Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av Johnalm »

Min S85 som såldes på KVD för någon månad sedan köptes av en bilhandlare, som i sin tur har sålt bilen vidare till en taxichaffis.
Då jag fortfarande har appen installerad får jag notiser om när bilen laddar på SuC... funderade på att avinstallera appen -MEN:
Jag kanske skulle använda appen till att tuta, öppna pano, starta bilen på distans nästa gång han okynnesladdar på SuC :lol:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Johnalm skrev:
Min S85 som såldes på KVD för någon månad sedan köptes av en bilhandlare, som i sin tur har sålt bilen vidare till en taxichaffis.
Då jag fortfarande har appen installerad får jag notiser om när bilen laddar på SuC... funderade på att avinstallera appen -MEN:
Jag kanske skulle använda appen till att tuta, öppna pano, starta bilen på distans nästa gång han okynnesladdar på SuC :lol:
Registrera dig på linkmytesla så får vi lite loggar över användning av SuC
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Självklart borde Tesla bygga fler SuC och man kan ju hävda att 50 mil i cirklar i Stockholm är en långresa, men det inte så det funkar.
Bilarna kör sina körningar och sedan i väntan på nästa så åker de tillbaka till SuC och fyller på.
Jag har inga faktiska bevis på detta annat än att står man där och laddar så är det inte ovanligt att en taxibil lämnat SuC och kommer tillbaka och fortsätter ladda under tiden den egna bilen laddar. Du hinner alltså inte ens ladda klart under tiden de är borta och jag betvivlar att de hunnit bränna av 30 mil på 20-30 minuter.

Dessutom misstänker jag att det ägnar sig åt att ladda till 100% vilket gör att de blockar SuC ännu längre. :evil:
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
aalto
Teslaägare

Inlägg av aalto »

Sitter på infra city nu och sneglar in i 3 taxibilar och ser att de pressar i sista procenten. Putsar på sina bilar. De skulle säkert klarat sig bra redan för en kvart sedan.
3 andra på kö.
Tack YbuyGas som släppte in mig fast du säkert behövt lite till.
/J
X90D och S100D
Tidigare P85D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

akeller skrev:
Plinder skrev:
Problemet bygger mycket på att Upplands Väsby är felplacerad. Den borde helt enkelt inte vara där, utan snarare någonstans norr om Arlanda, säg 10-15 minuter. Antar att den byggdes för att det var praktiskt en gång i tiden och nu svårt att komma ur... Och med komma ur kanske jag menar begränsa effekten för de som laddar ofta?

Då skulle det lösa sig lite bättre. Av samma anledning vill man inte komma för nära andra stora städer, som tex Göteborg...
Begränsar man effekten så kommer det troligen bara att betyda att de står där längre.
En sak som jag tror skulle lösa problemet kortsiktigt är om alla taxibilar kunde lära sig att bara ladda upp till 80% i stället för 100%+.
Tesla borde ju kunna sätta en sådan begränsning för taxi på just den laddaren, i varje fall under den mest fulla tiden.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Pontus skrev:
akeller skrev:
Plinder skrev:
Problemet bygger mycket på att Upplands Väsby är felplacerad. Den borde helt enkelt inte vara där, utan snarare någonstans norr om Arlanda, säg 10-15 minuter. Antar att den byggdes för att det var praktiskt en gång i tiden och nu svårt att komma ur... Och med komma ur kanske jag menar begränsa effekten för de som laddar ofta?

Då skulle det lösa sig lite bättre. Av samma anledning vill man inte komma för nära andra stora städer, som tex Göteborg...
Begränsar man effekten så kommer det troligen bara att betyda att de står där längre.
En sak som jag tror skulle lösa problemet kortsiktigt är om alla taxibilar kunde lära sig att bara ladda upp till 80% i stället för 100%+.
Tesla borde ju kunna sätta en sådan begränsning för taxi på just den laddaren, i varje fall under den mest fulla tiden.
Kanske sätta upp ett par destination chargers bredvid, och sen begränsa SuC till att slå av vid säg 90% Soc till att börja med för att se hur det ändrar beteendet. Fast 80 är nog bättre långsiktigt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Kul att dom förstör för alla andra :evil: ska fanimej aldrig beställa taxi där mer, ever! Ser det ut så i morrn när jag kommer in och verkligen behöver/måste ladda och tiden är minst sagt dyrbar så ska dom banne mig få lära sig ett och annat!
Fan ska man behöva behandla dom som uppkäftiga småungar som är respektlösa?
Vad är det som är så svårt att fatta lixom?
:evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

ser ändå många taxi med 70 beteckningen
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

En privatbil "laddade" vid Tesla suc under ca 1 timme under tiden ägaren storhandlade i lördagseftermiddag.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

:D Do it! :lol:
Bjelke skrev:
Kul att dom förstör för alla andra :evil: ska fanimej aldrig beställa taxi där mer, ever! Ser det ut så i morrn när jag kommer in och verkligen behöver/måste ladda och tiden är minst sagt dyrbar så ska dom banne mig få lära sig ett och annat!
Fan ska man behöva behandla dom som uppkäftiga småungar som är respektlösa?
Vad är det som är så svårt att fatta lixom?
:evil:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Alexander »

Såhär såg det ut på eftermiddagen i Väsby idag runt lunch. Jag fick vänta ca 30 min och hade en bil framför mig i kön när jag kom.
När jag passerade senare under dagen vid fyra så var det även då kö. Dax att bygga ut..
IMG_5705.PNG
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Om jag ser rätt så är det bara 3 taxi-bilar där. Det tyder på ett högt tryck även från privat/firmabilar. Dags att bygga en SuC till i Stockholmstrakten!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det verkar ju vara mest Stockholmare som laddar där, varför?
Jag kan bli lite sur om erat dåliga beteende gör att jag måste betala för min laddning med Model 3 :(
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

3 av 4 Teslor på den bilden som jag kollade upp regnumret på bor i Stockholm eller Uppsala. Dålig planering att behöva ladda på SuC i Stockholm då, eller hur!
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Telsa skrev:
3 av 4 Teslor på den bilden som jag kollade upp regnumret på bor i Stockholm eller Uppsala. Dålig planering att behöva ladda på SuC i Stockholm då, eller hur!
Snåla?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Lägenhetsboende?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

lator skrev:
Om jag ser rätt så är det bara 3 taxi-bilar där.
Kan vara 4. En av dem ser man inte regskylten på, så den kan ju vara en taxi (dvs Uber, dom har inte skylt på taket).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Mrk
Teslaägare

Inlägg av Mrk »

lator skrev:
Lägenhetsboende?
Jag laddar där en- till två gång/-gånger i veckan eftersom jag inte kan ladda hemma. Aldrig behövt vänta. Idag tex vid lunch(11.30) så var 3 platser lediga under de 45min jag var där. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Tesla bör angripa problemet med att folk saknar hemma laddning istället för att bygga fler dyra Superchargers.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

LarsL skrev:
Tesla bör angripa problemet med att folk saknar hemma laddning istället för att bygga fler dyra Superchargers.
Ja, dom borde ge gratis laddbox till alla (inte bara utvalda hotell/restauranger) mot att man sätter den på en publikt tillgänglig plats där vilken Tesla som helst kan komma åt att ladda.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

LarsL skrev:
....fast det är nog mer " medborgarnas" uppdrag...? Miljömedvetna, brukare av el-bilar, politiker samt bilfabrikanter inklusive Tesla.... Ett tag installerade man motorvärmaruttag. Man borde kunna fortsätta på den vägen. Det behövs påverkan på bred front. "Du och jag" alltså.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag tycker det är konstigt att en av europas största SuC med 12 laddplatser står i Köpenhamn (Köge SuC), medan Stockholm med sin uppenbara kapacitetsbrist får nöja sig med hälften så många laddare. Samtidigt har jag aldrig råkat ut för kö i Köge (haha ordvits). Dags att bygga en SuC till i Stockholmsområdet kanske? Kapacitesbrist skall inte åtgärdas med förbud. Det är kontraproduktivt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Alexander »

Det vore grymt bra med en Taxi SuC på Arlanda, avlastar Väsby och Taxi får ett mycket bättre ställe att ladda på.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

mati skrev:
Jag tycker det är konstigt att en av europas största SuC med 12 laddplatser står i Köpenhamn (Köge SuC), medan Stockholm med sin uppenbara kapacitetsbrist får nöja sig med hälften så många laddare. Samtidigt har jag aldrig råkat ut för kö i Köge (haha ordvits). Dags att bygga en SuC till i Stockholmsområdet kanske? Kapacitesbrist skall inte åtgärdas med förbud. Det är kontraproduktivt.
Køge är en väldigt rimlig placering för en stor superladdare, då "alla" från Sverige och Norge på väg till kontinenten passerar där. Den är ju verkligen för långresor.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Tesla skulle kunna lösa det men det skulle nog inte funka för integriteten
Scenario....
Taxi laddar det är fullt
Jag är på väg till gävle
Tesla ser att jag ska in på uv och ladda
Bilar som står och laddar och inte har en rutt inmatad (taxi ) får laddning avbruten och får uppmaning att flytta sig
De vet ju att jag ska in ladda och komma vidare

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar