iAkita skrev: ↑15 okt 2023 00:03
Och jag förstår verkligen inte varför 800V skulle vara bättre än 400V. Samtidigt kan jag inte blunda för att det faktiskt undantagslöst är så det är just nu, både vad det gäller laddning och effektuttag.
När det gäller andra märken än Tesla och dess laddare så är det ju en strömbegränsning som kan begränsa max effekt.
Det i sig gör ju att 400V kan begränsa.
Precis som bilar med högre motoreffekt matchas med bättre/bredare hjul och bättre bromsar, är det rimligt att anta att bilen designas med bättre celler om man bygger ett system som ska kunna ladda snabbare, därför att laddarna man riktar in sig på kan leverera mycket mer effekt.
Jag köper inte riktigt förklaringen att det beror på att de tillverkare som inte har ett 800V system undantagslöst väljer att köpa dåliga celler.
Det är nog inte det någon menar tror jag.
Men jag antar att du förstår det fysikaliska bakom att en cell som bara får utsättas för 4.2V inte gynnas av att totala laddspänningen i systemet ökas, om systemet redan innan orkade hålla 4.2V spänning till cellen.
Lithiumbatterier laddas med CCCV-principen, Constant Current - Constant Voltage.
CC = första fasen på laddningen, här laddar man med en fast ström. Men man styr strömmen med spänningen, då det är spänningsskillnaden mellan laddaren och batteriet som styr strömmen.
Efterhand som batteriets spänning ökar måste laddaren öka spänningen för att hålla strömmen.
CV = i fallet ovan når man förr eller senare 4.2V cellspänning, och då kan man inte (får man inte) öka spänningen mer, inte traditionellt i vart fall. När laddaren når 4.2V per cell får den alltså inte öka spänningen mer.
Spänningen hålls konstant och strömmen kommer minska när batteriets spänning/laddningsnivå stiger.
Strömmen beror på spänningsskillnaden och interna resistansen.
Interna resistansen beror på batteriets kemi samt temperatur (därav förvärmning).
Såvitt jag vet finns det ingen som ens tänker tanken att ladda normala lithiumbatterier med mer än 4.2V då det medför brandrisk vid redan relativt små spänningar över 4.20V.
Dessutom är lithium plating allvarligare ju högre spänning man förser batteriet med så det är sannolikt en dålig ide för livslängden.
Det finns High Voltage (HV) lithium ionceller, som är gjorda för att tåla högre spänning tex 4.35V.
Det jag vet om dem är att livslängden är sådär, i vart fall när man nyttjar HV-delen. Jag skulle gissa att man inte använder sådana celler i bilar men gjorde man det och kunde hålla högre laddspänning skulle laddningen definitivt gå fortare högre upp i SOC.
Jag har inte läst just något om andra EV-märken men om man har en top buffer kommer man kunna ladda med högre effekt tills batteriet är fullt. Laddningen går ju normalt saktare högre upp och klipper man bort de sista 10 procenten av laddningen och låter 90% vara 100% på displayen kommer man spara laddtid (men också få kortare räckvidd eller tyngre bil).
Tesla kör ju helt utan top buffer med 4.20V/cell som max.
Det kommer alltså vara cellen (inre resistansen) som avgör när vi når 4.2V/ cell i batteripacket, och det är då vi inte längre kan styra strömmen genom att öka spänningen. Batteriet sätter då gränsen för laddhastighet åt oss.
Jag skulle kunna koppla upp och filma laddningen av två laddningar samtidigt med Tesla model 3-celler. En med en cell, och En med två celler i serie. Den med en skulle få 4.20V slutspänning i laddningen och den med två i serie skulle få 8.4V. I princip ett test i skala 1:100 spänningsmässigt. Laddaren/laddarna visar bla tiden så det skulle bli uppenbart att det går lika fort.
Laddarna är överlag överdimensionerade och kan leverera mycket mer ström än batterierna kan ta emot.
Vilket man måste säga att de är om de kräver 50% längre tid för att ladda till 80% och inte klarar av att hantera fulllgas på autobahn i mer än 15 minuter, medan 800V bilarna bara ångar på.
Förutom laddningen inkl. laddspänning/HV-celler och ev. Top buffer så är jag noll påläst om andra bilar än Tesla.
Vad är problemet på autoban? Har inte läst något men tekniken bakom kan jag beskriva.
Fullgas, vi pratar >200kW väl?
Då räcker ju inte strömmen så mycket längre.
När batteriets laddningsnivå sjunker sjunker batterispänningen, och spänningsfallet vid last blir högre. Bilens motorer är byggda för en viss spänning för att leverera max effekt och när batteriets spänning sjunker långt under det vid last sjunker effekten också (långt).
(Det är alltid spänningen som driver strömmen så när spänningen sjunker under det motorn vill ha, sjunker strömmen också och motorn kroknar).
Rent tekniskt finns det en massa fördelar med högre spänning. Det blir mindre värmeförluster i kablage och interna ledare i batteriet, och rätt konstruerat räcker batterispänningen (nästan) alltid till för att motorerna ska leverera sin effekt.
Tesla har traditionellt byggt motorerna för 400V (lite förenklat) och haft ett 400V-system. Det får till följd att bilen bara levererar max effekt när batteriet är tillräckligt laddat och varmt för att leverera behovet.
Nya model S har ett 462V batteri (110 celler i serie a’ 4.2V). Motorerna är fortfarande 400V-motorer så batteriet orkar nästan alltid leverera tillräcklig spänning.
Med värmt batteri är 1000hk inget problem ned till 20% batterinivå.