En bättre ruttplanerare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av Peter Holm »

blincoln skrev:
stefan007 skrev:
Kanon när jag ska till Hemsedal med grabb/gubbgänget V2. Fossiler (i dubbel bemärkelse) hela gänget och då vill jag inte riskera att köra tom på vägen dit!
Satte förbrukningen på 240Wh/km och lite extra reserv med 15% kvar till laddstationerna och 30% till destination.
Precis, jag tänkte sätta förbrukningen till 270 Wh/km när vi åker till Sälen med takbox. Ska bli intressant att se vad den drar egentligen!
I vintras körde jag takbox till Sälen. Temperatur ca -5 och skyltad hastighet. Mora till Tandådalen förbrukade från 92% till 63%. Jag har för mig att det handlade om ca 263 Wh/km.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av Heiko »

blincoln skrev:
Heiko skrev:
Provade precis att ta ut en väg till Södra Tyskland men det går tyvärr inte längre.
Orten jag ska till heter Reit Im Winkl och har varit sökbar tidigare.
Provat en del andra orter också i Tyskland men tyvärr ingen träff längre.

Tack annars för en fantastisk bra planerare!

Provade igen och det verkar som att när man sätter 20% som "goal" när man anländer går det inte att få ut en rutt.
Hmm, skumt, jag kan inte riktigt återskapa problemet. Jag får bra rutter från Lund till Reit Im Winkl även med 20% ankomstladdning och Model S85 eller S60. Vilka parametrar körde du med?
De inställningar jag gjort är följande:
Modell S75
Speed 100%
Start Charge 100%
Arrival Charge 20% (däremot om jag gå ner under 12 så funkar sidan)
Goal Charge 20%
Degradation 0%
Consumption 220
Open port 5 min

Har testa i lite olika webbläsare också men med samma resultat.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av Rennwagen »

Är det bara jag som inte kommer in idag? Får felmeddelande "Forbidden You don't have permission to access /teslarouteplanner/ on this server."
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av LarsB »

Jag kommer in som vanligt.
Däremot en annan fråga, när jag kör på iPaden ( PRO 12 tum) så är upplösningen väldigt "grov", typ förstorad bild som skulle passa en mini skärm. Ruttlistan tar i princip hela skärmbredden och texten är jättestor. Är det nån inställning jag missat? Samma oavsett Safari eller Chrome. Några tips?

Helt OT men har nån annan fått problem med att Design Studion inte funkar på iPad sen några dagar tillbaka?
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av Rennwagen »

Jag kom in nu. Problemet uppstod på jobbet, misstänker brandväggar.

På ett annat tema, vore intressant att få routeplanner att beräkna optimal fart för en viss sträcka. Kör man fortare så förbrukas mer energi och tankstoppen blir längre. Kör man långsammare, ja, ni fattar. Har läst på annat ställe att optimal fart ligger runt 130 km/h https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... eed.43957/ stämmer det?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
vigge50
Inlägg: 7514
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av vigge50 »

Rennwagen skrev:
Jag kom in nu. Problemet uppstod på jobbet, misstänker brandväggar.

På ett annat tema, vore intressant att få routeplanner att beräkna optimal fart för en viss sträcka. Kör man fortare så förbrukas mer energi och tankstoppen blir längre. Kör man långsammare, ja, ni fattar. Har läst på annat ställe att optimal fart ligger runt 130 km/h https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... eed.43957/ stämmer det?
Den optimala hastigheten beror på flera faktorer vilket gör en sådan uträkning komplicerad, här har Sondel räknat på det och där varierar den optimala hastigheten beroende på yttertemperatur när avståndet är 200 km mellan laddarna.

http://tesla.sondell.biz/?p=2150
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av kangru »

Har inte läst hela tråden så slå inte ihjäl mig om detta är hanterar redan: Om jag vill åka en sträcka ToR, tex Uppsala - Borås utan att destinationsladda finns det något bra sätt att kolla hur mycket jag bör ladda på sista laddaren innan Borås via siten?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av blincoln »

kangru skrev:
Har inte läst hela tråden så slå inte ihjäl mig om detta är hanterar redan: Om jag vill åka en sträcka ToR, tex Uppsala - Borås utan att destinationsladda finns det något bra sätt att kolla hur mycket jag bör ladda på sista laddaren innan Borås via siten?
Bara att lägga in vändpunkten som en waypoint och sedan Uppsala som mål och start.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Jowe
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 mar 2014 12:37
Ort: Saltsjö-Boo

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av Jowe »

Gert Hoff skrev:
Ser riktigt bra ut,men jag planerar att åka från Lomma till Nerja till våren när förmodligen Granadaladdaren är i funktion.Jag får inget ruttförslag med en direkresa utan måste dela in sökningen i två delar. Lomma-Paris och Paris-Nerja. Det går bra. Via Odense o Biarritz t.ex.vad gör jag för fel eller finns det en distans begränsning?
@Gert H: Har du lyckats ta dig till Nerja än? Jag har själv sedan något år haft lösa drömmar om den resan men trott att det skulle dröja länge innan det skulle funka. Nu inser jag att de nog skulle vara görligt redan till sommaren. ABRP ger nu 39 timmars resa från Nacka.
Om du har gjort resan vore det roligt att höra dina erfarenheter. Hur lång tid tog det i verkligheten? Stämde ABRPs beräkingar? Några tips och trix man bör tänka på?
Skriv svar