Sida 1 av 2
Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 05 aug 2025 13:22
av Rydh
Nu var det dags för sonen att bli mer mobil med hjälp av ett AM körkort, A-traktor stod på önskelistan men då övriga bilarna går på el så var jag inte så sugen på att sponsra en törstig A-traktor med bensin eller Diesel.
Enklast hade ju varit en M3 eller liknande men M3, ID4 eller andra elbilar med 1000kg dragvikt var ju en aning över budget, efter lite läsande i regelboken slog det mig att en bil som har en tjänstevikt på mer än 2000kg inte behövde ha någon registrerad dragvikt och en Kangoo Z.E. är rätt rimligt prissatt, batterihyrorna börjar gå ut och totalvikten på 2126kg gör att man kan komma runt reglerna!
Så nu rullar det ytterligare en EL-A-traktor, räckvidden är inte överdrivet bra men 10mil i 30 funkar för det mesta. Det finns nog en till Kangoo Z.E. A-traktor som hann före oss och totalt finns det vad jag förstår knappt 10st eldrivna A-traktorer i Sverige.
//Peter
Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 05 aug 2025 13:34
av fth
Kul projekt, hur går "konverteringen" till i praktiken, någon form av mjumvarubegränsning antar jag?
/fth
Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 05 aug 2025 13:46
av Rydh
fth skrev: ↑05 aug 2025 13:34
Kul projekt, hur går "konverteringen" till i praktiken, någon form av mjumvarubegränsning antar jag?
/fth
Det är samma pedal som på en diesel-Kangoo så exempelvis rotcart har färdiga donglar som passar på kablaget till gaspedalen och hindrar ytterligare gaspådrag när canbus-signalen visar 30km/h
//Peter
Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 05 aug 2025 17:49
av tor-ake
Fränt! Men varför blir inte räckvidden längre än 10 mil? Om man kör en 24kWh leaf i 30km/h är det inga problem att komma mer än 20 mil, som NEDC ungefär.
Eller är det för att klimatanläggningen måste jobba i så många timmar?
Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 05 aug 2025 19:28
av Bjelke
Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 05 aug 2025 20:48
av Klintan
Det där med att tjänstevikt över 2000 kg automatiskt klassificerar fordonent som lämpligt dragfordon har jag inte sett tidigare. Det borde ju betyda att en Model S går bra att registrera som A-traktor om dragkroken är stabilt infäst.
Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 06 aug 2025 00:14
av jonasl
Reglerna är ju rätt märkliga ändå, att man måste plombera hela bagageutrymmet nästan. Här hemma är det nån som kör runt med en jättestor gammal packline på sin a-traktor att ha bagage i

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 06 aug 2025 08:59
av tor-ake
Reglerna är sådana av anledningen att a-traktorer annars tenderar användas till persontransport, och att det är resurskrävande om polisen ideligen ska kontrollera att inte bilen används av fler än det godkända antalet passagerare.
Ungdomar har kompisar. Oftast många.
Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 06 aug 2025 09:09
av Front242
underbart med 3m2 subba

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 06 aug 2025 09:50
av Arctic Drifter
Rydh skrev: ↑05 aug 2025 13:22
Enklast hade ju varit en M3 eller liknande men M3, ID4 eller andra elbilar med 1000kg dragvikt var ju en aning över budget, efter lite läsande i regelboken slog det mig att en bil som har en tjänstevikt på mer än 2000kg inte behövde ha någon registrerad dragvikt och en Kangoo Z.E. är rätt rimligt prissatt, batterihyrorna börjar gå ut och totalvikten på 2126kg gör att man kan komma runt reglerna!
//Peter
Valde du att vikta upp den så tjänstevikten blev > 2000 kg eller lyckades du få till 60% eller mer på framhjulen?
Jag tänkte först att batteripacket är under lastgolvet men sitter det framtill så lär ju 60% över drivhjulet inte ha varit något problem.
Coolt bygge!
Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 06 aug 2025 10:32
av jonasl
tor-ake skrev: ↑06 aug 2025 08:59
Reglerna är sådana av anledningen att a-traktorer annars tenderar användas till persontransport, och att det är resurskrävande om polisen ideligen ska kontrollera att inte bilen används av fler än det godkända antalet passagerare.
Ungdomar har kompisar. Oftast många.
Tror snarare det beror på att de är tänkta mer eller mindre som jordbruksfordon. Antalet passagerare var ju fram till här om året obegränsat och bälte krävdes inte.
Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 06 aug 2025 12:01
av Rydh
tor-ake skrev: ↑05 aug 2025 17:49
Fränt! Men varför blir inte räckvidden längre än 10 mil? Om man kör en 24kWh leaf i 30km/h är det inga problem att komma mer än 20 mil, som NEDC ungefär.
Eller är det för att klimatanläggningen måste jobba i så många timmar?
Bilen är relativt törstig, 1,4-1,6kWh/Mil utan värme och trots att den bara gått 4700mil så är det ca 14-15kWh användbart i batteriet så det landar där ungefär, värmen tar ju utöver det men den har även orginal fungerande dieselvärmare integrerad i värmesystemet om det kniper.
Klintan skrev: ↑05 aug 2025 20:48
Det där med att tjänstevikt över 2000 kg automatiskt klassificerar fordonent som lämpligt dragfordon har jag inte sett tidigare. Det borde ju betyda att en Model S går bra att registrera som A-traktor om dragkroken är stabilt infäst.
En modell S viktat till mer än 2000kg lär också funka bra!
Arctic Drifter skrev: ↑06 aug 2025 09:50
Rydh skrev: ↑05 aug 2025 13:22
Enklast hade ju varit en M3 eller liknande men M3, ID4 eller andra elbilar med 1000kg dragvikt var ju en aning över budget, efter lite läsande i regelboken slog det mig att en bil som har en tjänstevikt på mer än 2000kg inte behövde ha någon registrerad dragvikt och en Kangoo Z.E. är rätt rimligt prissatt, batterihyrorna börjar gå ut och totalvikten på 2126kg gör att man kan komma runt reglerna!
//Peter
Valde du att vikta upp den så tjänstevikten blev > 2000 kg eller lyckades du få till 60% eller mer på framhjulen?
Jag tänkte först att batteripacket är under lastgolvet men sitter det framtill så lär ju 60% över drivhjulet inte ha varit något problem.
Coolt bygge!
Jag behövde ju ändå komma över 2000kg för dragvikten så iom att jag viktade upp den så behövs ju inte heller 60% på drivhjulen. Det var 55% på framhjulen original trots att batteriet sitter rätt långt bak.
//Peter
Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 06 aug 2025 13:32
av manneson
Finns ju varianter med 33kwh och 40kwh också om man behöver mer räckvidd.
Om föreslagna miljöbonusen blir av nästa år kan de nog bli poppis på landsorten. Då blir de ju typ gratis.
Men vet inte om man får regga om och fortsätta motta bonus. Återstår väl att se.
Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 06 aug 2025 13:36
av dstr
manneson skrev: ↑06 aug 2025 13:32
Finns ju varianter med 33kwh och 40kwh också om man behöver mer räckvidd.
Om föreslagna miljöbonusen blir av nästa år kan de nog bli poppis på landsorten. Då blir de ju typ gratis.
Men vet inte om man får regga om och fortsätta motta bonus. Återstår väl att se.
Var det inte den bonusen som skulle betalas ut månadsvis, så länge som du äger "bilen".
Om du reggar om den till traktor så lär ju utbetalningarna stoppas.
Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 06 aug 2025 13:43
av manneson
dstr skrev: ↑06 aug 2025 13:36
manneson skrev: ↑06 aug 2025 13:32
Finns ju varianter med 33kwh och 40kwh också om man behöver mer räckvidd.
Om föreslagna miljöbonusen blir av nästa år kan de nog bli poppis på landsorten. Då blir de ju typ gratis.
Men vet inte om man får regga om och fortsätta motta bonus. Återstår väl att se.
Var det inte den bonusen som skulle betalas ut månadsvis, så länge som du äger "bilen".
Om du reggar om den till traktor så lär ju utbetalningarna stoppas.
Äger ju den fortfarande. Men ja, kan ju vara så att den måste vara reggad som personbil.
Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 06 aug 2025 13:59
av Rydh
manneson skrev: ↑06 aug 2025 13:32
Finns ju varianter med 33kwh och 40kwh också om man behöver mer räckvidd.
Om föreslagna miljöbonusen blir av nästa år kan de nog bli poppis på landsorten. Då blir de ju typ gratis.
Men vet inte om man får regga om och fortsätta motta bonus. Återstår väl att se.
Jag vet inte hur det är med de lite nyare med 33kWh har vad jag vet nästan alltid batterihyra och är relativt kostsamma att köpa ut batteriet på i dagsläget.
Och ska man betala 1000:-/Månad i batterihyra så faller ju iden lite..
//Peter
Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 06 aug 2025 14:24
av dstr
Har du viktat på bilen själv, eller vilka modeller är det som ligger över 2000kg i tjänstevikt?
De jag kikar på ligger under.
Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 06 aug 2025 15:42
av Rydh
dstr skrev: ↑06 aug 2025 14:24
Har du viktat på bilen själv, eller vilka modeller är det som ligger över 2000kg i tjänstevikt?
De jag kikar på ligger under.
Ja, jag har tyngt ner bilen själv. Alla jag har tittat på(med kort hjulbas) har haft en totalvikt på 2126kg så det gäller att lägga sig lagom för att få lastvikt över till passagerare. Jag hade tur och kunde låna digitala vågar och väga varje hjul live när jag lastade i vikterna. Det var bäst att lägga vikterna så långt bak som möjligt för annars får man för högt framaxeltryck vid en rimligt fördelning av last och passagerare.
Till sist diffade det på 2kg mellan mina vågar och bilprovningens så teoretisk tjänstevikt inklusive 70kg förare blev 2008kg
//Peter
Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 06 aug 2025 16:16
av jonasl
Det måste ju vara väldigt vanligt att man tar bort vikterna efter regbesiktning, risken för kontroll måste vara minimal och att åka runt med massa ren dödvikt känns ju verkligen totalt onödigt.
Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 06 aug 2025 21:13
av Rydh
jonasl skrev: ↑06 aug 2025 16:16
Det måste ju vara väldigt vanligt att man tar bort vikterna efter regbesiktning, risken för kontroll måste vara minimal och att åka runt med massa ren dödvikt känns ju verkligen totalt onödigt.
Det händer nog inte så sällan att polisen väger A-traktorer, på sina håll är det rätt hårt fokus på detta.
Denna rullar nu exakt i det utförandet som vi registrerade den med hjul, styling, ljudsystem osv och det känner jag är rätt tryggt.
Vikten på 350kg gör ingen nämnvärd påverkan på förbrukning och jag slapp montera sänkfjädrarna bak!
//Peter
Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 06 aug 2025 21:50
av repulsiv
Nu ogillar jag ju a-traktorer i allmänhet, men det måste ju vara det ultimata fordonet att köra på el, en förbränningsmotor hatar ju att ligga i 30 och drar massor av soppa då, men en elbil trivs ju som bäst när det går långsamt.
Vad jag förstår kan en bensindriven a-traktor lätt dra >2l/mil, men det flesta går väl på diesel och kanske är lite snålare.
Det är ju väldigt tydligt när man jämför att köra kökörning med bensin och elbil.. bensinbilen drar mer, elbilen drar mindre..
Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 06 aug 2025 21:51
av Letalis
Fasiken va läckert.
Båda barnen är numera motståndare till att som burrar och luktar illa.
Så det blir väl till att skramla ihop lite pengar och börja bygga.
Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 06 aug 2025 22:03
av repulsiv
Rydh skrev: ↑05 aug 2025 13:46
Det är samma pedal som på en diesel-Kangoo så exempelvis rotcart har färdiga donglar som passar på kablaget till gaspedalen och hindrar ytterligare gaspådrag när canbus-signalen visar 30km/h
Hur förhindrar man att detta kopplas förbi ? fysisk säkerhet ?
Vad jag förstår är både bilprovningen och polisen petiga på att det inte ska gå att förbikoppla hastighetsspärren på ett enkelt sätt numera ?
Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 06 aug 2025 23:08
av Arctic Drifter
repulsiv skrev: ↑06 aug 2025 22:03
Rydh skrev: ↑05 aug 2025 13:46
Det är samma pedal som på en diesel-Kangoo så exempelvis rotcart har färdiga donglar som passar på kablaget till gaspedalen och hindrar ytterligare gaspådrag när canbus-signalen visar 30km/h
Hur förhindrar man att detta kopplas förbi ? fysisk säkerhet ?
Vad jag förstår är både bilprovningen och polisen petiga på att det inte ska gå att förbikoppla hastighetsspärren på ett enkelt sätt numera ?
Rotcarten (jag har själv installerat en på en bensinare) kopplas in mellan gaspedalen och bilen, enkelt förklarat så kommer rotcarten skicka signal till bilen att gaspedalen inte är aktiverad om hastigheten är högre än vad man satt spärren på.
Själva Rotcarten sitter i en låda som skall plomberas vid registreringsbesiktningen. Vid kontroll så kan man se att dioderna blinkar som de ska och är något manipulerat så ska det ju synas.
Jo det sista stämmer, det kommer ju en revidering. Innan detta kom så ryckte ju många ABS-säkringen och sen gick det att köra som vanligt, men nu blir det fail på det eftersom det är ett enkelt sätt.
Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor
Postat: 06 aug 2025 23:12
av Arctic Drifter
repulsiv skrev: ↑06 aug 2025 21:50
Vad jag förstår kan en bensindriven a-traktor lätt dra >2l/mil, men det flesta går väl på diesel och kanske är lite snålare.
Mycket har att göra med vilket varvtal som krävs för att nå 30 km/h, den jag byggde (som är en bensinare) går på 0,7 l/mil vid långkörning. Men det är för att den har alla 6 växlarna ospärrade och låser på hastighet i stället. Så går att köra 30 km/h på tomgång.
Har man i stället valt att t.ex. bara låsa på motorvarv och sedan spärra växlar så kan det ju vara betydligt högre varv som krävs för att nå 30 km/h och då såklart också den soppaförbrukning du nämner
