Vilken hastighet vid långkörning på motorväg
Moderator: Redaktion
Vilken hastighet vid långkörning på motorväg
Vi tänker oss ned till Alperna med bil i vinter, blir vällastad bil med takbox. Hur skall man tänka fartmässigt? Vilken är optimala farten för att komma fram så snabbt som möjligt. Vad finns för erfarenheter här
Re: Vilken hastighet vid långkörning på motorväg
Slå på resan i A Better Route Planner så får du nog det bästa förslaget du kan få, sett till hela resan.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Så länge det finns bra med platser att ladda så är alltid "så fort man vågar/som är lämpligt" det som tar en fram snabbast. Den extra förbrukningen laddar man tillbaka på några minuter oftast men kan spara 20-40 minuter i kötid per sträcka beroende på hastighetsskillnad. (Kör man t.ex 360km i snitt itar det 3h) håller du istället 100km/h i snitt tar det 3,6h = 3:36h)Lagerse skrev:Vi tänker oss ned till Alperna med bil i vinter, blir vällastad bil med takbox. Hur skall man tänka fartmässigt? Vilken är optimala farten för att komma fram så snabbt som möjligt. Vad finns för erfarenheter här
På 36 minuter har man ju både laddat klart och hunnit köra i en kvart innan man annars skulle kommit fram till laddplatsen (även om man då hade klarat några mil till är man ju redan långt framför om man hållit högre tempo.)
Det är klart det finns en gräns där det inte längre är rimligt att köra fortare, speciellt om det är svårt att hitta laddare på bra ställen eller med så pass långt avstånd att man måste börja ladda upp över typ 70-80%. Då börjar det ju ta rätt lång tid med laddningen.

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Skippa takboxen om möjligt, den drar upp förbrukningen (och därmed restiden) rätt rejält, bakbox är däremot ”gratis” ur denna synvinkel.
ABRP-rekommendationen instämmer jag till fullo med, oslagbart för att planera resan.
Alla bilmodeller har en teoretisk ”sweet spot”, en hastighet där hastighet, förbrukning och laddtid tillsammans ger optimal restid, med ABRP kan du simulera din resa och hitta den.
Tyvärr är dock i min erfarenhet den överlägset största faktorn för total restid hur köer och vägarbeten på Autobahn ser ut, och där får man inte så mycket hjälp av ABRP.
/fth
ABRP-rekommendationen instämmer jag till fullo med, oslagbart för att planera resan.
Alla bilmodeller har en teoretisk ”sweet spot”, en hastighet där hastighet, förbrukning och laddtid tillsammans ger optimal restid, med ABRP kan du simulera din resa och hitta den.
Tyvärr är dock i min erfarenhet den överlägset största faktorn för total restid hur köer och vägarbeten på Autobahn ser ut, och där får man inte så mycket hjälp av ABRP.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Idealfarten är rätt hög, eftersom man laddar mycket snabbare än man kör upp ström.
Kostar såklart mycket mer ström, och kanske böter någonstans.
Kostar såklart mycket mer ström, och kanske böter någonstans.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Pasjostrom
- Teslaägare
Någon räknade på detta och kom fram till att ca 160km/h var optimala hastigheten. Men takboxen drar som sagt upp förbrukningen ordentligt så räkna med att optimal hastighet är betydligt lägre, kanske 130km/h. Dessutom bör man väl inte köra snabbare än 130km/h med takbox över huvet taget?
Men bakbok är såklart att föredra.
Oj låter väldigt högt! Beror väl iofs också vad man har för bil och trafiksituationen. Låt mig utveckla mina tankebanor:
Luftmotståndet samt rullmotståndet ökar ju med kvadraten. Det känns som att en fartökning inte motsvarar vad det minskar i räckvidd. Detta ökar mer på vintern än sommaren eftersom kall luft är ”tyngre/tätare” samt att vägbanan (nästan) ALLTID är blöt i Tyskland om vintern.
Det tar våldsamt mycket tid att köra av motorvägen (i synnerhet i Tyskland där det är mycket snäva på och avfarter som alltid slutar i rödljuskorsning). Sen ska man hitta laddplats och backa till. Likaså behöver bilen värma upp batteriet oftare vilket också drar mer ström. Tesla är bättre än andra bilar på alla dessa ovanstående - i synnerhet Model 3.
Tesla är emellertid sämre än tex Porsche och Kia/Hyundai EGMP när det kommer till själva laddningen där de synes förlora mycket kraft efter 50 % så man ska avbryta laddningen tidigare vilket innebär än fler laddstopp. Korta laddstopp ofta är också inte genomförbart för passagerare eftersom det alltid är någon som ska gå på toa och det är på tyska laddställen alltid långt att gå och man ska betala vid bommar osv - det tar längre tid än de 15 min man ska ladda.
Sen är det ofta mycket trafik på A1 vilket gör att man behöver bromsa och accelerera mycket om man ska hålla 130-160. Många fartbegränsningar ned till 120 och även vägarbeten på 80 som samlar ihop trafiken (om man har otur till köer). Så långsammare bilar kommer ifatt.
Sen har vi aspekten med att våra nordiska dubbfria vinterdäck ej är optimerade för att köra i mer än 110 och mår särdeles dåligt att köra mer än 130 eftersom lamellerna i mönstret är så mjuka. Förutom att bilen känns svajig och har dåligt grepp så slits de oerhört snabbt pga värmen och kompressionen som utvecklas. Betänk att bilen också är fullastad och tyngre än normalt i scenariot. Nordiska vinterdäck är mycket sämre i vått väglag än europeiska vinterdäck eller sommardäck också. Det är farligt att köra så snabbt med takbox dessutom. Färden blir betydligt mindre avslappnad också och man måste köra aktivt och kan inte använda ”självkörningen”.
Elbilens elmotor (förutom Porsche Taycan som har två växlar) blir också mycket mindre effektiv i höga farter.
Jag ställer mig därför mycket tveksam till att man spara särskilt mycket tid om man ökar från 110 km/h. Det är alltför många negativa aspekter samt möjliga felkällor. Och om man sparar någon tid är det inte särskilt mycket och äts upp av de kraftigt ökade kostnaderna… Somsagt teori och praktik är två olika saker men mitt tankeresonemang blandar bägge.
Låt mig nu höra hur fel jag har
Luftmotståndet samt rullmotståndet ökar ju med kvadraten. Det känns som att en fartökning inte motsvarar vad det minskar i räckvidd. Detta ökar mer på vintern än sommaren eftersom kall luft är ”tyngre/tätare” samt att vägbanan (nästan) ALLTID är blöt i Tyskland om vintern.
Det tar våldsamt mycket tid att köra av motorvägen (i synnerhet i Tyskland där det är mycket snäva på och avfarter som alltid slutar i rödljuskorsning). Sen ska man hitta laddplats och backa till. Likaså behöver bilen värma upp batteriet oftare vilket också drar mer ström. Tesla är bättre än andra bilar på alla dessa ovanstående - i synnerhet Model 3.
Tesla är emellertid sämre än tex Porsche och Kia/Hyundai EGMP när det kommer till själva laddningen där de synes förlora mycket kraft efter 50 % så man ska avbryta laddningen tidigare vilket innebär än fler laddstopp. Korta laddstopp ofta är också inte genomförbart för passagerare eftersom det alltid är någon som ska gå på toa och det är på tyska laddställen alltid långt att gå och man ska betala vid bommar osv - det tar längre tid än de 15 min man ska ladda.
Sen är det ofta mycket trafik på A1 vilket gör att man behöver bromsa och accelerera mycket om man ska hålla 130-160. Många fartbegränsningar ned till 120 och även vägarbeten på 80 som samlar ihop trafiken (om man har otur till köer). Så långsammare bilar kommer ifatt.
Sen har vi aspekten med att våra nordiska dubbfria vinterdäck ej är optimerade för att köra i mer än 110 och mår särdeles dåligt att köra mer än 130 eftersom lamellerna i mönstret är så mjuka. Förutom att bilen känns svajig och har dåligt grepp så slits de oerhört snabbt pga värmen och kompressionen som utvecklas. Betänk att bilen också är fullastad och tyngre än normalt i scenariot. Nordiska vinterdäck är mycket sämre i vått väglag än europeiska vinterdäck eller sommardäck också. Det är farligt att köra så snabbt med takbox dessutom. Färden blir betydligt mindre avslappnad också och man måste köra aktivt och kan inte använda ”självkörningen”.
Elbilens elmotor (förutom Porsche Taycan som har två växlar) blir också mycket mindre effektiv i höga farter.
Jag ställer mig därför mycket tveksam till att man spara särskilt mycket tid om man ökar från 110 km/h. Det är alltför många negativa aspekter samt möjliga felkällor. Och om man sparar någon tid är det inte särskilt mycket och äts upp av de kraftigt ökade kostnaderna… Somsagt teori och praktik är två olika saker men mitt tankeresonemang blandar bägge.
Låt mig nu höra hur fel jag har

- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Batteriet blir förmodligen nästan fullvarmt endast av motorvägskörningen, om inte så stannar det varmt efter första laddningen. Det är inget du behöver tänka på.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Om du bara utgår från parametern hur snabbt du skall ta dig ner (alltså inte säkerhet, kostnad, kupéljud) så skall du köra så fort du kan/det är tillåtet och endast beakta
1. Avstånd till SuC från Autobahn, dvs. prioritera de som ligger nära.
2. Ladda på v3/v4.
1. Avstånd till SuC från Autobahn, dvs. prioritera de som ligger nära.
2. Ladda på v3/v4.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
160 km/h var på den tiden Supercharger gav 120 kW.Pasjostrom skrev: ↑15 dec 2024 08:27Någon räknade på detta och kom fram till att ca 160km/h var optimala hastigheten. Men takboxen drar som sagt upp förbrukningen ordentligt så räkna med att optimal hastighet är betydligt lägre, kanske 130km/h. Dessutom bör man väl inte köra snabbare än 130km/h med takbox över huvet taget?
Nu med 250 kW laddning kan man köra betydligt snabbare än så.
Men maxfart pga takbox håller jag med om.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Min erfarenhet är att ABRP är (mycket) bra på att simulera detta.
Det är bara att ställa in parametrarna för hastighet (procent) och maxfart (km/h) och se vilken effekt det får på total restid.
Olika bilar har som sagt olika ”sweet spot”, för min gamla X90 är det t.ex runt 140km/h, men för nyare bilar är det betydligt högre.
Jag tror att den största enskilda faktorn du kan påverka är just takboxen, byter du till bakbox så vinner du tid. Det går att ställa in takbox i ABRP, så testa med och utan så ser du hur mycket det påverkar.
/fth
Det är bara att ställa in parametrarna för hastighet (procent) och maxfart (km/h) och se vilken effekt det får på total restid.
Olika bilar har som sagt olika ”sweet spot”, för min gamla X90 är det t.ex runt 140km/h, men för nyare bilar är det betydligt högre.
Jag tror att den största enskilda faktorn du kan påverka är just takboxen, byter du till bakbox så vinner du tid. Det går att ställa in takbox i ABRP, så testa med och utan så ser du hur mycket det påverkar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Exakt, dessutom kommer farten variera lite från sträcka till sträcka beroende på hur laddarna står i avstånd.fth skrev: ↑15 dec 2024 10:46Min erfarenhet är att ABRP är (mycket) bra på att simulera detta.
/fth
Det är ganska lätt att räkna på lite olika farter men ABRP kanske är bra nog för det redan.
Om man tänker sig att man kan stanna i alla farter och ladda så man kör 10-70% oavsett, dvs fler laddstopp i högre fart så ser det ut såhär med en Y utan box:
Snittfart ”100” -> 87 kmh
Snittfart ”130” -> 98km/h
Snittfart ”160” -> 109 km/h
Snittfart ”200” -> 111km/h
Skillnad i förbrukning enligt WLTP-data, och 90% verkningsgrad vid körning. Laddtid ~18 min enligt teslalogger, räknade dock 25 minuter inalles för ställtid/laddning/avtagsväg från motorvägen.
Det beräknade är ungefär snittfarterna, vilket gör att man för 160 och speciellt 200 får köra en del fortare ändå för att snitta det.
Det skulle inte vara svårt att approximera luftmotståndet/area i en takbox och få fram data men det känns inte som det behövs.
Sannolikt ligger bästa farten med box väldigt högt och då behöver vi inte ens räkna.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Grymt bra med all input, känns som att 120-130 km/h känns rimligt med stor Thule takbox och nordiska friktionsdäck.
Har tittat lite på bakboxar och fanns inte så många som klarar skidor på 185 cm. IXTAboxen har en som e 190 och sticker då ut lite åt varje håll. Hur mycket påverkar det?
Fanns oxå MFT med skidinsatser. Några erfarenheter på olika boxar?
Har tittat lite på bakboxar och fanns inte så många som klarar skidor på 185 cm. IXTAboxen har en som e 190 och sticker då ut lite åt varje håll. Hur mycket påverkar det?
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag tror att du inte behöver fundera, bara köra i den fart det blir.Lagerse skrev: ↑15 dec 2024 19:15Grymt bra med all input, känns som att 120-130 km/h känns rimligt med stor Thule takbox och nordiska friktionsdäck.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- WindMaster
- Teslaägare
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
130km/h tycker jag är bäst, man kommer lagom långt så man hinner pausa. cirka 3.5h i bil innan man tar en bensträckare på 30-50 min
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Snabbkollade lite, hans test stämmer okey med min beräkning trots SuC v2?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5