Är det verkligen så? De flesta andra elbilar har ju regen på bromspedalen. På min bil kan jag med paddlar ställa mängden regen när jag släpper gasen i sex olika nivåer. Vid lägsta nivån är det ingen regen alls, utan den coastar när man släpper gasen. Men den kör alltid mer regen när jag lätt pushar på gasen, så att den översta delen av gaspedalen bara är regen, och trycker jag mer är det regen + mekaniska bromsar som går in. Det lär ju vara lätt löst genom att helt enkelt ha elektronisk avläsning av bromspedalen men låta det gå en bit innan de mekaniska bromsarna börjar ta (och lägga någon fjädring på första delen av bromspedalen). Det är inget man märker i själva pedalen heller, utan det syns bara när man tittar på chargemätaren som visar hur mycket den regenererar för stunden.matbl skrev:Kan vara så att det finns regler om vad som ska hända när man trycker på bromsen... Och det är väl dessutom ett traditionellt hydrauliskt system. Att ha regen på bromspedalen kröver ett helelektroniskt system...
70D
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: 70D
Jag förstår inte. Tesla jagar ju räckvidd och förbrukning hela tiden. Om det var så enkelt att frikoppla motorn vid coasting för att spara energi, varför skulle de inte göra det? Jag förstår fortfarande inte riktigt skillnaden heller. Även om man lägger i N så måste väl motorn dras runt?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: 70D
Har inte Tesla regen i bromspedalen, det var ju synd för då är det inte bara en mjukvaru fix att få till coast på gasen och regen på bromsen.
Paddlar för mer regen är ju lysande, som en ner växling typ. Det skulle ju också kunna funka om man inte vill ha det på bromsen.
Paddlar för mer regen är ju lysande, som en ner växling typ. Det skulle ju också kunna funka om man inte vill ha det på bromsen.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: 70D
Paddlar för regen kanske låter lysande, men jag tycker det är helt meningslöst. Jag ställer den alltid på högsta nivån, och sen reglerar jag mängden regen med gaspedalen.LarsL skrev:Har inte Tesla regen i bromspedalen, det var ju synd för då är det inte bara en mjukvaru fix att få till coast på gasen och regen på bromsen.
Paddlar för mer regen är ju lysande, som en ner växling typ. Det skulle ju också kunna funka om man inte vill ha det på bromsen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: 70D
Det funkar jätte fint med regen bara i gaspedalen vilket min roadster har
Efter lite övning så är det inga problem att köra med det behöver nästan inte bromsa mer än man skall stå still
Det går att hålla på lite på gasen om det är halt och vänsterbromsa så blir det inte lika läskigt att stanna då det vill släppa
(Brukar alltid vänsterbromsa då jag kör automat ( har kört gamla jänkare en hel del som inte kanske går så bra på tomgång)
Efter lite övning så är det inga problem att köra med det behöver nästan inte bromsa mer än man skall stå still
Det går att hålla på lite på gasen om det är halt och vänsterbromsa så blir det inte lika läskigt att stanna då det vill släppa
(Brukar alltid vänsterbromsa då jag kör automat ( har kört gamla jänkare en hel del som inte kanske går så bra på tomgång)
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Re: 70D
Men det är ju så tröttsamt att sitta och balansera gasen hela tiden. Faktiskt det enda jag kände som negativt vid provkörningen, det ryckte och högg i bilen när man hade regen och slarva med gasen. Jag är alltså för principen gas tillför rörelse energi bromsen tar bort.danni skrev:Paddlar för regen kanske låter lysande, men jag tycker det är helt meningslöst. Jag ställer den alltid på högsta nivån, och sen reglerar jag mängden regen med gaspedalen.LarsL skrev:Har inte Tesla regen i bromspedalen, det var ju synd för då är det inte bara en mjukvaru fix att få till coast på gasen och regen på bromsen.
Paddlar för mer regen är ju lysande, som en ner växling typ. Det skulle ju också kunna funka om man inte vill ha det på bromsen.
Särskilt jobbigt blev det med farthållaren som istället för att börja glida när man koppla ur den innan tex en bil så börja bilen tvärbromsa... men nu finns ju en adaptiv så det funkar säkert bättre.
Re: 70D
Det som är nu är ju överlägset, nu behöver man väldigt sällan flytta foten till bromsen. En av de saker jag verkligen gillar med bilen.LarsL skrev:Lite konstigt att det inte finns ett rull läge. Hade ju varit bra att kunna fri rulla genom att bara släppa gasen och sedan ha regen på bromsen, undrar varför de inte har det? Nu ska man alltså antingen lägga i neutral eller sitta och modulerna gasen med foten hela tiden (tröttsamt).
Re: 70D
Och det är ju oerhört enkelt att möta pyttelite med gasen när man slår av farthållaren, för att hålla jämn fart och slippa rycket. Inga problem, det måste man ju göra med en fossilbil också.Fredriksv skrev:Det som är nu är ju överlägset, nu behöver man väldigt sällan flytta foten till bromsen. En av de saker jag verkligen gillar med bilen.LarsL skrev:Lite konstigt att det inte finns ett rull läge. Hade ju varit bra att kunna fri rulla genom att bara släppa gasen och sedan ha regen på bromsen, undrar varför de inte har det? Nu ska man alltså antingen lägga i neutral eller sitta och modulerna gasen med foten hela tiden (tröttsamt).
Skoda Enyaq 85x 2025
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: 70D
Tesla har gått över till elektroniska bromsar i fjol, så nu skulle de kunna fixa sånt i mjukvaran. Själv älskar jag också Teslas starka regen när man släpper upp gasen, men skulle de vilja införa ett mode där regen regleras med bromsen går det nuförtiden.matbl skrev:Kan vara så att det finns regler om vad som ska hända när man trycker på bromsen... Och det är väl dessutom ett traditionellt hydrauliskt system. Att ha regen på bromspedalen kröver ett helelektroniskt system...
http://teslaclubsweden.se/nya-bromspedalen/
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: 70D
Jag har tidigare kört Volvo D6, där skedde all regenerering med hjälp av bromsen. Jag tyckte inte att det var bra alls, eftersom man hela tiden tittade på mätaren för att se så att man inte bromsade för hårt så att de vanliga bromsarna skulle gå in (energislöseri).
I någon tidigare version (tror det var 6.0) har jag för mig att regenereringen på Teslan ökade något när man bromsade, en funktion jag tycker att dom borde behållit.
I någon tidigare version (tror det var 6.0) har jag för mig att regenereringen på Teslan ökade något när man bromsade, en funktion jag tycker att dom borde behållit.
Re: 70D
Låter ju bra att de har full koll på bromspedalen, då kanske vi kan få de settings där regen ligger helt eller delvis på bromsen i framtiden. Om de kan köra force feedback på pedalen så är det ju inget problem att lägga en tryckgräns innan man går in på friktionsbromsarna.
Det är inte dumt alls att ha en mjukvarustyrd bil så alla kan få en skräddarsydd bil, åtminstone i teorin.
Det är inte dumt alls att ha en mjukvarustyrd bil så alla kan få en skräddarsydd bil, åtminstone i teorin.
Re: 70D
Regen på bromsen skulle förmodligen vara dåligt ur energisynpunkt för 90% av alla förare då de allra flesta skulle bromsa för hårt, genom att ha det på gaspedalen lär man sig att göra mjukare inbromsningar och ta tillvara maximalt med energi. Däremot borde Tesla kunna göra farthållaren smartare, det är onödigt att den börjar regenerera även om man bara ligger ett par km/h över inställd hastighet. Det borde vara så att man ställer in önskad hastighet och nånstans i inställningarna ett intervall inom vilket neutralen automatiskt kopplas in istället för regen.
Re: 70D
Det tar inte mer än ett par dagar att lära sig att köra enbart med gaspedalen, bromsen behövs bara från typ 10km/h till stopp så länge man håller normal hastighet.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Re: 70D
Eventuellt urkorkad fråga, men hur lägger man bilen i N medan man köra. Provade ikväll genom att dra i växelväljaren men fick ett irriterat pling till svar och bilen kvar i D...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: 70D
Det är väl en smakfråga. Jag tycker det är mycket lättare att sitta och balansera med gasen. Det är steglöst och mer exakt än att ställa sex olika lägen med paddlarna, och foten har jag ju ändå på gasen. Paddlarna kan väl vara vettigare om man vill ha lite mindre regen på landsväg eller motorväg, men att sitta och dutta på paddlarna för att hitta rätt nivå i stadstrafik med en annan bil framför sig är inte hållbart. Då är det bättre att välja en nivå, och sen antingen använda gasen eller bromspedalen för att reglera. Om man, som du, tycker att bromsen ska användas för att hejda bilen kan man ju ställa den lågt. Men det kan du ju i Teslan också, den har ju en inställning för låg regen.LarsL skrev:Men det är ju så tröttsamt att sitta och balansera gasen hela tiden. Faktiskt det enda jag kände som negativt vid provkörningen, det ryckte och högg i bilen när man hade regen och slarva med gasen. Jag är alltså för principen gas tillför rörelse energi bromsen tar bort.danni skrev:Paddlar för regen kanske låter lysande, men jag tycker det är helt meningslöst. Jag ställer den alltid på högsta nivån, och sen reglerar jag mängden regen med gaspedalen.LarsL skrev:Har inte Tesla regen i bromspedalen, det var ju synd för då är det inte bara en mjukvaru fix att få till coast på gasen och regen på bromsen.
Paddlar för mer regen är ju lysande, som en ner växling typ. Det skulle ju också kunna funka om man inte vill ha det på bromsen.
Särskilt jobbigt blev det med farthållaren som istället för att börja glida när man koppla ur den innan tex en bil så börja bilen tvärbromsa... men nu finns ju en adaptiv så det funkar säkert bättre.
Jag tycker det är en av de stora fördelarna med elbilar överlag, att man i vardagstrafiken kan köra den helt med gasen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: 70D
Dra försiktigt, så reagerar den innan "klicket".olarsson skrev:Eventuellt urkorkad fråga, men hur lägger man bilen i N medan man köra. Provade ikväll genom att dra i växelväljaren men fick ett irriterat pling till svar och bilen kvar i D...
Re: 70D
Men just nu har inte Teslan regen på bromsen så att köra med low på tex landsvägskörning utan att behöva bromsa bort energi går inte. Jag förstår och kan hålla med om att det är smidigt i stadstrafik med en pedalskörning men på landsväg hade det varit smidigare med en mindre ryckig bil, jämför att köra med hög eller låg växel med en förbränningsmotor. Och kanske funkar Teslas low och standard regen som det, om det hade legat regen på bromsen.
I slutändan när elbilar slår igenom så kommer det säkert bilar som har elbromsar ner till noll. Friktionsbromsar kommer bara användas för som nödbroms. Nu är vi OT... så för att rädda läget, jag tror på fyrhjulsdrift just för att kunna bromsa på alla hjulen med el.
I slutändan när elbilar slår igenom så kommer det säkert bilar som har elbromsar ner till noll. Friktionsbromsar kommer bara användas för som nödbroms. Nu är vi OT... så för att rädda läget, jag tror på fyrhjulsdrift just för att kunna bromsa på alla hjulen med el.
Re: 70D
Det hänger på hur man hanterar pedalen. På en elbil måste du vara mjuk i fotrörelsen, annars blir det ryckigt, en fossilbil ör mer förlåtande. En omställning, men ganska lätt.LarsL skrev:Men just nu har inte Teslan regen på bromsen så att köra med low på tex landsvägskörning utan att behöva bromsa bort energi går inte. Jag förstår och kan hålla med om att det är smidigt i stadstrafik med en pedalskörning men på landsväg hade det varit smidigare med en mindre ryckig bil, jämför att köra med hög eller låg växel med en förbränningsmotor. Och kanske funkar Teslas low och standard regen som det, om det hade legat regen på bromsen.
I slutändan när elbilar slår igenom så kommer det säkert bilar som har elbromsar ner till noll. Friktionsbromsar kommer bara användas för som nödbroms. Nu är vi OT... så för att rädda läget, jag tror på fyrhjulsdrift just för att kunna bromsa på alla hjulen med el.

MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Re: 70D
LarsL:
På landsväg använder man farthållaren. Den varierar gaspådraget som behövs för jämn fart bättre än en människa rimligen kan göra...
På landsväg använder man farthållaren. Den varierar gaspådraget som behövs för jämn fart bättre än en människa rimligen kan göra...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: 70D
Ryckigt på landsväg förstår jag inte heller. Går inte att köra mjukare än att ha regen på gasen. Bara vanesak, tar någon månad. Om man släpper upp gasen som på en IEC bil förstår jag problemet, men det är då inte bilens fel....
. Och i kökörning är det ju helt optimalt att aldrig behöva flytta foten.

Re: 70D
Därför verkar MBs lösning vara där det snabbt och enkelt går att få kontroll på bilen i olika situationer.
Att sitta och hålla gasen på rätt nivå är ju vansinnigt kämpigt om du kör utan farthållare och med tok broms så fort du släpper pedalen. Naturligtvis kör man med farthållare, just därför. Med autopilot funkar kanske Teslas farthållare också mjukt, innan det gjorde den det inte eftersom den tvärbromsa direkt när man la ur den. Ex. Kör på 90 väg och ser att det kommer en 70 sträcka en bit fram. Då kan jag antingen koppla ur farthållaren och låta bilen mjukt glida ner till 70 och aktivera farthållaren där, detta funkar inte i Tesla eftersom den då tvärbromsar, eller så kan jag ställa om farthållaren till direkt från 90 till 70, då står jag på näsan även i min bil antar att är samma i Teslan. Så i en Tesla ska du koppla ur farthållaren och modulerna ner hastigheten med foten och sedan aktivera farthållaren igen. Om man nu ska köra mjukt...
Att sitta och hålla gasen på rätt nivå är ju vansinnigt kämpigt om du kör utan farthållare och med tok broms så fort du släpper pedalen. Naturligtvis kör man med farthållare, just därför. Med autopilot funkar kanske Teslas farthållare också mjukt, innan det gjorde den det inte eftersom den tvärbromsa direkt när man la ur den. Ex. Kör på 90 väg och ser att det kommer en 70 sträcka en bit fram. Då kan jag antingen koppla ur farthållaren och låta bilen mjukt glida ner till 70 och aktivera farthållaren där, detta funkar inte i Tesla eftersom den då tvärbromsar, eller så kan jag ställa om farthållaren till direkt från 90 till 70, då står jag på näsan även i min bil antar att är samma i Teslan. Så i en Tesla ska du koppla ur farthållaren och modulerna ner hastigheten med foten och sedan aktivera farthållaren igen. Om man nu ska köra mjukt...
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: 70D
Jaha, jag visste faktiskt inte att Tesla inte har regen på bromsen också. Det var ju en stor miss.LarsL skrev:Men just nu har inte Teslan regen på bromsen så att köra med low på tex landsvägskörning utan att behöva bromsa bort energi går inte. Jag förstår och kan hålla med om att det är smidigt i stadstrafik med en pedalskörning men på landsväg hade det varit smidigare med en mindre ryckig bil, jämför att köra med hög eller låg växel med en förbränningsmotor. Och kanske funkar Teslas low och standard regen som det, om det hade legat regen på bromsen.
I slutändan när elbilar slår igenom så kommer det säkert bilar som har elbromsar ner till noll. Friktionsbromsar kommer bara användas för som nödbroms. Nu är vi OT... så för att rädda läget, jag tror på fyrhjulsdrift just för att kunna bromsa på alla hjulen med el.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: 70D
Jag tycker det är klockrent som det är. Jag kör i princip bara med gasen 95% av tiden. Bromsar för stopp och om jag kör aktivt dvs behöver bromsa hårdare. Jag tycker det är otroligt skönt att klra Tesla långa sträckor med gasen.
Har även blivit vän med TACC. Kör ofta på 6-7 i inställning för att minska till 1-2 i rusningstrafiken. Den fungerar klockrent. Men kör fortfarande mer utan TACC.
Regen på bromsen hade fasen varit meningslöst och dumheter. Det är ju extremt sällan som man nyttjar bromsen...
Har även blivit vän med TACC. Kör ofta på 6-7 i inställning för att minska till 1-2 i rusningstrafiken. Den fungerar klockrent. Men kör fortfarande mer utan TACC.
Regen på bromsen hade fasen varit meningslöst och dumheter. Det är ju extremt sällan som man nyttjar bromsen...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.