Miljöskatt på import och export är ett sätt att minska skillnaderna och ta betalt för det som släpps ut vid t.ex tillverkning. Där man t.ex baserar skatten på vad för energislag som används vid tillverkning. Skulle gynna svensk industri också då vi har nära 100% fossilfri elproduktion.Airlift skrev:I slutändan är det uppenbarligen så att folk väljer med plånboken och inte med miljö i tankarna…joel80 skrev: ↑04 sep 2023 19:23Ja det är ju lite av ett problem att man började omställningen så pass sent i Europa. Kinesiska biltillverkare verkar vara längre fram när det gäller utvecklingen av Elbilar. De stora där har väl troligen redan betat av en stor del av sina investeringskostnaden och fått ner tillverkningskostnaderna när volymerna på bilar de säljer är så stora. Jag hoppas verkligen i allafall några av Europas tillverkare kan stå emot och erbjuda bra alternativ. Tror man kan betala lite mer för ett "känt" Europeiskt märke just nu men där skillnaderna i pris är för stora kan folk tänka sig att testa på nytt.taliz skrev:Knepigt för europeiska tillverkare nu.
BMW CEO Oliver Zipse said Chinese brands pose an "imminent risk" to Europe's mass market automakers.
"The base car market segment will either vanish or will not be done by European manufacturers," Zipse told the Financial Times on the sidelines of the show."It must be a battle. They (Chinese EV makers) are clearly very competitive in the electric car value chain," Renault CEO Luca de Meo said. "I think they are a generation ahead of us."
"We need to catch up very quickly," he added.The Chinese presence is being felt heavily at the Munich show. About 41 percent of exhibitors at this year's event are headquartered in Asia, with double the number of Chinese companies attending compared with the 2021 Munich show.
The arrival of Chinese EV makers has raised concerns they will undercut local automakers and come to dominate EV sales.
The average price of an EV in China was less than 32,000 euros ($35,000) in the first half of 2022 compared with about 56,000 euros in Europe, according to researchers at JATO Dynamics.
En kompis till mig väntar på en BYD Atto 3 som han ska privatleasa ett par år. Ett märke jag inte hört talas om före i år, (alltså Atto 3, BYD är världens största elbilstillverkare så de är rätt kända.)
Då har vi inte tittat på arbetsförhållanden och lönesättning. BYD annonserade tjänster, med grundlön om ca 3500kr/mån (2360yen) med en uppskattad månadslön om. 5-7000yen (övertid etc?)…
Skönt med kortsiktigt perspektiv, så slipper man bry sig. Men när industrin i Tyskland är borta och därmed EUs motor, vad tänkte folk basera sitt leverne på? Konsultuppdrag och sitta i ring för att ge varann pedikyr? Undrar bara…
Men gissar att politik och frihandelsavtal står ivägen...