Vindrutetorkarspolare
Moderator: Redaktion
Re: Vindrutetorkarspolare
Min spolare tvättar ungefär 1/4 av vindrutan, tack och lov så är det ungefär den delen där jag har mina ögon. Resten av vindrutan är en enda vit saltskorpa just nu. Bättre än så blir det inte, såvida man inte har med sig fönsterputs och fiberduk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vindrutetorkarspolare
Körde Hudik t o r fr Uppsala igår. Slaskigt, långtradare som rev upp mycket skit, men spolningen fungerade perfekt på vindrutan. Har väl haft tur med monteringen av mina spolarmunstycken 

S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
MYRWD, 2023 Quick Silver
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vindrutetorkarspolare
Ja plötsligt händer det.... TypGuldis-54 skrev:Körde Hudik t o r fr Uppsala igår. Slaskigt, långtradare som rev upp mycket skit, men spolningen fungerade perfekt på vindrutan. Har väl haft tur med monteringen av mina spolarmunstycken

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vindrutetorkarspolare
Låter som du haft tur. Jag klagade på min dåligt fungerande spolning och fick valet att uppgradera, till en kostnad av ca 1000 SEK, till nya duschmunstycken. Tyvärr var de lika usla och gick inte att justera. Det verkar som pumpen och alltså trycket är alldeles för dåligt. Bytte tillbaka till något som skulle vara stråle-modellen 2.0, men är lika illa det.
Verkar svårt med en lösning från Tesla.
Verkar svårt med en lösning från Tesla.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vindrutetorkarspolare
Tror oxo att det är trycket som är problemet. Ibland beror det ju på för stora hål i munstycken men så verkar det inte varajpetters skrev:Låter som du haft tur. Jag klagade på min dåligt fungerande spolning och fick valet att uppgradera, till en kostnad av ca 1000 SEK, till nya duschmunstycken. Tyvärr var de lika usla och gick inte att justera. Det verkar som pumpen och alltså trycket är alldeles för dåligt. Bytte tillbaka till något som skulle vara stråle-modellen 2.0, men är lika illa det.
Verkar svårt med en lösning från Tesla.
i Teslas fall...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: Vindrutetorkarspolare
Men asså det här låter ju som ett skämt?!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Vindrutetorkarspolare
Lite pinsamt är det allt. Även spolarmunstycken, som en del annat, är nog inte så kritiskt i Kalifornien. Därför en suboptimal lösning.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6542
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Vindrutetorkarspolare
X:en har det inbyggt i torkarbladen, och tycker personligen att det funkar bättre än på s:en
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: Vindrutetorkarspolare
Fungerar fint på min bil. Pekade lite konstigt och fick dem justerade en gång, men annars inga problem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vindrutetorkarspolare
Möjligen är det sämre på nyare bilar. Min gamla P85+ och en P85D (lånebil för någon vecka sedan) från ungefär samma tid fungerade klart bättre. Framförallt bättre tryck.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Vindrutetorkarspolare
Har en model x där spolarna inte fungerar speciellt bra på den nedre delen av rutan om man kör fortare än 80 km/h, det blir en hinna av smuts som man bara får bort om det regnar eller om man kommer ned under 80 och kör med spolarna. Filmade slow motion med iPhone:n och såg då att spolarvätskan som kommer ur de hål som är nedanför fästet sprutar rakt bort från bilen i höga hastigheter! Har bytt torkarblad men det hjälper inte, SC ska ta in bilen och kolla på det när de fixar ett par andra saker men det blir först om ett par veckor. Satt igår och googlade och hittade MB:s "magic vision control" där spolarvätskan sprutar bakom bladen istället för framför som det gör på Teslan https://youtu.be/DghvVN08elk?t=16s
Kunde inte hålla mig från att gå ut och plocka bort torkarbladen och kolla lite på dom, såg att man kunde vända dom om man slår ut sprinten vid torkarbladsfästet och vänder fästet upp och ner. Nu är det gjort och ska testas de kommande veckorna för att se om det fungerar bättre, de första 5 milen på E18 gick bra. Känns dock konstigt om man ska behöva vända torkarbladen för att få spolarna att fungera...
Kunde inte hålla mig från att gå ut och plocka bort torkarbladen och kolla lite på dom, såg att man kunde vända dom om man slår ut sprinten vid torkarbladsfästet och vänder fästet upp och ner. Nu är det gjort och ska testas de kommande veckorna för att se om det fungerar bättre, de första 5 milen på E18 gick bra. Känns dock konstigt om man ska behöva vända torkarbladen för att få spolarna att fungera...
| 2x Model 3 |
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Vindrutetorkarspolare
Vända sprinten gick bra men sen går ju slangen uppåt.Johanb skrev:Har en model x där spolarna inte fungerar speciellt bra på den nedre delen av rutan om man kör fortare än 80 km/h, det blir en hinna av smuts som man bara får bort om det regnar eller om man kommer ned under 80 och kör med spolarna. Filmade slow motion med iPhone:n och såg då att spolarvätskan som kommer ur de hål som är nedanför fästet sprutar rakt bort från bilen i höga hastigheter! Har bytt torkarblad men det hjälper inte, SC ska ta in bilen och kolla på det när de fixar ett par andra saker men det blir först om ett par veckor. Satt igår och googlade och hittade MB:s "magic vision control" där spolarvätskan sprutar bakom bladen istället för framför som det gör på Teslan https://youtu.be/DghvVN08elk?t=16s
Kunde inte hålla mig från att gå ut och plocka bort torkarbladen och kolla lite på dom, såg att man kunde vända dom om man slår ut sprinten vid torkarbladsfästet och vänder fästet upp och ner. Nu är det gjort och ska testas de kommande veckorna för att se om det fungerar bättre, de första 5 milen på E18 gick bra. Känns dock konstigt om man ska behöva vända torkarbladen för att få spolarna att fungera...
Böjer jag den neråt och ansluter den blir det för mej ett veck, hur gjorde du?
Provade förartorkarbladet med tryckluft. Det blåser friskt så finns tryck så kommer det lika mycket vatten som på MB filmen.
När jag sett MB filmen ser det ut som att bara passagerarens torkarblad ger vatten på vår X. Det vattnet stänker över till den andra. Blev för kallt för att prova mer.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Vindrutetorkarspolare
Justerade? Jag undrar om inte mina pekar lite fel också, i hastigheter över 40-50 km/h så är det max 1,5dm upp på rutan som får någon vätska alls.bylund skrev:Fungerar fint på min bil. Pekade lite konstigt och fick dem justerade en gång, men annars inga problem.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Vindrutetorkarspolare
Jag är nöjd med spolarna på min bil. Producerar en fin dusch med bra spridning, som når upp kanske 2/3 upp på rutan och sprids bra av torkarbladen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Vindrutetorkarspolare
körde Volvo XC90 med sina innbyggda spolare i torkararmarna, vilken dröm! Helt sjukt effektivt och man slipper få sikten dold under sprayning.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Vindrutetorkarspolare
Kan man tolka problemet som att pumpen är för klen? I sånt fall, om vi är flera X-ägare med samma problem kanske vi kan samla våra klagomål och försöka övertyga Tesla om att förbättra pumpen på något sätt. Kan ju vara en justeringsfråga, eller?Monark1954 skrev:Vända sprinten gick bra men sen går ju slangen uppåt.Johanb skrev:Har en model x där spolarna inte fungerar speciellt bra på den nedre delen av rutan om man kör fortare än 80 km/h, det blir en hinna av smuts som man bara får bort om det regnar eller om man kommer ned under 80 och kör med spolarna. Filmade slow motion med iPhone:n och såg då att spolarvätskan som kommer ur de hål som är nedanför fästet sprutar rakt bort från bilen i höga hastigheter! Har bytt torkarblad men det hjälper inte, SC ska ta in bilen och kolla på det när de fixar ett par andra saker men det blir först om ett par veckor. Satt igår och googlade och hittade MB:s "magic vision control" där spolarvätskan sprutar bakom bladen istället för framför som det gör på Teslan https://youtu.be/DghvVN08elk?t=16s
Kunde inte hålla mig från att gå ut och plocka bort torkarbladen och kolla lite på dom, såg att man kunde vända dom om man slår ut sprinten vid torkarbladsfästet och vänder fästet upp och ner. Nu är det gjort och ska testas de kommande veckorna för att se om det fungerar bättre, de första 5 milen på E18 gick bra. Känns dock konstigt om man ska behöva vända torkarbladen för att få spolarna att fungera...
Böjer jag den neråt och ansluter den blir det för mej ett veck, hur gjorde du?
Provade förartorkarbladet med tryckluft. Det blåser friskt så finns tryck så kommer det lika mycket vatten som på MB filmen.
När jag sett MB filmen ser det ut som att bara passagerarens torkarblad ger vatten på vår X. Det vattnet stänker över till den andra. Blev för kallt för att prova mer.
Re: Vindrutetorkarspolare
Det funkar bra på min MX spolarvätskan sprids bra på bägge bladen.flaco skrev:Kan man tolka problemet som att pumpen är för klen? I sånt fall, om vi är flera X-ägare med samma problem kanske vi kan samla våra klagomål och försöka övertyga Tesla om att förbättra pumpen på något sätt. Kan ju vara en justeringsfråga, eller?Monark1954 skrev:Vända sprinten gick bra men sen går ju slangen uppåt.Johanb skrev:Har en model x där spolarna inte fungerar speciellt bra på den nedre delen av rutan om man kör fortare än 80 km/h, det blir en hinna av smuts som man bara får bort om det regnar eller om man kommer ned under 80 och kör med spolarna. Filmade slow motion med iPhone:n och såg då att spolarvätskan som kommer ur de hål som är nedanför fästet sprutar rakt bort från bilen i höga hastigheter! Har bytt torkarblad men det hjälper inte, SC ska ta in bilen och kolla på det när de fixar ett par andra saker men det blir först om ett par veckor. Satt igår och googlade och hittade MB:s "magic vision control" där spolarvätskan sprutar bakom bladen istället för framför som det gör på Teslan https://youtu.be/DghvVN08elk?t=16s
Kunde inte hålla mig från att gå ut och plocka bort torkarbladen och kolla lite på dom, såg att man kunde vända dom om man slår ut sprinten vid torkarbladsfästet och vänder fästet upp och ner. Nu är det gjort och ska testas de kommande veckorna för att se om det fungerar bättre, de första 5 milen på E18 gick bra. Känns dock konstigt om man ska behöva vända torkarbladen för att få spolarna att fungera...
Böjer jag den neråt och ansluter den blir det för mej ett veck, hur gjorde du?
Provade förartorkarbladet med tryckluft. Det blåser friskt så finns tryck så kommer det lika mycket vatten som på MB filmen.
När jag sett MB filmen ser det ut som att bara passagerarens torkarblad ger vatten på vår X. Det vattnet stänker över till den andra. Blev för kallt för att prova mer.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Vindrutetorkarspolare
Jag körde Stockholm-Växjö t.or i helgen i skapligt väglag, men behövde ändå använda spolarna flitigt (Model X 90D). Detta grå fält nedtill på förarsidan växte till sig under resan och sträckte sig över hela nedre delen av rutan innan ankomst till Växjö. Detta är nu ännu en av mina punkter på kommande service. Är det liknande besvär ni övriga X-ägare har?
Re: Vindrutetorkarspolare
Exakt så är det för mig också.Ifixis skrev:Jag körde Stockholm-Växjö t.or i helgen i skapligt väglag, men behövde ändå använda spolarna flitigt (Model X 90D). Detta grå fält nedtill på förarsidan växte till sig under resan och sträckte sig över hela nedre delen av rutan innan ankomst till Växjö. Detta är nu ännu en av mina punkter på kommande service. Är det liknande besvär ni övriga X-ägare har?
Om det är SC i Upplands Väsby du ska till, så känner Jacob till detta problem.
Du får gärna återkomma med info om de kunde åtgärda det på något sätt.
Re: Vindrutetorkarspolare
Jag har också upplevt samma sak på min Model S. Det som är skillnaden mellan Teslas implementation mot exempelvis en tidigare Audi jag körde är att oavsett om man trycker lätt eller hårt på knappen för spolarvätska så blir det samma tryck av spolarvätska som sprids ut på vindrutan. I Audi så kan man exempelvis göra ett litet försiktigt tryck och då kommer spolarvätska i nedre delen på vindrutan, trycker man lite hårdare så genererar spridaren ett högre tryck och kommer längre upp på rutan. Dvs, man kan med några tryck tvätta nedre delen, övre delen och mellandelen av vindrutan ganska enkelt. I Teslas fall verkar det som att man bara kan tvätta av mellersta delen av rutan effektivt och övre/nedre delen blir inte lika ren då spolarvätskan inte kan fördelas ut på dessa ytor då trycket inte går att styra.
Re: Vindrutetorkarspolare
Den bilden känner jag igen från de flesta bilar jag haft. Oavsett hur bra spolningen fungerar så är det problem med vägsalt som lätt torkar på rutan pga att defrostern värmer glaset i nederdelan av rutan. Dålig spolning gör förstås saken värre, men även med bra spolning måste man ösa på med mycket spolarvätska annars blir den torkade filmen kvar när vätskan dunstar.Ifixis skrev:Jag körde Stockholm-Växjö t.or i helgen i skapligt väglag, men behövde ändå använda spolarna flitigt (Model X 90D). Detta grå fält nedtill på förarsidan växte till sig under resan och sträckte sig över hela nedre delen av rutan innan ankomst till Växjö. Detta är nu ännu en av mina punkter på kommande service. Är det liknande besvär ni övriga X-ägare har?
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Vindrutetorkarspolare
Oj, då måste jag ha haft tur med alla mina bilar ... aldrig råkat ut för det. Visst kan det krävas mer vätska för att få rent.mahulkp skrev:Den bilden känner jag igen från de flesta bilar jag haft. Oavsett hur bra spolningen fungerar så är det problem med vägsalt som lätt torkar på rutan pga att defrostern värmer glaset i nederdelan av rutan. Dålig spolning gör förstås saken värre, men även med bra spolning måste man ösa på med mycket spolarvätska annars blir den torkade filmen kvar när vätskan dunstar.Ifixis skrev:Jag körde Stockholm-Växjö t.or i helgen i skapligt väglag, men behövde ändå använda spolarna flitigt (Model X 90D). Detta grå fält nedtill på förarsidan växte till sig under resan och sträckte sig över hela nedre delen av rutan innan ankomst till Växjö. Detta är nu ännu en av mina punkter på kommande service. Är det liknande besvär ni övriga X-ägare har?
Men, i farter över 80km/h i min X så går det inte att bli av med någon skit som är i nedre tredjedelen av rutan.
Det hamnar helt enkelt ingen (noll, nada, zip) vätska i nedre delen av rutan ... har torkarbladet hål längs med dess helhet hade jag, i min enfaldiga naivitet, trott att någon ynka droppe skulle komma ur de nedre hålen också...
Men, förstå mig rätt ... jag uppskattar att få höra att även andra bilar har detta problem ... då känner jag mig bara lite gnällig

Re: Vindrutetorkarspolare
Så här såg min vindruta ut i helgen. Det blev inte renare förrän jag kommit under 50 kmh. På hemresan var det mörkt ute och ännu värre. Trafikfarligt!
Model X, Pearl White
Re: Vindrutetorkarspolare
Det där kände jag igen från i helgen på min X från Idre till Uppsala, precis lika.Telsa skrev:Så här såg min vindruta ut i helgen. Det blev inte renare förrän jag kommit under 50 kmh. På hemresan var det mörkt ute och ännu värre. Trafikfarligt!
Blå Model X 90D med vita säten lev i Q3-rushen 2016, http://---
Re: Vindrutetorkarspolare
Samma här på min X.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14