skäl. Vem vill ha en hyresvärd?
För övrigt laddar jag mycket sällan med mer än 4 kW hemma ändå så har du tillgång till 3,7kW på jobbet ser jag inte problemet/skillnaden.
Vi tar det en gång till. Jag vill att det sätts upp fler offentliga laddstolpar (det är vad tråden handlar om).
Eftersom jag inte inte kör tiotals mil varje dag behöver jag inte ladda varje natt, men det vore trevligt att kunna ladda en natt (eller dag) en eller två gånger i månaden.
Hur kan du tycka att det är praktiskt att ladda på jobbet när man cykelpendlar?
Sedan tänker jag (till skillnad mot dig) inte bara på mig själv, utan även på alla andra som bor i Solna. Miljön skulle definitivt vinna på att fler kör elbil.
Det är inte alldeles lätt att byta bostad. De under oss höll på i över två år och då ville de byta till något mindre. Vi skulle vilja byta till en lika stor lägenhet fast med parkeringsplats och laddbox, samt gärna lägre hyra.
Jag skulle tro att hyreslägenheter med laddplats är lika sällsynta som hönständer.
Som sagt, en kommunal fråga. Inget som staten borde lägga sig i förutom att alla naturligtvis borde kunna använda det gröna bidraget.
Vill du ladda en till två gånger i månaden får du väl ta bilen till jobbet dom dagarna.
Jag har hela tiden sagt att jag anser att det är kommunen (Solna) som skall medverka till att det sätts upp fler laddstolpar.
Trevligt att vi är överens.
Jag tycker också att det är kommunens ansvar att laddplatser inte blockeras av bilar som inte laddar. Det är frustrerande både för elbilister som behöver ladda och för Virta som driftar laddstolparna.
Det är väl som vanligt en fråga om ekonomisk prioritering. Hur mycket resurser ska kommunen spendera på elbilister som väljer bostad efter helt andra prioriteringar än var att parkera/ladda bilen. Blir ni tillräckligt många kanske…
Det festliga är att kommunen hade en stor skylt med texten "Tack för att du kör fossilfritt" här vid Haga Norra för ett par år sedan. Samtidigt presenterade de sin plan på 40! laddstolpar i kommunen.
Stockholm och Nacka har som sagt andra prioriteringar.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 31 maj 2025 21:32
av mikebike
deddly skrev: ↑31 maj 2025 21:16
Det kanske handlar mer om bilister som skulle kunna tänka sig byta till elbil om de hade laddmöjligheter där de bor.
Ja, precis. Många kan inte tänka sig att köpa elbil om det inte är enkelt att ladda.
Dessutom är det märkligt att det skall vara så svårt att ladda.
Idag var vi på Artipelag och jag tänkte passa på att ladda, kan man inte ladda hemma så utnyttjar man varje tillfälle.
Det framgick att man kunde använda Easyparks app. Det kunde man inte, jag testade tre stolpar.
Då laddade jag ned Assemblin Charge vars QR-kod fanns på stolpen. Eftersom jag inte hade plånboken med fick jag lägga in fruns kreditkort. Laddningen gick igång, typ 15 minuter efter att vi parkerade.
25 minuter senare fick jag en notis om att laddningen stoppats.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 31 maj 2025 21:41
av Fredrik j
mikebike skrev: ↑31 maj 2025 21:23
Fredrik j skrev: ↑31 maj 2025 20:48
mikebike skrev: ↑31 maj 2025 19:20
Fredrik j skrev: ↑27 maj 2025 17:16
mikebike skrev: ↑27 maj 2025 14:15
Vi tar det en gång till. Jag vill att det sätts upp fler offentliga laddstolpar (det är vad tråden handlar om).
Eftersom jag inte inte kör tiotals mil varje dag behöver jag inte ladda varje natt, men det vore trevligt att kunna ladda en natt (eller dag) en eller två gånger i månaden.
Hur kan du tycka att det är praktiskt att ladda på jobbet när man cykelpendlar?
Sedan tänker jag (till skillnad mot dig) inte bara på mig själv, utan även på alla andra som bor i Solna. Miljön skulle definitivt vinna på att fler kör elbil.
Det är inte alldeles lätt att byta bostad. De under oss höll på i över två år och då ville de byta till något mindre. Vi skulle vilja byta till en lika stor lägenhet fast med parkeringsplats och laddbox, samt gärna lägre hyra.
Jag skulle tro att hyreslägenheter med laddplats är lika sällsynta som hönständer.
Som sagt, en kommunal fråga. Inget som staten borde lägga sig i förutom att alla naturligtvis borde kunna använda det gröna bidraget.
Vill du ladda en till två gånger i månaden får du väl ta bilen till jobbet dom dagarna.
Jag har hela tiden sagt att jag anser att det är kommunen (Solna) som skall medverka till att det sätts upp fler laddstolpar.
Trevligt att vi är överens.
Jag tycker också att det är kommunens ansvar att laddplatser inte blockeras av bilar som inte laddar. Det är frustrerande både för elbilister som behöver ladda och för Virta som driftar laddstolparna.
Det är väl som vanligt en fråga om ekonomisk prioritering. Hur mycket resurser ska kommunen spendera på elbilister som väljer bostad efter helt andra prioriteringar än var att parkera/ladda bilen. Blir ni tillräckligt många kanske…
Det festliga är att kommunen hade en stor skylt med texten "Tack för att du kör fossilfritt" här vid Haga Norra för ett par år sedan. Samtidigt presenterade de sin plan på 40! laddstolpar i kommunen.
Stockholm och Nacka har som sagt andra prioriteringar.
En skylt kostar inte så mycket och omställningen drivs framförallt på av den majoritet bilägare som har både parkering och möjlighet att ladda. Varför krångla till det?
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 31 maj 2025 21:50
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: ↑31 maj 2025 20:48
mikebike skrev: ↑31 maj 2025 19:20
Fredrik j skrev: ↑27 maj 2025 17:16
mikebike skrev: ↑27 maj 2025 14:15
Fredrik j skrev: ↑22 maj 2025 10:07
Ja, du har uppenabarligen prioterat bort den egenskapen när det gäller din bostad. Varför bor du ett hyreshus från 1949 med gatuparkering och en krånglig hyresvärd om du vill ha egen parkering med laddplats?
Om du cyklar till jobbet behöver du väl inte ladda alls? När du reser längre får du väl snabbladda som alla andra. Det är ju bara första och sista laddningen som påverkas av att man har hemmaladdning eller inte?
Själv bor jag i en större stad i ett villakvarter med dubbelgarage och plats för 5 bilar utanför. Har egen laddplats med 3-fas.
Så har jag prioriterat mitt boende. Har aldrig stått i vare sig bostadskö eller bott i hyreslägenhet och dom problemen du beskriver är tungt vägande skäl. Vem vill ha en hyresvärd?
För övrigt laddar jag mycket sällan med mer än 4 kW hemma ändå så har du tillgång till 3,7kW på jobbet ser jag inte problemet/skillnaden.
Vi tar det en gång till. Jag vill att det sätts upp fler offentliga laddstolpar (det är vad tråden handlar om).
Eftersom jag inte inte kör tiotals mil varje dag behöver jag inte ladda varje natt, men det vore trevligt att kunna ladda en natt (eller dag) en eller två gånger i månaden.
Hur kan du tycka att det är praktiskt att ladda på jobbet när man cykelpendlar?
Sedan tänker jag (till skillnad mot dig) inte bara på mig själv, utan även på alla andra som bor i Solna. Miljön skulle definitivt vinna på att fler kör elbil.
Det är inte alldeles lätt att byta bostad. De under oss höll på i över två år och då ville de byta till något mindre. Vi skulle vilja byta till en lika stor lägenhet fast med parkeringsplats och laddbox, samt gärna lägre hyra.
Jag skulle tro att hyreslägenheter med laddplats är lika sällsynta som hönständer.
Som sagt, en kommunal fråga. Inget som staten borde lägga sig i förutom att alla naturligtvis borde kunna använda det gröna bidraget.
Vill du ladda en till två gånger i månaden får du väl ta bilen till jobbet dom dagarna.
Jag har hela tiden sagt att jag anser att det är kommunen (Solna) som skall medverka till att det sätts upp fler laddstolpar.
Trevligt att vi är överens.
Jag tycker också att det är kommunens ansvar att laddplatser inte blockeras av bilar som inte laddar. Det är frustrerande både för elbilister som behöver ladda och för Virta som driftar laddstolparna.
Det är väl som vanligt en fråga om ekonomisk prioritering. Hur mycket resurser ska kommunen spendera på elbilister som väljer bostad efter helt andra prioriteringar än var att parkera/ladda bilen. Blir ni tillräckligt många kanske…

(!)
Varför ska man vara tvungen att välja?(!)…
Varför ska inte folk som bor i flerbostadshus kunna ladda en elbil över natten till en rimlig kostnad ifall de har ett behov av det? Varför ska den här möjligheten enbart existera för folk som äger sitt eget boende? Lycka till med den gröna omställningen med den inställningen(!)…
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 31 maj 2025 21:59
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: ↑31 maj 2025 21:50
Fredrik j skrev: ↑31 maj 2025 20:48
mikebike skrev: ↑31 maj 2025 19:20
Fredrik j skrev: ↑27 maj 2025 17:16
mikebike skrev: ↑27 maj 2025 14:15
Vi tar det en gång till. Jag vill att det sätts upp fler offentliga laddstolpar (det är vad tråden handlar om).
Eftersom jag inte inte kör tiotals mil varje dag behöver jag inte ladda varje natt, men det vore trevligt att kunna ladda en natt (eller dag) en eller två gånger i månaden.
Hur kan du tycka att det är praktiskt att ladda på jobbet när man cykelpendlar?
Sedan tänker jag (till skillnad mot dig) inte bara på mig själv, utan även på alla andra som bor i Solna. Miljön skulle definitivt vinna på att fler kör elbil.
Det är inte alldeles lätt att byta bostad. De under oss höll på i över två år och då ville de byta till något mindre. Vi skulle vilja byta till en lika stor lägenhet fast med parkeringsplats och laddbox, samt gärna lägre hyra.
Jag skulle tro att hyreslägenheter med laddplats är lika sällsynta som hönständer.
Som sagt, en kommunal fråga. Inget som staten borde lägga sig i förutom att alla naturligtvis borde kunna använda det gröna bidraget.
Vill du ladda en till två gånger i månaden får du väl ta bilen till jobbet dom dagarna.
Jag har hela tiden sagt att jag anser att det är kommunen (Solna) som skall medverka till att det sätts upp fler laddstolpar.
Trevligt att vi är överens.
Jag tycker också att det är kommunens ansvar att laddplatser inte blockeras av bilar som inte laddar. Det är frustrerande både för elbilister som behöver ladda och för Virta som driftar laddstolparna.
Det är väl som vanligt en fråga om ekonomisk prioritering. Hur mycket resurser ska kommunen spendera på elbilister som väljer bostad efter helt andra prioriteringar än var att parkera/ladda bilen. Blir ni tillräckligt många kanske…

(!)
Varför ska man vara tvungen att välja?(!)…
Varför ska inte folk som bor i flerbostadshus kunna ladda en elbil över natten till en rimlig kostnad ifall de har ett behov av det? Varför ska den här möjligheten enbart existera för folk som äger sitt eget boende? Lycka till med den gröna omställningen med den inställningen(!)…
För omställningen är den lågt hängande frukten att den majoritet av bilägarna som har möjlighet att ladda en elbil hemma byter först.
Jag tycker den som bor i hyreslägenhet ska ha samma rätt till avdrag för grön teknik som småhusägarna har.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 31 maj 2025 22:09
av deddly
Fredrik j skrev: ↑31 maj 2025 21:59
SwedishAdvocate skrev: ↑31 maj 2025 21:50
Fredrik j skrev: ↑31 maj 2025 20:48
mikebike skrev: ↑31 maj 2025 19:20
Fredrik j skrev: ↑27 maj 2025 17:16
Som sagt, en kommunal fråga. Inget som staten borde lägga sig i förutom att alla naturligtvis borde kunna använda det gröna bidraget.
Vill du ladda en till två gånger i månaden får du väl ta bilen till jobbet dom dagarna.
Jag har hela tiden sagt att jag anser att det är kommunen (Solna) som skall medverka till att det sätts upp fler laddstolpar.
Trevligt att vi är överens.
Jag tycker också att det är kommunens ansvar att laddplatser inte blockeras av bilar som inte laddar. Det är frustrerande både för elbilister som behöver ladda och för Virta som driftar laddstolparna.
Det är väl som vanligt en fråga om ekonomisk prioritering. Hur mycket resurser ska kommunen spendera på elbilister som väljer bostad efter helt andra prioriteringar än var att parkera/ladda bilen. Blir ni tillräckligt många kanske…

(!)
Varför ska man vara tvungen att välja?(!)…
Varför ska inte folk som bor i flerbostadshus kunna ladda en elbil över natten till en rimlig kostnad ifall de har ett behov av det? Varför ska den här möjligheten enbart existera för folk som äger sitt eget boende? Lycka till med den gröna omställningen med den inställningen(!)…
För omställningen är den lågt hängande frukten att den majoritet av bilägarna som har möjlighet att ladda en elbil hemma byter först.
Jag tycker den som bor i hyreslägenhet ska ha samma rätt till avdrag för grön teknik som småhusägarna har.
Bygg laddstolpar längs gatorna så kommer folk att köpa elbil eftersom de har möjlighet att ladda "hemma" där de brukar parkera.
"Köp en villa" eller "byt bostad" är helt enkelt inte en lösning många kan välja.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 31 maj 2025 22:17
av Fredrik j
deddly skrev: ↑31 maj 2025 22:09
Fredrik j skrev: ↑31 maj 2025 21:59
SwedishAdvocate skrev: ↑31 maj 2025 21:50
Fredrik j skrev: ↑31 maj 2025 20:48
mikebike skrev: ↑31 maj 2025 19:20
Jag har hela tiden sagt att jag anser att det är kommunen (Solna) som skall medverka till att det sätts upp fler laddstolpar.
Trevligt att vi är överens.
Jag tycker också att det är kommunens ansvar att laddplatser inte blockeras av bilar som inte laddar. Det är frustrerande både för elbilister som behöver ladda och för Virta som driftar laddstolparna.
Det är väl som vanligt en fråga om ekonomisk prioritering. Hur mycket resurser ska kommunen spendera på elbilister som väljer bostad efter helt andra prioriteringar än var att parkera/ladda bilen. Blir ni tillräckligt många kanske…

(!)
Varför ska man vara tvungen att välja?(!)…
Varför ska inte folk som bor i flerbostadshus kunna ladda en elbil över natten till en rimlig kostnad ifall de har ett behov av det? Varför ska den här möjligheten enbart existera för folk som äger sitt eget boende? Lycka till med den gröna omställningen med den inställningen(!)…
För omställningen är den lågt hängande frukten att den majoritet av bilägarna som har möjlighet att ladda en elbil hemma byter först.
Jag tycker den som bor i hyreslägenhet ska ha samma rätt till avdrag för grön teknik som småhusägarna har.
Bygg laddstolpar längs gatorna så kommer folk att köpa elbil eftersom de har möjlighet att ladda "hemma" där de brukar parkera.
"Köp en villa" eller "byt bostad" är helt enkelt inte en lösning många kan välja.
Med begränsade resurser behöver man satsa på det som ger bäst effekt. Alla dom som redan bor i villa och som fortfarande kör fossilt är den lågt hängande frukten. En majoritet av bilägare i sverige har redan bra möjligheter att ladda den elbil dom ännu inte bytt till. Många kommuner är ju rent fientligt inställda till bilar i stadsmiljö. Det finns ju ofta långt färre parkeringsplatser än hushåll i stadskärnor. Framförallt i nyare stadsdelar.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 31 maj 2025 22:44
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: ↑31 maj 2025 22:17
deddly skrev: ↑31 maj 2025 22:09
Fredrik j skrev: ↑31 maj 2025 21:59
SwedishAdvocate skrev: ↑31 maj 2025 21:50
Fredrik j skrev: ↑31 maj 2025 20:48
Det är väl som vanligt en fråga om ekonomisk prioritering. Hur mycket resurser ska kommunen spendera på elbilister som väljer bostad efter helt andra prioriteringar än var att parkera/ladda bilen. Blir ni tillräckligt många kanske…

(!)
Varför ska man vara tvungen att välja?(!)…
Varför ska inte folk som bor i flerbostadshus kunna ladda en elbil över natten till en rimlig kostnad ifall de har ett behov av det? Varför ska den här möjligheten enbart existera för folk som äger sitt eget boende? Lycka till med den gröna omställningen med den inställningen(!)…
För omställningen är den lågt hängande frukten att den majoritet av bilägarna som har möjlighet att ladda en elbil hemma byter först.
Jag tycker den som bor i hyreslägenhet ska ha samma rätt till avdrag för grön teknik som småhusägarna har.
Bygg laddstolpar längs gatorna så kommer folk att köpa elbil eftersom de har möjlighet att ladda "hemma" där de brukar parkera.
"Köp en villa" eller "byt bostad" är helt enkelt inte en lösning många kan välja.
Med begränsade resurser behöver man satsa på det som ger bäst effekt. Alla dom som redan bor i villa och som fortfarande kör fossilt är den lågt hängande frukten. En majoritet av bilägare i sverige har redan bra möjligheter att ladda den elbil dom ännu inte bytt till. Många kommuner är ju rent fientligt inställda till bilar i stadsmiljö. Det finns ju ofta långt färre parkeringsplatser än hushåll i stadskärnor. Framförallt i nyare stadsdelar.
Enligt klimatvetenskapen finns det en gräns för hur mycket fossila bränslen vi kan bränna upp utan att riskera t.ex. en avsevärd havsnivåhöjning. Med dagens globala konsumtion av fossila bränslen kommer vi passera den gränsen om ~4 år… Så… Såvida det inte är något som jag missar, så är tiden då det räckte att endast plocka den lågt hängande frukten förbi. Från och med nu kommer vi även behöva plocka den frukt som finns kring nationens flerfamiljshus.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 31 maj 2025 22:56
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: ↑31 maj 2025 22:44
Fredrik j skrev: ↑31 maj 2025 22:17
deddly skrev: ↑31 maj 2025 22:09
Fredrik j skrev: ↑31 maj 2025 21:59
SwedishAdvocate skrev: ↑31 maj 2025 21:50

(!)
Varför ska man vara tvungen att välja?(!)…
Varför ska inte folk som bor i flerbostadshus kunna ladda en elbil över natten till en rimlig kostnad ifall de har ett behov av det? Varför ska den här möjligheten enbart existera för folk som äger sitt eget boende? Lycka till med den gröna omställningen med den inställningen(!)…
För omställningen är den lågt hängande frukten att den majoritet av bilägarna som har möjlighet att ladda en elbil hemma byter först.
Jag tycker den som bor i hyreslägenhet ska ha samma rätt till avdrag för grön teknik som småhusägarna har.
Bygg laddstolpar längs gatorna så kommer folk att köpa elbil eftersom de har möjlighet att ladda "hemma" där de brukar parkera.
"Köp en villa" eller "byt bostad" är helt enkelt inte en lösning många kan välja.
Med begränsade resurser behöver man satsa på det som ger bäst effekt. Alla dom som redan bor i villa och som fortfarande kör fossilt är den lågt hängande frukten. En majoritet av bilägare i sverige har redan bra möjligheter att ladda den elbil dom ännu inte bytt till. Många kommuner är ju rent fientligt inställda till bilar i stadsmiljö. Det finns ju ofta långt färre parkeringsplatser än hushåll i stadskärnor. Framförallt i nyare stadsdelar.
Enligt klimatvetenskapen finns det en gräns för hur mycket fossila bränslen vi kan bränna upp utan att riskera t.ex. en avsevärd havsnivåhöjning. Med dagens globala konsumtion av fossila bränslen kommer vi passera den gränsen om ~4 år… Så… Såvida det inte är något som jag missar, så är tiden då det räckte att endast plocka den lågt hängande frukten förbi. Från och med nu kommer vi även behöva plocka den frukt som finns kring nationens flerfamiljshus.
Hur mycket uppskattar du att hyresgästerna är beredda att betala för garanterad tillgång till laddmöjlighet?
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 01 jun 2025 13:28
av repulsiv
deddly skrev: ↑31 maj 2025 22:09
Bygg laddstolpar längs gatorna så kommer folk att köpa elbil eftersom de har möjlighet att ladda "hemma" där de brukar parkera.
Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.
Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.
Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.
Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.
Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 11 jun 2025 00:14
av SwedishAdvocate
repulsiv skrev: ↑01 jun 2025 13:28
deddly skrev: ↑31 maj 2025 22:09
Bygg laddstolpar längs gatorna så kommer folk att köpa elbil eftersom de har möjlighet att ladda "hemma" där de brukar parkera.
Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.
Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.
Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen. [Min u.]
Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel. […
Om det är så 'himla dyrt' – hur kommer det sig då att bostadsrättsföreningar klarar av att sätta upp laddstolpar på sina parkeringar?… Och vem är det som har skrivit att det att det idag genast
måste byggas laddstolpar "på alla gator"?… Finns det någon källa på att en utbyggnad av laddstolpar som successivt täcker behovet skulle bli "väldigt dyrt"?
Idag finns det relativt stora områden i flera av Sveriges största städer – t.ex. Malmö, där det inte finns en enda laddstolpe där elbilsägare som faktiskt har ett behov kan ladda sin elbil över natten(!)… Det tycker inte jag är rimligt! Finns det någon källa på att beläggningsgraden skulle bli låg ifall elbilsägare kunde erbjudas personliga kommunalt ägda parkeringsplatser inom rimligt gångavstånd till sin bostad, där de skulle kunna ha möjlighet att ladda sin elbil över natten?
Samt: Hur mycket har alla Sveriges BRF:er i genomsnitt fått i skattesubventioner av alla svenska skattebetalare när dom satte upp sina laddstolpar?… Och hur mycket har Sveriges alla villaägare i genomsnitt fått i skattesubventioner av alla svenska skattebetalare när dom satte upp sina laddstolpar?…
repulsiv skrev: ↑01 jun 2025 13:28
…] Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Återigen: Finns det någon källa som belägger det här påståendet?…
Vidare: Kommer den politik som bedrivs idag när det gäller fossila bränslen vara för evigt?…
Och apropå: "att lajva att vara 'miljövänliga'"…
Som jag skrev i en annan tråd:
SwedishAdvocate skrev: ↑10 jun 2025 23:53
Suck…
Att det fortfarande skrivs sånt här på ett svenskt elbilsforum i juni 2025…
Electric Vehicles Are Cleaner than Gasoline — and Getting Better
Driving an electric vehicle (EV) results
in less global warming emissions than the
average gasoline-fueled vehicle, and as the
US electricity grid gets cleaner (by shifting
away from coal and adding solar and wind
power), the benefits of EVs compared
with gasoline vehicles will continue to grow.
UCS analysis over the past nine years
demonstrates this trend in action: in 2012,
less than half the people in the United States
lived in a region where the average EV
produced less emissions than a gasoline car
with a fuel economy rating of 50 mpg—today
nearly everyone does. This reinforces the
role that EVs will play as a key solution to
reducing the US transportation sector’s
contribution to climate change.
https://www.ucs.org/sites/default/files ... soline.pdf
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Postat: 11 jun 2025 00:31
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: ↑31 maj 2025 22:56
SwedishAdvocate skrev: ↑31 maj 2025 22:44
Fredrik j skrev: ↑31 maj 2025 22:17
deddly skrev: ↑31 maj 2025 22:09
Fredrik j skrev: ↑31 maj 2025 21:59
För omställningen är den lågt hängande frukten att den majoritet av bilägarna som har möjlighet att ladda en elbil hemma byter först.
Jag tycker den som bor i hyreslägenhet ska ha samma rätt till avdrag för grön teknik som småhusägarna har.
Bygg laddstolpar längs gatorna så kommer folk att köpa elbil eftersom de har möjlighet att ladda "hemma" där de brukar parkera.
"Köp en villa" eller "byt bostad" är helt enkelt inte en lösning många kan välja.
Med begränsade resurser behöver man satsa på det som ger bäst effekt. Alla dom som redan bor i villa och som fortfarande kör fossilt är den lågt hängande frukten. En majoritet av bilägare i sverige har redan bra möjligheter att ladda den elbil dom ännu inte bytt till. Många kommuner är ju rent fientligt inställda till bilar i stadsmiljö. Det finns ju ofta långt färre parkeringsplatser än hushåll i stadskärnor. Framförallt i nyare stadsdelar.
Enligt klimatvetenskapen finns det en gräns för hur mycket fossila bränslen vi kan bränna upp utan att riskera t.ex. en avsevärd havsnivåhöjning. Med dagens globala konsumtion av fossila bränslen kommer vi passera den gränsen om ~4 år… Så… Såvida det inte är något som jag missar, så är tiden då det räckte att endast plocka den lågt hängande frukten förbi. Från och med nu kommer vi även behöva plocka den frukt som finns kring nationens flerfamiljshus.
Hur mycket uppskattar du att hyresgästerna är beredda att betala för garanterad tillgång till laddmöjlighet?
Jag uppskattar att de är beredda att betala ungefär lika mycket som Sveriges alla bostadsrättsinnehavare som har en egen personlig parkeringsplats med laddmöjlighet ägd av sin BRF betalar. Och hur mycket har dessa BRF:er i genomsnitt fått i skattesubventioner av alla svenska skattebetalare när dom satte upp sina laddstolpar? Och hur mycket har Sveriges alla villaägare i genomsnitt fått i skattesubventioner av alla svenska skattebetalare när dom satte upp sina laddstolpar?