Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Klingspor
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 01 mar 2023 22:36

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Klingspor »

AAKEE skrev: 28 apr 2023 23:25
Klingspor skrev: 28 apr 2023 21:44
Angående LFP - hur ska man väga detta med att hålla BMS glad men samtidigt SoC låg? Imorgon ska jag åka fram och tillbaka en sträcka som motsvarar cirka 40% totalt. Min första tanke var ju att ladda upp till 100% inför avresa, men då kommer ju batteriet ligga på 80% på destinationen ett tag när bilen står. Sak samma eller hade det varit bättre att vänta ytterligare några dagar med att ladda till 100% vid ett lämpligare tillfälle? Tesla anger ju att man ska ladda till 100% en gång i veckan för att hålla BMS:en glad - kan man sträcka ut det där ytterligare tid utan negativ påverkan eller är det en gång i veckan som gäller?
Det är ju lite svårare att ge tips för LFP, speciellt de som kör lite.

Bilden visar att i det korta perspektivet så är inte 100% lika dåligt som 80%.
Tänk dock att bilden visar på vad som händer under i storleksordningen ett år.


8 timmar är ca en tusendel av ett år.

D3B56D82-0E9D-4B75-9492-7B47B314A549.jpeg

Man kan nog slira lite på att göra 100% en gång i veckan men då kommer troligen buffern bli högre. Tesla ökar buffern om batteriet är osäkert på villen SOC bilen har.

Laddar man till 100% en gång i veckan och völjer att ladda (sent) innan man kör längre så kommer man få låg degradering Om övrig tid under veckan är <70%.
Angående fetat, kan jag tolka det som att om bilen står still på 80% enstaka gånger, säg mellan 4 och 8 timmar så kommer det inte påverka degraderingen nämnvärt?

Om buffern ökar på grund av att man laddat 100% för sällan - är det reversibelt på något enkelt sätt?

Till sist, för att sammanfatta metoden jag använder är det att ladda upp till 70% (verkar alltid stanna på 69%) till vardags för att hålla cyklerna korta och tajma 100% en gång i veckan med längre resa. Enligt skolboken? Läste någonstans att LFP tål längre cykler bättre så funderar på om jag ska köra ner till lägre SoC innan jag laddar upp till 70% istället för att ladda nästan varje dag.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Tellus »

M3P 2019-02 7700mil, 499km ny
IMG_7806.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Tellus »

Bra tryck i laddningen också
Laddar till 100% så batteriet avsulfateras
IMG_7807.png
IMG_7809.png
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av kenjon »

Avsulfateras???
Man behöver inte ladda till 100 % en gång i veckan för att hålla batteriet OK. Det är BMSen som har svårt att veta laddtillståndet (SoC) i batteriet om man inte gör det. Så om du gör det varannan vecka spelar ingen stor roll. Det påverkar inte degraderingen (det är bättre att ha låg SoC även för LFPbatterier), utan det som påverkas är vad BMSen tror att SoC är. Och nästa gång du laddar till 100 % så rättar den till sej.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3930
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 29 apr 2023 09:48
M3P 2019-02 7700mil, 499km ny
Laddkonstanten 152 Wh/km (76000/499)

Kapacitet nu: 477 x 152.3 = 72.6 kWh.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3930
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 29 apr 2023 11:43

Laddar till 100% så batteriet avsulfateras
Antar att du skämtar med avsulfateringen :D Det är inte ett blysyrabatteri (inte det stora batteriet iaff).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3930
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Klingspor skrev: 29 apr 2023 07:37
Angående fetat, kan jag tolka det som att om bilen står still på 80% enstaka gånger, säg mellan 4 och 8 timmar så kommer det inte påverka degraderingen nämnvärt?

Om buffern ökar på grund av att man laddat 100% för sällan - är det reversibelt på något enkelt sätt?

Till sist, för att sammanfatta metoden jag använder är det att ladda upp till 70% (verkar alltid stanna på 69%) till vardags för att hålla cyklerna korta och tajma 100% en gång i veckan med längre resa. Enligt skolboken? Läste någonstans att LFP tål längre cykler bättre så funderar på om jag ska köra ner till lägre SoC innan jag laddar upp till 70% istället för att ladda nästan varje dag.
För enkelhetens skull kan du räkna allt över ca 72 % som ungefär samma degradering, dvs dubbelt så hög per år eller timme.
En natt med 80-100% kostar ungefär som två nätter med 70% eller lägre.
Bilden ”ljuger” lite eftersom den bara har mätpunkter på 70 och 80% och inget däremellan. Central graphite peak ligger på cirka 73% vill jag minnas för nya LFP-celler.
Bilen underdriver SOC cirka 1% vid 70-75% om man har minsta buffern, så 72% eller lägre är på rätt sida.

Buffern är helt sonika en marginal bilen skaffar sig för att inte visa för hög SOC, så att man blir stående när strömmen tar slut trots stt bilen tror det är en del kvar.
Jag har ingen LFP-bil, känner ingen som har det (en bekant har beställt), så jag vet inte hur fort den går ned om man laddar fullt. Det krävs tillgång till LFP-bil och tex scan ny tesla samt att bilen har hög buffer och sedan ladda fullt för att se vad som händer.
Rimligen sjunker den ganska fort men jag vet inte.


Laddstrategi, allt under 70% är bra, även lägre SOC-nummer.
Laddar du inte varje dag kommer buffern troligen öka. Men lägre SOC ger mindre calendar aging så det skadar inte.
LFP är rätt okänsliga för stora cykler så det är ju möjligt att ladda sällan.
Teslas råd om 100% en gång i veckan bör man kanske följa för att batteriet ska få en reset på SOC. Det kan kanske finnas en möjlighet att buffern inte ökar tillräckligt mycket om man inte laddar 100% en gång per vecka. Dumt bli stående.

Stora skillnaden är att hålla sig på 70% och därunder, så man har redan åstadkommit det mesta med det. Är kanske inte värt att jaga mer, speciellt när det ändå måste laddas till 100% minst en gång i veckan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av kenjon »

Jag skulle köra på 50 % och bara ladda till 100 % när jag behöver, eller kanske 1-2 ggr per månad. Det beror lite på hur nördig man är.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev: 29 apr 2023 13:55
Tellus skrev: 29 apr 2023 11:43

Laddar till 100% så batteriet avsulfateras
Antar att du skämtar med avsulfateringen :D Det är inte ett blysyrabatteri (inte det stora batteriet iaff).
Japp! Tur att vissa förstod det iallafall :)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev: 29 apr 2023 13:53
Tellus skrev: 29 apr 2023 09:48
M3P 2019-02 7700mil, 499km ny
Laddkonstanten 152 Wh/km (76000/499)

Kapacitet nu: 477 x 152.3 = 72.6 kWh.
Bilen har typ haft den kapaciteten minst ett år tillbaka om jag minns rätt. Tror den varit nere på ca 468km och sedan stigit.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Oryd
Inlägg: 115
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Oryd »

Tidigare kunde man enkelt i appen se laddningen i km genom att dra laddningsindikatorn till max. Nu visas laddgränsen endast i procent. Gillade den tidigare funktionen som var ett lätt sätt att följa batteridegradering och variation sommar/vinter.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3930
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Oryd skrev: 29 apr 2023 23:19
Tidigare kunde man enkelt i appen se laddningen i km genom att dra laddningsindikatorn till max. Nu visas laddgränsen endast i procent. Gillade den tidigare funktionen som var ett lätt sätt att följa batteridegradering och variation sommar/vinter.
Den var dock inte "exakt" och det var av ngn anledning vanligt att det inte var lika som om man satte sig i bilen och kollade motsvarande där. Den visade ofta fel, och det är säkert därför Tesla tog bort den - skapade säkert en del oro och en massa extrra förfrågningar som tog tid hos SC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Oryd
Inlägg: 115
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Oryd »

Ok, tack, säkert en förklaring.
Men ändå synd att dom tog bort för det var enkelt sätt hålla koll på variationer i batteriets prestanda.
Nu måste du ju ladda 100% varje gång för att få en uppskattning hur mycket du har kvar i km.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3930
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Oryd skrev: 30 apr 2023 11:43
Ok, tack, säkert en förklaring.
Men ändå synd att dom tog bort för det var enkelt sätt hålla koll på variationer i batteriets prestanda.
Nu måste du ju ladda 100% varje gång för att få en uppskattning hur mycket du har kvar i km.
Eller ladda till 80% och dividera rangen som visas med 0.8, eller 90% och 0.9. Blir inte superexakt med troligen bra nog
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 772
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Trevlig »

AAKEE skrev: 30 apr 2023 11:57
Oryd skrev: 30 apr 2023 11:43
Ok, tack, säkert en förklaring.
Men ändå synd att dom tog bort för det var enkelt sätt hålla koll på variationer i batteriets prestanda.
Nu måste du ju ladda 100% varje gång för att få en uppskattning hur mycket du har kvar i km.
Eller ladda till 80% och dividera rangen som visas med 0.8, eller 90% och 0.9. Blir inte superexakt med troligen bra nog
Exakt så jag räknar, har cirka 57,5 till 58,1 på min 2023.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3930
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Trevlig skrev: 30 apr 2023 13:36
AAKEE skrev: 30 apr 2023 11:57
Oryd skrev: 30 apr 2023 11:43
Ok, tack, säkert en förklaring.
Men ändå synd att dom tog bort för det var enkelt sätt hålla koll på variationer i batteriets prestanda.
Nu måste du ju ladda 100% varje gång för att få en uppskattning hur mycket du har kvar i km.
Eller ladda till 80% och dividera rangen som visas med 0.8, eller 90% och 0.9. Blir inte superexakt med troligen bra nog
Exakt så jag räknar, har cirka 57,5 till 58,1 på min 2023.
Det finns ju många fler metoder också, som Oryd kanske inte känner till.

Energiappen/energigrafen ger rätt bra data på batterikapaciteten, även här ju högre SOC desto bättre noggrannhet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 572
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Elmil »

Oryd skrev: 30 apr 2023 11:43
Ok, tack, säkert en förklaring.
Men ändå synd att dom tog bort för det var enkelt sätt hålla koll på variationer i batteriets prestanda.
Nu måste du ju ladda 100% varje gång för att få en uppskattning hur mycket du har kvar i km.
Om du ändå har laddkabeln i så behöver du inte ladda till 100%. Det räcker att dra upp laddgränsen (i bilen) till 100% så visar den räckvidden om du byter till km, precis som det var i appen.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Oryd
Inlägg: 115
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Oryd »

Tack Elmil och AAKEE för tips.
Hade dock gärna sett funktionen
kvar i appen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Bjelke »

AAKEE skrev: 30 apr 2023 00:14
Oryd skrev: 29 apr 2023 23:19
Tidigare kunde man enkelt i appen se laddningen i km genom att dra laddningsindikatorn till max. Nu visas laddgränsen endast i procent. Gillade den tidigare funktionen som var ett lätt sätt att följa batteridegradering och variation sommar/vinter.
Den var dock inte "exakt" och det var av ngn anledning vanligt att det inte var lika som om man satte sig i bilen och kollade motsvarande där. Den visade ofta fel, och det är säkert därför Tesla tog bort den - skapade säkert en del oro och en massa extrra förfrågningar som tog tid hos SC.
Ungefär som att laddeffekt visar olika i appen och bilen också, minns inte om jag fick
något svar tidigare på varför (men min gissning är att i appen visas effekt IN till laddaren
och i bilen visas effekt in i batteriet)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3930
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev: 30 apr 2023 19:51
Ungefär som att laddeffekt visar olika i appen och bilen också, minns inte om jag fick
något svar tidigare på varför (men min gissning är att i appen visas effekt IN till laddaren
och i bilen visas effekt in i batteriet)…
Jag har ju loggat en del med SMT+teslalogger. När jag läser mer än 250kW som toppeffekt på displayen, tex 261kW, så har 251.7kW vart laddeffekt och resten batterivärme och AC/kupevärme/övriga system.

Tror jag gjorde en bild på det alldeles nyligen. viewtopic.php?p=714371#p714371

Jag har aldrig jämfört appen och bilen, men bilens visade effekt är effekt in i bilen.

Kör man tex UMC och har ställt 13A, så är det max 3kW ungefär. Bilen visar 3kW även när batteriet är svinkasllt och värms med 3kW, och den visar 3kW när bilen laddar med 2kW och batterivärmen drar 1kW.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Oryd
Inlägg: 115
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Oryd »

M3P -20
8500 mil
71,8 kWh
465 km
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3930
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Oryd skrev: 01 maj 2023 20:36
M3P -20
8500 mil
71,8 kWh
465 km
Laddkonstanten är 152.3Wh/km (76000/499), så 465km borde bli 70,8kWh (152,3 x 465).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Oryd
Inlägg: 115
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Oryd »

Formeln snitt x räckvidd / laddning ger 71,8 kWh
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3930
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

*Uppdaterad*

Jag har lagt till beräkning för cyklisk degradering i matematiken, så jag skulle gärna ta ett gäng bilar att testa mot programmet igen.
Nu ska även mätarställning och snittförbrukning tas med i beräkningen.
Det går bra med samma bilar som förut också.


Skulle gärna ta följande på ett gäng Teslor för att testa ett program jag gjort som räknar ut ungefärlig förväntad degradering:

-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
-om garage används tex vintertid.
- Till vilken SOC bilen laddas.
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
-När på dygnet laddningen påbörjas.
-Mätarställning.
-Genomsnittsförbrukning sen ny.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3364
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Niklas Z »

Data för min bil (M3LR, uttagen september 2020, tillverkad i Fremont)

-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
Range är lite temperaturberoende, men det rör sig om en skillnad på cirka 2 % från kallt till varmt. Vid sommarvärme (som det var för någon vecka sedan) visar bilen 492 km och drygt 74 kWh enligt energidiagrammet.

-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad aug 2020, uthämtad sep 2020

- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
Uppsala

-om garage används tex vintertid.
Står utomhus

- Till vilken SOC bilen laddas.
För dagligt bruk laddning upp till 55 %. Brukar ladda senast när nivån sjunkit till 20-30 %. Vid kyla laddar jag ibland över 55 % även vid vardagsbruk, eftersom jag inte har möjlighet att ladda hemma. Å andra sidan är calendar aging låg vid kyla, så jag gör det med gott samvete.

-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före laddning.
Eftersom jag inte har möjlighet till hemmaladdning är mitt laddmönster för oregelbundet för att kunna ge ett svar på frågan.

-När på dygnet laddningen påbörjas.
Eftersom jag inte har möjlighet till hemmaladdning är mitt laddmönster för oregelbundet för att kunna ge ett svar på frågan. Nattladdning är dock vanligast.

-Mätarställning.
5980 mil

-Genomsnittsförbrukning sen ny.
180 Wh/km
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar