Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnannanJon
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 jan 2022 00:14

Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av EnannanJon »

Hej! Jag har inte haft min Y så länge men idag hade jag tillfälle att experimentera med autopilot och autosteer för första gången. Min bil har enklaste autopiloten.

Har ni som kört lite mer några tips på hur man kan hantera ”vrid lite på ratten-uppmaningen”?

Jag kände dels att det var svårt att se uppmaningen eftersom det står längst ner på skärmen och det var också svårt att dosera rattrörelsen. Ibland gjorde jag för små vrid som bilen inte märkte och ibland för hårt så autopiloten avbröts. Bara att bestämma sig för vilket håll man skulle småvrida mot var ju ett besvärligt beslut eftersom det ska tas så ofta.

Svängande väg blev lite jobbig också för bilen saktade inte in som jag trodde så det blev lite för häftiga rörelser och lite för spännande ibland. Kanske någon inställning som jag kan ändra. Jag ska kolla igenom inställningarna inför nästa övningskörning :)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7950
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Vrid på ratten är egentligen fel beskrivning. Vad bilen är ute efter är att känna att du håller i ratten.

Håller man i ratten "som vanligt" tenderar man att styra med, göra samma rattrörelser som autopiloten gör. Och då känner inte bilen tyngden av din hand.

Det jag gör istället är att hålla ratten "nere till höger" med en hand, "klockan fyra" ungefär. Inte försöka styra utan slappna av musklerna, låta bara handen vila där. Så bilen känner handens tyngd, känner sig "trygg" att man "håller den i handen". Då kan den åka mil efter mil utan problem. Blir det problem, behöver man ingripa kan man snabbt spänna musklerna i handen och ta över. Och ta tag med vänsterhanden också.

Svängande väg justerar man farten med höger ratthjul. Men autopiloten är bäst på motorväg, inte kurviga småvägar.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 487
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av FStaake »

Jag håller så som Tibor beskriver men med vänsterhanden kl 9, tycker det blir en bekväm ställning.
Dessutom lämnar det högern fri till o pilla på skärmen.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av Jeppe_E »

Höger arm vilar på mittkonsollen och handen vilar kl 17 på ratten. Har väldigt sällan uppmaningar om att röra ratten.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12035
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av HelectriC »

Jag säger bara kapacitiv beröring, mmm, det är grejer det :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jeppe_E skrev:
Höger arm vilar på mittkonsollen och handen vilar kl 17 på ratten. Har väldigt sällan uppmaningar om att röra ratten.
:lol: :lol: :lol:
Drar du handen ett helt varv runt ratten innan du placerar den kl. 5?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av Jeppe_E »

Nicke Nyfiken skrev:
Jeppe_E skrev:
Höger arm vilar på mittkonsollen och handen vilar kl 17 på ratten. Har väldigt sällan uppmaningar om att röra ratten.
:lol: :lol: :lol:
Drar du handen ett helt varv runt ratten innan du placerar den kl. 5?
Beror på om du menar 5 AM eller 5 PM :lol: :lol: :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jeppe_E skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jeppe_E skrev:
Höger arm vilar på mittkonsollen och handen vilar kl 17 på ratten. Har väldigt sällan uppmaningar om att röra ratten.
:lol: :lol: :lol:
Drar du handen ett helt varv runt ratten innan du placerar den kl. 5?
Beror på om du menar 5 AM eller 5 PM :lol: :lol: :lol:
Jag menar 17 AM. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
EnannanJon
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 jan 2022 00:14

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av EnannanJon »

TiborBlomhall skrev:
Vrid på ratten är egentligen fel beskrivning. Vad bilen är ute efter är att känna att du håller i ratten.

Håller man i ratten "som vanligt" tenderar man att styra med, göra samma rattrörelser som autopiloten gör. Och då känner inte bilen tyngden av din hand.

Det jag gör istället är att hålla ratten "nere till höger" med en hand, "klockan fyra" ungefär. Inte försöka styra utan slappna av musklerna, låta bara handen vila där. Så bilen känner handens tyngd, känner sig "trygg" att man "håller den i handen". Då kan den åka mil efter mil utan problem. Blir det problem, behöver man ingripa kan man snabbt spänna musklerna i handen och ta över. Och ta tag med vänsterhanden också.

Svängande väg justerar man farten med höger ratthjul. Men autopiloten är bäst på motorväg, inte kurviga småvägar.
Tack för bra svar, den här taktiken ska jag prova. Annars kanske ett gummiband mellan ratten och någon fast punkt i bilen skulle göra susen :)
Användarvisningsbild
Simon93
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 05 feb 2022 22:08

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av Simon93 »

Brukar peta till ratten med knät, men finns en vikt att köpa och sätta på ratten om man vill fuska.
Användarvisningsbild
anuba
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 jul 2020 23:10

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av anuba »

Jag har jobbat en del kl 5 greppet på vår M3a. Det går att hitta en punkt bilen blir nöjd men det krävs mer finlir jämfört med vår andrabil VW Passat. Dess kapacitiva senor är mer känslig så att men kan hålla lösare. Å andra styr VW sämre i kurvor jämfört med Teslan så man får vara mer koncentrerad.
Teslans största svaghet är när man kombinerar autopiloten med snabba omkörningar på motorväg. Om trycker plattan i botten när den bilen framför dig har bytt fil och vägen är fri framför så händer det rätt ofta att Autopiloten skriker stängs av för hela resan.
Det verkar som bilen tycker att jag fortfarande har en bil framför mig.
Detta händer aldrig i Passaten. Teslan har lite att jobba på.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av Xeik »

anuba skrev:
Jag har jobbat en del kl 5 greppet på vår M3a. Det går att hitta en punkt bilen blir nöjd men det krävs mer finlir jämfört med vår andrabil VW Passat. Dess kapacitiva senor är mer känslig så att men kan hålla lösare. Å andra styr VW sämre i kurvor jämfört med Teslan så man får vara mer koncentrerad.
Teslans största svaghet är när man kombinerar autopiloten med snabba omkörningar på motorväg. Om trycker plattan i botten när den bilen framför dig har bytt fil och vägen är fri framför så händer det rätt ofta att Autopiloten skriker stängs av för hela resan.
Det verkar som bilen tycker att jag fortfarande har en bil framför mig.
Detta händer aldrig i Passaten. Teslan har lite att jobba på.
Den stänger antagligen av för att du kommer upp i över 150 km/h, vilket är max för autopiloten. Gör du det är du bannad för resten av resan.
Användarvisningsbild
EnannanJon
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 jan 2022 00:14

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av EnannanJon »

anuba skrev:
Jag har jobbat en del kl 5 greppet på vår M3a. Det går att hitta en punkt bilen blir nöjd men det krävs mer finlir jämfört med vår andrabil VW Passat. Dess kapacitiva senor är mer känslig så att men kan hålla lösare. Å andra styr VW sämre i kurvor jämfört med Teslan så man får vara mer koncentrerad.
Teslans största svaghet är när man kombinerar autopiloten med snabba omkörningar på motorväg. Om trycker plattan i botten när den bilen framför dig har bytt fil och vägen är fri framför så händer det rätt ofta att Autopiloten skriker stängs av för hela resan.
Det verkar som bilen tycker att jag fortfarande har en bil framför mig.
Detta händer aldrig i Passaten. Teslan har lite att jobba på.
Jag har också jobbat på greppet lite mer men hittills tycker jag inte att det känns varken bra, naturligt eller avslappnat. Har väl kanske fått det från min motorcykelkörning att aldrig vila på styret. :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12035
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av HelectriC »

Är ju extremt mycket enklare och mer avslappnat att köra när ratten reagerar kapacitivt på beröring och inte att man måste sitta och vrida ratten varje gång.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av Franz »

HelectriC skrev:
Är ju extremt mycket enklare och mer avslappnat att köra när ratten reagerar kapacitivt på beröring och inte att man måste sitta och vrida ratten varje gång.
Hemligheten är alltså att inte vrida utan att bara lägga lite tyngd på. Själv kör jag vänsterhanden kl 9 vilket fungerar väldigt bra för mig.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av martinot »

anuba skrev:
Jag har jobbat en del kl 5 greppet på vår M3a. Det går att hitta en punkt bilen blir nöjd men det krävs mer finlir jämfört med vår andrabil VW Passat. Dess kapacitiva senor är mer känslig så att men kan hålla lösare. Å andra styr VW sämre i kurvor jämfört med Teslan så man får vara mer koncentrerad.
Teslans största svaghet är när man kombinerar autopiloten med snabba omkörningar på motorväg. Om trycker plattan i botten när den bilen framför dig har bytt fil och vägen är fri framför så händer det rätt ofta att Autopiloten skriker stängs av för hela resan.
Det verkar som bilen tycker att jag fortfarande har en bil framför mig.
Detta händer aldrig i Passaten. Teslan har lite att jobba på.
Håller med helt.

Hände mig så sent som igår just detta vid en omkörning. Irriterande (även om jag också tycker autopiloten styr bättre generellt än alla andra jag testat).

Hade även varit trevligt om Tesla kunde införa kapacitiv avkänning som en del andra tillverkare.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7950
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Franz skrev:
HelectriC skrev:
Är ju extremt mycket enklare och mer avslappnat att köra när ratten reagerar kapacitivt på beröring och inte att man måste sitta och vrida ratten varje gång.
Hemligheten är alltså att inte vrida utan att bara lägga lite tyngd på. Själv kör jag vänsterhanden kl 9 vilket fungerar väldigt bra för mig.
Exakt. Låter du handens tyngd vila på ratten får man aldrig ens upp "vrid lätt på ratten" meddelandet. Får du upp meddelandet betyder det att du håller ratten fel.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av mikebike »

TiborBlomhall skrev:
Franz skrev:
HelectriC skrev:
Är ju extremt mycket enklare och mer avslappnat att köra när ratten reagerar kapacitivt på beröring och inte att man måste sitta och vrida ratten varje gång.
Hemligheten är alltså att inte vrida utan att bara lägga lite tyngd på. Själv kör jag vänsterhanden kl 9 vilket fungerar väldigt bra för mig.
Exakt. Låter du handens tyngd vila på ratten får man aldrig ens upp "vrid lätt på ratten" meddelandet. Får du upp meddelandet betyder det att du håller ratten fel.
Jag är nöjd med min vikt. Då kan jag hålla i ratten var och hur jag vill.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12035
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av HelectriC »

Franz skrev:
HelectriC skrev:
Är ju extremt mycket enklare och mer avslappnat att köra när ratten reagerar kapacitivt på beröring och inte att man måste sitta och vrida ratten varje gång.
Hemligheten är alltså att inte vrida utan att bara lägga lite tyngd på. Själv kör jag vänsterhanden kl 9 vilket fungerar väldigt bra för mig.
jag vill inte ha handvikt på ratten, jag vill bara ha fingrar på utan kraft och i olika positioner beroende på vad som passar just där och då. I BMW sätter jag bara fingret någonstans på ratten, så känner den av. Kan vara på utsidan, insidan eller var som.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 223
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av infelicitas »

martinot skrev:
anuba skrev:
Jag har jobbat en del kl 5 greppet på vår M3a. Det går att hitta en punkt bilen blir nöjd men det krävs mer finlir jämfört med vår andrabil VW Passat. Dess kapacitiva senor är mer känslig så att men kan hålla lösare. Å andra styr VW sämre i kurvor jämfört med Teslan så man får vara mer koncentrerad.
Teslans största svaghet är när man kombinerar autopiloten med snabba omkörningar på motorväg. Om trycker plattan i botten när den bilen framför dig har bytt fil och vägen är fri framför så händer det rätt ofta att Autopiloten skriker stängs av för hela resan.
Det verkar som bilen tycker att jag fortfarande har en bil framför mig.
Detta händer aldrig i Passaten. Teslan har lite att jobba på.
Håller med helt.

Hände mig så sent som igår just detta vid en omkörning. Irriterande (även om jag också tycker autopiloten styr bättre generellt än alla andra jag testat).

Hade även varit trevligt om Tesla kunde införa kapacitiv avkänning som en del andra tillverkare.
Har ni AP:n på vid omkörningen. Den stängs väl av resten av resan, som ni beskriver, om man kör över en viss hastighet?

EDIT: hittar inte M3/Y:s handbok nu, men i model S står detta:

Anm
Den maximala körhastigheten är 90 mph (150 km/h). Föraren ansvarar för att köra i en säker hastighet baserat på vägförhållanden och hastighetsbegränsningar.
Anm
För fordon som har tillverkats ungefär efter den 13 februari 2022 kan den maximala körhastigheten när autostyrning används vara begränsad till en lägre hastighet.
tesla newbie
Inlägg: 741
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av tesla newbie »

Brukar hålla vänsterhanden vid kl 7 ungefär och vila armen på armstödet i dörren. Då kan jag dra en aning i ratten så AP blir nöjd. Förstår inte riktigt dem som tycker att AP avslutas för lätt. Tycker man måste vrida ratten med ganska mycket kraft för att den ska avbrytas.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 416
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av ReNewAble »

Jag kör så här. Behöver inte röra mig utan armen vilar bara avslappnat i läge. Armbågen vilar på mittarmstödet. Blir inga varningar utan det är bara att rulla på. Hur bekvämt som helst.
FDD150F6-CBB2-486A-946A-E57ECB4D5C17.jpeg
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:
Franz skrev:
HelectriC skrev:
Är ju extremt mycket enklare och mer avslappnat att köra när ratten reagerar kapacitivt på beröring och inte att man måste sitta och vrida ratten varje gång.
Hemligheten är alltså att inte vrida utan att bara lägga lite tyngd på. Själv kör jag vänsterhanden kl 9 vilket fungerar väldigt bra för mig.
Exakt. Låter du handens tyngd vila på ratten får man aldrig ens upp "vrid lätt på ratten" meddelandet. Får du upp meddelandet betyder det att du håller ratten fel.
Du glömde att länka till gårdagens artikel ju ;)
https://teslaclubsweden.se/du-haller-den-fel/
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
EnannanJon
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 jan 2022 00:14

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av EnannanJon »

Bjelke skrev:
TiborBlomhall skrev:
Franz skrev:
HelectriC skrev:
Är ju extremt mycket enklare och mer avslappnat att köra när ratten reagerar kapacitivt på beröring och inte att man måste sitta och vrida ratten varje gång.
Hemligheten är alltså att inte vrida utan att bara lägga lite tyngd på. Själv kör jag vänsterhanden kl 9 vilket fungerar väldigt bra för mig.
Exakt. Låter du handens tyngd vila på ratten får man aldrig ens upp "vrid lätt på ratten" meddelandet. Får du upp meddelandet betyder det att du håller ratten fel.
Du glömde att länka till gårdagens artikel ju ;)
https://teslaclubsweden.se/du-haller-den-fel/
Haha kul att teslaklubben skrev en artikel om det. Uppenbarligen är det fler som inte förstår finessen medan andra tycker det känns helt naturligt att hänga handen i ratten.

Grejen är väl att alla tycker inte samma körställning är bekväm och vi är olika, annars skulle det till exempel bara behövas en slags huvudkudde.

Därutöver tycker jag att den som håller ratten kvart i tre-ish och följer med i dess rörelse är väl verkligen beredd att ta över om behovet skulle uppstå. Men det förstår inte den i övrigt så smarta bilen :)
Användarvisningsbild
Simon93
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 05 feb 2022 22:08

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av Simon93 »

Beställde precis en magnetvikt som man sätter på ratten för 369kr så man slipper tänka på hur man håller, finns även viktarmband på biltema för en hundring som bör funka också.
Skriv svar