Skallrande ljud

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Falcon_b
Referralkod: ts.la/michael157553

Skallrande ljud

Inlägg av Falcon_b »

Har noterat att, lite beroende på hastighet och typ av underlag, så uppstår ett skalllrande ljud i bilen. Jag har lokaliserat att ljudet kommer från nedre delen av främre vindrutan. Om jag trycker lite lätt på högtalargallret/skyddet så är det stumt överallt utom i mitten och den sida som är in mot bilen (mot skärmen). Gissar att det är det som är problemet. Nån annan som upplevt samma sak? Lägger man ett serviceärende och i såna fall hur vet man om det går på garantin eller inte?
Anderzzon
elbilist

Re: Skallrande ljud

Inlägg av Anderzzon »

Sånna här oljud är det värsta jag vet, och kan vara svårt att lokalisera. Vi hade ett liknande ljud på vår gamla Y som jag först var säker på kom från mittkonsolen, men efter månader av felsökning lokaliserade jag det till slut till en plastbit vid gaspedalen. Löste det med en strumpa.
Du kan boka ett serviceärende men då är det bra om du vet exakt hur du återskapar ljudet. I vårt fall hade jag bokat en tid, men självklart var bilen tyst när de väl provkörde den.
IMG_1194.jpeg
Falcon_b

Inlägg av Falcon_b »

Anderzzon skrev: 16 jul 2025 13:08
Sånna här oljud är det värsta jag vet, och kan vara svårt att lokalisera. Vi hade ett liknande ljud på vår gamla Y som jag först var säker på kom från mittkonsolen, men efter månader av felsökning lokaliserade jag det till slut till en plastbit vid gaspedalen. Löste det med en strumpa.
Du kan boka ett serviceärende men då är det bra om du vet exakt hur du återskapar ljudet. I vårt fall hade jag bokat en tid, men självklart var bilen tyst när de väl provkörde den.
Tack för infon. Blev du debiterad för serviceärenden?
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Falcon_b skrev: 16 jul 2025 13:29
Nej men bilen var bara några månader gammal då. Vad jag har hört är det svårare att få det på garantin om den är några år gammal.
Kan tillägga att vi hade skrammel från bakdörren i vår Polestar 4, det tog två verkstadsbesök innan det löstes. Då hade de ändå inte lyckats återskapa problemet själva men tryckte in massa extra ljuddämpande tejp på vinst eller förlust, vilket hjälpte.
Falcon_b

Inlägg av Falcon_b »

Anderzzon skrev: 16 jul 2025 13:52
Falcon_b skrev: 16 jul 2025 13:29
Nej men bilen var bara några månader gammal då. Vad jag har hört är det svårare att få det på garantin om den är några år gammal.
Kan tillägga att vi hade skrammel från bakdörren i vår Polestar 4, det tog två verkstadsbesök innan det löstes. Då hade de ändå inte lyckats återskapa problemet själva men tryckte in massa extra ljuddämpande tejp på vinst eller förlust, vilket hjälpte.
Min är uttagen i september 2024 så jag kommer nog testa att lägga ett ärende och se vad dem säger.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Ett stalltips till andra läsare är att tömma dörrfacken vid felsökningen. Hade en fönsterskrapa i dörren som höll på att driva mig till vansinne!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar