Skulle nog inte säga att de försöker vara neutrala. Jag tycker att det är uppenbart att de inte är det. Vilket inte är så konstigt när man ser vilka som annonserar i tidningarna. Nu tänker jag främst på Aftonbladet och Expressen här.Jerker skrev:Det är så det fungerar när okunniga journalister ska försöka vara neutrala och rapportera likvärdigt från olika synvinklar. Tyvärr har de inte kompetensen att skilja mellan fakta och lobbyism och därför blir de, som i det här fallet, nyttiga idioter för en döende jätte.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Nej, många blir journalister för att påverka, de har en agenda. Journalist högskolan kallas skämtsamt för ”kommunisthögskolan”. Kraftig övervikt (70-80%) åt vänsterliberala sympatier bland journalister i Sverige. En del blir först förvånade som börjar på JH, sen blir de själva vänster... helt klart ett demokratiskt problem. Läs gärna Factfulness av Hans Rosling för att försöka genomskåda de verkliga skeendena, världen blir snabbt mycket bättre.Laban skrev:Skulle nog inte säga att de försöker vara neutrala. Jag tycker att det är uppenbart att de inte är det. Vilket inte är så konstigt när man ser vilka som annonserar i tidningarna. Nu tänker jag främst på Aftonbladet och Expressen här.Jerker skrev:Det är så det fungerar när okunniga journalister ska försöka vara neutrala och rapportera likvärdigt från olika synvinklar. Tyvärr har de inte kompetensen att skilja mellan fakta och lobbyism och därför blir de, som i det här fallet, nyttiga idioter för en döende jätte.
https://www.jmg.gu.se/digitalAssets/136 ... kap-13.pdf
Re: Artikel i media
Och så var det dags igen. Kolla rubriken där skribenten försöker lägga skulden för koleldningen på elbilarna.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7208474
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7208474
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Kriper skrev:Och så var det dags igen. Kola rubriken där skribenten försöker lägga skulden för koleldningen på elbilarna.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7208474
Vem är ANDERS NORDELÖF?
Re: Artikel i media
Hörde det där på nyheterna imorse. De nämner den tyska kolkraften som anledning, men jag tycker att en naturlig följdfråga (till Anders) hade varit om resultatet hade sett likadant ut i Sverige, för att göra undersökningen relevant här.TeslaTissel skrev:Kriper skrev:Och så var det dags igen. Kola rubriken där skribenten försöker lägga skulden för koleldningen på elbilarna.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7208474
Vem är ANDERS NORDELÖF?
Edit: Ser att dom tar upp det i artikeln, men kan inte minnas att jag hörde det på radion.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 864
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Journalisten har nog skrivit det mesta av artikeln baserat på andra artiklar som hittats på nätet. För att få en svensk touch så kontaktar man någon på Chalmers eller KTH. Denna forskare känner inte till hela artikeln, och att den till stora delar är skriven och svarar på en enkel fråga. Journalisten får bekräftelse på sin artikeln, och forskaren kan med den rad eller två framstå som de håller med till fullo. Vilket kanske inte är fallet om ett längre resonemang framförts, eller de fått ta del av artikels drivande tes.dd88 skrev:Hörde det där på nyheterna imorse. De nämner den tyska kolkraften som anledning, men jag tycker att en naturlig följdfråga (till Anders) hade varit om resultatet hade sett likadant ut i Sverige, för att göra undersökningen relevant här.TeslaTissel skrev:Kriper skrev:Och så var det dags igen. Kola rubriken där skribenten försöker lägga skulden för koleldningen på elbilarna.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7208474
Vem är ANDERS NORDELÖF?
Med det sagt, Anders jobbar på Chalmers (om jag hittade rätt Anders), vilket var enkelt att hitta med en internet-sökning.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Hej Jonas,
Läste just din artikel ”Elbilar sämre för miljön än diesel i vissa länder”, där du bland annat skriver så här:
Från Mercedesen kommer det mesta koldioxiden ut via avgasröret. Men Teslan skapar utsläpp när batterierna byggs, och när den laddas.
Men så är det såklart inte. Det inser du väl själv om du tänker efter lite?
Det blir såklart koldioxidutsläpp av tillverkningen av bilens alla delar som behövs för dieseldriften och det blir koldioxidutsläpp av att hämta upp, raffinera, transportera och tanka dieseln under bilens hela livslängd.
Om ni ska uppfylla er ambition med journalistik som är trovärdig och opartisk behöver du vara lite mer påläst än så här.
Med vänlig hälsning
/o
Ove Lundkvist
Läste just din artikel ”Elbilar sämre för miljön än diesel i vissa länder”, där du bland annat skriver så här:
Från Mercedesen kommer det mesta koldioxiden ut via avgasröret. Men Teslan skapar utsläpp när batterierna byggs, och när den laddas.
Men så är det såklart inte. Det inser du väl själv om du tänker efter lite?
Det blir såklart koldioxidutsläpp av tillverkningen av bilens alla delar som behövs för dieseldriften och det blir koldioxidutsläpp av att hämta upp, raffinera, transportera och tanka dieseln under bilens hela livslängd.
Om ni ska uppfylla er ambition med journalistik som är trovärdig och opartisk behöver du vara lite mer påläst än så här.
Med vänlig hälsning
/o
Ove Lundkvist
Re: Artikel i media
Frågan har ju redovisats på ett lysande sätt här på nyhetssidan tidigare. http://teslaclubsweden.se/elbilar-ar-re ... d-i-polen/
Till och med i Polen som har en elmix med 85 % kol så vinner elbilen totalt. Jag har mejlat till skribenten och bifogat studien. Trött man blir.
Till och med i Polen som har en elmix med 85 % kol så vinner elbilen totalt. Jag har mejlat till skribenten och bifogat studien. Trött man blir.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Artikel i media
Kriper skrev:Frågan har ju redovisats på ett lysande sätt här på nyhetssidan tidigare. http://teslaclubsweden.se/elbilar-ar-re ... d-i-polen/
Till och med i Polen som har en elmix med 85 % kol så vinner elbilen totalt. Jag har mejlat till skribenten och bifogat studien. Trött man blir.
Problemet här är väl att det finns olika studier som kommit fram till olika saker och så använder de olika sidorna i debatten de studier som talar till deras fördel som slagträn i debatten.
För mig är det enkelt. Vi vill gå ifrån fossila bränslen. Att fortsätta med ICE-bilar omöjliggör det eftersom det är otroligt svårt för att inte säga omöjligt att framställa tillräckligt mycket biodrivmedel. Och även om vi lyckas med det så återstår problemet med lokala avgaser.
Om vi däremot byter till elbilar så är det möjligt att de kräver en hel del utsläpp idag under tillverkning osv. Men med elbilar på plats så är en bricka på plats. När man byter ut kolkraftverk mot bättre kraftkällor så slår man två flugor i en smäll.
Jag tycker alltså det är ett bättre argument att hänvisa till en större och mer långsiktig omställning som tar hänsyn till BÅDE olja och kol. Utan elbilar är den inte möjlig.
- JonasPersson
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
- Ort: Dvärsätt
Re: Artikel i media
Anders Nordelöf har ju tidigare "gjort klart" för att elbilar är bättre så det är nog journalisten som är lite otydlig / ovetande / ovillig.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ssilbilen/
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ssilbilen/
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
Re: Artikel i media
Hej!
Kan inte tyska riktigt men jag försökte förstå lite av studien, de säger att de jämför med Tesla Model 3 med 75kWh batteri men, om jag fattar rätt, så när det kommer till CO2 utsläpp för batteriproduktionen så förlitar dom sig på en meta studie från 2017 gjord av Romare och Dahllöf (2017), dvs den gamla klassiska IVL studien(!) och inte faktiska siffror från t ex Tesla. Kan någon med bättre tyskakunskaper kanske bekräfta detta?
http://www.cesifo-group.de/DocDL/sd-201 ... -04-25.pdf
Kan inte tyska riktigt men jag försökte förstå lite av studien, de säger att de jämför med Tesla Model 3 med 75kWh batteri men, om jag fattar rätt, så när det kommer till CO2 utsläpp för batteriproduktionen så förlitar dom sig på en meta studie från 2017 gjord av Romare och Dahllöf (2017), dvs den gamla klassiska IVL studien(!) och inte faktiska siffror från t ex Tesla. Kan någon med bättre tyskakunskaper kanske bekräfta detta?
http://www.cesifo-group.de/DocDL/sd-201 ... -04-25.pdf
Tesla Model 3 LR Performance Basic
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Så står det i alla fall på sid 44 i rapporten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Artikel i media
Bra video på ämnet fossilt vs elektriskt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Är det någon som hittar Teslas egna uppgifter på CO2-utsläpp per kWh i sina batterier? Jag kollade i rapporten från Tesla som kom nyligen men hittade inget.
Den nya tyska studien verkar som sagt anta 145-195 kg CO2 per kWh, baserat på den svenska IVL-studien från 2017, som i sin tur baseras på en sammanställning av andra rapporter.
Powercircle kritiserade IVL-studien:
http://www.mynewsdesk.com/se/power-circ ... ar-2043418
IVL svarade:
https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/ny ... entar.html
Och IVL och Powercircle släppte nyligen en gemensam rapport:
http://www.powercircle.org/batteriers_miljopaverkan.pdf
I denna rapport nämns dock inga siffror för koldioxidutsläpp per kWh.
Mina slutsatser efter lite snabb research:
1. Den kritiska siffran verkar vara hur mycket energi som går att tillverka batterierna.
2. I dagsläget (dvs för några år sedan) verkar bedömare uppskatta mellan 150-200 kg CO2 per kWh.
3. Det är oklart hur mycket utsläpp Teslas batterier orsakar, men det är troligt att det ligger lägre än detta. Synd att de inte anger några egna siffror.
4. I framtiden kommer troligen utsläppen minska för batteriproduktionen pga av ökad användning av förnybara energikällor samt ökad effektivitet (lärokurva).
Den nya tyska studien verkar som sagt anta 145-195 kg CO2 per kWh, baserat på den svenska IVL-studien från 2017, som i sin tur baseras på en sammanställning av andra rapporter.
Powercircle kritiserade IVL-studien:
http://www.mynewsdesk.com/se/power-circ ... ar-2043418
IVL svarade:
https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/ny ... entar.html
Och IVL och Powercircle släppte nyligen en gemensam rapport:
http://www.powercircle.org/batteriers_miljopaverkan.pdf
I denna rapport nämns dock inga siffror för koldioxidutsläpp per kWh.
Mina slutsatser efter lite snabb research:
1. Den kritiska siffran verkar vara hur mycket energi som går att tillverka batterierna.
2. I dagsläget (dvs för några år sedan) verkar bedömare uppskatta mellan 150-200 kg CO2 per kWh.
3. Det är oklart hur mycket utsläpp Teslas batterier orsakar, men det är troligt att det ligger lägre än detta. Synd att de inte anger några egna siffror.
4. I framtiden kommer troligen utsläppen minska för batteriproduktionen pga av ökad användning av förnybara energikällor samt ökad effektivitet (lärokurva).
Re: Artikel i media
Tesla har nog lägre utsläpp än 150-200kg men jag har gått bet på att hitta siffror med. Giga 1 har väl hundra procent förnyelsebar energi iaf.
Mycket av Teslas mineraler kommer från Kanada och tittar på man på leverantörernas hemsidor så hittar man inget om miljötänk som man finner på svenska företags hemsidor. Tesla har säkert kollat upp det så mycket de kan och när de har sin "Investors battery day" så kanske vi får veta mer.
Miljön är nog inget man annars bryr sig om i Kanada. Det är bara att söka efter "Canada oil sands" om man vill bli rikligt depp på något.
Mycket av Teslas mineraler kommer från Kanada och tittar på man på leverantörernas hemsidor så hittar man inget om miljötänk som man finner på svenska företags hemsidor. Tesla har säkert kollat upp det så mycket de kan och när de har sin "Investors battery day" så kanske vi får veta mer.
Miljön är nog inget man annars bryr sig om i Kanada. Det är bara att söka efter "Canada oil sands" om man vill bli rikligt depp på något.
Re: Artikel i media
Den senaste IVL studien nämner dock hur mycket energi det går åt. Så har du ren energi in blir ju CO2 ekvivalenterna låga. För el i Sverige brukar man prata om 20-40g CO2 ekvivalenter per kWh. Det torde dock vara svårt att bli av med fossilabränslen för gruvbrytning mm på kortsikt.
"För att storskaligt producera ett batteri på 100 kWh krävdes i de studerade processerna minst 3340 kWh energi. "
"För att storskaligt producera ett batteri på 100 kWh krävdes i de studerade processerna minst 3340 kWh energi. "
Re: Artikel i media
SVT har uppdaterat sin artikel med kritiken som vi alla känner till
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tysk ... -an-diesel
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tysk ... -an-diesel
Model 3 LR AWD 19"
Re: Artikel i media
Ja...och även på radionyheterna. Sigh... citatet i min signatur känns mer aktuellt än någonsin.Teslalink skrev:SVT har uppdaterat sin artikel med kritiken som vi alla känner till
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tysk ... -an-diesel
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Har studien med produktionen av oljan?
Brukar ju missas.
Brukar ju missas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
SVT har ju inga annonser så orsakerna borde ligga någon annanstans än på det ekonomiska planet.Laban skrev:Skulle nog inte säga att de försöker vara neutrala. Jag tycker att det är uppenbart att de inte är det. Vilket inte är så konstigt när man ser vilka som annonserar i tidningarna. Nu tänker jag främst på Aftonbladet och Expressen här.Jerker skrev:Det är så det fungerar när okunniga journalister ska försöka vara neutrala och rapportera likvärdigt från olika synvinklar. Tyvärr har de inte kompetensen att skilja mellan fakta och lobbyism och därför blir de, som i det här fallet, nyttiga idioter för en döende jätte.
Re: Artikel i media
Fast en vänstervridning förklarar väl inte föraktet emot elbilar? Eller handlar det om att det bara är välbärgade egna företagare som har råd med elbilarna och att det då är dåligt?Swede1 skrev:Nej, många blir journalister för att påverka, de har en agenda. Journalist högskolan kallas skämtsamt för ”kommunisthögskolan”. Kraftig övervikt (70-80%) åt vänsterliberala sympatier bland journalister i Sverige. En del blir först förvånade som börjar på JH, sen blir de själva vänster... helt klart ett demokratiskt problem. Läs gärna Factfulness av Hans Rosling för att försöka genomskåda de verkliga skeendena, världen blir snabbt mycket bättre.
https://www.jmg.gu.se/digitalAssets/136 ... kap-13.pdf
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7451
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
Förvånansvärt många människor är emot elbilar av denna enkla anledning.LarsL skrev:Eller handlar det om att det bara är välbärgade egna företagare som har råd med elbilarna och att det då är dåligt?
Re: Artikel i media
Ja, det kanske är så enkeltTiborBlomhall skrev:Förvånansvärt många människor är emot elbilar av denna enkla anledning.LarsL skrev:Eller handlar det om att det bara är välbärgade egna företagare som har råd med elbilarna och att det då är dåligt?
Jag blir bara ledsen när jag hör sånt.
Bilar har ju tyvärr väldigt mycket med status att göra fortfarande och då sticker det så klart i ögonen när någon kan köpa en dyr fin bil och samtidigt framstå som moraliskt bättre än andra.
Re: Artikel i media
Den här delen av boken "The knowledge illusion" tycker jag är rätt intressant och belyser en av aspekterna med att det är så svårt att övertyga folk, även när man har korrekt fakta.LarsL skrev:Ja, det kanske är så enkeltTiborBlomhall skrev:Förvånansvärt många människor är emot elbilar av denna enkla anledning.LarsL skrev:Eller handlar det om att det bara är välbärgade egna företagare som har råd med elbilarna och att det då är dåligt?
Jag blir bara ledsen när jag hör sånt.
Bilar har ju tyvärr väldigt mycket med status att göra fortfarande och då sticker det så klart i ögonen när någon kan köpa en dyr fin bil och samtidigt framstå som moraliskt bättre än andra.