Tesla Model 3 fick toppbetyg i säkerhet av Euro-NCAP. Ja det var ju nästan väntat, men bilen klarade testerna med bravur (vilket också egentligen nästan var väntat).
“The Tesla Model 3 achieved one of the highest Safety Assist scores we have seen to date,” sa testlabbets chef Matthew Avery, “Its Collision Avoidance Assist system is first class, with its Autonomous Emergency Braking and Forward Collision Warning systems showing high levels of performance.”
Model 3 fick toppbetyg i alla testmoment, hela testprotokollet kan läsas här.
Medan amerikanska säkerhetstester utförda av NHTSA brukar mest koncentrera sig på så kallad passiv säkerhet, hur bilen beter sig under krockögonblicket har Euro-NCAP även börjat titta mycket på aktiv säkerhet under senare år: vad kan bilarna göra för att undvika att det ens blir en krock? Många bilar blir “optimerade” antingen till att prestera bra på krocktester i USA eller i Europa, det är få bilar som klarar båda testerna med glans.
Euro-NCAP anser att Teslas autopilot är en “förarkomfort-finess” så de valde att inte aktivera den under sina tester. Ändå var de djupt imponerade av bilens aktiva säkerhetsfinesser. Autobromsen klarade att stoppa bilen i tid under alla testsituationer med simulerade bilar, fotgängare och cyklister i dess färdväg. Undrar du varför alla Teslor plötsligt fick avåkningsvarnare i början av maj så var det naturligtvis för att få bättre poäng på Euro-NCAP testerna. Nya systemet klarade galant att hålla bilen inom filen även om föraren släppte ratten och autopiloten inte var på. Det bådar gott även inför framtida tester – kommer det nya säkerhetskrav kan Tesla lätt skicka ut nya mjukvaror till alla sina bilar.
Att Tesla Model 3 fick fem stjärnor i alla deltester är imponerande – speciellt om man läser testprotokollet och inser vilka säkerhetssystem som inte finns i bilen. Tesla Model 3 gav till exempel utmärkt skydd till förarens och passagerarens knän – trots att bilen inte har några knä-krockkuddar. Man slipper dem om det inte finns ett flera hundra kilo tung motorblock några decimeter från knäna. Likaså gav “motorhuven” tillräcklig skydd för gångtrafikanter utan att vara av aktiva sorten (som poppar upp vid krock). Åter igen är det avsaknaden av motorblocket under huven som gör att man kan göra den mer flexibel. Och även om du kanske tvivlat när du såg Model 3 nackstöd så erbjuder de faktiskt fullgod skydd mot whiplash skador.
Nedan videoklipp visar alla testade delmoment: (känsliga tittare varnas 😉 )
TCS ett år sedan: Tesla Model 3 säkraste bilen NHTSA någonsin har testat
I fjol kraschtestade Euro-NCAP-s amerikanska motsvarighet NHTSA Tesla Model 3 och var förvånade över resultatet.
Kul och väntat precis som du skriver Tibor!
Ännu en spik i kistan till haters därute!
Tyvärr fungerar inte länken i testet då den hänvisar till din hårddisk. 🙂