Ibland (alldeles för sällan tyvärr) dyker det upp intressanta frågeställningar i diskussioner på sociala medier. Som härom dagen när följande fråga ställdes av signaturen Valle:
Jag har en mycket trevlig diesel, en Toyota Avensis, en 2007:a, som bara går och går och är relativt snål på drivmedel, ca 0,6 l / mil. Om jag nu säljer den och köper en elbil så måste den ju tillverkas medan min diesel säljs vidare, säg till någon i Polen, som fortsätter att köra den. Min fråga blir då; hur många år skulle jag kunna fortsätta att köra min Avensis (1500 mil/år) innan jag släppt ut lika mycket klimatgas som produceras av att tillverka den nya elbilen?
Ja, vad kan det vara? 10 år? 20? 50? Låt oss räkna på det.
Enligt Svenska Petroleuminstitutets egen sajt ger förbränningen av en liter diesel upphov till 2.53 kg CO2. Fast det är bara det som kommer ut från avgasröret. Räknar vi även in utsläpp som skedde när dieseln raffinerades och övriga steg i kedjan innan den hamnade i bilens tank ger en liter diesel upphov till 3.20 kg CO2 enligt Gröna Bilister.
På ett år släpper Valles gamla Toyota Avensis alltså globalt ut 1500 * 0.6 * 3.2 = 2880 kg CO2.
Enligt tyska kontrollorganisationen TÜV ger tillverkningen av en Mercedes B-klasse elbil upphov till 10.1 ton CO2 utsläpp (allt inräknat, inklusive dess batterier). 10.1 delat med 2.88 blir 3.5
På tre och ett halvt år har alltså en gammal dieselbil släppt ut lika mycket fossilt CO2 som tillverkningen av en ny elbil.
Förvånansvärt kort tid, eller hur? Incitamenten för att behålla gamla smutsiga bilar minskar när man inser att på mindre än fyra år kan man “tjäna igen” det extra utsläpp bytet till en elbil skulle ge.
Om dieselbilen körs på biodiesel minskar andelen fossilt CO2. Bilen släpper fortfarande ut ungefär lika mycket CO2 ur avgasröret, men en del av det kommer inte från fossila källor längre utan ingår i kretslopp. Med svensk biodiesel minskas fossila CO2 utsläppen till 1.70 kg/liter. (Fast frågan gällde egentligen polsk ful-diesel så det påverkar inte svaret.) Då kommer det ta sex och ett halvt år innan dieselbilen släppt ut lika mycket fossilt CO2 som tillverkningen av en elbil.
Hur vi än räknar lönar det sig inom några få år att byta ut ett gammalt dieselhärke mot en nytillverkad elbil. Och ju snabbare vi gör bytet desto snabbare kan elbilen sen också säljas till han som köpte gamla Toyotan, så han också kan byta upp sig till en ren och snabb elbil.
TCS tre år sedan: Gammalt eller nytt?
Redan för tre år sedan tog vi upp liknande frågeställning. Då var frågan om det är bättre att köpa ny elbil, ny bensinbil eller behålla gamla bensinbilen i 16,000 mil, vilket ger upphov till lägre utsläpp? Vi kom fram till liknande resultat – men även kommentarerna till den artikeln är väl värda att läsas!
Sen får man även komma ihåg att det är massa annat som kommer ut från avgasbilen också så som NOx och partiklar. Förnyelsebara bränslen mildrar ju bara koldioxid-delen.
Hur mycket utsläpp av CO2 säger Tesla att en Model 3 orsakar vid produktion? De släppte väl nyss en hållbarhetsrapport?
Den var tyvärr inte tillräckligt detaljerad för att få fram de siffrorna. Enda oberoende värdet vi har är fortfarande TÜV rapporten.
Här är en sida med uppdaterade och mer rättvisa data: https://www.transportenvironment.org/what-we-do/electric-cars/how-clean-are-electric-cars
“EVs reach carbon parity in one or two years After production, electric cars quickly ‘repay’ their carbon debt’ compared to equivalent conventional cars. It takes about one to two years of driving an electric cars to reach parity with diesel and gasoline (after approximately 23,000 km, see Figure 6 below). For electric cars with a battery produced on clean electricity and running on clean electricity, the excess carbon debt would be paid back after less than one year of driving (about 13,000 km).”
Om jag förstod det rätt så använder de dock NMC-kemi för att bedöma utsläpp vid batteritillverkning men Tesla använder ju NCA.
Om han säljer sin beg Avensis till någon så är det stor sannolikhet att denne sänker sina utsläpp också. Eftersom en Avensis drar mindre än genomsnittsbilen. .”Trickle Down Eco-nomics”(tm)
Ja om man hade en lös miljon i byrålådan som man inte visste vad man skulle används till….
Läses med glimten i ögat, men är inte så långt från sanningen som många tror:
https://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-lika-billig-som-en-volvo-om-du-far-volvon-gratis/
Det mest vettiga borde ju vara att se till att så många nya bilar som säljs är elbilar, dvs att om det ändå ska köpas en ny bil så ska man köpa en elbil.
Om man inte kan köpa en ny elbil (beroende på ekonomi och eller behov) så är det ju lämpligt att hålla sig till begagnat. Det tycker jag är ett bra råd både för att nya fossilbilars andrahandsvärde är tveksamt samt för miljön.
Om man har möjlighet att skaffa en billig (?) begagnad elbil så är det ju bingo.
Se hur utbudet av billiga begagnade elbilar är på finn.no i norge.
Men hursomhelst så verkar det inte finnas så många osålda elbilar i sverige.
En elbil som laddar över natten drar ungefär lika mycket ström som en sån där “eisaapeittää” elradiator. Eller lika mycket som de lågenergilampor och energisnåla vitvaror du skaffat besparar; skaffar du en elbil kommer din villa dra ungefär lika mycket el som den gjorde på 90-talet igen. Elräkningen ökar med drygt 200 kronor i månaden.
Några få transformatorstationer, vars har du hört det?
I och med att elförbrukningen inte alls ökar lika mycket som du tror. De transformatorstationer som finns klarade belastningen på 90-talet, de flesta kommer klara det nu igen. Däremot måste högspännings stamnätet byggas ut och förstärkas. Framför allt till storstäderna som har vuxit de senaste decennierna. Tur att vi har några årtionden på oss innan alla bilar bytts.
Norge (ett ännu mer avlångt land än Sverige, med över 50% elbilar av nyförsäljningen) klarar av omställningen – då borde vi också kunna.
Jag abonnerar på 25A 17,4 kW, Det är min rättighet att kunna ta ut den effekten närhelst jag vill på dygnet 365 dagar om året. Om jag inte kan det så bluffar nätbolaget. Jag skulle kunna “tyvärr” ladda minst två elbilar utan problem, troligtvis tre:)
Priset är fortfarande problemet. En mille eller 500k. Det har ingen betydelse. En ny bil är alltid en förlustaffär, jag lär köra min diesel så länge den håller. Drar betydligt mindre än volvon i din jämförelse också. Kanske skulle kunna sträcka mig till att köpa en begagnad nissan leaf. Men det är 150k bara det. Känns inte som någon intjäning kommer göras.
Jag tycker allt för ofta att betydelsen av individuella val och beslut glöms bort när detta diskuteras. Vi borde göra
en livscykelanalys på oss själva och använda ”individual based modelling” för utröna hur summan av alla individuella val påverkar koldioxidutsläppen. I ett hundraårsperspektiv blir en livscykelanalys på bilar som körs i 15 år snabbt irrelevant. Hur kan man då minimera de koldioxidutsläpp man som individ ger upphov under de år man kör bil, sin ”livscykel” som bilägare? För den som har råd så blir det självklara valet att byta till en elbil så snart som möjligt. För den som inte har råd kanske valet blir att ersätta sin 90-tals bil med en Toyota Avensis till 2007, och sen köpa en begagnad elbil när de yker upp på marknaden.
Jajo. Hade jag viljat skuldsätta mig flera årslöner för att köpa något som är en garanterad förlustaffär, då hade jag köpt en ny elbil. Alla tjänar inte lika bra som storstadsborna verkar tro. I min omgivning får vi vara nöjda med 20k efter skatt. Finns viktigare saker för oss att tänka på än att försöka rädda en miljö som även om hela vårat avlånga lands invånare ägde elbil, ändå inte kommer göra skillnad i det stora hela. Varmare kommer det bli, bara börja anpassa sig. Jorden kom just ur lilla istiden, klart det lär bli varmare. Kanske t.o.m lika varmt som det var mellan 900-1300 talet. Då är det vatten som blir den ultimata resursen.