Angående fetat, kan jag tolka det som att om bilen står still på 80% enstaka gånger, säg mellan 4 och 8 timmar så kommer det inte påverka degraderingen nämnvärt?AAKEE skrev: ↑28 apr 2023 23:25Det är ju lite svårare att ge tips för LFP, speciellt de som kör lite.Klingspor skrev: ↑28 apr 2023 21:44Angående LFP - hur ska man väga detta med att hålla BMS glad men samtidigt SoC låg? Imorgon ska jag åka fram och tillbaka en sträcka som motsvarar cirka 40% totalt. Min första tanke var ju att ladda upp till 100% inför avresa, men då kommer ju batteriet ligga på 80% på destinationen ett tag när bilen står. Sak samma eller hade det varit bättre att vänta ytterligare några dagar med att ladda till 100% vid ett lämpligare tillfälle? Tesla anger ju att man ska ladda till 100% en gång i veckan för att hålla BMS:en glad - kan man sträcka ut det där ytterligare tid utan negativ påverkan eller är det en gång i veckan som gäller?
Bilden visar att i det korta perspektivet så är inte 100% lika dåligt som 80%.
Tänk dock att bilden visar på vad som händer under i storleksordningen ett år.
8 timmar är ca en tusendel av ett år.
D3B56D82-0E9D-4B75-9492-7B47B314A549.jpeg
Man kan nog slira lite på att göra 100% en gång i veckan men då kommer troligen buffern bli högre. Tesla ökar buffern om batteriet är osäkert på villen SOC bilen har.
Laddar man till 100% en gång i veckan och völjer att ladda (sent) innan man kör längre så kommer man få låg degradering Om övrig tid under veckan är <70%.
Om buffern ökar på grund av att man laddat 100% för sällan - är det reversibelt på något enkelt sätt?
Till sist, för att sammanfatta metoden jag använder är det att ladda upp till 70% (verkar alltid stanna på 69%) till vardags för att hålla cyklerna korta och tajma 100% en gång i veckan med längre resa. Enligt skolboken? Läste någonstans att LFP tål längre cykler bättre så funderar på om jag ska köra ner till lägre SoC innan jag laddar upp till 70% istället för att ladda nästan varje dag.