Jag håller helt med att användbarheten är sådär. Tesla räddas av att de andra är sämre (fast dom har ju å andra sidan Carplay/AA).
Det är inte roligt att använda Teslas appar för annat än bilinställningar och navigation jämfört med på telefonen/plattan. Ex Spotify/Apple Music. Och jag saknar 5G-uppkopplingen som man har i telefonen. Det känns lite trött att köra premium connectivity.
Teslas edge är definitivt att dom kan OTA:a all firmware i alla mikrokontrollers, vilket jag tycker är otroligt skönt och bra. De flesta tillverkare har en bit kvar där.
Teslans system skulle bli 50% bättre för mig om det kom trådlös Carplay.
Sedan har vi ju listan med saker som inte är särskilt bra alls som t ex torkarautomatiken och den ryckiga hastighetsanpassningen vid ändrad skyltat hastighet, avsaknad av adaptiva strålkastare etc. etc.
Jag tror den största orsaken till problem är på grund av antalet inblandade parter och att man helt enkelt har för mycket folk. Det är många som ska vara inblandade i features som annars inte hade blivit så komplexa.
Detta tror jag är en viktig anledning. Elon sa för några år sen att han vill ha en liten mjukvaruavdelning med riktigt duktiga programmerare. Inte så många möten, interface och sånt som gör utvecklingen långsammare och mjukvaran sämre tänker jag.
Vet inte om jag tycker att allt är så bra med teslas mjukvara. Tycker bättre om Googles infotainmentsystem, voiceassist och integrationen mot övrig Google funktionalitet.
Behovet av ständiga mjukvaruuppdateringar har ju uppkommit på senare tid. Det har blivit något slags signum på avancerad teknik om man behöver skicka ut uppdateringar flera gånger om åren. Det här var ju bara för några år sedan en ickefråga. Man fick möjligen ny mjukvara till drivlinan på årlig service och oftast märkte man ju ingenting. Oftast handlade det om förbrukning.
Ja, jag skulle hellre ha haft en bil som funkade fullt ut redan när den var ny än en som uppdaterar sig en gång i månaden utan att något blir märkbart bättre. Min BMW från 2003 var en sådan.
Har 20+ års erfarenhet av branschen. Tesla är både bra och dåliga på mjukvaruutveckling. Vertikal integration/OTA och genomarbetad app är deras starka sidor, och till viss del UI.
Svaga sidor:
- Regressionstestning under all kritik, buggar kommer och går. Aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
- Webbläsaren läcker minne som ett såll vilket till slut gör att MCU:n startar om. Gäller även streaming-apparna som inte är några riktiga appar utan simpla webbversioner av Youtube och Netflix.
- Gammeldags syn på tredjepartsappar, dvs tillåter inga alls. Lika modernt som Volvos gamla Sensus-OS eller första iPhonen. Android Automotive (ej att förväxla med Android Auto) har en mycket modernare arkitektur och ekosystem.
- Övertro på ”kan själv” och oförmåga att ändra beslut. Tyder på toppstyrd organisation med chefer som tycker prestige är viktigt. Kolla designbeslut kring Tesla Vision, FSD, regnsensor etc.
- Knäppa regioninställningar i webbläsaren, exempelvis Kalifornisk tidszon som gör att en del javascript-applikationer inte funkar.
Jag håller helt med att användbarheten är sådär. Tesla räddas av att de andra är sämre (fast dom har ju å andra sidan Carplay/AA).
Det är inte roligt att använda Teslas appar för annat än bilinställningar och navigation jämfört med på telefonen/plattan. Ex Spotify/Apple Music. Och jag saknar 5G-uppkopplingen som man har i telefonen. Det känns lite trött att köra premium connectivity.
Teslas edge är definitivt att dom kan OTA:a all firmware i alla mikrokontrollers, vilket jag tycker är otroligt skönt och bra. De flesta tillverkare har en bit kvar där.
Teslans system skulle bli 50% bättre för mig om det kom trådlös Carplay.
Sedan har vi ju listan med saker som inte är särskilt bra alls som t ex torkarautomatiken och den ryckiga hastighetsanpassningen vid ändrad skyltat hastighet, avsaknad av adaptiva strålkastare etc. etc.
Fin sammanfattning, +1.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Jag tycker Tesla mjukvara är mycket bättre än andra bilars.
Tex. man får nya funktioner som tex DogMode, Blinkers som slår av efter man bytt fil mm
Jag har aldrig fått någon ny funktion på alla de bilar jag haft under mina ca 40 år som bilförare.
Om starter har försvunnit helt. Jag minns inte när jag hade det sist.
Det enda som saknas är AppStore alternativt CarPlay.
Men jag skulle nog föredra AppStore.
Det jag mest sakans som app är EasyPark och Podcaster
Podspelaren i Spotify är för dålig.
Sen hoppas jag FSD kommer till Europa också.
Den verkar funka rätt bra i USA numera.
Även om den inte är 100% ännu, så går det framåt.
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Jag tror att jag skulle föredra Android Auto framför Teslas egna infotainment eftersom ens egen mobil är så central. Lyssnar jag på en podd i bilen och vill fortsätta lyssna när jag kommit hem så hade det varit jättesmidigt om jag hela tiden lyssnat från samma källa. Nu måste jag öppna appen på mobilen och försöka leta mig fram till var jag var nånstans.
Kanske fungerar det på Spotify om man kör med sitt eget konto och inte bilens? Men Spotify är ju inte den enda källan man kan vilja använda heller...
Jag har aldrig använt de inbyggda apparna utan mobilen kopplar upp sig automatiskt och det blir kanske nån sekunds tystnad innan ljudet istället kommer via bilens högtalare. Jag lyssnar väldigt mycket på olika poddar och ljudböcker via olika appar som jag har i mobilen. Har aldrig upplevt detta som något problem.
Ja men du kan väl inte styra mobilen på bilens skärm? Dvs du kan inte pausa, byta podd osv osv genom att trycka på skärmen utan måste fippla med mobilen? Eller har jag missat nåt här?
Att lyssna via mobilen har man ju kunnat göra i evinnerliga tider. Kommer ihåg när jag kopplade in mobilen med aux-kabel.
Pausa kan man ju. Men inte byta podd. Men jag ser inget behov av att göra det på skärmen. De få tillfällen behovet uppstår under färd kan man stanna till och göra det i mobilen.
Och om du vill snabbspola förbi reklam? Brukar ju finnas en +15 sekunder knapp i apparna.
Då klickar du vänster rattknapp åt höger så hoppar den framåt ett litet stycke.
Och för att vara övertydlig, det var ETT exempel på något som bara är kass (och i min värld oförsvarbart, ungefär som iPhone skulle starta om när jag byter tangentbord till emoji).
Låt mig ge en handfull till:
- bilen börjar spela musik när man lämnar en bluetooth device uppkopplat och bara öppnar dörren - tröttnar rätt snabbt på att varje morgon få höra dotterns godnattsaga på den volymen jag körde Metallica på på vägen hem - felrapporterat och stängt som ”det funkar så med bluetooth”
- användargränssnitt för mediaspelare är kass (sökning och navigering)
- LTE implementeringen är instabil - händer ganska ofta att den tappar LTE och kör utan trafikdata tills man startar om den (betydligt fler gånger per år än telefonen jag har i fickan - och borde vara tvärtom)
- web browsern är helt oanvändbar - bättre inte skeppa den
- kan fortfarande inte integrera telefonen ordentligt med carplay, hur svårt skall det vara - men pruttkuddar och spel finns…
Etc etc. Efter över tio års buggfixar skall sånt funka - om man faktiskt har bra mjukvaruutvecklare.
Sedan säger jag inte att andra är mycket bättre (även om android automotive i polestar 3 verkade rätt hyfsad och kanske till och med klart bättre och även BMWs 8.5 var ”tillräckligt bra”) - men inte sticker tesla ut som bra för det, utan just mediokra.
Tycker att en bättre jämförelse är att en iPhone också startar om när du byter språk i inställningarna.
Håller dock med dig om t.ex grejen med bluetooth och att öppna dörren. När jag lyssnar på en pod har jag nu lärt mig att alltid pausa avsnittet via ratten innan jag går ut bilen.
Skillnaden är att språk på telefonen ställer man in en gång under dess livstid när man installerar den - däck byter man minst två gånger per år.
Sen tycker jag det är lite sunkigt att iPhone behöver starta om vid språkbyte också - men förstår att de inte lagt tid på det ännu iom de flesta användare aldrig åker på det.
Däckbyte åker alla på (kanske inte i Kalifornien då…)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Skillnaden är att språk på telefonen ställer man in en gång under dess livstid när man installerar den - däck byter man minst två gånger per år.
Sen tycker jag det är lite sunkigt att iPhone behöver starta om vid språkbyte också - men förstår att de inte lagt tid på det ännu iom de flesta användare aldrig åker på det.
Däckbyte åker alla på (kanske inte i Kalifornien då…)
Jag har bytt däck eller hjul två gånger per år, men jag har aldrig ändrat på skärmen.
Men trots all kritik mot Teslas mjukvara så kvarstår faktum att de är bäst i bilvärlden.
Faktum? Kan se oändligt många önskemål kring hur mjukvaran i en bil ska vara designad och vilka fel och brister som kan tolereras. Finns säkert de som menar att bästa mjukvaran är ingen mjukvara. Så, definiera ”bäst”.
Men trots all kritik mot Teslas mjukvara så kvarstår faktum att de är bäst i bilvärlden.
Faktum? Kan se oändligt många önskemål kring hur mjukvaran i en bil ska vara designad och vilka fel och brister som kan tolereras. Finns säkert de som menar att bästa mjukvaran är ingen mjukvara. Så, definiera ”bäst”.
Nu förstår jag inte riktigt. Man kan ju för det första inte jämföra mjukvara med ingen mjukvara när förutsättningen är att jämföra olika mjukvaror.
För det andra så är det ingen som har kunnat lyfta fram exempel på bilar med, över lag, bättre mjukvara än Teslas. Fast man uttrycker sig annorlunda, i stil med "Tesla är inte bra, men de andra är sämre".
Skillnaden är att språk på telefonen ställer man in en gång under dess livstid när man installerar den - däck byter man minst två gånger per år.
Sen tycker jag det är lite sunkigt att iPhone behöver starta om vid språkbyte också - men förstår att de inte lagt tid på det ännu iom de flesta användare aldrig åker på det.
Däckbyte åker alla på (kanske inte i Kalifornien då…)
Nja jag byter språk ibland, jobbar jag iof som utvecklare så jag måste göra det ibland när jag testar saker. Men det är nog inte helt ovanligt att man ändrar ordningen på språken ibland för vissa.
Men poängen är att vissa delar är djupt integrerade i systemet. Däckstorleken påverkar nog rätt mycket grundläggande funktionalitet och då är det enklare att starta om systemet.
Skillnaden är att språk på telefonen ställer man in en gång under dess livstid när man installerar den - däck byter man minst två gånger per år.
Sen tycker jag det är lite sunkigt att iPhone behöver starta om vid språkbyte också - men förstår att de inte lagt tid på det ännu iom de flesta användare aldrig åker på det.
Däckbyte åker alla på (kanske inte i Kalifornien då…)
Nja jag byter språk ibland, jobbar jag iof som utvecklare så jag måste göra det ibland när jag testar saker. Men det är nog inte helt ovanligt att man ändrar ordningen på språken ibland för vissa.
Men poängen är att vissa delar är djupt integrerade i systemet. Däckstorleken påverkar nog rätt mycket grundläggande funktionalitet och då är det enklare att starta om systemet.
Jepp, det ändrar ju bilens beräknade konsumtion vilket i sig är grunden till massa beräkningar bilen utför. Kanske också hur den styr traction control, ABS, regen etc etc.
Förutom det som nämnts i tråden så tror jag att utveckling efter driftssättning, DevOps, är skälet till varför Tesla byggde helheten från grunden istället för att sammanföra tredjepartsmjukvaror.
DevOps kräver friktionsfri och billig kontinuerlig feedback och uppdatering. Men säkerheten är svår. Problemet med bilar jämfört med tex telefoner är att buggar och hacking som går ända ner i tex drivlina och bromsar kan leda till personskador. Biltillverkare behöver total kontroll över Chain Of Trust för säkerhetskritiska system om man ska våga sig på OTA för dessa och det blir därmed omöjligt med extern mjukvara.
Hade Tesla gått den traditionella vägen med ett färdigutvecklat system och åratal av testning hade de nog gått i konkurs innan Model S hunnit levereras och börja dra in pengar. Man löste säkerheten och resten fick komma successivt under de påföljande åren.
Just att Tesla tvingades jobba med DevOps från början är nog svaret på varför man nu är bäst på helheten. Instämmer med övriga att deras UI inte är mobiltelefonklass, finns mycket utrymme för förbättring.
Har 20+ års erfarenhet av branschen. Tesla är både bra och dåliga på mjukvaruutveckling. Vertikal integration/OTA och genomarbetad app är deras starka sidor, och till viss del UI.
Svaga sidor:
- Regressionstestning under all kritik, buggar kommer och går. Aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
- Webbläsaren läcker minne som ett såll vilket till slut gör att MCU:n startar om. Gäller även streaming-apparna som inte är några riktiga appar utan simpla webbversioner av Youtube och Netflix.
- Gammeldags syn på tredjepartsappar, dvs tillåter inga alls. Lika modernt som Volvos gamla Sensus-OS eller första iPhonen. Android Automotive (ej att förväxla med Android Auto) har en mycket modernare arkitektur och ekosystem.
- Övertro på ”kan själv” och oförmåga att ändra beslut. Tyder på toppstyrd organisation med chefer som tycker prestige är viktigt. Kolla designbeslut kring Tesla Vision, FSD, regnsensor etc.
- Knäppa regioninställningar i webbläsaren, exempelvis Kalifornisk tidszon som gör att en del javascript-applikationer inte funkar.
Ja regressionstestningen är faktiskt rätt dålig. Där har de mycket att hämta!
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld