Sida 1 av 2

Lite besviken på Model Y

Postat: 16 jun 2023 23:24
av TeslaRoq
Hej!

Skriver lite i affekt då vi haft samtal under kvällen här men ska försöka hålla mig sakligt. Avslutar också med frågan och potentiella svar jag funnit på denna fråga.

Jag ägde under knappa året en model 3 i Stockholm som jag tvingades sälja på grund av parkeringssituationen i Stockholm. Blev dock så frälst och talade varmt om den så mina föräldrar beställde en Y. Jag hade aldrig något enda ärende med min bil men de har under 1,5 år haft flera.

Först dog den helt vid en SuC och de tvingades få den bärgad. Mamma fastande dessutom i den rätt länge då jag lite för fort gått igenom för dem hur man öppnar dörrarna utan el. Jag tror det slutade med att en motor byttes men det tog lång tid då de tvingades ha lånebil. Sedan dog navigationen (vet inte detaljer här) vilket löshet på SC på något vis och de sa att ”händer det igen får vi byta datorn”. En tickande bomb känns det som om det sker efter garantin. Slutligen har de nu felmeddelande att det inte går snabbladda. De fick först tid för en mobil servicetekniker som ställdes in och de fick en ny tid som sedan flyttats och nu ligger preliminärt 30 juni. De kan alltså inte åka långt denna sommar.

Viktigt tillägg till detta är att de alltså har cirka 13 mil till SC och de således tar någon dryg timme ta sig dit varje gång. Absolut inte värst i världen, i Norrland åker man 20 mil för att föda. Men det hade givetvis varit enklare för dem att, om de får fel i framtiden, äga en bil som går fixa lite närmre.

De har varit ihärdiga och tycker det är skoj med elbil men har ju verkligen haft en riktigt trist start på elbilslivet. Jag känner mig lite skyldig då jag ändå manade på efter mina erfarenheter och efter vad jag läst här inne under min tid som ägare av 3:an. Hur kan man rätta till detta?

Vad ska mina föräldrar göra med sin Y?

1: Behålla och hoppas den funkar bra fortsatt. Går det att liksom reklamera eller något då den ju faktiskt funkar minst sagt under förväntan. Troligen inte.
2: Köpa laddhybrid i samma prisklass. XC60 T6 eller T8?
3: Köpa begagnad elbil i samma prisklass. (Vilken går ens jämföra? Tänker Volvo men vad är en C40 i jämförelse.
4: Tömma sparkontot och köpa en ny elbil (som går serva/få hjälp med i stan.)

Tacksam för tankar och råd!

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 17 jun 2023 00:29
av NiklasTesla
Om det är ett "måndags ex" skulle jag nog behållit tills garantin löper ut och då sålt (kanske ny Tesla eller annan elbil om det då finns något bättre på marknaden?).

Tesla bör kompensera för allt strul (lånebil mm).

MVH

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 17 jun 2023 07:40
av Dafro
Att ha 13 mil för att få hjälp med en bil skulle jag aldrig kunna tänka mig och hade inte rekommenderat heller men gjort är gjort och du kanske int ens tänkte på det då ditt bilägande hade varit felfritt. Jag hade bytt ut bilen till något där man kan få hjälp på pretentiös eller i dess närhet. Om det ska bli en laddhybrid eller elbil beror väl på vad dina föräldrar vill och deras körmönster. Xc40 verka folk vara nöjda med om storleken räcker.

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 17 jun 2023 09:36
av taliz
Brukar vara en del fel på nya bilar oavsett märke.
Tycker inte detta låter som några katastrofala fel, även om det är fler än vanligt.
Jobbigt att bli instängd, men det är ju som sagt mer ett handhavandefel.
Kör vidare och se det som lärdomar för bil 2.0. ;)

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 17 jun 2023 09:54
av BTC
Fast 13 mil till ett SC verkar onekligen lite jobbigt. Hur fungerar det egentligen med de mobila serviceteamen? Vad är kriterierna för att kunna ta del av dem?

Ledsen för OT. För att säga något kring ämnet så finner inte heller jag något kring bilen vara direkt alarmerande. Fel kan som sagt uppstå på alla bilar och det finns tyvärr inga garantier för att nästa märke och modell beter sig bättre. Det man kan göra är förstås att se till helheten. Där verkar de flesta med MY trots allt ganska nöjda så sannolikheten för att även denna modell faller in i ledet till slut är nog ganska hög trots allt.

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 17 jun 2023 10:27
av Unia
Viktigt tillägg till detta är att de alltså har cirka 13 mil till SC och de således tar någon dryg timme ta sig dit varje gång.
Vem bekostar det? Får man vänta tills felet är åtgärdat eller åka hem igen? Lånebil är väl ett krav om det går på garanti.

Tänkte också på de mobila serviceteamen men alla fel kanske inte går att felsöka hos kunden på parkeringen.

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 17 jun 2023 13:36
av Lerumsexpressen
TeslaRoq skrev: 16 jun 2023 23:24
Hej!

Skriver lite i affekt då vi haft samtal under kvällen här men ska försöka hålla mig sakligt. Avslutar också med frågan och potentiella svar jag funnit på denna fråga.

Jag ägde under knappa året en model 3 i Stockholm som jag tvingades sälja på grund av parkeringssituationen i Stockholm. Blev dock så frälst och talade varmt om den så mina föräldrar beställde en Y. Jag hade aldrig något enda ärende med min bil men de har under 1,5 år haft flera.

Först dog den helt vid en SuC och de tvingades få den bärgad. Mamma fastande dessutom i den rätt länge då jag lite för fort gått igenom för dem hur man öppnar dörrarna utan el. Jag tror det slutade med att en motor byttes men det tog lång tid då de tvingades ha lånebil. Sedan dog navigationen (vet inte detaljer här) vilket löshet på SC på något vis och de sa att ”händer det igen får vi byta datorn”. En tickande bomb känns det som om det sker efter garantin. Slutligen har de nu felmeddelande att det inte går snabbladda. De fick först tid för en mobil servicetekniker som ställdes in och de fick en ny tid som sedan flyttats och nu ligger preliminärt 30 juni. De kan alltså inte åka långt denna sommar.

Viktigt tillägg till detta är att de alltså har cirka 13 mil till SC och de således tar någon dryg timme ta sig dit varje gång. Absolut inte värst i världen, i Norrland åker man 20 mil för att föda. Men det hade givetvis varit enklare för dem att, om de får fel i framtiden, äga en bil som går fixa lite närmre.

De har varit ihärdiga och tycker det är skoj med elbil men har ju verkligen haft en riktigt trist start på elbilslivet. Jag känner mig lite skyldig då jag ändå manade på efter mina erfarenheter och efter vad jag läst här inne under min tid som ägare av 3:an. Hur kan man rätta till detta?

Vad ska mina föräldrar göra med sin Y?

1: Behålla och hoppas den funkar bra fortsatt. Går det att liksom reklamera eller något då den ju faktiskt funkar minst sagt under förväntan. Troligen inte.
2: Köpa laddhybrid i samma prisklass. XC60 T6 eller T8?
3: Köpa begagnad elbil i samma prisklass. (Vilken går ens jämföra? Tänker Volvo men vad är en C40 i jämförelse.
4: Tömma sparkontot och köpa en ny elbil (som går serva/få hjälp med i stan.)

Tacksam för tankar och råd!
Bra att vara empatisk person men finns nackdelar också.
Mitt råd är att backa och låta dom ta ansvar sina val och beslut.
Att du ska ge råd och tipsa om detta är bara onödigt och kommer att leda till mer negativ ”energi” antingen dina egna tankar och känslor eller så deras.
Jag hjälper äldre nära och kära till högre och vänster om de frågar. Dock så märker jag att ju mer man hjälper desto mer ”skyller” dom på en och vill att man fixar saker när det blir lite frågor. Elavtal, telefoner, bilar, försäkringar, inköp av elektroniska prylar osv.
Man kan givetvis råda om folk frågar, men låta folk ta ansvar och leva med sina egna beslut.

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 17 jun 2023 19:35
av TeslaRoq
Tack för riktigt bra tankar!

Gjort är ju gjort helt riktigt. Även att chilla lite på vad man ska tipsa nära och kära om är bra.

Kanske ändå nu landar i att de i grunden är nöjda och att priserna i andra hand gått ner en del nu och ett byte just nu skulle kosta en del mer än för bara ett par månader sedan. Och som någon skrev, sannolikt den faller in i leder så småningom och den blir en genomsnittlig bil.

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 18 jun 2023 09:36
av max001
TeslaRoq skrev: 16 jun 2023 23:24

Jag ägde under knappa året en model 3 i Stockholm som jag tvingades sälja på grund av parkeringssituationen i Stockholm. Blev dock så frälst och talade varmt om den så mina föräldrar beställde en Y. Jag hade aldrig något enda ärende med min bil men de har under 1,5 år haft flera.
Lite OT, men varför var du tvungen att sälja model 3 pga parkeringssituationen i Stockholm? Ja, i centrala Stockholm kostar ju parkeringen en hel del, men mig veterligen går det att lösa. Jag antar att du menar att det inte är praktiskt eller ekonomiskt att ha en bil i centrala Stockholm om man inte måste färdas med bil?

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 18 jun 2023 09:45
av OfarligTesla
max001 skrev: 18 jun 2023 09:36
Lite OT, men varför var du tvungen att sälja model 3 pga parkeringssituationen i Stockholm? Ja, i centrala Stockholm kostar ju parkeringen en hel del, men mig veterligen går det att lösa. Jag antar att du menar att det inte är praktiskt eller ekonomiskt att ha en bil i centrala Stockholm om man inte måste färdas med bil?
Det kan vara rätt knivigt med parkering faktiskt om man inte vill spendera massa tid på att irra runt på gatan och leta plats på städdagar osv. Även om man betalar dyrt så finns det inte alltid garageplatser lediga utan lång kö.

Sen är ju ekonomin är en annan femma såklart, kommer snabbt upp i 15 papp per månad i total kostnad när man skall ha en elbil och garageplatser. Förmodligen mycket mer om vi ser normal värdeminskning på de dyrare modellerna…

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 18 jun 2023 09:50
av max001
OfarligTesla skrev: 18 jun 2023 09:45
max001 skrev: 18 jun 2023 09:36
Lite OT, men varför var du tvungen att sälja model 3 pga parkeringssituationen i Stockholm? Ja, i centrala Stockholm kostar ju parkeringen en hel del, men mig veterligen går det att lösa. Jag antar att du menar att det inte är praktiskt eller ekonomiskt att ha en bil i centrala Stockholm om man inte måste färdas med bil?
Det kan vara rätt knivigt med parkering faktiskt om man inte vill spendera massa tid på att irra runt på gatan och leta plats på städdagar osv. Även om man betalar dyrt så finns det inte alltid garageplatser lediga utan lång kö.

Sen är ju ekonomin är en annan femma såklart, kommer snabbt upp i 15 papp per månad i total kostnad när man skall ha en elbil och garageplatser. Förmodligen mycket mer om vi ser normal värdeminskning på de dyrare modellerna…
Jag bor ju i Stockholm och visst kan det vara så. Framför allt kan det vara svårt att hitta garageplats + laddplats snabbt. Men med lite planering och framförhållning är det inte omöjligt. Men det kan ju vara möjligt att man får en garageplats i en annan fastighet än i just den man bor. Kostnaden räknar man ju med i inköpskalkylen. Så jag förstår inte riktigt att man måste sälja bilen pga. parkeringssituationen. Då blir det rimligt att tänka sig att man inte är beroende av bilen för att ta sig t.ex. arbetet. Då blir det ju en rimligare prioritering.

Själv åker jag ju över 3000 mil/år och tittar alltid först efter tillgängliga garageplatser innan jag beställer en ny bil.

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 18 jun 2023 10:08
av OfarligTesla
max001 skrev: 18 jun 2023 09:50
Jag bor ju i Stockholm och visst kan det vara så. Framför allt kan det vara svårt att hitta garageplats + laddplats snabbt. Men med lite planering och framförhållning är det inte omöjligt. Men det kan ju vara möjligt att man får en garageplats i en annan fastighet än i just den man bor. Kostnaden räknar man ju med i inköpskalkylen. Så jag förstår inte riktigt att man måste sälja bilen pga. parkeringssituationen. Då blir det rimligt att tänka sig att man inte är beroende av bilen för att ta sig t.ex. arbetet. Då blir det ju en rimligare prioritering.

Själv åker jag ju över 3000 mil/år och tittar alltid först efter tillgängliga garageplatser innan jag beställer en ny bil.
Laddplats är ju i princip omöjligt att få i stora delar av stan, stått i kö i över 5 år för alla tillgängliga laddplatser som accepterade fler i kö inom 5-8 minuters gångväg från mig och inte fått någon ännu. Fick nyligen erbjudande om en som låg 1,2 km bort men det var lite långt bara för att ha laddare när vår vanliga garageplats ligger 250 meter bort och dessutom bara kostar 3k/mån. En vanlig garageplats kan ta upp till 3-4 år att få plats.

Vet flera som skaffat bil och stått på gatan innan de tröttnade och sen insåg att det inte går att få garageplats även om man är beredd att betala massvis.

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 18 jun 2023 16:35
av Lerumsexpressen
OfarligTesla skrev: 18 jun 2023 10:08
max001 skrev: 18 jun 2023 09:50
Jag bor ju i Stockholm och visst kan det vara så. Framför allt kan det vara svårt att hitta garageplats + laddplats snabbt. Men med lite planering och framförhållning är det inte omöjligt. Men det kan ju vara möjligt att man får en garageplats i en annan fastighet än i just den man bor. Kostnaden räknar man ju med i inköpskalkylen. Så jag förstår inte riktigt att man måste sälja bilen pga. parkeringssituationen. Då blir det rimligt att tänka sig att man inte är beroende av bilen för att ta sig t.ex. arbetet. Då blir det ju en rimligare prioritering.

Själv åker jag ju över 3000 mil/år och tittar alltid först efter tillgängliga garageplatser innan jag beställer en ny bil.
Laddplats är ju i princip omöjligt att få i stora delar av stan, stått i kö i över 5 år för alla tillgängliga laddplatser som accepterade fler i kö inom 5-8 minuters gångväg från mig och inte fått någon ännu. Fick nyligen erbjudande om en som låg 1,2 km bort men det var lite långt bara för att ha laddare när vår vanliga garageplats ligger 250 meter bort och dessutom bara kostar 3k/mån. En vanlig garageplats kan ta upp till 3-4 år att få plats.

Vet flera som skaffat bil och stått på gatan innan de tröttnade och sen insåg att det inte går att få garageplats även om man är beredd att betala massvis.
Jag brukar fundera på om man verkligen kan få allt här i världen?
Ni som bor mitt i storstan kanske har goda möjligheter att ta er till era jobb utan bil och ni har ofta goda möjligheter att byta jobb men ni kanske inte kan äga en bil utan utmaningar.

Sedan har vi oss som bor i förorterna och glesbygden.
Vi har ofta plats och tillgång till egen parkering och men vi måste ofta resa till jobbet i stan med bil eller kollektivtrafik.

Om man bor i landsbygden eller i förorten utan kollektivtrafik och saknar laddmöjlighet, då borde de flesta isf se över sitt boende eller byta jobb?

Har själv bytt jobb för att slippa sitta i bilköer och tackat nej till jobb för att slippa längre resor till och från jobbet.

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 18 jun 2023 17:26
av SwedishAdvocate
Lerumsexpressen skrev: 18 jun 2023 16:35
OfarligTesla skrev: 18 jun 2023 10:08
max001 skrev: 18 jun 2023 09:50
Jag bor ju i Stockholm och visst kan det vara så. Framför allt kan det vara svårt att hitta garageplats + laddplats snabbt. Men med lite planering och framförhållning är det inte omöjligt. Men det kan ju vara möjligt att man får en garageplats i en annan fastighet än i just den man bor. Kostnaden räknar man ju med i inköpskalkylen. Så jag förstår inte riktigt att man måste sälja bilen pga. parkeringssituationen. Då blir det rimligt att tänka sig att man inte är beroende av bilen för att ta sig t.ex. arbetet. Då blir det ju en rimligare prioritering.

Själv åker jag ju över 3000 mil/år och tittar alltid först efter tillgängliga garageplatser innan jag beställer en ny bil.
Laddplats är ju i princip omöjligt att få i stora delar av stan, stått i kö i över 5 år för alla tillgängliga laddplatser som accepterade fler i kö inom 5-8 minuters gångväg från mig och inte fått någon ännu. Fick nyligen erbjudande om en som låg 1,2 km bort men det var lite långt bara för att ha laddare när vår vanliga garageplats ligger 250 meter bort och dessutom bara kostar 3k/mån. En vanlig garageplats kan ta upp till 3-4 år att få plats.

Vet flera som skaffat bil och stått på gatan innan de tröttnade och sen insåg att det inte går att få garageplats även om man är beredd att betala massvis.
Jag brukar fundera på om man verkligen kan få allt här i världen?
Ni som bor mitt i storstan kanske har goda möjligheter att ta er till era jobb utan bil och ni har ofta goda möjligheter att byta jobb men ni kanske inte kan äga en bil utan utmaningar. [Min understrykn.]


Sedan har vi oss som bor i förorterna och glesbygden.
Vi har ofta plats och tillgång till egen parkering och men vi måste ofta resa till jobbet i stan med bil eller kollektivtrafik.

Om man bor i landsbygden eller i förorten utan kollektivtrafik och saknar laddmöjlighet, då borde de flesta isf se över sitt boende eller byta jobb?

Har själv bytt jobb för att slippa sitta i bilköer och tackat nej till jobb för att slippa längre resor till och från jobbet.
Problemet med laddmöjlighet i stadsbebyggelse måste ju lösas oavsett. Jag tycker att det borde vara löst för länge, länge, länge sen. Men uppenbarligen är det ju inte det. Det verkar tyvärr vara en av de här problemen som kräver att folk engagerar sig och kanske till och med går samman/organiserar sig för att kräva att det här problemet får en lösning NU!

Som jag förstår det så är lösningen det som kallas för Right to Charge. Så har man väl t.ex. gjort i Norge. Är inte det här löst i Norge?

viewtopic.php?f=28&t=27406
https://teslaclubsweden.se/hyresgaster- ... laddplats/
https://teslaclubsweden.se/boverket-hin ... klimatmal/
https://teslaclubsweden.se/stockholms-s ... uladdning/

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 18 jun 2023 18:15
av SwedishAdvocate
TeslaRoq skrev: 16 jun 2023 23:24
...] Vad ska mina föräldrar göra med sin Y?

1: Behålla och hoppas den funkar bra fortsatt. Går det att liksom reklamera eller något då den ju faktiskt funkar minst sagt under förväntan. Troligen inte.
2: Köpa laddhybrid i samma prisklass. XC60 T6 eller T8?
3: Köpa begagnad elbil i samma prisklass. (Vilken går ens jämföra? Tänker Volvo men vad är en C40 i jämförelse.
4: Tömma sparkontot och köpa en ny elbil (som går serva/få hjälp med i stan.)

Tacksam för tankar och råd!
Har klurat lite på det här, men det känns som det är svårt att ge några kloka råd (för mig iallafall)...

Om de byter bilen så kommer det väl kosta en del pengar – det har väl fortfarande en del garanti kvar på sin Y?... Det är ju så klart 'rätt svårt' att veta, men om dina föräldrar behåller bilen så kanske den kommer fungera så länge som man rimligen kan förvänta efter den här kommande reparationen... Jag har som jag var inne på dock inte stenkoll på hur garantisituationen ser ut för Y...

Det här med att byta ut den där datorn efter att garantin har gått ut (om det nu skulle bli så illa) – hur mycket skulle det kunna tänkas gå på?

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 18 jun 2023 18:48
av SwedishAdvocate
Forts.

Om man ska byta bilen så är väl ytterligare en grej vad som blir bäst – att byta den efter den här förstående reparationen eller att skjuta på det och istället eventuellt byta senare ifall det skulle bli så att det blir ytterligare ett fel som måste åtgärdas...

I övrigt så gick ju du så klart in i det här med goda intentioner. Trots det kan det ju tydligen tyvärr bli så här. Det är väl liksom svårt att förutse...

Jag var också en faktor till att mina föräldrar valde en Tesla Model 3 AWD LR. I deras fall var det en av de första som levererades till Sverige. De har fått båda bakljusen bytta på garanti. För några månader sedan slutade Tesla Wall Chargern (eller vad den heter) fungera. Det tog inte Tesla på garanti/goodwill – utan det fick de betala ca 5K för. Men i stort sett så verkar de nöjda med bilen. De har ca 10 mil till närmaste SC. När de tog emot bilen var de båda pensionärer.

Farsan är dock rätt teknisk och händig av sig så och har väl rätt hyfsad koll på ellära, så han hade ju det med sig när han gick in i det här. Han har t.ex. själv monterat tredjeparts stänkskydd med underliggande PPF på bilen (Alltså PPF under stänkskydden – inte PPF på hela bilen). Han uppmärksammade typ direkt som många andra på det här forumet (och det amerikanska forumet) att det skulle behövas... Det dröjde ju innan just Model 3 började byggas med stänkskydd från fabrik. (På Model Y är ju konstruktionen annorlunda. Den har väl både stänkskydd men även plast runt hjulhusen...).

I mina föräldrars fall var miljö-argumentet en tung faktor. Innan de skaffade Teslan hade de alltid haft bränslesnåla bilar. Och de två bilar de hade innan Teslan var två stycken biogasbilar. Den första biogasbilen skaffade de väl ca 2008.

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 19 jun 2023 10:26
av Leon69
OfarligTesla skrev: 18 jun 2023 10:08
max001 skrev: 18 jun 2023 09:50
Jag bor ju i Stockholm och visst kan det vara så. Framför allt kan det vara svårt att hitta garageplats + laddplats snabbt. Men med lite planering och framförhållning är det inte omöjligt. Men det kan ju vara möjligt att man får en garageplats i en annan fastighet än i just den man bor. Kostnaden räknar man ju med i inköpskalkylen. Så jag förstår inte riktigt att man måste sälja bilen pga. parkeringssituationen. Då blir det rimligt att tänka sig att man inte är beroende av bilen för att ta sig t.ex. arbetet. Då blir det ju en rimligare prioritering.

Själv åker jag ju över 3000 mil/år och tittar alltid först efter tillgängliga garageplatser innan jag beställer en ny bil.
Laddplats är ju i princip omöjligt att få i stora delar av stan, stått i kö i över 5 år för alla tillgängliga laddplatser som accepterade fler i kö inom 5-8 minuters gångväg från mig och inte fått någon ännu. Fick nyligen erbjudande om en som låg 1,2 km bort men det var lite långt bara för att ha laddare när vår vanliga garageplats ligger 250 meter bort och dessutom bara kostar 3k/mån. En vanlig garageplats kan ta upp till 3-4 år att få plats.

Vet flera som skaffat bil och stått på gatan innan de tröttnade och sen insåg att det inte går att få garageplats även om man är beredd att betala massvis.
Dagens I-landsproblem :D

Tacka nej till parkering med laddplats i Stockholm för att den ligger 950 meter längre bort än den nuvarande.

Oj, oj ! Ni verkar verkligen ha det kämpigt i Stockholm.

Om nu en 10 minuterspromenad känns övermäktigt får du skaffa dig en elsparkcykel till den lilla färden.

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 19 jun 2023 10:46
av OfarligTesla
Leon69 skrev: 19 jun 2023 10:26
Dagens I-landsproblem :D

Tacka nej till parkering med laddplats i Stockholm för att den ligger 950 meter längre bort än den nuvarande.

Oj, oj ! Ni verkar verkligen ha det kämpigt i Stockholm.

Om nu en 10 minuterspromenad känns övermäktigt får du skaffa dig en elsparkcykel till den lilla färden.
Ja det är lite väl att traska 1,2 km varje gång man skall till eller från bilen faktiskt, det tar bort från användbarheten av den. Tror inte de flesta hade velat gå den sträckan för att ta sig till bilen när de skall till jobbet t.ex..

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 19 jun 2023 11:11
av TeslaRoq
Haha det har verkligen gått i en annan riktning sedan sist.

Vill kommentera fort bara angående att jag ”måste” sälja på grund av parkering. Jag köpte alltså bilen för det kändes skoj, visste det fanns boendeparkering och tänkte att jag kan leva med risken att den blir repad eller något. Det stod dock andra mycket dyrare bilar parkerade på gatorna runt om så jag tänkte det ska lösa sig.

Men det som händer är alltså att det under 9 månader av året är städdagar. Det betyder att alla bilar flyttas runt i princip varje dag. Helgerna är ju fredade men det betydde för mig att jag om jag kom hem efter en resa över helgen ofta letade parkering i kanske 45 minuter innan jag hittade en kanske sådär 20 minuter promenad bort. Inte kris på livet men då kände i alla fall jag att det är mer värt att bara hyra en bil när jag behöver det och annars åka buss eller något istället för att alltid behöva tänka på bilens parkering.

I övrigt handlar nog min första fråga på bordet om att det ibland inte blir som man tänkt sig. Det löser ju givetvis sig. Fortfarande inte helt klar över vilken lösning det blir men efter att ha fått bud på 450k (Y -21, 1300 mil, röd) från Tesla för inbyte blir det i alla fall inte en ny tesla just nu.

Tack åter för tankar, även de mer eller mindre objektiva!

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 19 jun 2023 14:45
av TomParkering
Leon69 skrev: 19 jun 2023 10:26
OfarligTesla skrev: 18 jun 2023 10:08
max001 skrev: 18 jun 2023 09:50
Jag bor ju i Stockholm och visst kan det vara så. Framför allt kan det vara svårt att hitta garageplats + laddplats snabbt. Men med lite planering och framförhållning är det inte omöjligt. Men det kan ju vara möjligt att man får en garageplats i en annan fastighet än i just den man bor. Kostnaden räknar man ju med i inköpskalkylen. Så jag förstår inte riktigt att man måste sälja bilen pga. parkeringssituationen. Då blir det rimligt att tänka sig att man inte är beroende av bilen för att ta sig t.ex. arbetet. Då blir det ju en rimligare prioritering.

Själv åker jag ju över 3000 mil/år och tittar alltid först efter tillgängliga garageplatser innan jag beställer en ny bil.
Laddplats är ju i princip omöjligt att få i stora delar av stan, stått i kö i över 5 år för alla tillgängliga laddplatser som accepterade fler i kö inom 5-8 minuters gångväg från mig och inte fått någon ännu. Fick nyligen erbjudande om en som låg 1,2 km bort men det var lite långt bara för att ha laddare när vår vanliga garageplats ligger 250 meter bort och dessutom bara kostar 3k/mån. En vanlig garageplats kan ta upp till 3-4 år att få plats.

Vet flera som skaffat bil och stått på gatan innan de tröttnade och sen insåg att det inte går att få garageplats även om man är beredd att betala massvis.
Dagens I-landsproblem :D

Tacka nej till parkering med laddplats i Stockholm för att den ligger 950 meter längre bort än den nuvarande.

Oj, oj ! Ni verkar verkligen ha det kämpigt i Stockholm.

Om nu en 10 minuterspromenad känns övermäktigt får du skaffa dig en elsparkcykel till den lilla färden.
Haha, 1 km till parkeringen? Skulle inte haft bil då ens om jag fått den gratis.

Men om någon hamnar i den situationen så ha en enkel elscooter i bagageluckan för snabbare transport mellan parkering och hemmet.

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 19 jun 2023 16:01
av nek0
Leon69 skrev: 19 jun 2023 10:26
OfarligTesla skrev: 18 jun 2023 10:08
max001 skrev: 18 jun 2023 09:50
Jag bor ju i Stockholm och visst kan det vara så. Framför allt kan det vara svårt att hitta garageplats + laddplats snabbt. Men med lite planering och framförhållning är det inte omöjligt. Men det kan ju vara möjligt att man får en garageplats i en annan fastighet än i just den man bor. Kostnaden räknar man ju med i inköpskalkylen. Så jag förstår inte riktigt att man måste sälja bilen pga. parkeringssituationen. Då blir det rimligt att tänka sig att man inte är beroende av bilen för att ta sig t.ex. arbetet. Då blir det ju en rimligare prioritering.

Själv åker jag ju över 3000 mil/år och tittar alltid först efter tillgängliga garageplatser innan jag beställer en ny bil.
Laddplats är ju i princip omöjligt att få i stora delar av stan, stått i kö i över 5 år för alla tillgängliga laddplatser som accepterade fler i kö inom 5-8 minuters gångväg från mig och inte fått någon ännu. Fick nyligen erbjudande om en som låg 1,2 km bort men det var lite långt bara för att ha laddare när vår vanliga garageplats ligger 250 meter bort och dessutom bara kostar 3k/mån. En vanlig garageplats kan ta upp till 3-4 år att få plats.

Vet flera som skaffat bil och stått på gatan innan de tröttnade och sen insåg att det inte går att få garageplats även om man är beredd att betala massvis.
Dagens I-landsproblem :D

Tacka nej till parkering med laddplats i Stockholm för att den ligger 950 meter längre bort än den nuvarande.

Oj, oj ! Ni verkar verkligen ha det kämpigt i Stockholm.

Om nu en 10 minuterspromenad känns övermäktigt får du skaffa dig en elsparkcykel till den lilla färden.
Oj, oj ! Kan du tänka dig att det finns folk som inte klarar av att gå 500m? Eller en ensam mamma eller pappa med 3 barn som ska gå och hämta bilen från laddningen. Det är lätt måla världen efter sina egna preferenser. Öppna dina ögon och se lite bredare.

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 19 jun 2023 17:55
av SwedishAdvocate
Leon69 skrev: 19 jun 2023 10:26
OfarligTesla skrev: 18 jun 2023 10:08
max001 skrev: 18 jun 2023 09:50
Jag bor ju i Stockholm och visst kan det vara så. Framför allt kan det vara svårt att hitta garageplats + laddplats snabbt. Men med lite planering och framförhållning är det inte omöjligt. Men det kan ju vara möjligt att man får en garageplats i en annan fastighet än i just den man bor. Kostnaden räknar man ju med i inköpskalkylen. Så jag förstår inte riktigt att man måste sälja bilen pga. parkeringssituationen. Då blir det rimligt att tänka sig att man inte är beroende av bilen för att ta sig t.ex. arbetet. Då blir det ju en rimligare prioritering.

Själv åker jag ju över 3000 mil/år och tittar alltid först efter tillgängliga garageplatser innan jag beställer en ny bil.
Laddplats är ju i princip omöjligt att få i stora delar av stan, stått i kö i över 5 år för alla tillgängliga laddplatser som accepterade fler i kö inom 5-8 minuters gångväg från mig och inte fått någon ännu. Fick nyligen erbjudande om en som låg 1,2 km bort men det var lite långt bara för att ha laddare när vår vanliga garageplats ligger 250 meter bort och dessutom bara kostar 3k/mån. En vanlig garageplats kan ta upp till 3-4 år att få plats.

Vet flera som skaffat bil och stått på gatan innan de tröttnade och sen insåg att det inte går att få garageplats även om man är beredd att betala massvis.
Dagens I-landsproblem :D

Tacka nej till parkering med laddplats i Stockholm för att den ligger 950 meter längre bort än den nuvarande.

Oj, oj ! Ni verkar verkligen ha det kämpigt i Stockholm.

Om nu en 10 minuterspromenad känns övermäktigt får du skaffa dig en elsparkcykel till den lilla färden.
Har skrivit ett svar i Right To Charge-tråden här:
viewtopic.php?p=728386#p728386

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 22 jun 2023 09:46
av Bjelke
Unia skrev: 17 jun 2023 10:27
Viktigt tillägg till detta är att de alltså har cirka 13 mil till SC och de således tar någon dryg timme ta sig dit varje gång.
Vem bekostar det? Får man vänta tills felet är åtgärdat eller åka hem igen? Lånebil är väl ett krav om det går på garanti.

Tänkte också på de mobila serviceteamen men alla fel kanske inte går att felsöka hos kunden på parkeringen.
Min ska in på garantin nu och dom räknar med 7 dagars jobb men ingen
lånebil, och det är dessutom en privatköpt bil, några saker dessutom solklart reklamation (gammalt
fel som dom misslyckades med att få till förra gången)… :evil: :evil:

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 22 jun 2023 09:53
av OfarligTesla
Bjelke skrev: 22 jun 2023 09:46

Min ska in på garantin nu och dom räknar med 7 dagars jobb men ingen
lånebil, och det är dessutom en privatköpt bil, några saker dessutom solklart reklamation (gammalt
fel som dom misslyckades med att få till förra gången)… :evil: :evil:
Det är bara att kräva det, om de säger nej och det är privatköpt bil så säger du att i så fall får de stå för din hyrbilskostnad alternativt taxikostnad och hänvisa till konsumentköpslagen. Har själv gjort det och helt plötsligt finns det lånebil.

Re: Lite besviken på Model Y

Postat: 27 jun 2023 00:09
av freheg
Kan bara hålla med om att stå på sig om sina rättigheter enligt konsumentköplagen. Jag hade ett par lackdefekter vid leverans av min MYLR i april. Efter en månad fick jag kallelse till lackering i Uppsala - 60 mil enkel resa. Jag skulle få lånebil där, men förutsattes köra ner bilen och sen hämta den, dvs 240 mils resa. Jag frågade vem som skulle betala mitt lönebortfall och laddningarna för resan och fick bara svar att det är så här det funkar. Hänvisade då till konsumentköplagen som tydligt säger att garantireparationer ska ske utan extra kostnad för kunden och att jag ville få besked om hur de skulle uppfylla det. Ärendet eskalerades till annan nivå och vips fick jag nytt besked att bilen lämnas in lokalt och jag får hyrbil här och de sköter alla transporter av bilen. Så stå på er och hänvisa till gällande lagar!