SwedishAdvocate skrev: ↑16 sep 2026 17:09
MAGA skrev: ↑16 sep 2026 15:12
Helt seriös fråga, jag kikar lite här ibland då jag har varit intresserad av Tesla vid bilbyten, men förvånas alltid över svenskarnas motvilja till Elon.
Säger som han själv säger, "look, I believe in safe cities, secure borders and sensible spending with respect to government,” Musk said [Min u.] […
Det understrukna är ju 'rätt fascinerande' givet t.ex. det här:
viewtopic.php?p=892321#p892321
Nu måste jag dock hålla med MAGA, det du refererar till är rimligen att beteckna som amerikansk inrikespolitik där Elons uppfattning speglar den då förhärskande uppfattningen bland republikaner om "sensible spending". Man kan ha uppfattningen att majoriteten i USA tyckte fel, men det ändrar inte att uttalandet låg helt i linje med republikansk mainstream och är inte problematiskt i den miljön.
(Fördjupningar om Elons uppfattningar i Elon-tråden, tack.)
I ett normalt demokratiskt samhälle så ska man respektera att alla inte kan bestämma och därför har man val där man bestämmer hur landet ska styras, och sedan får alla acceptera valresultatet och bidra till en bra värld även om man inte fick sin vilja igenom hur landet styrs.
Den idé som somliga verkar propagera för numera är att om man inte får sin vilja igenom så är det Ok att motarbeta sina politiska motståndare utanför den politiska arenan anser jag är att motarbeta det demokratiska systemet.