Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 20 dec 2023 14:28
Eftersom de inte har något kollektivavtal så behöver det som annars regleras i kollektivavtalet behandlas där, känns rimligt?
Själva anställningsavtalet som diskuteras har sju (7) sidor, och jag har iaf aldrig sett ett anställningsavtal på mindre än 3-4 sidor, och dom dokument som det talas om i artiklarna inkluderar också bilagor om etik, GDPR, antikorruption, RSU:er, övriga förmåner etc.erfaren bilmek skrev: ↑20 dec 2023 14:12Ett anställningskontrakt är på max en A4 i vanlig textstorlek. Upp till 70 sidor är bara drakoniskt.
De flesta sidorna är väl policys och övrig information som de flesta andra företag gömmer på sitt intranät eller sitter anslagna på diverse tavlor eller i pärmar så det är väl snyggt att allt bifogas så man har en chans att läsa igenom om man vill?erfaren bilmek skrev: ↑20 dec 2023 14:12Kort besök hör igen.
Det blir värre och värre.
De som är emot strejken kan läsa här. Hoppas de ändrar sig nu.
https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/markn ... r-AA1lKUWZ
Inte konstigt att det är rätt få som strejkar på Tesla. De är skraja på riktigt.
Ett anställningskontrakt är på max en A4 i vanlig textstorlek. Upp till 70 sidor är bara drakoniskt.
Motorbranschavtalet står en fackförening bakom.fth skrev: ↑20 dec 2023 14:28Själva anställningsavtalet som diskuteras har sju (7) sidor, och jag har iaf aldrig sett ett anställningsavtal på mindre än 3-4 sidor, och dom dokument som det talas om i artiklarna inkluderar också bilagor om etik, GDPR, antikorruption, RSU:er, övriga förmåner etc.erfaren bilmek skrev: ↑20 dec 2023 14:12Ett anställningskontrakt är på max en A4 i vanlig textstorlek. Upp till 70 sidor är bara drakoniskt.
Som jag har skrivit ovan så kan en jämförelse med Motorbranschavtalet kanske vara på sin plats, det består av 72 sidor, och vid en anställning behöver förstås det kompletteras med specifika villkor för aktuell anställd och arbetsgivare, övriga lokala dokument etc, så för en anställd i ett kollektivavtalsanslutet företag, t.ex. Volvo, så handlar det nog i normalfallet om >100 sidor vid en rättvis jämförelse.
/fth
Om (om!) dessa uppgifter skulle stämma så handlar det öht inte om den initiala tilldelningen vid anställning som vi diskuterar här, utan om ytterligare bonus efter prestation, vilket alltså historiskt har skett utöver avtal.erfaren bilmek skrev: ↑20 dec 2023 14:43Och denna. Inga nya aktier.
Snart sitter de med kassa avtal utan KA också.
https://omni.se/uppgifter-tesla-drar-ne ... r/a/mQqeGE
Om (om!) dessa uppgifter skulle stämma så handlar det öht inte om den initiala tilldelningen vid anställning som vi diskuterar här, utan om ytterligare bonus efter prestation, vilket alltså historiskt har skett utöver avtal.erfaren bilmek skrev: ↑20 dec 2023 14:43Och denna. Inga nya aktier.
Snart sitter de med kassa avtal utan KA också.
https://omni.se/uppgifter-tesla-drar-ne ... r/a/mQqeGE
Jag har alltså tillgång till Teslas avtal och kan bedöma vad som ingår och inte. Av dom 71 sidorna i avtalet så är t.ex. >40 sidor uppförandekod, anti-korruptionsdokument etc. på två språk, svenska och engelska, som förstås är lokala dokument som reglereras utanför KA, för Volvo AB motsvarar detta t.ex. 46 sidor (Volvokoncernens uppförandekod/Volvo Group Code of Conduct).erfaren bilmek skrev: ↑20 dec 2023 14:45Motorbranschavtalet står en fackförening bakom.
Enskilda avtal skriver de själva på.
Inte ens jämförbart.
Tycker att den här var ganska bra
Är det inte märkligt att Tesla toppar en massa listor på populära arbetsplatser?dfa skrev: ↑20 dec 2023 15:14Tycker att den här var ganska bra
"En lynnig envåldshärskare i ett tyskt furstendöme på 1600-talet är en ganska bra analogi."
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-e ... e-vill-ha/
Lämnar över ordet till rough-and-tumble kapitalismens försvarare.
Jag håller med om att detta är ovidkommande - jag har mer eller mindre samma villkor i mitt anställningsavtal och jag omfattas av kollektivavtal. Så för det vi diskuterar i denna tråd är dessa villkor helt ovidkommande för de skulle troligen inte påverkas alls av ett kollektivavtal.iAkita skrev: ↑20 dec 2023 08:54Fast man kan inte frivilligt byta jobb inom 6 månader utan sanktioner, om man till exempel inte trivs med villkoren eller önskar ett kollektivavtal. Detta har varit ett av huvudargumenten för många i tråden - är man inte nöjd med villkoren kan man alltid byta jobb. Då det finns anställda hios Tesla som är beroende av sammanhängande arbetstid för att få permanent uppehållstillstånd eller Svenskt medborgarskap sätter det dem i en situation där de är helt i händerna på Teslas goda vilja (eller inte så goda vilja).
Vad det gäller tystnadsplikten är det att den är livslång som en del verkar reagera på. Menar du att det är standard? Sen förstår jag inte varför fokus läggs på just den delen. Det absolut märkligaste är att det tvingar anställda att frånsäga sig rätten till immateriella rättigheter. Inte bara inom med Teslas verksamhets närliggande områden, utan ALLA immateriella rättigheter. Helt i sin ordning och standardförfarande det också, eller?
Till sist blir det märkligt att du kommenterar hur lätt- eller svårlästa villkoren i Teslas anställningsavtal är utan att ha läst dem. Jag tror nog att de som faktiskt läst dem och uttalat sig om dem är bättre på att avgöra detta. Måste verkligen Tesla tas i försvar till varje pris, även i frågor där man inte är insatt i sakförhållandena?
Det är fortfarande ganska knapphändiga uppgifter, men det som framkommit är att detta som jag antog endast berör just "extraordinär" tilldelning, dvs ytterligare bonus baserat på individuella prestationer.fth skrev: ↑20 dec 2023 14:49Om (om!) dessa uppgifter skulle stämma så handlar det öht inte om den initiala tilldelningen vid anställning som vi diskuterar här, utan om ytterligare bonus efter prestation, vilket alltså historiskt har skett utöver avtal.erfaren bilmek skrev: ↑20 dec 2023 14:43Och denna. Inga nya aktier.
Snart sitter de med kassa avtal utan KA också.
https://omni.se/uppgifter-tesla-drar-ne ... r/a/mQqeGE
Och återigen, avtalen är inte "kassa" ens utan RSU:er, utan fullt jämförbara med motsvarande kollektivavtalade lösningar.
/fth
Det tror jag nog inte.Collin87 skrev: ↑19 dec 2023 08:16Ett hot är ett hot oavsett hur tomma någon anser dom vara.Fredrik j skrev: ↑19 dec 2023 07:55Vad jag menar är att om man uppfyller villkoren från a-kassan spelar det ingen roll vad facket tycker.Collin87 skrev: ↑19 dec 2023 07:48Spelar väl ingen roll när uppgifter om dessa hot faktiskt kommit.
Jag är väl medveten om att man kan vara medlem i A-kassan och skippa facket.
Har själv haft det precis så för många år sedan.
Så vad vill du ha sagt med din kommentar? ljuger den som säger att facket sagt så?
Tomma hot.
Att en facklig representant valt att ta till ett sådant hot är under all kritik.
Men jag har förstått att en del här är så för facket och den svenska modellen att man bara väljer att titta bort.
Det är ju redan en bra början.jonsalgerier skrev: ↑19 dec 2023 09:28Vi diskuterar ju en opinionsmätning. Om vi skall bortförklara resultatet med att de som röstar inte förstår sina anställningsförutsättningar och därför röstar "fel" går det att vända åt exakt vilket håll man vill för att få fram önskat resultat.Metallare skrev: ↑18 dec 2023 18:29Det du skriver förutsätter att var och en har kommit till en egen bedömning hur de ställer sig i frågan om KA eller ej.jonsalgerier skrev: ↑17 dec 2023 23:11Fast är inte 58% en rätt dålig siffra? För var det inte så att 95% av Sveriges anställda omfattas av kollektivavtal? Det borde ju då antyda att nästan 40% inte tycker att det är en så strålande idé med kollektivavtal och kanske till och med själva skulle kunna tänka sig att slippa det. Det råder ju viss tveksamhet om hur många som strejkar på Tesla men om vi räknar väldigt högt med 30% som då skall bestämma över resten av Teslas personal borde ju 40% icke-entusiaster vara lite oroande för kollektivavtalens framtid.Maw skrev: ↑17 dec 2023 20:13Svenska folket står bakom fackets krav på KA
3 ggr så många för facket som för Tesla
Förtroendet för Tesla dalar: ”Tydlig krock”https://www.svd.se/a/O8xzPk/58-procent ... nt-ar-emotStrejken i Tesla har pågått i över en månad nu. Och IF Metalls kamp för kollektivavtal på elbiljättens verkstäder och serviceställen ser ut att ha stöd i befolkningen.
En klar majoritet – eller 58 procent av svenskarna – tycker att det är rätt av facket att ta strid mot Tesla, visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av SvD. Bara 20 procent av de som svarat anser att fackets stridsåtgärder är fel.
Förväntar du dig då inte väl mycket av alla?
Men allt det här blir en lång schrödingers-katt-diskussion beroende på vad som faktiskt är sant bortom de eventuella fasader som Tesla och facket lägger ut. Vi diskuterar in absurdum hur det är om den ena sidan far med osanning eller den andra och förklarar situationen med en förutfattad sanningshalt på hur en aktör förmodligen borde agera ställd inför liknande förutsättningar.
Så för att göra det enklare kan vi slänga bort lådan och bara diskutera vår ståndpunkt beroende på om katten levt eller inte.
Jag kan börja,
OM det visar sig att mer än 50% av Teslas personal strejkar OCH att nuvarande anställningsförutsättningar är markant sämre än ett kollektivavtals motsvarande förutsättningar ELLER att det finns allvarliga arbetsmiljöproblem som inte åtgärdas:
DÅ är jag också helt för strejken.
Så, nu är det din tur..
OM det visar sig att endast ca 10% av Teslas personal strejkar OCH att nuvarande anställningsförutsättningar är bättre eller likvärdiga än ett kollektivavtals motsvarande förutsättningar OCH att allvarliga arbetsmiljöproblem inte finns:
är du då emot strejken?
Jag misstänker att svaret är nej... men jag blir mer än gärna motbevisad.
viewtopic.php?p=768627#p768627Flera Teslaarbetare utesluts från IF Metall. Det beslutade fackförbundet på onsdagen.
– Att tvinga fram ett uteslutningsärende på det här sättet har aldrig skett tidigare. Det är inget man gör med speciellt stor glädje, säger Martin Gunnarsson, förbundssekreterare på IF Metall.
Problemet i din sista avsnitt är bara att det då är inte tvingande IF Metall när det är "andra branscher" t.ex. bygg.WilleTesla skrev: ↑19 dec 2023 09:32Om man tillverkar värdens bästa bil, enligt vad större delen av väldens motorjournalister och bilköpare tycker, så är det självklart att det väcker motreaktioner i form av ”hat”. Om Tesla dessutom tillverkar en bilmodell som är världens mest sålda så väcker det ju ilska och oförstående hos många traditionalister. Människans psyke funkar så.larjon skrev: ↑19 dec 2023 08:28Haha, vilken briljant analys!Verdi_ skrev: ↑18 dec 2023 09:53Det tror jag inte. Folk hatar inte Rolls Royce, Bentley osv...
Teslas problem har i alla fall förut varit att man haft en image av vänsterlutande urban medelklass med klimatångest som egentligen är helt ointresserad av bilar men som nu fastnat för Tesla och som förkunnar sin lära på nätet, i fikarum osv osv. Gärna toppat med en lökig och självgod personlig regplåt som alluderar på koldioxidutsläpp eller olja.
Nu har det hatet, från Livets Hårda Skola, kompletterats med hat från just vänsterlutande urban medelklass som ogillar vad Elon gjort med Twitter. Där har du en hat-allians man inte såg komma för ett par år sen.![]()
Dessutom hatas Tesla också av vänstern i stort på grund av det här med kollektivavtalet.
De enda som gillar Tesla är möjligen näringslivshögern som fortfarande tycker Elon är en häftig entreprenör och möjligen en och annan vilsen Miljöpartist som fortfarande prioriterar klimatmål över värderingsfrågor.![]()
Att metallklubben på Volvo är oroliga för medlemmarnas jobb på sikt har jag full förståelse för, nu när Volvos bilmodell inte längre är nr 1 i Sverige. De traditionella bilmärkena har enormt svårt att hänga med i den teknik- och prisutveckling som Tesla och de kinesiska biltillverkarna nu driver. Andra länder med biltillverkning och fackföreningar kliar sig i huvudet och undrar hur de ska bromsa detta.
IF Metalls oproportionerliga engagemang i detta KA är ett symptom på denna desperation, troligen påhejad från Hisingen. Det finns många företag utan KA som har betydligt fler anställda i Sverige än vad Tesla har. Som någon skrev i Corren, det finns många andra branscher som facken skulle kunna göra en enorm nytta för om de skulle lägga motsvarande energi på dem.
Nej det är inte så konstigt att Tesla toppade listan på mest attraktiva arbetsgivare bland amerikanska ingenjörsstudenter 2022dstr skrev: ↑20 dec 2023 15:39Är det inte märkligt att Tesla toppar en massa listor på populära arbetsplatser?dfa skrev: ↑20 dec 2023 15:14Tycker att den här var ganska bra
"En lynnig envåldshärskare i ett tyskt furstendöme på 1600-talet är en ganska bra analogi."
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-e ... e-vill-ha/
Lämnar över ordet till rough-and-tumble kapitalismens försvarare.
Här hamnar dom tvåa, efter Elons privatägda företag SpaceX. https://www.teslarati.com/tesla-spacex- ... -students/
FTH, eftersom du har tillgång till ett anställningskontrakt i sin helhet undrar jag om du har lust att ge insikt i några frågor? Hur ser villkoren ser ut för följande punkter?fth skrev: ↑20 dec 2023 14:56Jag har alltså tillgång till Teslas avtal och kan bedöma vad som ingår och inte. Av dom 71 sidorna i avtalet så är t.ex. >40 sidor uppförandekod, anti-korruptionsdokument etc. på två språk, svenska och engelska, som förstås är lokala dokument som reglereras utanför KA, för Volvo AB motsvarar detta t.ex. 46 sidor (Volvokoncernens uppförandekod/Volvo Group Code of Conduct).erfaren bilmek skrev: ↑20 dec 2023 14:45Motorbranschavtalet står en fackförening bakom.
Enskilda avtal skriver de själva på.
Inte ens jämförbart.
Den totala mängden sidor som reglerar anställningsvillkoren och övriga villkor för en anställd i ett kollektivanslutet företag är betydligt större än dom för Tesla, jag gjorde en snabb sammanställning för en mekaniker i Volvo AB, och kommer fram till >150 sidor i en rättvis jämförelse.
Antalet sidor som artikeln lyfter fram är alltså fullkomligt irrelevant, vilket dom fackjurister som uttalar sig förstås är fullt medvetna om.
Ett par av klausulerna i Teslas avtal är som sagt tveksamma, de som berör konkurrerande verksamhet och immaterialrätt, i övrigt är artikeln en ren partsinlaga från facket.
/fth
För att det kanske inte är misär att jobba på Tesla och att fackets propaganda är kraftigt överdriven.dfa skrev: ↑20 dec 2023 17:20Nej det är inte så konstigt att Tesla toppade listan på mest attraktiva arbetsgivare bland amerikanska ingenjörsstudenter 2022
Kanske kan det intressera dig att Tesla sjönk till plats 5 enligt samma ranking 2023? (varsågod: https://universumglobal.com/rankings/un ... rica/2023/)
Men det som de flesta förmodligen undrar är vad allt detta har att göra med Strejk på Tesla i Sverige. Inklusive mig själv.
Det var du som antydde att det bara var relevant att jämföra avtal om jag var bilmekaniker, om man säger att bilmekaniker utmärker sig och inte klarar av de normalt förekommande avtalen så måste det vara av en anledning.frippe skrev: ↑20 dec 2023 13:43Nedsättande eller dumma får nog stå för dig. Vi har alla olika intressen och förmågor i livet. Väldigt få medarbetare skulle orka sätta sig in i 70sidor avtalstext och det har inget med dumhet att göra. Men du kanske har en annan syn på det?
Det finns en avgörande skillnad mellan ett KA och ett anställningsavtal, ett AA har, vanligen, ensidigt tagits fram av en part, AG, och där kan finnas en hel del tveksamma saker, vilket t.ex. visat sig i den lilla granskningen som skett nu. En AT som utsätts för ett sådant AA ska dels förstå och uppfatta att dessa tveksamheter finns, sedan kunna och orka driva ett ärende om det. Det är ganska stora krav på en AT. För det är två helt olika saker, att ha rätt och att få rätt.
Ett KA är granskat av både AG och ATO och i ett sådant lär det inte finnas något tveksamma delar rent juridiskt. Ett KA är också en kompromiss mellan två likvärdiga parter, vilket ett AA knappast är.
Metallare skrev: ↑20 dec 2023 16:57Det är ju redan en bra början.jonsalgerier skrev: ↑19 dec 2023 09:28Vi diskuterar ju en opinionsmätning. Om vi skall bortförklara resultatet med att de som röstar inte förstår sina anställningsförutsättningar och därför röstar "fel" går det att vända åt exakt vilket håll man vill för att få fram önskat resultat.Metallare skrev: ↑18 dec 2023 18:29Det du skriver förutsätter att var och en har kommit till en egen bedömning hur de ställer sig i frågan om KA eller ej.jonsalgerier skrev: ↑17 dec 2023 23:11Fast är inte 58% en rätt dålig siffra? För var det inte så att 95% av Sveriges anställda omfattas av kollektivavtal? Det borde ju då antyda att nästan 40% inte tycker att det är en så strålande idé med kollektivavtal och kanske till och med själva skulle kunna tänka sig att slippa det. Det råder ju viss tveksamhet om hur många som strejkar på Tesla men om vi räknar väldigt högt med 30% som då skall bestämma över resten av Teslas personal borde ju 40% icke-entusiaster vara lite oroande för kollektivavtalens framtid.Maw skrev: ↑17 dec 2023 20:13Svenska folket står bakom fackets krav på KA
3 ggr så många för facket som för Tesla
https://www.svd.se/a/O8xzPk/58-procent ... nt-ar-emot
Förväntar du dig då inte väl mycket av alla?
Men allt det här blir en lång schrödingers-katt-diskussion beroende på vad som faktiskt är sant bortom de eventuella fasader som Tesla och facket lägger ut. Vi diskuterar in absurdum hur det är om den ena sidan far med osanning eller den andra och förklarar situationen med en förutfattad sanningshalt på hur en aktör förmodligen borde agera ställd inför liknande förutsättningar.
Så för att göra det enklare kan vi slänga bort lådan och bara diskutera vår ståndpunkt beroende på om katten levt eller inte.
Jag kan börja,
OM det visar sig att mer än 50% av Teslas personal strejkar OCH att nuvarande anställningsförutsättningar är markant sämre än ett kollektivavtals motsvarande förutsättningar ELLER att det finns allvarliga arbetsmiljöproblem som inte åtgärdas:
DÅ är jag också helt för strejken.
Så, nu är det din tur..
OM det visar sig att endast ca 10% av Teslas personal strejkar OCH att nuvarande anställningsförutsättningar är bättre eller likvärdiga än ett kollektivavtals motsvarande förutsättningar OCH att allvarliga arbetsmiljöproblem inte finns:
är du då emot strejken?
Jag misstänker att svaret är nej... men jag blir mer än gärna motbevisad.
Jag ändra din andra OM från strejk till "vill ha KA" + din OCH, då är mitt svar att man borde titta lite närmare på det beslutsorgan inom Metall, som har fattat den beslut.
Jag ändra den förutsättning som du skrev pga. de uppgifter om hot som kom fram om AT deltar i strejken.
Det är just därför jag anser att man inte kan bedömmer läget endast efter antal strejkande.
Sen har jag lite svårt att svara på din frågan om man tittar på fördelningen.
Hur faller din bedömningen om du har en SC där det är majoriteten som strejka medans andra SC inte gör det.
Vilken sida ska man då väljer?