Elbilsmarknaden kraschar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av joel80 »

Airlift skrev:
joel80 skrev: 04 sep 2023 19:23
taliz skrev:
Knepigt för europeiska tillverkare nu.
BMW CEO Oliver Zipse said Chinese brands pose an "imminent risk" to Europe's mass market automakers.

"The base car market segment will either vanish or will not be done by European manufacturers," Zipse told the Financial Times on the sidelines of the show.
"It must be a battle. They (Chinese EV makers) are clearly very competitive in the electric car value chain," Renault CEO Luca de Meo said. "I think they are a generation ahead of us."

"We need to catch up very quickly," he added.
The Chinese presence is being felt heavily at the Munich show. About 41 percent of exhibitors at this year's event are headquartered in Asia, with double the number of Chinese companies attending compared with the 2021 Munich show.

The arrival of Chinese EV makers has raised concerns they will undercut local automakers and come to dominate EV sales.

The average price of an EV in China was less than 32,000 euros ($35,000) in the first half of 2022 compared with about 56,000 euros in Europe, according to researchers at JATO Dynamics.
Ja det är ju lite av ett problem att man började omställningen så pass sent i Europa. Kinesiska biltillverkare verkar vara längre fram när det gäller utvecklingen av Elbilar. De stora där har väl troligen redan betat av en stor del av sina investeringskostnaden och fått ner tillverkningskostnaderna när volymerna på bilar de säljer är så stora. Jag hoppas verkligen i allafall några av Europas tillverkare kan stå emot och erbjuda bra alternativ. Tror man kan betala lite mer för ett "känt" Europeiskt märke just nu men där skillnaderna i pris är för stora kan folk tänka sig att testa på nytt.
En kompis till mig väntar på en BYD Atto 3 som han ska privatleasa ett par år. Ett märke jag inte hört talas om före i år, (alltså Atto 3, BYD är världens största elbilstillverkare så de är rätt kända.)
I slutändan är det uppenbarligen så att folk väljer med plånboken och inte med miljö i tankarna…
Då har vi inte tittat på arbetsförhållanden och lönesättning. BYD annonserade tjänster, med grundlön om ca 3500kr/mån (2360yen) med en uppskattad månadslön om. 5-7000yen (övertid etc?)…

Skönt med kortsiktigt perspektiv, så slipper man bry sig. Men när industrin i Tyskland är borta och därmed EUs motor, vad tänkte folk basera sitt leverne på? Konsultuppdrag och sitta i ring för att ge varann pedikyr? Undrar bara…
Miljöskatt på import och export är ett sätt att minska skillnaderna och ta betalt för det som släpps ut vid t.ex tillverkning. Där man t.ex baserar skatten på vad för energislag som används vid tillverkning. Skulle gynna svensk industri också då vi har nära 100% fossilfri elproduktion.
Men gissar att politik och frihandelsavtal står ivägen...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1115
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av Airlift »

joel80 skrev: 05 sep 2023 10:52
Miljöskatt på import och export är ett sätt att minska skillnaderna och ta betalt för det som släpps ut vid t.ex tillverkning. Där man t.ex baserar skatten på vad för energislag som används vid tillverkning. Skulle gynna svensk industri också då vi har nära 100% fossilfri elproduktion.
Men gissar att politik och frihandelsavtal står ivägen...
EU är allt för djupt insyltat i kvartalsrapporternas tankegods… Det kommer vara för sent när väl kraschen är ett faktum. USA har nog betydligt större chans att klara sig så de är mycket mindre beroende. Slår de sig samman med Mexico och Kanada kan de i princip helt stänga sig ute från resten, medan de fortfarande kan upprätthålla en levnadsstandard inte långt från den nuvarande (Peter Zeihan).
Europa är däremot på väg mot något helt annat..

Det bästa ni kan ge era barnbarn är endera en framtid utanför Europa eller ett större stycke mark för självhushåll?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av joel80 »


Airlift skrev:
joel80 skrev: 05 sep 2023 10:52
Miljöskatt på import och export är ett sätt att minska skillnaderna och ta betalt för det som släpps ut vid t.ex tillverkning. Där man t.ex baserar skatten på vad för energislag som används vid tillverkning. Skulle gynna svensk industri också då vi har nära 100% fossilfri elproduktion.
Men gissar att politik och frihandelsavtal står ivägen...
EU är allt för djupt insyltat i kvartalsrapporternas tankegods… Det kommer vara för sent när väl kraschen är ett faktum. USA har nog betydligt större chans att klara sig så de är mycket mindre beroende. Slår de sig samman med Mexico och Kanada kan de i princip helt stänga sig ute från resten, medan de fortfarande kan upprätthålla en levnadsstandard inte långt från den nuvarande (Peter Zeihan).
Europa är däremot på väg mot något helt annat..

Det bästa ni kan ge era barnbarn är endera en framtid utanför Europa eller ett större stycke mark för självhushåll?
USA ligger så långt efter i omställningen att jag numera ser dem som snudd på ett U-land. Att deras demokrati nästan kraschat är också en rätt stor varningsflagg. Tror inte allt att USA ligger bättre till än Europa. Är den något land som enbart tänker pengar så är det ju USA.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1115
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av Airlift »

joel80 skrev: 05 sep 2023 11:07
Airlift skrev:
joel80 skrev: 05 sep 2023 10:52
Miljöskatt på import och export är ett sätt att minska skillnaderna och ta betalt för det som släpps ut vid t.ex tillverkning. Där man t.ex baserar skatten på vad för energislag som används vid tillverkning. Skulle gynna svensk industri också då vi har nära 100% fossilfri elproduktion.
Men gissar att politik och frihandelsavtal står ivägen...
EU är allt för djupt insyltat i kvartalsrapporternas tankegods… Det kommer vara för sent när väl kraschen är ett faktum. USA har nog betydligt större chans att klara sig så de är mycket mindre beroende. Slår de sig samman med Mexico och Kanada kan de i princip helt stänga sig ute från resten, medan de fortfarande kan upprätthålla en levnadsstandard inte långt från den nuvarande (Peter Zeihan).
Europa är däremot på väg mot något helt annat..

Det bästa ni kan ge era barnbarn är endera en framtid utanför Europa eller ett större stycke mark för självhushåll?
USA ligger så långt efter i omställningen att jag numera ser dem som snudd på ett U-land. Att deras demokrati nästan kraschat är också en rätt stor varningsflagg. Tror inte allt att USA ligger bättre till än Europa. Är den något land som enbart tänker pengar så är det ju USA.
USA kan göra som de vill, i den kontexten. De kommer klara sig utan kinas produktion på ett helt annat sätt.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 06 aug 2023 11:40
joel80 skrev: 06 aug 2023 11:28
improwise skrev:
En wild and crazy ide skulle kanske kunna vara att införa någon form av riktiga subventioner för de som köper elbil för att öka incitamentet att köpa en sådan istället för fossilbil?
Tänk dig ett system där det typ finansieras av en extra "malus" för de som väljer att köpa fossilbil. Och så kan man fasa ut det efter hand med en minskning av bonus år för år i takt med att bilarna blir billigare.
Wild!
Problemet med en sån lösning skulle ju kunna bli att man blir beroende av att det säljs stora mängder fossilbilar för att finansiera systemet. När inte pengarna räcker kommer dom som förväntade sig bonus bli besvikna när pengarna inte kommer. Jag tror det skulle vara svårt att pedagogiskt förklara det så att alla förstår.
Exakt. Detta är just problemet. Här tycker jag att Norges modell att plocka bort momsen på elbilar är mycket bättre och enklare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av martinot »

Banane skrev: 07 aug 2023 11:25
Tillbaka till topic.

Jag visade intresse för en bättre begagnad elbil igår men dessvärre har inbytesvärdet på min nuvarande bil sjunkit med 43% på mindre än ett år.

Det får man väl ändå anse vara en krasch?
Vad är det för bil som du skall byta in?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10948
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 06 sep 2023 19:32
Fredrik j skrev: 06 aug 2023 11:40
joel80 skrev: 06 aug 2023 11:28
improwise skrev:
En wild and crazy ide skulle kanske kunna vara att införa någon form av riktiga subventioner för de som köper elbil för att öka incitamentet att köpa en sådan istället för fossilbil?
Tänk dig ett system där det typ finansieras av en extra "malus" för de som väljer att köpa fossilbil. Och så kan man fasa ut det efter hand med en minskning av bonus år för år i takt med att bilarna blir billigare.
Wild!
Problemet med en sån lösning skulle ju kunna bli att man blir beroende av att det säljs stora mängder fossilbilar för att finansiera systemet. När inte pengarna räcker kommer dom som förväntade sig bonus bli besvikna när pengarna inte kommer. Jag tror det skulle vara svårt att pedagogiskt förklara det så att alla förstår.
Exakt. Detta är just problemet. Här tycker jag att Norges modell att plocka bort momsen på elbilar är mycket bättre och enklare.
Ta bort är ju enkelt. Återinföra blir ju svårare. Sen blir ju svenska bilsäljare svårslagna nere i Europa när bilarna är 6mån/500mil.
Inga subventioner alls är nog bäst i längden.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av joel80 »


Fredrik j skrev:

Ta bort är ju enkelt. Återinföra blir ju svårare. Sen blir ju svenska bilsäljare svårslagna nere i Europa när bilarna är 6mån/500mil.
Inga subventioner alls är nog bäst i längden.
Och det var ju tanken redan från start. Man hade redan beslutat om nedsättning med 20k på bonusen vid årsskiftet, och troligen 10-20k mindre även nästa år.
Alltså en minskning i takt med att antalet elbilar ökar. Det hade blivit en mjukare övergång och blivit en mindre smäll för bilhandlare. Riktigt korkat att dra bort allt från en dag till en annan när landet är på väg ner i lågkonjunktur.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 06 sep 2023 20:43
martinot skrev: 06 sep 2023 19:32
Fredrik j skrev: 06 aug 2023 11:40
joel80 skrev: 06 aug 2023 11:28
improwise skrev:
En wild and crazy ide skulle kanske kunna vara att införa någon form av riktiga subventioner för de som köper elbil för att öka incitamentet att köpa en sådan istället för fossilbil?
Tänk dig ett system där det typ finansieras av en extra "malus" för de som väljer att köpa fossilbil. Och så kan man fasa ut det efter hand med en minskning av bonus år för år i takt med att bilarna blir billigare.
Wild!
Problemet med en sån lösning skulle ju kunna bli att man blir beroende av att det säljs stora mängder fossilbilar för att finansiera systemet. När inte pengarna räcker kommer dom som förväntade sig bonus bli besvikna när pengarna inte kommer. Jag tror det skulle vara svårt att pedagogiskt förklara det så att alla förstår.
Exakt. Detta är just problemet. Här tycker jag att Norges modell att plocka bort momsen på elbilar är mycket bättre och enklare.
Ta bort är ju enkelt. Återinföra blir ju svårare. Sen blir ju svenska bilsäljare svårslagna nere i Europa när bilarna är 6mån/500mil.
Inga subventioner alls är nog bäst i längden.
Men gör det verkligen så mycket hemskt om bilarna rullar i Tyskland istället för i Sverige?

Blir ju bättre miljö för människorna där nere.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av joel80 »

martinot skrev:
Fredrik j skrev: 06 sep 2023 20:43
martinot skrev: 06 sep 2023 19:32
Fredrik j skrev: 06 aug 2023 11:40
joel80 skrev: 06 aug 2023 11:28
Tänk dig ett system där det typ finansieras av en extra "malus" för de som väljer att köpa fossilbil. Och så kan man fasa ut det efter hand med en minskning av bonus år för år i takt med att bilarna blir billigare.
Wild!
Problemet med en sån lösning skulle ju kunna bli att man blir beroende av att det säljs stora mängder fossilbilar för att finansiera systemet. När inte pengarna räcker kommer dom som förväntade sig bonus bli besvikna när pengarna inte kommer. Jag tror det skulle vara svårt att pedagogiskt förklara det så att alla förstår.
Exakt. Detta är just problemet. Här tycker jag att Norges modell att plocka bort momsen på elbilar är mycket bättre och enklare.
Ta bort är ju enkelt. Återinföra blir ju svårare. Sen blir ju svenska bilsäljare svårslagna nere i Europa när bilarna är 6mån/500mil.
Inga subventioner alls är nog bäst i längden.
Men gör det verkligen så mycket hemskt om bilarna rullar i Tyskland istället för i Sverige?

Blir ju bättre miljö för människorna där nere.
Det har inte varit speciellt många elbilar som gått på export. Exporten av elbilar har mycket riktigt ökat snabbt, men i ungefär samma takt som mängden sålda elbilar ökat. Alltså det ligger inte högre än "normalt" om man ser till andra drivmedel. De bilar som mest exporteras är för övrigt dieselbilar.
Det var några firmor som satte i system för 5-6 år sen att exportera till Norge efter 6-12 månader, men det är få som verkar ha kvar den formen. (Man pushade ut billiga 12-månadersleasingar)

Den absolut största majoriteten av elbilar som säljs i Sverige stannar i Sverige.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Fredrik j
Inlägg: 10948
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 06 sep 2023 20:50
Fredrik j skrev: 06 sep 2023 20:43
martinot skrev: 06 sep 2023 19:32
Fredrik j skrev: 06 aug 2023 11:40
joel80 skrev: 06 aug 2023 11:28
Tänk dig ett system där det typ finansieras av en extra "malus" för de som väljer att köpa fossilbil. Och så kan man fasa ut det efter hand med en minskning av bonus år för år i takt med att bilarna blir billigare.
Wild!
Problemet med en sån lösning skulle ju kunna bli att man blir beroende av att det säljs stora mängder fossilbilar för att finansiera systemet. När inte pengarna räcker kommer dom som förväntade sig bonus bli besvikna när pengarna inte kommer. Jag tror det skulle vara svårt att pedagogiskt förklara det så att alla förstår.
Exakt. Detta är just problemet. Här tycker jag att Norges modell att plocka bort momsen på elbilar är mycket bättre och enklare.
Ta bort är ju enkelt. Återinföra blir ju svårare. Sen blir ju svenska bilsäljare svårslagna nere i Europa när bilarna är 6mån/500mil.
Inga subventioner alls är nog bäst i längden.
Men gör det verkligen så mycket hemskt om bilarna rullar i Tyskland istället för i Sverige?

Blir ju bättre miljö för människorna där nere.
Snedvriden marknad.
Fredrik j
Inlägg: 10948
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av Fredrik j »

joel80 skrev: 06 sep 2023 20:53
martinot skrev:
Fredrik j skrev: 06 sep 2023 20:43
martinot skrev: 06 sep 2023 19:32
Fredrik j skrev: 06 aug 2023 11:40


Problemet med en sån lösning skulle ju kunna bli att man blir beroende av att det säljs stora mängder fossilbilar för att finansiera systemet. När inte pengarna räcker kommer dom som förväntade sig bonus bli besvikna när pengarna inte kommer. Jag tror det skulle vara svårt att pedagogiskt förklara det så att alla förstår.
Exakt. Detta är just problemet. Här tycker jag att Norges modell att plocka bort momsen på elbilar är mycket bättre och enklare.
Ta bort är ju enkelt. Återinföra blir ju svårare. Sen blir ju svenska bilsäljare svårslagna nere i Europa när bilarna är 6mån/500mil.
Inga subventioner alls är nog bäst i längden.
Men gör det verkligen så mycket hemskt om bilarna rullar i Tyskland istället för i Sverige?

Blir ju bättre miljö för människorna där nere.
Det har inte varit speciellt många elbilar som gått på export. Exporten av elbilar har mycket riktigt ökat snabbt, men i ungefär samma takt som mängden sålda elbilar ökat. Alltså det ligger inte högre än "normalt" om man ser till andra drivmedel. De bilar som mest exporteras är för övrigt dieselbilar.
Det var några firmor som satte i system för 5-6 år sen att exportera till Norge efter 6-12 månader, men det är få som verkar ha kvar den formen. (Man pushade ut billiga 12-månadersleasingar)

Den absolut största majoriteten av elbilar som säljs i Sverige stannar i Sverige.
Det hade ju blivit annorlunda om bilarna var 20% billigare i Sverige än i t.ex. Tyskland.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av joel80 »

Fredrik j skrev:
joel80 skrev: 06 sep 2023 20:53
martinot skrev:
Fredrik j skrev: 06 sep 2023 20:43
martinot skrev: 06 sep 2023 19:32
Exakt. Detta är just problemet. Här tycker jag att Norges modell att plocka bort momsen på elbilar är mycket bättre och enklare.
Ta bort är ju enkelt. Återinföra blir ju svårare. Sen blir ju svenska bilsäljare svårslagna nere i Europa när bilarna är 6mån/500mil.
Inga subventioner alls är nog bäst i längden.
Men gör det verkligen så mycket hemskt om bilarna rullar i Tyskland istället för i Sverige?

Blir ju bättre miljö för människorna där nere.
Det har inte varit speciellt många elbilar som gått på export. Exporten av elbilar har mycket riktigt ökat snabbt, men i ungefär samma takt som mängden sålda elbilar ökat. Alltså det ligger inte högre än "normalt" om man ser till andra drivmedel. De bilar som mest exporteras är för övrigt dieselbilar.
Det var några firmor som satte i system för 5-6 år sen att exportera till Norge efter 6-12 månader, men det är få som verkar ha kvar den formen. (Man pushade ut billiga 12-månadersleasingar)

Den absolut största majoriteten av elbilar som säljs i Sverige stannar i Sverige.
Det hade ju blivit annorlunda om bilarna var 20% billigare i Sverige än i t.ex. Tyskland.
Men då borde det ju vara samma sak åt andra hållet? Alltså att vi skulle importera en massa från de som ev skulle ha billigare bilar. Det är väl så fri marknad inom EU funkar?
(Att Norge varit stora importörer av elbilar beror på att de har 0 importmoms och 0 moms på elbilar, samt haft väldigt hög efterfrågan.)

Trots att vi fram till nu (av de bilar som registreras nu har flera fortfarande bonus) haft en bonus har det inte exporteras några enorma mängder.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av jonasl »

Nu är det mest nyare avgasbilar av finare modell som går utomlands. Vår begagnatmarknad kommer vara riktigt trist framåt. Men det kanske leder till att det säljs nya elbilar istället.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
Inlägg: 10948
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av Fredrik j »

joel80 skrev: 06 sep 2023 22:13
Men då borde det ju vara samma sak åt andra hållet? Alltså att vi skulle importera en massa från de som ev skulle ha billigare bilar. Det är väl så fri marknad inom EU funkar?
(Att Norge varit stora importörer av elbilar beror på att de har 0 importmoms och 0 moms på elbilar, samt haft väldigt hög efterfrågan.)

Trots att vi fram till nu (av de bilar som registreras nu har flera fortfarande bonus) haft en bonus har det inte exporteras några enorma mängder.
Ja, du kan redan nu importera bilar från ett annat EU-land om det blir billigare.
Norge är ju lite speciellt eftersom det ju inte går att importera från Norge utan att betala moms.
mussla
Inlägg: 200
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av mussla »

jonasl skrev: 06 sep 2023 22:14
Nu är det mest nyare avgasbilar av finare modell som går utomlands. Vår begagnatmarknad kommer vara riktigt trist framåt. Men det kanske leder till att det säljs nya elbilar istället.
Jag antar att det är den låga kronan som gör det intressant att exportera. Det borde i så fall innebära höga begpriser för svenskar när spekulanter med hög växelkurs konkurrerar på marknaden.
niklas12
Inlägg: 2572
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av niklas12 »

joel80 skrev: 06 sep 2023 22:13
Fredrik j skrev:
joel80 skrev: 06 sep 2023 20:53
martinot skrev:
Fredrik j skrev: 06 sep 2023 20:43


Ta bort är ju enkelt. Återinföra blir ju svårare. Sen blir ju svenska bilsäljare svårslagna nere i Europa när bilarna är 6mån/500mil.
Inga subventioner alls är nog bäst i längden.
Men gör det verkligen så mycket hemskt om bilarna rullar i Tyskland istället för i Sverige?

Blir ju bättre miljö för människorna där nere.
Det har inte varit speciellt många elbilar som gått på export. Exporten av elbilar har mycket riktigt ökat snabbt, men i ungefär samma takt som mängden sålda elbilar ökat. Alltså det ligger inte högre än "normalt" om man ser till andra drivmedel. De bilar som mest exporteras är för övrigt dieselbilar.
Det var några firmor som satte i system för 5-6 år sen att exportera till Norge efter 6-12 månader, men det är få som verkar ha kvar den formen. (Man pushade ut billiga 12-månadersleasingar)

Den absolut största majoriteten av elbilar som säljs i Sverige stannar i Sverige.
Det hade ju blivit annorlunda om bilarna var 20% billigare i Sverige än i t.ex. Tyskland.
Men då borde det ju vara samma sak åt andra hållet? Alltså att vi skulle importera en massa från de som ev skulle ha billigare bilar. Det är väl så fri marknad inom EU funkar?
(Att Norge varit stora importörer av elbilar beror på att de har 0 importmoms och 0 moms på elbilar, samt haft väldigt hög efterfrågan.)

Trots att vi fram till nu (av de bilar som registreras nu har flera fortfarande bonus) haft en bonus har det inte exporteras några enorma mängder.
Mer än var tredje elbil har exporterats, flertalet leasingbolag tecknade avtal med olika norska bilhandlare och sålde alla bilar vidare till Norge.
Allt annat lika så blir samma bil minst 60.000kr billigare för en svensk bil jämfört motsvarande norsk

Helt sjukt att svenska skattebetalare subventionerar den norska andrahandsmarknaden när det enkelt kunde ha reglerats.

Det var många som försökte stoppa denna exporten men den avtog närmast helt när elbilsbonusen försvann.


https://www.di.se/nyheter/rapport-45-sk ... ohallbart/

https://via.tt.se/pressmeddelande/fram- ... Id=3323615
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av joel80 »

niklas12 skrev:
joel80 skrev: 06 sep 2023 22:13
Fredrik j skrev:
joel80 skrev: 06 sep 2023 20:53
martinot skrev:
Men gör det verkligen så mycket hemskt om bilarna rullar i Tyskland istället för i Sverige?

Blir ju bättre miljö för människorna där nere.
Det har inte varit speciellt många elbilar som gått på export. Exporten av elbilar har mycket riktigt ökat snabbt, men i ungefär samma takt som mängden sålda elbilar ökat. Alltså det ligger inte högre än "normalt" om man ser till andra drivmedel. De bilar som mest exporteras är för övrigt dieselbilar.
Det var några firmor som satte i system för 5-6 år sen att exportera till Norge efter 6-12 månader, men det är få som verkar ha kvar den formen. (Man pushade ut billiga 12-månadersleasingar)

Den absolut största majoriteten av elbilar som säljs i Sverige stannar i Sverige.
Det hade ju blivit annorlunda om bilarna var 20% billigare i Sverige än i t.ex. Tyskland.
Men då borde det ju vara samma sak åt andra hållet? Alltså att vi skulle importera en massa från de som ev skulle ha billigare bilar. Det är väl så fri marknad inom EU funkar?
(Att Norge varit stora importörer av elbilar beror på att de har 0 importmoms och 0 moms på elbilar, samt haft väldigt hög efterfrågan.)

Trots att vi fram till nu (av de bilar som registreras nu har flera fortfarande bonus) haft en bonus har det inte exporteras några enorma mängder.
Mer än var tredje elbil har exporterats, flertalet leasingbolag tecknade avtal med olika norska bilhandlare och sålde alla bilar vidare till Norge.
Allt annat lika så blir samma bil minst 60.000kr billigare för en svensk bil jämfört motsvarande norsk

Helt sjukt att svenska skattebetalare subventionerar den norska andrahandsmarknaden när det enkelt kunde ha reglerats.

Det var många som försökte stoppa denna exporten men den avtog närmast helt när elbilsbonusen försvann.


https://www.di.se/nyheter/rapport-45-sk ... ohallbart/

https://via.tt.se/pressmeddelande/fram- ... Id=3323615
Det där stämmer inte. Jag har kollat exakta antal exporterade fordon via officiell statistik och elbilar sticker inte ut.

Totala exporten 2022 var på 108 188 personbilar.

Majoriteten av de exporterade bilarna är bensin- eller dieselbilar, och de stod vardera för ungefär 40% av de exporterade begagnade personbilarna 2022. Antalet exporterade begagnade bensinbilar uppgick till 43 177, vilket är en ökning med 6 procent jämfört med föregående år. I absoluta tal var ökningen som störst för bensinbilar som varit i trafik 5 år eller mindre. Under 2022 utgjorde de relativt nya begagnade bensinbilarna 4% av de exporterade bensinbilarna.

Exporten av etanolbilar minskade något under 2022 och uppgick till knappt 2 700 bilar, varav majoriteten hade varit i trafik mer än 11 år.

Exporten av begagnade gasbilar uppgick till 1 844 bilar. Dock nyregistrerades det endast 1 919 gasbilar under året, och med övrig skrotning och avställda bilar blev nettoförändringen -1 456 gasbilar i trafik under 2022.

Under 2022 exporterades också 10 603 laddhybrider. Ca 16% av antalet nya under året.

För elbilar är det ca 4000 bilar som exporteras under 2022, nästan en fördubbling sen förra året, men även försäljningen har nästan fördubblats och ligger på nära 100 000 nya elbilar 2022. Det handlar alltså om ca 4%.
Det är en lägre procentsats än vad som varit normalt för t.ex dieselbilar.

Elbilarna utgjorde 4 procent av bilarna i trafik 2022 och 4 procent av exporten.

Du kan hitta statistik här: https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
niklas12
Inlägg: 2572
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av niklas12 »

Jag kollade på den officiella statistiken från Trafo som även är de som varnade för denna utveckling.
Och som syns nedan så har en betydligt högre andel laddbara bilar än ICE exporteras.
Det hade som sagt enkelt gått att lösa genom att sätta upp villkor för exporten vilket man valde att inte göra.

En svensk bil för en norrman blir 60-70.000kr billigare än motsvarande norsk bil då de kan importera dessa momsfritt.
4BEE94FA-7CCC-4F53-B4BB-EAA1D57C729F.jpeg
https://www.trafa.se/vagtrafik/minskad- ... lar-12928/
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av Banane »

niklas12 skrev: 08 sep 2023 15:52
Jag kollade på den officiella statistiken från Trafo som även är de som varnade för denna utveckling.
Och som syns nedan så har en betydligt högre andel laddbara bilar än ICE exporteras.
Det hade som sagt enkelt gått att lösa genom att sätta upp villkor för exporten vilket man valde att inte göra.

En svensk bil för en norrman blir 60-70.000kr billigare än motsvarande norsk bil då de kan importera dessa momsfritt.

4BEE94FA-7CCC-4F53-B4BB-EAA1D57C729F.jpeg

https://www.trafa.se/vagtrafik/minskad- ... lar-12928/

Missar jag något? Gamla siffror och bonusen är ju borttagen.
niklas12
Inlägg: 2572
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av niklas12 »

Banane skrev: 08 sep 2023 15:53
niklas12 skrev: 08 sep 2023 15:52
Jag kollade på den officiella statistiken från Trafo som även är de som varnade för denna utveckling.
Och som syns nedan så har en betydligt högre andel laddbara bilar än ICE exporteras.
Det hade som sagt enkelt gått att lösa genom att sätta upp villkor för exporten vilket man valde att inte göra.

En svensk bil för en norrman blir 60-70.000kr billigare än motsvarande norsk bil då de kan importera dessa momsfritt.

4BEE94FA-7CCC-4F53-B4BB-EAA1D57C729F.jpeg

https://www.trafa.se/vagtrafik/minskad- ... lar-12928/

Missar jag något? Gamla siffror och bonusen är ju borttagen.
Ja det gällde exporten av elbilar historiskt när bonusen fortfarande fanns och då låg exporten på en högre nivå
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av joel80 »

Det blir ju nästan löjligt att kolla på siffror från 2015-2018 och tro att man kan dra slutsatser om att massa pengar försvinner ur landet.

Du kollade inte underlaget i den artikeln du kopierade bilden från va?
Gissa hur många elbilar av årsmodell 2015 som exporterats?
53st.

2016 handlade det om 199st
2017 om 414st.
2018 om 1308st.

Under de år där staplarna är höga handlar det alltså om totalt 1974st elbilar.

2019 var det nere en bit under 10% vilket är lägre än vad dieselbilar haft normalt.

Idag säljs det över 100 000 elbilar per år i Sverige nu. De 1974st som är grunden till så många artiklar om hur "bilar försvinner ut ur landet" är verkligen en piss i Nilen.

Siffrorna kring antal bilar är hämtad från samma sida som du tog bilden från. (Det ligger en länkad excel-fil där) Så journalisten borde vetat att det handlade om väldigt få antal bilar men då det blir "större liv" om procenten så valde han nog att inte nämna det i texten.


Bonusen fanns kvar till november förra året och de flesta bilar som levereras idag är berättigad bonus. Det har inte så mycket med bonus att göra, snarare så att norrmännen dammsög marknaden då det var enormt fördelaktigt med elbil där och efterfrågan var mycket högre än tillgången. Det tillsammans med att importen inte kostade något (ingen importmoms på elbilar) gjorde att det var attraktivt med svenska elbilar.
När marknaden mognade en del och utbudet blev större minskade andelen som exporterades drastiskt. Men bonusen fanns kvar och blev t.o.m högre mellan 2019-2022.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
niklas12
Inlägg: 2572
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av niklas12 »

joel80 skrev: 09 sep 2023 14:07
Det blir ju nästan löjligt att kolla på siffror från 2015-2018 och tro att man kan dra slutsatser om att massa pengar försvinner ur landet.

Du kollade inte underlaget i den artikeln du kopierade bilden från va?
Gissa hur många elbilar av årsmodell 2015 som exporterats?
53st.

2016 handlade det om 199st
2017 om 414st.
2018 om 1308st.

Under de år där staplarna är höga handlar det alltså om totalt 1974st elbilar.

2019 var det nere en bit under 10% vilket är lägre än vad dieselbilar haft normalt.

Idag säljs det över 100 000 elbilar per år i Sverige nu. De 1974st som är grunden till så många artiklar om hur "bilar försvinner ut ur landet" är verkligen en piss i Nilen.

Siffrorna kring antal bilar är hämtad från samma sida som du tog bilden från. (Det ligger en länkad excel-fil där) Så journalisten borde vetat att det handlade om väldigt få antal bilar men då det blir "större liv" om procenten så valde han nog att inte nämna det i texten.


Bonusen fanns kvar till november förra året och de flesta bilar som levereras idag är berättigad bonus. Det har inte så mycket med bonus att göra, snarare så att norrmännen dammsög marknaden då det var enormt fördelaktigt med elbil där och efterfrågan var mycket högre än tillgången. Det tillsammans med att importen inte kostade något (ingen importmoms på elbilar) gjorde att det var attraktivt med svenska elbilar.
När marknaden mognade en del och utbudet blev större minskade andelen som exporterades drastiskt. Men bonusen fanns kvar och blev t.o.m högre mellan 2019-2022.
Såvitt jag förstått så har subventionen av elbilar motiverats med att sänka co2 utsläppen lokalt i Sverige.
Ganska ogenomtänkt att då ha ett system utan några begränsningar kring export.
Det hade varit en enkel sak att villkora bonusen med ett exportförbud.
Grafen över export för 2021 visar tydligt hur 6månaders regeln påverkar exporten för elbilar.

97E6CF75-812F-4A2C-9220-3A61D4DF5F45.jpeg
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av joel80 »

niklas12 skrev:
joel80 skrev: 09 sep 2023 14:07
Det blir ju nästan löjligt att kolla på siffror från 2015-2018 och tro att man kan dra slutsatser om att massa pengar försvinner ur landet.

Du kollade inte underlaget i den artikeln du kopierade bilden från va?
Gissa hur många elbilar av årsmodell 2015 som exporterats?
53st.

2016 handlade det om 199st
2017 om 414st.
2018 om 1308st.

Under de år där staplarna är höga handlar det alltså om totalt 1974st elbilar.

2019 var det nere en bit under 10% vilket är lägre än vad dieselbilar haft normalt.

Idag säljs det över 100 000 elbilar per år i Sverige nu. De 1974st som är grunden till så många artiklar om hur "bilar försvinner ut ur landet" är verkligen en piss i Nilen.

Siffrorna kring antal bilar är hämtad från samma sida som du tog bilden från. (Det ligger en länkad excel-fil där) Så journalisten borde vetat att det handlade om väldigt få antal bilar men då det blir "större liv" om procenten så valde han nog att inte nämna det i texten.


Bonusen fanns kvar till november förra året och de flesta bilar som levereras idag är berättigad bonus. Det har inte så mycket med bonus att göra, snarare så att norrmännen dammsög marknaden då det var enormt fördelaktigt med elbil där och efterfrågan var mycket högre än tillgången. Det tillsammans med att importen inte kostade något (ingen importmoms på elbilar) gjorde att det var attraktivt med svenska elbilar.
När marknaden mognade en del och utbudet blev större minskade andelen som exporterades drastiskt. Men bonusen fanns kvar och blev t.o.m högre mellan 2019-2022.
Såvitt jag förstått så har subventionen av elbilar motiverats med att sänka co2 utsläppen lokalt i Sverige.
Ganska ogenomtänkt att då ha ett system utan några begränsningar kring export.
Det hade varit en enkel sak att villkora bonusen med ett exportförbud.
Grafen över export för 2021 visar tydligt hur 6månaders regeln påverkar exporten för elbilar.

97E6CF75-812F-4A2C-9220-3A61D4DF5F45.jpeg
2021 var andelen elbilar som exporteras tämligen låg. Under 5%. Grafen för de 5% såg ut som du visar men det är inte så extremt många bilar som du verkar tro eller försöker få oss att tro. Några år tidigare exporterades det mer än dubbelt så stor andel diesel och bensinbilar.
Det är inget stort problem. Man borde såklart kunna införa regler kring bonusen, men det är ju också en kostnad samt ett strul för både bilägare och leasingbolag.
Då problemet faktiskt inte är speciellt stort alls så har man väl inte sett behovet av åtstramning.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar