Utsläpp elbil vs bensin/diesel

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

granlundii
Inlägg: 361
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Utsläpp elbil vs bensin/diesel

Inlägg av granlundii »

Vad är det bästa estimatet på klimatnyttan men elbil? Skulle vilja hitta en bra siffra eller artikel på nätet, tyvärr finns det så varierande svar på denna fråga. Jag är ute efter klimatnyttan i norden med en "grön" elmix, i ett livscykelperspektiv. Minskar utsläppen med 30%, 50% eller 70%? Alternativt, hur långt måste man köra sin elbil före den har kört in de extra utsläppen vid batteritillverkningen?

Finns förstås massor med parametrar som påverkar, ex bilmodell, men skulle vilja ha en jämförelse mellan en "medelelbil" och en "medelbensinbil/diesel".
Nissan Leaf 2014
granlundii
Inlägg: 361
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Utsläpp elbil vs bensin/diesel

Inlägg av granlundii »

Orsaken till frågan är att man ibland får höra kommentarer som att "man måste köra en elbil 300 tkm före den utsläppsmässigt är bättre än en diesel" :roll:
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7951
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Utsläpp elbil vs bensin/diesel

Inlägg av TiborBlomhall »

Utsläppen minskar med 85%.

https://teslaclubsweden.se/elbilar-ar-r ... d-i-polen/

https://teslaclubsweden.se/hur-manga-di ... -en-elbil/

Elbilen ska köras 3300 mil för att tjäna igen de högre utsläppen vid tillverkningen.

https://teslaclubsweden.se/fler-vill-ko ... agar-inte/

I varje artikel länkar jag till källorna också, du kan länka till dem om du vill undvika beskyllas som "vinklad fanboy"
Användarvisningsbild
Filipleven
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 nov 2019 14:52

Re: Utsläpp elbil vs bensin/diesel

Inlägg av Filipleven »

På Chalmers finns en professor i Innovation och hållbarhet, Björn Sandén. Hanns gebit är just livscykelanalys av produkter som bilar. Lyssna eller läs gärna vad han har att säga. Nedan finns ett exempel, börjar 36 min in i programmet.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1 ... ramid=3345

Om jag fattar det rätt motsvarar tillverkning av ett elbilsbatteri ca 2250 mils körning med bensinbil. Om vi jämför med dieselns lite bättre verkningsgrad borde ett elbilsbatteri motsvara knappt 3000 mil med dieselbil.

Sen kan man ställa frågan vilken storlek på batteri det handlar om, gammal Leaf eller ny MX?

Hur som helst. Enligt Björn är elbilar så mycket bättre att det är vettigare skrota fossilbilar än att köra slut på dem och sen byta till elbilar.

Gott nytt elbilsår.
Senast redigerad av Filipleven, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Utsläpp elbil vs bensin/diesel

Inlägg av Henrik Torphammar »

Betänk även att det är oerhört svårt att få fram bensin och dieselbilars faktiska utsläpp. En körcykel som ger NEDC eller WLTP är inte från verkliga livet. En elbil drar som bekant rejält mycket mer än WLTP, så gör även en diesel/bensinbil. En elbil förvärms via batteriet medan en diesel/bensin förvärms med en brännare som släpper ut orenade avgaser. Dieselbilen har även brännaren igång vid körning. Partikelfiltret ser till att biln inte sotar i stadskörning men regerererar detta på landsvägen så partiklarna kommer ut i alla fall. etc etc.

Man kan antagligen dubblera bensin/diesel utsläppen utan att få för smutsigt samvete när man jämför.

På samma vis är det ju elen från vägguttaget som är intressant för elbilen inte vad motorn drar vid landsvägskörning. Räkna in laddarens förluster, vampire drain och förvärmning av kupé.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jonsson3
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 dec 2019 21:02

Re: Utsläpp elbil vs bensin/diesel

Inlägg av Jonsson3 »

Sen tror jag att man missar negativa faktorer som fossilbränsle har, tex olje utsläpp och andra katastrofer vid oljeborrning eller sprängda oljekällor. De ska läggas på belastning vid fossilbränsle liksom förhållanden vid gruvor och annat läggs till el.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Utsläpp elbil vs bensin/diesel

Inlägg av Svenssons »

Utsläppen av kväveoxider i städer minskar med i princip 100% då ingen biltillverkning sker i stad och det är noll utsläpp av bilarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Utsläpp elbil vs bensin/diesel

Inlägg av Teslaspolen »

Svenssons skrev:
Utsläppen av kväveoxider i städer minskar med i princip 100% då ingen biltillverkning sker i stad och det är noll utsläpp av bilarna.
Sanning med modifikation. Små utsläpp av broms blir det ibland, men desto större är problemet med däckslitaget. Även om det inte skadar oss direkt så som avgaser gör (och avgasbilar har samma problem med däckslitage i alla fall...)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Utsläpp elbil vs bensin/diesel

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Svenssons skrev:
Utsläppen av kväveoxider i städer minskar med i princip 100% då ingen biltillverkning sker i stad och det är noll utsläpp av bilarna.
Sanning med modifikation. Små utsläpp av broms blir det ibland, men desto större är problemet med däckslitaget. Även om det inte skadar oss direkt så som avgaser gör (och avgasbilar har samma problem med däckslitage i alla fall...)
Partiklar från bromsning är väl inte kväveoxider? Sedan har vi även däckslitaget som skapar aerosoler. Elbilar bör ha färre partiklar från broms men fler från däckslitage jämfört med avgasbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 716
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Utsläpp elbil vs bensin/diesel

Inlägg av Elix747 »

Mitt råd är att räkna själ och läsa kritiskt på internet. Detta ämne verkar vara mer explosivt än vanligt.
Här kommer några förenklade exempel till avseende CO2. Dessa visar lite på hur svårt det är att jämföra.
Men du kan ju själv uppskatta för din egen del.

Batteri:
Det finns mängder med artiklar om detta med alltifrån ca 60-250 CO2e per kWh.
Antag att ett elbilbatteri ger uppskattningsvis 100 kg CO2e per kWh.
Antag också att elbil och ICE bil ger i övrigt lika utsläpp.

Bränsle:
Svensk diesel MK1 (inkl bio inblandning) ger ca 2,8 och bensin (inkl etanolinblandning) 2,9 kg CO2e per liter.
Svensk el gav i somras 65 g/kWh, norden 124, Frankrike= 85, eu 447, tyskland= 430, polen=719, Estland=1210, (http://www.electriccity.org)
Tittar man nu så är siffrorna annorlunda, men de är nedåtgående om man ser på flera års sikt.

dieselbil som förbrukar 0,6 ger = 0,6lit/mil*2,8kg *1000 mil = 1680 kg CO2e per 1000mil.
bensinbil som förbrukar 0,9 ger =0,9lit/mil*2,9kg *1000 mil = 2610 kg CO2e per 1000mil.
liten elbil med 40kWh som förbrukar 1,6 kWh/mil i mest "fossilfri"-el = 4000 kg + 1,6*0,124*1000= 4000 kg + 199 kg per 1000 mil.
mellan elbil med 75 kWh som förbrukar 1,9 kWh/mil i eu-el = 7500 kg + 1,9*0,440*1000= 7500 kg + 836 kg per 1000 mil.
stor elbil med 100kWh som förbrukar 2,4 kWh/mil med mer kolel = 10000kg + 2,4*0,719*1000= 10000 kg + 1726 kg per 1000 mil.

För dessa exempel så blir resultatet: (se bild)
Elbilen med litet batteri som körs på mestadels grön el vinner snabbt mot bensin/diesel bilen. ca 1500-3000 mil. Efter 20000 mil har den gett 85% mindre CO2e än bensinbilen.
En elbil med mellan batteri som körs på eu-el vinner efter ca 9000 mil mot dieselbilen eller 4000 mil mot bensinbilen. (28 % CO2 reduktion mot diesel och 54% mot bensin)
Den stora elbilen med stort batteri som körs på mestadels "kolel" vinner efter 11000 mil mot bensinbilen med aldrig mot dieselbilen.

Är batteriet producerat med kol el tex 200 kg/kWh så ökar ju utsläppen för elbilen till det dubbla.
En bra batterifabrik kan producera ned till 50 kg/kWh så potentialen finns ju för lägra utsläpp.

Räkna själv. Vad blir detta för din gamla ICE bil och din elbil med din förbrukning?

Om man skulle köra sin ICE med tex 50% biodiesel stället så sjunker ju CO2 för ICE och tiden tills vinst blir längre för en elbil.
För CO2 skulle även biobränslen ge bra vinst.
CO2.png
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Utsläpp elbil vs bensin/diesel

Inlägg av Teslaspolen »

Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Svenssons skrev:
Utsläppen av kväveoxider i städer minskar med i princip 100% då ingen biltillverkning sker i stad och det är noll utsläpp av bilarna.
Sanning med modifikation. Små utsläpp av broms blir det ibland, men desto större är problemet med däckslitaget. Även om det inte skadar oss direkt så som avgaser gör (och avgasbilar har samma problem med däckslitage i alla fall...)
Partiklar från bromsning är väl inte kväveoxider? Sedan har vi även däckslitaget som skapar aerosoler. Elbilar bör ha färre partiklar från broms men fler från däckslitage jämfört med avgasbilar.
Du har helt rätt. Vet inte varför, men jag läste det som att du pratade nollutsläpp och inte specifikt kväveoxider. Ursäkta mig, det brukar bli lite körigt runt jul och nyår som för många andra.
granlundii
Inlägg: 361
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Utsläpp elbil vs bensin/diesel

Inlägg av granlundii »

Tack för all input! Gillade intevjun med Björn Sandén, upplevde att han visste vad han talade om.

Blir intressant att se hur länge elbilarna kommer att hålla annars. Man har ju tack vare klimatnyttan helt annan motivation att köra gamla elbilar så länge de inte är helt slut, jämfört med fossilbilar. Jag kan mycket väl tänka mig att köra en 15-20 år gammal elbil i framtiden, åtminstone som familjens andrabil 8-)
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 950
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/ida2603

Re: Utsläpp elbil vs bensin/diesel

Inlägg av Nicklas »

Elix747 skrev:
Svensk el gav i somras 65 g/kWh, norden 124, Frankrike= 85, eu 447, tyskland= 430, polen=719, Estland=1210, (http://www.electriccity.org)
Mjaa... Enligt denna så är svensk elmix betydligt bättre: https://energiradgivningen.se/klimat/mi ... an-fran-el ... endast 13 g/kWh
- föräldrar ju kalkylen en hel del ;)

Sedan vad gäller utsläpp per kWh tillverkat batteri så är det otroligt påverkat av hur elmixen ser ut för fabriken: tex Tesla har mycket solceller och Northvolt kommer ha vattenkraft.

Enligt denna skulle det kunna vara så lågt som 20 g/kWh batteri: https://www.energimyndigheten.se/conten ... uktion.pdf
HenrikC
Inlägg: 769
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Utsläpp elbil vs bensin/diesel

Inlägg av HenrikC »

Det är inte batterierna som kommer begränsa elbilarnas livslängd. Nya bilar är rullande mjukvarupaket. Förr blev bilen omodern, men fortfarande fungerande. På samma sätt som en dator med MS-DOS är omodern men fungerar. Troligen får vi som med Windows XP att tillverkaren slutar supporta produkten och att den därefter hela tiden ger varningsmeddelanden.

Eftersom systemen i bilar är säkerhetskritiska på ett annat sätt än en persondator eller mobiltelefon så kommer Bilprovningen inte tillåta att man rullar runt med en uppkopplad bil som inte längre får säkerhetsuppdateringar. Koppla ner och plombera eller skrota bilen.

Tesla supportar nog länge, men hur länge tror ni vanliga tillverkare som brukar överge bilen efter leverans kommer supporta den? Sista årsmodellen plus garantitiden ut?

Titta vad som hände med Jeep Cherokee:

https://www.wired.com/2015/07/hackers-r ... p-highway/

Det var mobiloperatörerna som till slut satt stopp för detta, inte biltillverkaren.
Skriv svar