En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6493
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av spacecoin »

thebishop skrev: 02 nov 2023 12:09
Ärligt talat, Tesla är också endast mediokra.

Kolla hur en iPhone funkar som referens.
Jag håller helt med att användbarheten är sådär. Tesla räddas av att de andra är sämre (fast dom har ju å andra sidan Carplay/AA).
Det är inte roligt att använda Teslas appar för annat än bilinställningar och navigation jämfört med på telefonen/plattan. Ex Spotify/Apple Music. Och jag saknar 5G-uppkopplingen som man har i telefonen. Det känns lite trött att köra premium connectivity.

Teslas edge är definitivt att dom kan OTA:a all firmware i alla mikrokontrollers, vilket jag tycker är otroligt skönt och bra. De flesta tillverkare har en bit kvar där.

Teslans system skulle bli 50% bättre för mig om det kom trådlös Carplay.

Sedan har vi ju listan med saker som inte är särskilt bra alls som t ex torkarautomatiken och den ryckiga hastighetsanpassningen vid ändrad skyltat hastighet, avsaknad av adaptiva strålkastare etc. etc.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av SkipperO »

Jaegaern skrev: 02 nov 2023 13:31

Jag tror den största orsaken till problem är på grund av antalet inblandade parter och att man helt enkelt har för mycket folk. Det är många som ska vara inblandade i features som annars inte hade blivit så komplexa.
Detta tror jag är en viktig anledning. Elon sa för några år sen att han vill ha en liten mjukvaruavdelning med riktigt duktiga programmerare. Inte så många möten, interface och sånt som gör utvecklingen långsammare och mjukvaran sämre tänker jag.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av TiborBlomhall »

thebishop skrev: 02 nov 2023 14:58
Ah, då har du inte bytt fälgar - det är under service menyn vill jag minnas…
Menar du den där det tydligt står att bilen kommer att startas om?
PXL_20231102_163451708~2.jpg
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av -AG- »

Vet inte om jag tycker att allt är så bra med teslas mjukvara. Tycker bättre om Googles infotainmentsystem, voiceassist och integrationen mot övrig Google funktionalitet.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av Elof »

Fredrik j skrev: 02 nov 2023 13:56
Behovet av ständiga mjukvaruuppdateringar har ju uppkommit på senare tid. Det har blivit något slags signum på avancerad teknik om man behöver skicka ut uppdateringar flera gånger om åren. Det här var ju bara för några år sedan en ickefråga. Man fick möjligen ny mjukvara till drivlinan på årlig service och oftast märkte man ju ingenting. Oftast handlade det om förbrukning.

Ja, jag skulle hellre ha haft en bil som funkade fullt ut redan när den var ny än en som uppdaterar sig en gång i månaden utan att något blir märkbart bättre. Min BMW från 2003 var en sådan.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 373
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av d3marcus »

Har 20+ års erfarenhet av branschen. Tesla är både bra och dåliga på mjukvaruutveckling. Vertikal integration/OTA och genomarbetad app är deras starka sidor, och till viss del UI.

Svaga sidor:
- Regressionstestning under all kritik, buggar kommer och går. Aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
- Webbläsaren läcker minne som ett såll vilket till slut gör att MCU:n startar om. Gäller även streaming-apparna som inte är några riktiga appar utan simpla webbversioner av Youtube och Netflix.
- Gammeldags syn på tredjepartsappar, dvs tillåter inga alls. Lika modernt som Volvos gamla Sensus-OS eller första iPhonen. Android Automotive (ej att förväxla med Android Auto) har en mycket modernare arkitektur och ekosystem.
- Övertro på ”kan själv” och oförmåga att ändra beslut. Tyder på toppstyrd organisation med chefer som tycker prestige är viktigt. Kolla designbeslut kring Tesla Vision, FSD, regnsensor etc.
- Knäppa regioninställningar i webbläsaren, exempelvis Kalifornisk tidszon som gör att en del javascript-applikationer inte funkar.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1414
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av thebishop »

spacecoin skrev: 02 nov 2023 17:51
thebishop skrev: 02 nov 2023 12:09
Ärligt talat, Tesla är också endast mediokra.

Kolla hur en iPhone funkar som referens.
Jag håller helt med att användbarheten är sådär. Tesla räddas av att de andra är sämre (fast dom har ju å andra sidan Carplay/AA).
Det är inte roligt att använda Teslas appar för annat än bilinställningar och navigation jämfört med på telefonen/plattan. Ex Spotify/Apple Music. Och jag saknar 5G-uppkopplingen som man har i telefonen. Det känns lite trött att köra premium connectivity.

Teslas edge är definitivt att dom kan OTA:a all firmware i alla mikrokontrollers, vilket jag tycker är otroligt skönt och bra. De flesta tillverkare har en bit kvar där.

Teslans system skulle bli 50% bättre för mig om det kom trådlös Carplay.

Sedan har vi ju listan med saker som inte är särskilt bra alls som t ex torkarautomatiken och den ryckiga hastighetsanpassningen vid ändrad skyltat hastighet, avsaknad av adaptiva strålkastare etc. etc.
Fin sammanfattning, +1.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1414
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av thebishop »

TiborBlomhall skrev: 02 nov 2023 18:32
thebishop skrev: 02 nov 2023 14:58
Ah, då har du inte bytt fälgar - det är under service menyn vill jag minnas…
Menar du den där det tydligt står att bilen kommer att startas om?
PXL_20231102_163451708~2.jpg
Ja exakt. Det finns 0 (noll) rimliga skäl till att ett byte där skall boota om hela bilen flera gånger.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av Jerker »

Men trots all kritik mot Teslas mjukvara så kvarstår faktum att de är bäst i bilvärlden.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 984
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av Toja »

Jag tycker Tesla mjukvara är mycket bättre än andra bilars.
Tex. man får nya funktioner som tex DogMode, Blinkers som slår av efter man bytt fil mm
Jag har aldrig fått någon ny funktion på alla de bilar jag haft under mina ca 40 år som bilförare.

Om starter har försvunnit helt. Jag minns inte när jag hade det sist.

Det enda som saknas är AppStore alternativt CarPlay.
Men jag skulle nog föredra AppStore.
Det jag mest sakans som app är EasyPark och Podcaster
Podspelaren i Spotify är för dålig.

Sen hoppas jag FSD kommer till Europa också.
Den verkar funka rätt bra i USA numera.
Även om den inte är 100% ännu, så går det framåt.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 aug 2019 13:48
Ort: Bålsta
Referralkod: ts.la/sren49192

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av SIR N »

Banane skrev: 02 nov 2023 16:52
Jerker skrev: 02 nov 2023 16:08
Banane skrev:
Jerker skrev: 02 nov 2023 15:30
Banane skrev: 02 nov 2023 14:40
Jag tror att jag skulle föredra Android Auto framför Teslas egna infotainment eftersom ens egen mobil är så central. Lyssnar jag på en podd i bilen och vill fortsätta lyssna när jag kommit hem så hade det varit jättesmidigt om jag hela tiden lyssnat från samma källa. Nu måste jag öppna appen på mobilen och försöka leta mig fram till var jag var nånstans.

Kanske fungerar det på Spotify om man kör med sitt eget konto och inte bilens? Men Spotify är ju inte den enda källan man kan vilja använda heller...
Jag har aldrig använt de inbyggda apparna utan mobilen kopplar upp sig automatiskt och det blir kanske nån sekunds tystnad innan ljudet istället kommer via bilens högtalare. Jag lyssnar väldigt mycket på olika poddar och ljudböcker via olika appar som jag har i mobilen. Har aldrig upplevt detta som något problem.

Ja men du kan väl inte styra mobilen på bilens skärm? Dvs du kan inte pausa, byta podd osv osv genom att trycka på skärmen utan måste fippla med mobilen? Eller har jag missat nåt här? :idea:

Att lyssna via mobilen har man ju kunnat göra i evinnerliga tider. Kommer ihåg när jag kopplade in mobilen med aux-kabel.
Pausa kan man ju. Men inte byta podd. Men jag ser inget behov av att göra det på skärmen. De få tillfällen behovet uppstår under färd kan man stanna till och göra det i mobilen.
Och om du vill snabbspola förbi reklam? Brukar ju finnas en +15 sekunder knapp i apparna.
Då klickar du vänster rattknapp åt höger så hoppar den framåt ett litet stycke.
Model 3 SR+ | Model 3 LR
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 617
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av Anderzzon »

thebishop skrev: 02 nov 2023 14:24
Och för att vara övertydlig, det var ETT exempel på något som bara är kass (och i min värld oförsvarbart, ungefär som iPhone skulle starta om när jag byter tangentbord till emoji).

Låt mig ge en handfull till:

- bilen börjar spela musik när man lämnar en bluetooth device uppkopplat och bara öppnar dörren - tröttnar rätt snabbt på att varje morgon få höra dotterns godnattsaga på den volymen jag körde Metallica på på vägen hem - felrapporterat och stängt som ”det funkar så med bluetooth”

- användargränssnitt för mediaspelare är kass (sökning och navigering)

- LTE implementeringen är instabil - händer ganska ofta att den tappar LTE och kör utan trafikdata tills man startar om den (betydligt fler gånger per år än telefonen jag har i fickan - och borde vara tvärtom)

- web browsern är helt oanvändbar - bättre inte skeppa den

- kan fortfarande inte integrera telefonen ordentligt med carplay, hur svårt skall det vara - men pruttkuddar och spel finns…

Etc etc. Efter över tio års buggfixar skall sånt funka - om man faktiskt har bra mjukvaruutvecklare.

Sedan säger jag inte att andra är mycket bättre (även om android automotive i polestar 3 verkade rätt hyfsad och kanske till och med klart bättre och även BMWs 8.5 var ”tillräckligt bra”) - men inte sticker tesla ut som bra för det, utan just mediokra.
Tycker att en bättre jämförelse är att en iPhone också startar om när du byter språk i inställningarna.

Håller dock med dig om t.ex grejen med bluetooth och att öppna dörren. När jag lyssnar på en pod har jag nu lärt mig att alltid pausa avsnittet via ratten innan jag går ut bilen.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1414
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av thebishop »

Skillnaden är att språk på telefonen ställer man in en gång under dess livstid när man installerar den - däck byter man minst två gånger per år.

Sen tycker jag det är lite sunkigt att iPhone behöver starta om vid språkbyte också - men förstår att de inte lagt tid på det ännu iom de flesta användare aldrig åker på det.

Däckbyte åker alla på (kanske inte i Kalifornien då…)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av mikebike »

thebishop skrev: 03 nov 2023 09:03
Skillnaden är att språk på telefonen ställer man in en gång under dess livstid när man installerar den - däck byter man minst två gånger per år.

Sen tycker jag det är lite sunkigt att iPhone behöver starta om vid språkbyte också - men förstår att de inte lagt tid på det ännu iom de flesta användare aldrig åker på det.

Däckbyte åker alla på (kanske inte i Kalifornien då…)
Jag har bytt däck eller hjul två gånger per år, men jag har aldrig ändrat på skärmen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av bjornnilsson »

Ingen omstart på min bil vid däckbyte. Förmodligen en av fördelarna med en sen plattform.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av -AG- »

Jerker skrev: 03 nov 2023 07:59
Men trots all kritik mot Teslas mjukvara så kvarstår faktum att de är bäst i bilvärlden.

Faktum? Kan se oändligt många önskemål kring hur mjukvaran i en bil ska vara designad och vilka fel och brister som kan tolereras. Finns säkert de som menar att bästa mjukvaran är ingen mjukvara. Så, definiera ”bäst”.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av Jerker »

-AG- skrev: 03 nov 2023 11:25
Jerker skrev: 03 nov 2023 07:59
Men trots all kritik mot Teslas mjukvara så kvarstår faktum att de är bäst i bilvärlden.

Faktum? Kan se oändligt många önskemål kring hur mjukvaran i en bil ska vara designad och vilka fel och brister som kan tolereras. Finns säkert de som menar att bästa mjukvaran är ingen mjukvara. Så, definiera ”bäst”.
Nu förstår jag inte riktigt. Man kan ju för det första inte jämföra mjukvara med ingen mjukvara när förutsättningen är att jämföra olika mjukvaror.

För det andra så är det ingen som har kunnat lyfta fram exempel på bilar med, över lag, bättre mjukvara än Teslas. Fast man uttrycker sig annorlunda, i stil med "Tesla är inte bra, men de andra är sämre".

Alltså: Faktum är att Tesla är bäst.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1414
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av thebishop »

Jag tyckte android automotive i polestar 3 kändes bättre.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 617
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av Anderzzon »

thebishop skrev: 03 nov 2023 09:03
Skillnaden är att språk på telefonen ställer man in en gång under dess livstid när man installerar den - däck byter man minst två gånger per år.

Sen tycker jag det är lite sunkigt att iPhone behöver starta om vid språkbyte också - men förstår att de inte lagt tid på det ännu iom de flesta användare aldrig åker på det.

Däckbyte åker alla på (kanske inte i Kalifornien då…)
Nja jag byter språk ibland, jobbar jag iof som utvecklare så jag måste göra det ibland när jag testar saker. Men det är nog inte helt ovanligt att man ändrar ordningen på språken ibland för vissa.
Men poängen är att vissa delar är djupt integrerade i systemet. Däckstorleken påverkar nog rätt mycket grundläggande funktionalitet och då är det enklare att starta om systemet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av taliz »

Anderzzon skrev: 03 nov 2023 12:36
thebishop skrev: 03 nov 2023 09:03
Skillnaden är att språk på telefonen ställer man in en gång under dess livstid när man installerar den - däck byter man minst två gånger per år.

Sen tycker jag det är lite sunkigt att iPhone behöver starta om vid språkbyte också - men förstår att de inte lagt tid på det ännu iom de flesta användare aldrig åker på det.

Däckbyte åker alla på (kanske inte i Kalifornien då…)
Nja jag byter språk ibland, jobbar jag iof som utvecklare så jag måste göra det ibland när jag testar saker. Men det är nog inte helt ovanligt att man ändrar ordningen på språken ibland för vissa.
Men poängen är att vissa delar är djupt integrerade i systemet. Däckstorleken påverkar nog rätt mycket grundläggande funktionalitet och då är det enklare att starta om systemet.
Jepp, det ändrar ju bilens beräknade konsumtion vilket i sig är grunden till massa beräkningar bilen utför. Kanske också hur den styr traction control, ABS, regen etc etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1414
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av thebishop »

Men det är ju från 19” — 19”
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 173
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av Olof Tenghoff »

Förutom det som nämnts i tråden så tror jag att utveckling efter driftssättning, DevOps, är skälet till varför Tesla byggde helheten från grunden istället för att sammanföra tredjepartsmjukvaror.

DevOps kräver friktionsfri och billig kontinuerlig feedback och uppdatering. Men säkerheten är svår. Problemet med bilar jämfört med tex telefoner är att buggar och hacking som går ända ner i tex drivlina och bromsar kan leda till personskador. Biltillverkare behöver total kontroll över Chain Of Trust för säkerhetskritiska system om man ska våga sig på OTA för dessa och det blir därmed omöjligt med extern mjukvara.

Hade Tesla gått den traditionella vägen med ett färdigutvecklat system och åratal av testning hade de nog gått i konkurs innan Model S hunnit levereras och börja dra in pengar. Man löste säkerheten och resten fick komma successivt under de påföljande åren.

Just att Tesla tvingades jobba med DevOps från början är nog svaret på varför man nu är bäst på helheten. Instämmer med övriga att deras UI inte är mobiltelefonklass, finns mycket utrymme för förbättring.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av Jaegaern »

d3marcus skrev: 02 nov 2023 19:47
Har 20+ års erfarenhet av branschen. Tesla är både bra och dåliga på mjukvaruutveckling. Vertikal integration/OTA och genomarbetad app är deras starka sidor, och till viss del UI.

Svaga sidor:
- Regressionstestning under all kritik, buggar kommer och går. Aldrig köpt en konsumentprodukt med så många buggar.
- Webbläsaren läcker minne som ett såll vilket till slut gör att MCU:n startar om. Gäller även streaming-apparna som inte är några riktiga appar utan simpla webbversioner av Youtube och Netflix.
- Gammeldags syn på tredjepartsappar, dvs tillåter inga alls. Lika modernt som Volvos gamla Sensus-OS eller första iPhonen. Android Automotive (ej att förväxla med Android Auto) har en mycket modernare arkitektur och ekosystem.
- Övertro på ”kan själv” och oförmåga att ändra beslut. Tyder på toppstyrd organisation med chefer som tycker prestige är viktigt. Kolla designbeslut kring Tesla Vision, FSD, regnsensor etc.
- Knäppa regioninställningar i webbläsaren, exempelvis Kalifornisk tidszon som gör att en del javascript-applikationer inte funkar.
Ja regressionstestningen är faktiskt rätt dålig. Där har de mycket att hämta!
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
lawe
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst

Inlägg av lawe »

thebishop skrev: 03 nov 2023 12:15
Jag tyckte android automotive i polestar 3 kändes bättre.
Annan hårdvara jmf med 2:an och ev nyare version av AAOS gör nog skillnad.
Skriv svar