Hmm
Snitt 136wh/km
Räckvidd 284km på normal räckvidd
52% kvar
= 74kWh ish?
Jag har LG batteriet, bilen är en februari 22 från Kina
Knappt någon degradering ? Hmm …
Moderator: Redaktion
Hmm
74.3kWh.
Första kanske hmm 1 till säg typ 5 månader laddade jag till 80%AAKEE skrev: ↑23 aug 2024 16:04
Det var alltså bara de fösta 5 månaderna du laddade till 80% ? Resterande 1.5 år = 50% oftast ?Dexter86 skrev: ↑23 aug 2024 17:21Första kanske hmm 1 till säg typ 5 månader laddade jag till 80%AAKEE skrev: ↑23 aug 2024 16:04
Efter att läst vad du skrivit laddar jag till 50%
Drar upp till 60% när vi ska hämta ungarna
Laddat till 100% kanske Max 4-5x under 2.5år
Senaste året har jag laddat 95% hemma, 1% SuC , resterande på jobbet eller föräldrarna, så knappt snabbladdat alls.
Noooice!!!AAKEE skrev: ↑23 aug 2024 17:47Det var alltså bara de fösta 5 månaderna du laddade till 80% ? Resterande 1.5 år = 50% oftast ?Dexter86 skrev: ↑23 aug 2024 17:21Första kanske hmm 1 till säg typ 5 månader laddade jag till 80%
Efter att läst vad du skrivit laddar jag till 50%
Drar upp till 60% när vi ska hämta ungarna
Laddat till 100% kanske Max 4-5x under 2.5år
Senaste året har jag laddat 95% hemma, 1% SuC , resterande på jobbet eller föräldrarna, så knappt snabbladdat alls.
Gjorde en approx lite snabbt med att du laddade till 80% de första fem månaderna sedan 50% under resterande tid, och att bilen är 30 månader ungefär. 5.6% degradering/ 74.3kWh idag med datan för Panasonic NCA. De är rätt lika, men LG brukar vara snudden bättre.
Du borde inte ha just lägre kapacitet än 74.3kWh, men din BMS är kanske inte supertunad så det kanske skulle bli aningen mer om du gjorde en BMS-kalibrering (ladda till hög SOC och låta bilen sova, samt låta den sova med låg SOC också. Det ökar dock inte batteriets riktiga kapacitet så det är bara för ens egen fåfänga
I vart fall ser det gut ganska previs som vi kan förvänta oss.
Stämmer bra (förstås) mellan visad räckvidd x konstanten samt Nominal full pack.
En ny 100 laddning efter 150 mil.
Antar att du vet att batterikapaciteten i sig inte ändras och att man får igen kapacitet på pappret?themax skrev: ↑09 sep 2024 15:41IMG_3827.jpeg
Fortsatte att jobba lite med laddningen och fick tillbaka 0,4 kWh enligt S3XY Commander, nominal remaining 71,6. Ska se om jag har nerver nog att köra till 0 och vänta med att ladda några timmar och se om det ger nån decimal till.
Nu 12700 mil med normal laddnivå 50-55 %. Y LR 2022 (februari).
Absolut! Har ju gått AAKEE-kursen. Det var just BMS jag menade skulle få stå på ultralåg SoC och se om det påverkade något.AAKEE skrev: ↑09 sep 2024 20:07Antar att du vet att batterikapaciteten i sig inte ändras och att man får igen kapacitet på pappret?themax skrev: ↑09 sep 2024 15:41IMG_3827.jpeg
Fortsatte att jobba lite med laddningen och fick tillbaka 0,4 kWh enligt S3XY Commander, nominal remaining 71,6. Ska se om jag har nerver nog att köra till 0 och vänta med att ladda några timmar och se om det ger nån decimal till.
Nu 12700 mil med normal laddnivå 50-55 %. Y LR 2022 (februari).
(Om BMS blir bättre kalibrerad och det ökar range innebär det att kapaciteten redan finns i batteriet.)
Lysande!themax skrev: ↑09 sep 2024 21:50Absolut! Har ju gått AAKEE-kursen. Det var just BMS jag menade skulle få stå på ultralåg SoC och se om det påverkade något.AAKEE skrev: ↑09 sep 2024 20:07Antar att du vet att batterikapaciteten i sig inte ändras och att man får igen kapacitet på pappret?themax skrev: ↑09 sep 2024 15:41IMG_3827.jpeg
Fortsatte att jobba lite med laddningen och fick tillbaka 0,4 kWh enligt S3XY Commander, nominal remaining 71,6. Ska se om jag har nerver nog att köra till 0 och vänta med att ladda några timmar och se om det ger nån decimal till.
Nu 12700 mil med normal laddnivå 50-55 %. Y LR 2022 (februari).
(Om BMS blir bättre kalibrerad och det ökar range innebär det att kapaciteten redan finns i batteriet.)
Skiljer det på batterierna? Kommit nått nyare?
Nej, men Tesla använder en ny EPA-test som har gjort att alla Teslor (nästan) har kortare ränge som 2024 än tidigare trots att det är exakt samma bil.
Ahh intressant. Måste finnas nån här inne som kan ge oss svar. När kom den här EPA ändringen?AAKEE skrev: ↑26 sep 2024 16:35Nej, men Tesla använder en ny EPA-test som har gjort att alla Teslor (nästan) har kortare ränge som 2024 än tidigare trots att det är exakt samma bil.
En model Y LR som hade som mest 531km displayad range (330 miles EPA) har 310 miles EPA-range men bilarna visar bar 304 miles, dvs 489km. I vart fall i USA, och i vart fall vissa 2024 Tesla har samma rangevisning som i USA. Det är alltså ingen skillnad på bilen rent tekniskt och WLTP är densamma. Det är bara EPA-rangen som ändrats, med ändrad displayad range som följd.
Så, för att bekräfta vad en svensk Y LR 2024 visar....
Som årsmodell 2024.MNA skrev: ↑26 sep 2024 16:42Ahh intressant. Måste finnas nån här inne som kan ge oss svar. När kom den här EPA ändringen?AAKEE skrev: ↑26 sep 2024 16:35Nej, men Tesla använder en ny EPA-test som har gjort att alla Teslor (nästan) har kortare ränge som 2024 än tidigare trots att det är exakt samma bil.
En model Y LR som hade som mest 531km displayad range (330 miles EPA) har 310 miles EPA-range men bilarna visar bar 304 miles, dvs 489km. I vart fall i USA, och i vart fall vissa 2024 Tesla har samma rangevisning som i USA. Det är alltså ingen skillnad på bilen rent tekniskt och WLTP är densamma. Det är bara EPA-rangen som ändrats, med ändrad displayad range som följd.
Så, för att bekräfta vad en svensk Y LR 2024 visar....
Lär vara ett par st som tagit ut nya MYLR senaste tiden, återstår bara att se om några är lika nyfikna som vi på dettaAAKEE skrev: ↑26 sep 2024 17:04Som årsmodell 2024.MNA skrev: ↑26 sep 2024 16:42Ahh intressant. Måste finnas nån här inne som kan ge oss svar. När kom den här EPA ändringen?AAKEE skrev: ↑26 sep 2024 16:35Nej, men Tesla använder en ny EPA-test som har gjort att alla Teslor (nästan) har kortare ränge som 2024 än tidigare trots att det är exakt samma bil.
En model Y LR som hade som mest 531km displayad range (330 miles EPA) har 310 miles EPA-range men bilarna visar bar 304 miles, dvs 489km. I vart fall i USA, och i vart fall vissa 2024 Tesla har samma rangevisning som i USA. Det är alltså ingen skillnad på bilen rent tekniskt och WLTP är densamma. Det är bara EPA-rangen som ändrats, med ändrad displayad range som följd.
Så, för att bekräfta vad en svensk Y LR 2024 visar....
Model 3 LR kom med samma batteri som här förra sommaren, den var först ut lite före årsmodell 2024. Nu är i princip alla bilar justerade, i USA i vart fall.
Har sett på Facebook att folk rör till det ännu mer nu, så det vore bra att bekräfta att samma visning som USA-bilarna har finns här på tex Y LR också.
Någon som har en Y LR, som han i vart fall tror är en 2024 visar den gamla rangen, ungefär.
Din bil är byggd före årsskiftet gissar jag?Henko skrev: ↑28 sep 2024 09:32Sorry om jag kapar tråden felaktigt här.
Har en MYLR uttagen i februari i år.
Läste mycket här om hur man kan minska degraderingen och har (förutom precis innan några långresor) hållit mig under 55-60% SOC. Tror jag har snabbladdat ca 5 ggr.
Jag skaffade Teslafi för att kunna se degraderingen.
Blev faktiskt lite förvånad när jag såg att jag låg en bit under fleet average på degradering. Det har väl rättat till sig lite efter sista laddningen då frugan skall iväg långt så jag passade på att ladda till över 90%
När jag räknade från förbrukningssidan fick jag 77,3 kw kapacitet.
Är det något jag missar här eller?