Vindrutetorkarspolare

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Vindrutetorkarspolare

Inlägg av mati »

Min spolare tvättar ungefär 1/4 av vindrutan, tack och lov så är det ungefär den delen där jag har mina ögon. Resten av vindrutan är en enda vit saltskorpa just nu. Bättre än så blir det inte, såvida man inte har med sig fönsterputs och fiberduk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare

Inlägg av Guldis-54 »

Körde Hudik t o r fr Uppsala igår. Slaskigt, långtradare som rev upp mycket skit, men spolningen fungerade perfekt på vindrutan. Har väl haft tur med monteringen av mina spolarmunstycken :P
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Guldis-54 skrev:
Körde Hudik t o r fr Uppsala igår. Slaskigt, långtradare som rev upp mycket skit, men spolningen fungerade perfekt på vindrutan. Har väl haft tur med monteringen av mina spolarmunstycken :P
Ja plötsligt händer det.... Typ :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Låter som du haft tur. Jag klagade på min dåligt fungerande spolning och fick valet att uppgradera, till en kostnad av ca 1000 SEK, till nya duschmunstycken. Tyvärr var de lika usla och gick inte att justera. Det verkar som pumpen och alltså trycket är alldeles för dåligt. Bytte tillbaka till något som skulle vara stråle-modellen 2.0, men är lika illa det.
Verkar svårt med en lösning från Tesla.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

jpetters skrev:
Låter som du haft tur. Jag klagade på min dåligt fungerande spolning och fick valet att uppgradera, till en kostnad av ca 1000 SEK, till nya duschmunstycken. Tyvärr var de lika usla och gick inte att justera. Det verkar som pumpen och alltså trycket är alldeles för dåligt. Bytte tillbaka till något som skulle vara stråle-modellen 2.0, men är lika illa det.
Verkar svårt med en lösning från Tesla.
Tror oxo att det är trycket som är problemet. Ibland beror det ju på för stora hål i munstycken men så verkar det inte vara
i Teslas fall...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

Men asså det här låter ju som ett skämt?!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Lite pinsamt är det allt. Även spolarmunstycken, som en del annat, är nog inte så kritiskt i Kalifornien. Därför en suboptimal lösning.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

X:en har det inbyggt i torkarbladen, och tycker personligen att det funkar bättre än på s:en
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Fungerar fint på min bil. Pekade lite konstigt och fick dem justerade en gång, men annars inga problem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Möjligen är det sämre på nyare bilar. Min gamla P85+ och en P85D (lånebil för någon vecka sedan) från ungefär samma tid fungerade klart bättre. Framförallt bättre tryck.
Användarvisningsbild
Johanb
Teslaägare

Inlägg av Johanb »

Har en model x där spolarna inte fungerar speciellt bra på den nedre delen av rutan om man kör fortare än 80 km/h, det blir en hinna av smuts som man bara får bort om det regnar eller om man kommer ned under 80 och kör med spolarna. Filmade slow motion med iPhone:n och såg då att spolarvätskan som kommer ur de hål som är nedanför fästet sprutar rakt bort från bilen i höga hastigheter! Har bytt torkarblad men det hjälper inte, SC ska ta in bilen och kolla på det när de fixar ett par andra saker men det blir först om ett par veckor. Satt igår och googlade och hittade MB:s "magic vision control" där spolarvätskan sprutar bakom bladen istället för framför som det gör på Teslan https://youtu.be/DghvVN08elk?t=16s

Kunde inte hålla mig från att gå ut och plocka bort torkarbladen och kolla lite på dom, såg att man kunde vända dom om man slår ut sprinten vid torkarbladsfästet och vänder fästet upp och ner. Nu är det gjort och ska testas de kommande veckorna för att se om det fungerar bättre, de första 5 milen på E18 gick bra. Känns dock konstigt om man ska behöva vända torkarbladen för att få spolarna att fungera...
| 2x Model 3 |
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Johanb skrev:
Har en model x där spolarna inte fungerar speciellt bra på den nedre delen av rutan om man kör fortare än 80 km/h, det blir en hinna av smuts som man bara får bort om det regnar eller om man kommer ned under 80 och kör med spolarna. Filmade slow motion med iPhone:n och såg då att spolarvätskan som kommer ur de hål som är nedanför fästet sprutar rakt bort från bilen i höga hastigheter! Har bytt torkarblad men det hjälper inte, SC ska ta in bilen och kolla på det när de fixar ett par andra saker men det blir först om ett par veckor. Satt igår och googlade och hittade MB:s "magic vision control" där spolarvätskan sprutar bakom bladen istället för framför som det gör på Teslan https://youtu.be/DghvVN08elk?t=16s

Kunde inte hålla mig från att gå ut och plocka bort torkarbladen och kolla lite på dom, såg att man kunde vända dom om man slår ut sprinten vid torkarbladsfästet och vänder fästet upp och ner. Nu är det gjort och ska testas de kommande veckorna för att se om det fungerar bättre, de första 5 milen på E18 gick bra. Känns dock konstigt om man ska behöva vända torkarbladen för att få spolarna att fungera...
Vända sprinten gick bra men sen går ju slangen uppåt.
Böjer jag den neråt och ansluter den blir det för mej ett veck, hur gjorde du?

Provade förartorkarbladet med tryckluft. Det blåser friskt så finns tryck så kommer det lika mycket vatten som på MB filmen.

När jag sett MB filmen ser det ut som att bara passagerarens torkarblad ger vatten på vår X. Det vattnet stänker över till den andra. Blev för kallt för att prova mer.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
Fungerar fint på min bil. Pekade lite konstigt och fick dem justerade en gång, men annars inga problem.
Justerade? Jag undrar om inte mina pekar lite fel också, i hastigheter över 40-50 km/h så är det max 1,5dm upp på rutan som får någon vätska alls.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag är nöjd med spolarna på min bil. Producerar en fin dusch med bra spridning, som når upp kanske 2/3 upp på rutan och sprids bra av torkarbladen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

körde Volvo XC90 med sina innbyggda spolare i torkararmarna, vilken dröm! Helt sjukt effektivt och man slipper få sikten dold under sprayning.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare

Inlägg av flaco »

Monark1954 skrev:
Johanb skrev:

Provade förartorkarbladet med tryckluft. Det blåser friskt så finns tryck så kommer det lika mycket vatten som på MB filmen.

När jag sett MB filmen ser det ut som att bara passagerarens torkarblad ger vatten på vår X. Det vattnet stänker över till den andra. Blev för kallt för att prova mer.
Kan man tolka problemet som att pumpen är för klen? I sånt fall, om vi är flera X-ägare med samma problem kanske vi kan samla våra klagomål och försöka övertyga Tesla om att förbättra pumpen på något sätt. Kan ju vara en justeringsfråga, eller?
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

flaco skrev:
Monark1954 skrev:
Johanb skrev:

Kan man tolka problemet som att pumpen är för klen? I sånt fall, om vi är flera X-ägare med samma problem kanske vi kan samla våra klagomål och försöka övertyga Tesla om att förbättra pumpen på något sätt. Kan ju vara en justeringsfråga, eller?
Det funkar bra på min MX spolarvätskan sprids bra på bägge bladen.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Ifixis
Teslaägare

Inlägg av Ifixis »

Jag körde Stockholm-Växjö t.or i helgen i skapligt väglag, men behövde ändå använda spolarna flitigt (Model X 90D). Detta grå fält nedtill på förarsidan växte till sig under resan och sträckte sig över hela nedre delen av rutan innan ankomst till Växjö. Detta är nu ännu en av mina punkter på kommande service. Är det liknande besvär ni övriga X-ägare har?
IMG_8838.JPG
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare

Inlägg av flaco »

Ifixis skrev:
Jag körde Stockholm-Växjö t.or i helgen i skapligt väglag, men behövde ändå använda spolarna flitigt (Model X 90D). Detta grå fält nedtill på förarsidan växte till sig under resan och sträckte sig över hela nedre delen av rutan innan ankomst till Växjö. Detta är nu ännu en av mina punkter på kommande service. Är det liknande besvär ni övriga X-ägare har?
Exakt så är det för mig också.
Om det är SC i Upplands Väsby du ska till, så känner Jacob till detta problem.
Du får gärna återkomma med info om de kunde åtgärda det på något sätt.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Jag har också upplevt samma sak på min Model S. Det som är skillnaden mellan Teslas implementation mot exempelvis en tidigare Audi jag körde är att oavsett om man trycker lätt eller hårt på knappen för spolarvätska så blir det samma tryck av spolarvätska som sprids ut på vindrutan. I Audi så kan man exempelvis göra ett litet försiktigt tryck och då kommer spolarvätska i nedre delen på vindrutan, trycker man lite hårdare så genererar spridaren ett högre tryck och kommer längre upp på rutan. Dvs, man kan med några tryck tvätta nedre delen, övre delen och mellandelen av vindrutan ganska enkelt. I Teslas fall verkar det som att man bara kan tvätta av mellersta delen av rutan effektivt och övre/nedre delen blir inte lika ren då spolarvätskan inte kan fördelas ut på dessa ytor då trycket inte går att styra.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Ifixis skrev:
Den bilden känner jag igen från de flesta bilar jag haft. Oavsett hur bra spolningen fungerar så är det problem med vägsalt som lätt torkar på rutan pga att defrostern värmer glaset i nederdelan av rutan. Dålig spolning gör förstås saken värre, men även med bra spolning måste man ösa på med mycket spolarvätska annars blir den torkade filmen kvar när vätskan dunstar.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare

Inlägg av flaco »

mahulkp skrev:
Ifixis skrev:
Den bilden känner jag igen från de flesta bilar jag haft. Oavsett hur bra spolningen fungerar så är det problem med vägsalt som lätt torkar på rutan pga att defrostern värmer glaset i nederdelan av rutan. Dålig spolning gör förstås saken värre, men även med bra spolning måste man ösa på med mycket spolarvätska annars blir den torkade filmen kvar när vätskan dunstar.
Oj, då måste jag ha haft tur med alla mina bilar ... aldrig råkat ut för det. Visst kan det krävas mer vätska för att få rent.
Men, i farter över 80km/h i min X så går det inte att bli av med någon skit som är i nedre tredjedelen av rutan.
Det hamnar helt enkelt ingen (noll, nada, zip) vätska i nedre delen av rutan ... har torkarbladet hål längs med dess helhet hade jag, i min enfaldiga naivitet, trott att någon ynka droppe skulle komma ur de nedre hålen också...

Men, förstå mig rätt ... jag uppskattar att få höra att även andra bilar har detta problem ... då känner jag mig bara lite gnällig :mrgreen:
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Så här såg min vindruta ut i helgen. Det blev inte renare förrän jag kommit under 50 kmh. På hemresan var det mörkt ute och ännu värre. Trafikfarligt!
2017-01-21 14.57.45.jpg
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
orca
Teslaägare

Inlägg av orca »

Telsa skrev:
Så här såg min vindruta ut i helgen. Det blev inte renare förrän jag kommit under 50 kmh. På hemresan var det mörkt ute och ännu värre. Trafikfarligt!
Det där kände jag igen från i helgen på min X från Idre till Uppsala, precis lika.
Blå Model X 90D med vita säten lev i Q3-rushen 2016, http://---
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Samma här på min X.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14