I princip alla snabbladdare kan leverera 920V eller mer, med undantag av de gamla 50 kW laddarna (och SuC såklart). KemPower levererar 400V system, vilket dessvärre InCharge börjat installera en del av. Men de flesta KemPower laddarna är på 1000V. Så det tror jag inte har påverkat några beslut hos biltillverkarna de senaste åren.Niklas Z skrev: ↑15 okt 2023 08:03Vidare kanske flera tillverkare resonerat så att en stor del av alla laddstationer ändå är 400 V, vilket innebär att 800 V inte kan utnyttjas särskilt ofta. Det sistnämnda kanske var sant i än högre grad för några år sedan, då besluten rörande dagens bilar fattades.
Jag vet att du precis som jag gärna vill ha en kausal förklaring, och även att du är bra på att värdera kausalitet. Så jag är glad att du skriver i tråden! Sen håller jag inte med om premissen att det bara är vid hög SoC 800V bilarna sticker ut. De 400V bilar som har en högsta effekt i början av laddkurvan som kan matcha 800V bilarna börjar dra ner på effekten ganska drastiskt redan vid 20-30% SoC, medan 800V bilarna kör på med full effekt till 50% eller mer. Detta i tillägg till att 800V bilarna är helt överlägsna i spannet 50-80%. Flera 800V bilar laddar dessutom med högre effekt/C-rate i spannet 5-30% (men inte alla).Niklas Z skrev: ↑15 okt 2023 08:03Det jag skulle vilja se är ett argument (fysikaliskt, kemiskt eller tekniskt) för varför 800 V laddar snabbare vid hög SoC (för det är ju där vi ser skillnad, inte vid låg SoC). Jag håller självklart med dig iAkita om att vi har en tydlig korrelation, men jag skulle vilja ha en kausal förklaring också. Med det sagt tror jag att utvecklingen kommer att gå mot 800 V.
Men som du skriver, en korrelation är inte ett bevis på kausalitet. Så låt oss formulera frågeställningen så här istället:
Nollhypotes: 400V bilar och 800V bilar laddar lika snabbt. Den hypotesen tror jag att vi är överens om att vi kan förkasta, då det mig veterligen inte finns någon 800V bil som laddar lika långsamt som de bästa 400V bilarna.
Så då blir frågan vad det beror på? Några hypoteser har framförts i tråden:
Hypotes 1. Olika formfaktor och buffert i toppen: Förkastad. Det finns 800V bilar med både runda celler, prismatiska celler och pouch-celler, så det skiljer sig inte från 400V bilarna. Vad det gäller toppbufferten är skillnaden i effekt/C-rate mellan 30-80% alldeles för stor för att en buffert på några procent skulle kunna förklara det.
Hypotes 2. Olika batterikemi/Kobolthalt: I min mening förkastad. De flesta 800V bilarna har NCM celler från samma tillverkare som levererar celler till 400V bilarna, och kobolthalten är inte högre. Det finns även 800V bilar med vanlig LFP-kemi.
Hypotes 3. Bättre kylning av batteriet i 800V bilarna. Det kan jag inte bedöma, men jag ser det inte som sannolikt. Tesla har beskrivits som överlägsna vad det gäller kylning/värmning av batteriet, bland annat tack vare sitt Octavalve. Kia verkar ha ett sämre system i EV6, där temperaturskilllnaden mellan den varmaste och kallaste cellen kan bli så stor som 15-20 grader under laddning.
Hypotes 4. Lägre värmeutveckling i 800V batterier än 400V batterier: Det här ser jag som den mest sannolika förklaringen. Precis som AAKEE skriver finns det fördelar med högre spänning, såsom mindre värmeförluster i kablage och interna ledare i batteriet.
Om detta gör tillräckligt stor skillnad för att förklara den högre laddeffekten vet jag inte, men hypotes 3 och 4 är iallafall testbara. Om värmeförlusterna är lika höga i ett 800V batteri som i ett 400V batteri så borde det gå åt mer energi för att transportera bort värmen i 800V batteriet då det laddar mycket snabbare. Med andra ord, man måste kyla batteriet med högre effekt.
Så jag frågar igen: Med vilken effekt kyler Tesla batteriet under laddning? Jag har sett bilder på att den kan ta emot uppåt 259 kW från laddaren, varav 250 kW går in i batteriet. Det skulle tyda på att nästan 9 kW går år för kylning. Stämmer det? Som jämförelse kan t.ex. Kia EV6 kyla batteriet med som mest drygt 4 kW.