70D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: 70D

Inlägg av danni »

Jag förstår inte. Tesla jagar ju räckvidd och förbrukning hela tiden. Om det var så enkelt att frikoppla motorn vid coasting för att spara energi, varför skulle de inte göra det? Jag förstår fortfarande inte riktigt skillnaden heller. Även om man lägger i N så måste väl motorn dras runt?
matbl skrev:
Kan vara så att det finns regler om vad som ska hända när man trycker på bromsen... Och det är väl dessutom ett traditionellt hydrauliskt system. Att ha regen på bromspedalen kröver ett helelektroniskt system...
Är det verkligen så? De flesta andra elbilar har ju regen på bromspedalen. På min bil kan jag med paddlar ställa mängden regen när jag släpper gasen i sex olika nivåer. Vid lägsta nivån är det ingen regen alls, utan den coastar när man släpper gasen. Men den kör alltid mer regen när jag lätt pushar på gasen, så att den översta delen av gaspedalen bara är regen, och trycker jag mer är det regen + mekaniska bromsar som går in. Det lär ju vara lätt löst genom att helt enkelt ha elektronisk avläsning av bromspedalen men låta det gå en bit innan de mekaniska bromsarna börjar ta (och lägga någon fjädring på första delen av bromspedalen). Det är inget man märker i själva pedalen heller, utan det syns bara när man tittar på chargemätaren som visar hur mycket den regenererar för stunden.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Har inte Tesla regen i bromspedalen, det var ju synd för då är det inte bara en mjukvaru fix att få till coast på gasen och regen på bromsen.

Paddlar för mer regen är ju lysande, som en ner växling typ. Det skulle ju också kunna funka om man inte vill ha det på bromsen.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Har inte Tesla regen i bromspedalen, det var ju synd för då är det inte bara en mjukvaru fix att få till coast på gasen och regen på bromsen.

Paddlar för mer regen är ju lysande, som en ner växling typ. Det skulle ju också kunna funka om man inte vill ha det på bromsen.
Paddlar för regen kanske låter lysande, men jag tycker det är helt meningslöst. Jag ställer den alltid på högsta nivån, och sen reglerar jag mängden regen med gaspedalen.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Helt rätt Danni, håller med dig.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Det funkar jätte fint med regen bara i gaspedalen vilket min roadster har
Efter lite övning så är det inga problem att köra med det behöver nästan inte bromsa mer än man skall stå still
Det går att hålla på lite på gasen om det är halt och vänsterbromsa så blir det inte lika läskigt att stanna då det vill släppa
(Brukar alltid vänsterbromsa då jag kör automat ( har kört gamla jänkare en hel del som inte kanske går så bra på tomgång)
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
LarsL skrev:

Paddlar för regen kanske låter lysande, men jag tycker det är helt meningslöst. Jag ställer den alltid på högsta nivån, och sen reglerar jag mängden regen med gaspedalen.
Men det är ju så tröttsamt att sitta och balansera gasen hela tiden. Faktiskt det enda jag kände som negativt vid provkörningen, det ryckte och högg i bilen när man hade regen och slarva med gasen. Jag är alltså för principen gas tillför rörelse energi bromsen tar bort.
Särskilt jobbigt blev det med farthållaren som istället för att börja glida när man koppla ur den innan tex en bil så börja bilen tvärbromsa... men nu finns ju en adaptiv så det funkar säkert bättre.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

LarsL skrev:
Lite konstigt att det inte finns ett rull läge. Hade ju varit bra att kunna fri rulla genom att bara släppa gasen och sedan ha regen på bromsen, undrar varför de inte har det? Nu ska man alltså antingen lägga i neutral eller sitta och modulerna gasen med foten hela tiden (tröttsamt).
Det som är nu är ju överlägset, nu behöver man väldigt sällan flytta foten till bromsen. En av de saker jag verkligen gillar med bilen.
ironjack
elbilist

Inlägg av ironjack »

Fredriksv skrev:
LarsL skrev:
Lite konstigt att det inte finns ett rull läge. Hade ju varit bra att kunna fri rulla genom att bara släppa gasen och sedan ha regen på bromsen, undrar varför de inte har det? Nu ska man alltså antingen lägga i neutral eller sitta och modulerna gasen med foten hela tiden (tröttsamt).
Det som är nu är ju överlägset, nu behöver man väldigt sällan flytta foten till bromsen. En av de saker jag verkligen gillar med bilen.
Och det är ju oerhört enkelt att möta pyttelite med gasen när man slår av farthållaren, för att hålla jämn fart och slippa rycket. Inga problem, det måste man ju göra med en fossilbil också.
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

matbl skrev:
Kan vara så att det finns regler om vad som ska hända när man trycker på bromsen... Och det är väl dessutom ett traditionellt hydrauliskt system. Att ha regen på bromspedalen kröver ett helelektroniskt system...
Tesla har gått över till elektroniska bromsar i fjol, så nu skulle de kunna fixa sånt i mjukvaran. Själv älskar jag också Teslas starka regen när man släpper upp gasen, men skulle de vilja införa ett mode där regen regleras med bromsen går det nuförtiden.

http://teslaclubsweden.se/nya-bromspedalen/
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

Jag har tidigare kört Volvo D6, där skedde all regenerering med hjälp av bromsen. Jag tyckte inte att det var bra alls, eftersom man hela tiden tittade på mätaren för att se så att man inte bromsade för hårt så att de vanliga bromsarna skulle gå in (energislöseri).
I någon tidigare version (tror det var 6.0) har jag för mig att regenereringen på Teslan ökade något när man bromsade, en funktion jag tycker att dom borde behållit.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Låter ju bra att de har full koll på bromspedalen, då kanske vi kan få de settings där regen ligger helt eller delvis på bromsen i framtiden. Om de kan köra force feedback på pedalen så är det ju inget problem att lägga en tryckgräns innan man går in på friktionsbromsarna.
Det är inte dumt alls att ha en mjukvarustyrd bil så alla kan få en skräddarsydd bil, åtminstone i teorin.
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare

Inlägg av elulf »

Regen på bromsen skulle förmodligen vara dåligt ur energisynpunkt för 90% av alla förare då de allra flesta skulle bromsa för hårt, genom att ha det på gaspedalen lär man sig att göra mjukare inbromsningar och ta tillvara maximalt med energi. Däremot borde Tesla kunna göra farthållaren smartare, det är onödigt att den börjar regenerera även om man bara ligger ett par km/h över inställd hastighet. Det borde vara så att man ställer in önskad hastighet och nånstans i inställningarna ett intervall inom vilket neutralen automatiskt kopplas in istället för regen.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Det tar inte mer än ett par dagar att lära sig att köra enbart med gaspedalen, bromsen behövs bara från typ 10km/h till stopp så länge man håller normal hastighet.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Eventuellt urkorkad fråga, men hur lägger man bilen i N medan man köra. Provade ikväll genom att dra i växelväljaren men fick ett irriterat pling till svar och bilen kvar i D...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
danni skrev:
LarsL skrev:

Men det är ju så tröttsamt att sitta och balansera gasen hela tiden. Faktiskt det enda jag kände som negativt vid provkörningen, det ryckte och högg i bilen när man hade regen och slarva med gasen. Jag är alltså för principen gas tillför rörelse energi bromsen tar bort.
Särskilt jobbigt blev det med farthållaren som istället för att börja glida när man koppla ur den innan tex en bil så börja bilen tvärbromsa... men nu finns ju en adaptiv så det funkar säkert bättre.
Det är väl en smakfråga. Jag tycker det är mycket lättare att sitta och balansera med gasen. Det är steglöst och mer exakt än att ställa sex olika lägen med paddlarna, och foten har jag ju ändå på gasen. Paddlarna kan väl vara vettigare om man vill ha lite mindre regen på landsväg eller motorväg, men att sitta och dutta på paddlarna för att hitta rätt nivå i stadstrafik med en annan bil framför sig är inte hållbart. Då är det bättre att välja en nivå, och sen antingen använda gasen eller bromspedalen för att reglera. Om man, som du, tycker att bromsen ska användas för att hejda bilen kan man ju ställa den lågt. Men det kan du ju i Teslan också, den har ju en inställning för låg regen.

Jag tycker det är en av de stora fördelarna med elbilar överlag, att man i vardagstrafiken kan köra den helt med gasen.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

olarsson skrev:
Eventuellt urkorkad fråga, men hur lägger man bilen i N medan man köra. Provade ikväll genom att dra i växelväljaren men fick ett irriterat pling till svar och bilen kvar i D...
Dra försiktigt, så reagerar den innan "klicket".
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Men just nu har inte Teslan regen på bromsen så att köra med low på tex landsvägskörning utan att behöva bromsa bort energi går inte. Jag förstår och kan hålla med om att det är smidigt i stadstrafik med en pedalskörning men på landsväg hade det varit smidigare med en mindre ryckig bil, jämför att köra med hög eller låg växel med en förbränningsmotor. Och kanske funkar Teslas low och standard regen som det, om det hade legat regen på bromsen.

I slutändan när elbilar slår igenom så kommer det säkert bilar som har elbromsar ner till noll. Friktionsbromsar kommer bara användas för som nödbroms. Nu är vi OT... så för att rädda läget, jag tror på fyrhjulsdrift just för att kunna bromsa på alla hjulen med el.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:
I slutändan när elbilar slår igenom så kommer det säkert bilar som har elbromsar ner till noll.
Gör inte Teslan det om man slår av Creep? Måste ut och prova.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

LarsL skrev:
Men just nu har inte Teslan regen på bromsen så att köra med low på tex landsvägskörning utan att behöva bromsa bort energi går inte. Jag förstår och kan hålla med om att det är smidigt i stadstrafik med en pedalskörning men på landsväg hade det varit smidigare med en mindre ryckig bil, jämför att köra med hög eller låg växel med en förbränningsmotor. Och kanske funkar Teslas low och standard regen som det, om det hade legat regen på bromsen.

I slutändan när elbilar slår igenom så kommer det säkert bilar som har elbromsar ner till noll. Friktionsbromsar kommer bara användas för som nödbroms. Nu är vi OT... så för att rädda läget, jag tror på fyrhjulsdrift just för att kunna bromsa på alla hjulen med el.
Det hänger på hur man hanterar pedalen. På en elbil måste du vara mjuk i fotrörelsen, annars blir det ryckigt, en fossilbil ör mer förlåtande. En omställning, men ganska lätt. ;)
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Har aldrig kört så mjukt som med Teslan. Sjukt skön att köra! Allt annat känns skräp att köra. Skakar, går ojämnt etc...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

LarsL:
På landsväg använder man farthållaren. Den varierar gaspådraget som behövs för jämn fart bättre än en människa rimligen kan göra...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Ryckigt på landsväg förstår jag inte heller. Går inte att köra mjukare än att ha regen på gasen. Bara vanesak, tar någon månad. Om man släpper upp gasen som på en IEC bil förstår jag problemet, men det är då inte bilens fel.... :). Och i kökörning är det ju helt optimalt att aldrig behöva flytta foten.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Därför verkar MBs lösning vara där det snabbt och enkelt går att få kontroll på bilen i olika situationer.
Att sitta och hålla gasen på rätt nivå är ju vansinnigt kämpigt om du kör utan farthållare och med tok broms så fort du släpper pedalen. Naturligtvis kör man med farthållare, just därför. Med autopilot funkar kanske Teslas farthållare också mjukt, innan det gjorde den det inte eftersom den tvärbromsa direkt när man la ur den. Ex. Kör på 90 väg och ser att det kommer en 70 sträcka en bit fram. Då kan jag antingen koppla ur farthållaren och låta bilen mjukt glida ner till 70 och aktivera farthållaren där, detta funkar inte i Tesla eftersom den då tvärbromsar, eller så kan jag ställa om farthållaren till direkt från 90 till 70, då står jag på näsan även i min bil antar att är samma i Teslan. Så i en Tesla ska du koppla ur farthållaren och modulerna ner hastigheten med foten och sedan aktivera farthållaren igen. Om man nu ska köra mjukt...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:

Jaha, jag visste faktiskt inte att Tesla inte har regen på bromsen också. Det var ju en stor miss.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag tycker det är klockrent som det är. Jag kör i princip bara med gasen 95% av tiden. Bromsar för stopp och om jag kör aktivt dvs behöver bromsa hårdare. Jag tycker det är otroligt skönt att klra Tesla långa sträckor med gasen.

Har även blivit vän med TACC. Kör ofta på 6-7 i inställning för att minska till 1-2 i rusningstrafiken. Den fungerar klockrent. Men kör fortfarande mer utan TACC.

Regen på bromsen hade fasen varit meningslöst och dumheter. Det är ju extremt sällan som man nyttjar bromsen...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Skriv svar