Hålla inställd laddningsnivå
Moderator: Redaktion
Hålla inställd laddningsnivå
Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Exempel: Jag sätter laddaren på 80%. Den laddar upp till det och stannar... Sedan dagen efter har den sjunkit utan att fylla upp till 80% igen trots att laddaren varit inkopplad hela tiden.
Vänliga hälsningar,
Henrik
Exempel: Jag sätter laddaren på 80%. Den laddar upp till det och stannar... Sedan dagen efter har den sjunkit utan att fylla upp till 80% igen trots att laddaren varit inkopplad hela tiden.
Vänliga hälsningar,
Henrik
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Min fyller på med jämna mellanrum, men det där tror jag kan bero på laddstolpe också.
Vissa stolpar måste jag koppla loss från för att få igång laddningen igen.
Vissa stolpar måste jag koppla loss från för att få igång laddningen igen.
Ok, tack för svar! Min är inkopplad hemma genom Tesla Wall Connector.
Laddningen har kanske inte sjunkit utan batteritemperaturen har gått ner och då visas färre %. Går det ner mycket får du t.o.m. en blå markering som visar hur mycket av betteriet som inte kan användas. Sätter du på flrvärmining utan att ladda så får du tillbaka flera %.HenkeG skrev:Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Vänliga hälsningar,
Henrik
- Gustafsson
- Teslaägare
Finns säkert ett gränsvärde för hur mycket laddningen kan sjunka innan strömmen ”slås på” igen och laddar batteriet till inställt värde. Minladdar alltid 44 mil på 90% numera men kan sjunka till ca 43. Lägre har jag inte sett att den sjunker, så någonstans där är min gissning.HenkeG skrev:Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Vänliga hälsningar,
Henrik
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Kan man sätta på förvärmning utan att navigera till en SuC? Det visste jag inte....MarkusL skrev:Laddningen har kanske inte sjunkit utan batteritemperaturen har gått ner och då visas färre %. Går det ner mycket får du t.o.m. en blå markering som visar hur mycket av betteriet som inte kan användas. Sätter du på flrvärmining utan att ladda så får du tillbaka flera %.HenkeG skrev:Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Vänliga hälsningar,
Henrik
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Bokat Cybertruck
Om man sätter på klimatanläggningen UTAN att samtidigt ladda så går batterförvärmningen också igång.kenjon skrev:Kan man sätta på förvärmning utan att navigera till en SuC? Det visste jag inte....MarkusL skrev:Laddningen har kanske inte sjunkit utan batteritemperaturen har gått ner och då visas färre %. Går det ner mycket får du t.o.m. en blå markering som visar hur mycket av betteriet som inte kan användas. Sätter du på flrvärmining utan att ladda så får du tillbaka flera %.HenkeG skrev:Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Vänliga hälsningar,
Henrik
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Om du slår på värmen i bilen innan avfärd så kommer batteriet att värmas om det behövs, det visas då en symbol för batterivärmning i appen: /fthkenjon skrev:Kan man sätta på förvärmning utan att navigera till en SuC? Det visste jag inte....MarkusL skrev:Laddningen har kanske inte sjunkit utan batteritemperaturen har gått ner och då visas färre %. Går det ner mycket får du t.o.m. en blå markering som visar hur mycket av betteriet som inte kan användas. Sätter du på flrvärmining utan att ladda så får du tillbaka flera %.HenkeG skrev:Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Vänliga hälsningar,
Henrik
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
OK, bara om det behövs, men inte manuellt då, eller?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck
- fth
- Teslaägare
Nej, det finns inget sätt att manuellt slå på batterivärmning, varken på väg till SuC eller hemma, bilen slår på det själv vid behov.kenjon skrev:OK, bara om det behövs, men inte manuellt då, eller?
Det enda undantaget är väl att slå på "Ludicrous/bring it on" om man har P?
/fth
Ingen sådansymbol på 3an då den inte har separat batterivärmare.fth skrev:Om du slår på värmen i bilen innan avfärd så kommer batteriet att värmas om det behövs, det visas då en symbol för batterivärmning i appen: /fthkenjon skrev:Kan man sätta på förvärmning utan att navigera till en SuC? Det visste jag inte....MarkusL skrev:Laddningen har kanske inte sjunkit utan batteritemperaturen har gått ner och då visas färre %. Går det ner mycket får du t.o.m. en blå markering som visar hur mycket av betteriet som inte kan användas. Sätter du på flrvärmining utan att ladda så får du tillbaka flera %.HenkeG skrev:Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Vänliga hälsningar,
Henrik
- fth
- Teslaägare
Nej ingen separat värmare, men Model 3 använder ju motorn/statorn som batterivärmare, menar du att symbolen inte visas alls när Model 3 förvärmer batteriet?MarkusL skrev:Ingen sådansymbol på 3an då den inte har separat batterivärmare.fth skrev:Om du slår på värmen i bilen innan avfärd så kommer batteriet att värmas om det behövs, det visas då en symbol för batterivärmning i appen: /fthkenjon skrev:Kan man sätta på förvärmning utan att navigera till en SuC? Det visste jag inte....MarkusL skrev:Laddningen har kanske inte sjunkit utan batteritemperaturen har gått ner och då visas färre %. Går det ner mycket får du t.o.m. en blå markering som visar hur mycket av betteriet som inte kan användas. Sätter du på flrvärmining utan att ladda så får du tillbaka flera %.HenkeG skrev:Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Vänliga hälsningar,
Henrik
Det låter väldigt märkligt, varför skulle inte det visas i appen? Konstigt beslut av Tesla i så fall.
/fth
Exakt. Den visas inte i 3an.fth skrev:Nej ingen separat värmare, men Model 3 använder ju motorn/statorn som batterivärmare, menar du att symbolen inte visas alls när Model 3 förvärmer batteriet?MarkusL skrev:Ingen sådansymbol på 3an då den inte har separat batterivärmare.fth skrev:Om du slår på värmen i bilen innan avfärd så kommer batteriet att värmas om det behövs, det visas då en symbol för batterivärmning i appen: /fthkenjon skrev:Kan man sätta på förvärmning utan att navigera till en SuC? Det visste jag inte....MarkusL skrev:Laddningen har kanske inte sjunkit utan batteritemperaturen har gått ner och då visas färre %. Går det ner mycket får du t.o.m. en blå markering som visar hur mycket av betteriet som inte kan användas. Sätter du på flrvärmining utan att ladda så får du tillbaka flera %.
Det låter väldigt märkligt, varför skulle inte det visas i appen? Konstigt beslut av Tesla i så fall.
/fth
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?
Misstänker att när batteriet laddas och värms så visar displayen längre räckvidd än bilen egentligen har
Misstänker att när batteriet laddas och värms så visar displayen längre räckvidd än bilen egentligen har
- ChristerSjo
- Teslaägare
Har ställt om till % istället då räckvidden enligt "displayen" alltid är överskattad.Arn skrev:Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Om du verkligen tappar 10 mil, dvs 15 kWh på ett dygn så är det uppenbarligen fel på din bil.Arn skrev:Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?
Den km-siffra du ser är en ren omräkning från kWh tillgängligt i ditt batteri.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- ChristerSjo
- Teslaägare
jag tolkar det som att han kört 8 mil och tappat 10 mil. Inte att han tappar 10 mil utan anledning. Men om ha tappar 10 mil utan anledning då håller jag med om att något är fel.Legato skrev:Om du verkligen tappar 10 mil, dvs 15 kWh på ett dygn så är det uppenbarligen fel på din bil.Arn skrev:Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Aha ok, du har nog rätt i att det var så hen menade.ChristerSjo skrev:jag tolkar det som att han kört 8 mil och tappat 10 mil. Inte att han tappar 10 mil utan anledning. Men om ha tappar 10 mil utan anledning då håller jag med om att något är fel.Legato skrev:Om du verkligen tappar 10 mil, dvs 15 kWh på ett dygn så är det uppenbarligen fel på din bil.Arn skrev:Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?
Dock är ju ändå något fel om han verkligen inte kör Sentry och ingen "annan energitjuv", dvs inga tredjepartsappar eller liknande. Model 3 har ju extremt lite Vampire Drain i grunden, avsevärt mindre än S & X.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- ChristerSjo
- Teslaägare
Det vore mer oroväckande om "hen" (hatar det ordetLegato skrev:Aha ok, du har nog rätt i att det var så hen menade.ChristerSjo skrev:jag tolkar det som att han kört 8 mil och tappat 10 mil. Inte att han tappar 10 mil utan anledning. Men om ha tappar 10 mil utan anledning då håller jag med om att något är fel.Legato skrev:Om du verkligen tappar 10 mil, dvs 15 kWh på ett dygn så är det uppenbarligen fel på din bil.Arn skrev:Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?
Dock är ju ändå något fel om han verkligen inte kör Sentry och ingen "annan energitjuv", dvs inga tredjepartsappar eller liknande. Model 3 har ju extremt lite Vampire Drain i grunden, avsevärt mindre än S & X.

M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Det gör ingen skillnad i detta avseende att ha % eller km. Båda är direkt kopplade till BMSens uppskattning av tillgängligt antal kWh.ChristerSjo skrev:Det vore mer oroväckande om "hen" (hatar det ordetLegato skrev:Aha ok, du har nog rätt i att det var så hen menade.ChristerSjo skrev:jag tolkar det som att han kört 8 mil och tappat 10 mil. Inte att han tappar 10 mil utan anledning. Men om ha tappar 10 mil utan anledning då håller jag med om att något är fel.Legato skrev:Om du verkligen tappar 10 mil, dvs 15 kWh på ett dygn så är det uppenbarligen fel på din bil.Arn skrev:Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?
Dock är ju ändå något fel om han verkligen inte kör Sentry och ingen "annan energitjuv", dvs inga tredjepartsappar eller liknande. Model 3 har ju extremt lite Vampire Drain i grunden, avsevärt mindre än S & X.) ställer om till % istället och % minskar mer än 1% vilken den brukar göra t.ex. pga av att det är kyligt ute. Teslas milangivelse gav jag upp tidigt i mitt användande att lite på.
20 km motsvarar ca 4%, dvs väldigt mycket mer än 1%...
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ja precis, kör 8 mil och 10 mil försvinner trots låg förbrukning 150wh enl färddatorn dvs 2 mil för mycket
Ska testa byta till % och hoppas den inte tappar ner än 1% per dygn. I nuläget tappar den ofta 15km från kl 17 när hag parkerar bilen hemma till kl 07 då jag åker iväg. Tänkt att det kan bero på temperaturväxlingar över dygnet, håller tummarna fenomenet försvinner om jag byter till procent
Ska testa byta till % och hoppas den inte tappar ner än 1% per dygn. I nuläget tappar den ofta 15km från kl 17 när hag parkerar bilen hemma till kl 07 då jag åker iväg. Tänkt att det kan bero på temperaturväxlingar över dygnet, håller tummarna fenomenet försvinner om jag byter till procent
- ChristerSjo
- Teslaägare
Du har inga appar eller webtjänster som ligger och pollar bilen så den aldrig får sova?Arn skrev:Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Som jag skrev nyss så gör det ingen som helst skillnad om du byter till %.Arn skrev:Ja precis, kör 8 mil och 10 mil försvinner trots låg förbrukning 150wh enl färddatorn dvs 2 mil för mycket
Om du har en LR så är varje % ganska exakt 5 km. Tappar du 15 km så kommer du också tappa 3%.
Förstår dock inte riktigt när du pratar om temperaturväxlingar. Om din bil påverkas av det så står den väl ute? Står den ute så antar jag att du förvärmer den och då försvinner givetvis mycket energi...
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021