MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 902
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av Dexter86 »

AAKEE skrev: 20 aug 2024 22:26
Nogo skrev: 20 aug 2024 22:21
I somras laddade vi vår Y LR till 100%. 517km. 2022-06 2500mil. Den står ofta med 20-40% annars.
77.1kWh.

Väldigt bra. Som väntat med låg SOC.
Hmm
Snitt 136wh/km
Räckvidd 284km på normal räckvidd
52% kvar
= 74kWh ish?
Jag har LG batteriet, bilen är en februari 22 från Kina


Knappt någon degradering ? Hmm …
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av AAKEE »

Dexter86 skrev: 23 aug 2024 15:52
AAKEE skrev: 20 aug 2024 22:26
Nogo skrev: 20 aug 2024 22:21
I somras laddade vi vår Y LR till 100%. 517km. 2022-06 2500mil. Den står ofta med 20-40% annars.
77.1kWh.

Väldigt bra. Som väntat med låg SOC.
Hmm
Snitt 136wh/km
Räckvidd 284km på normal räckvidd
52% kvar
= 74kWh ish?
Jag har LG batteriet, bilen är en februari 22 från Kina


Knappt någon degradering ? Hmm …
74.3kWh.

Hur har du laddat överlag?

Ganska exskt som förväntat om du oftast laddar ~ 80%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 902
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av Dexter86 »

AAKEE skrev: 23 aug 2024 16:04
Dexter86 skrev: 23 aug 2024 15:52
AAKEE skrev: 20 aug 2024 22:26
Nogo skrev: 20 aug 2024 22:21
I somras laddade vi vår Y LR till 100%. 517km. 2022-06 2500mil. Den står ofta med 20-40% annars.
77.1kWh.

Väldigt bra. Som väntat med låg SOC.
Hmm
Snitt 136wh/km
Räckvidd 284km på normal räckvidd
52% kvar
= 74kWh ish?
Jag har LG batteriet, bilen är en februari 22 från Kina


Knappt någon degradering ? Hmm …
74.3kWh.

Hur har du laddat överlag?

Ganska exskt som förväntat om du oftast laddar ~ 80%.
Första kanske hmm 1 till säg typ 5 månader laddade jag till 80%
Efter att läst vad du skrivit laddar jag till 50%
Drar upp till 60% när vi ska hämta ungarna
Laddat till 100% kanske Max 4-5x under 2.5år
Senaste året har jag laddat 95% hemma, 1% SuC , resterande på jobbet eller föräldrarna, så knappt snabbladdat alls.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av AAKEE »

Dexter86 skrev: 23 aug 2024 17:21
AAKEE skrev: 23 aug 2024 16:04
Dexter86 skrev: 23 aug 2024 15:52
AAKEE skrev: 20 aug 2024 22:26
Nogo skrev: 20 aug 2024 22:21
I somras laddade vi vår Y LR till 100%. 517km. 2022-06 2500mil. Den står ofta med 20-40% annars.
77.1kWh.

Väldigt bra. Som väntat med låg SOC.
Hmm
Snitt 136wh/km
Räckvidd 284km på normal räckvidd
52% kvar
= 74kWh ish?
Jag har LG batteriet, bilen är en februari 22 från Kina


Knappt någon degradering ? Hmm …
74.3kWh.

Hur har du laddat överlag?

Ganska exskt som förväntat om du oftast laddar ~ 80%.
Första kanske hmm 1 till säg typ 5 månader laddade jag till 80%
Efter att läst vad du skrivit laddar jag till 50%
Drar upp till 60% när vi ska hämta ungarna
Laddat till 100% kanske Max 4-5x under 2.5år
Senaste året har jag laddat 95% hemma, 1% SuC , resterande på jobbet eller föräldrarna, så knappt snabbladdat alls.
Det var alltså bara de fösta 5 månaderna du laddade till 80% ? Resterande 1.5 år = 50% oftast ?

Gjorde en approx lite snabbt med att du laddade till 80% de första fem månaderna sedan 50% under resterande tid, och att bilen är 30 månader ungefär. 5.6% degradering/ 74.3kWh idag med datan för Panasonic NCA. De är rätt lika, men LG brukar vara snudden bättre.
Du borde inte ha just lägre kapacitet än 74.3kWh, men din BMS är kanske inte supertunad så det kanske skulle bli aningen mer om du gjorde en BMS-kalibrering (ladda till hög SOC och låta bilen sova, samt låta den sova med låg SOC också. Det ökar dock inte batteriets riktiga kapacitet så det är bara för ens egen fåfänga :-)

I vart fall ser det gut ganska previs som vi kan förvänta oss.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 902
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av Dexter86 »

AAKEE skrev: 23 aug 2024 17:47
Dexter86 skrev: 23 aug 2024 17:21
AAKEE skrev: 23 aug 2024 16:04
Dexter86 skrev: 23 aug 2024 15:52
AAKEE skrev: 20 aug 2024 22:26


77.1kWh.

Väldigt bra. Som väntat med låg SOC.
Hmm
Snitt 136wh/km
Räckvidd 284km på normal räckvidd
52% kvar
= 74kWh ish?
Jag har LG batteriet, bilen är en februari 22 från Kina


Knappt någon degradering ? Hmm …
74.3kWh.

Hur har du laddat överlag?

Ganska exskt som förväntat om du oftast laddar ~ 80%.
Första kanske hmm 1 till säg typ 5 månader laddade jag till 80%
Efter att läst vad du skrivit laddar jag till 50%
Drar upp till 60% när vi ska hämta ungarna
Laddat till 100% kanske Max 4-5x under 2.5år
Senaste året har jag laddat 95% hemma, 1% SuC , resterande på jobbet eller föräldrarna, så knappt snabbladdat alls.
Det var alltså bara de fösta 5 månaderna du laddade till 80% ? Resterande 1.5 år = 50% oftast ?

Gjorde en approx lite snabbt med att du laddade till 80% de första fem månaderna sedan 50% under resterande tid, och att bilen är 30 månader ungefär. 5.6% degradering/ 74.3kWh idag med datan för Panasonic NCA. De är rätt lika, men LG brukar vara snudden bättre.
Du borde inte ha just lägre kapacitet än 74.3kWh, men din BMS är kanske inte supertunad så det kanske skulle bli aningen mer om du gjorde en BMS-kalibrering (ladda till hög SOC och låta bilen sova, samt låta den sova med låg SOC också. Det ökar dock inte batteriets riktiga kapacitet så det är bara för ens egen fåfänga :-)

I vart fall ser det gut ganska previs som vi kan förvänta oss.
Noooice!!!
När du ändå kalkylerar och trixar…säg jag laddade till i snitt 70% månad 1-16 … hur ser degraderingen ut då?
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1964
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av themax »

Nu körde jag en kalibrering från 100-3 % och lät den stå en stund innan jag kopplade in. S3XY Commander redovisar 71,2 Nominal full så efter 12500 mil har jag alltså en degradering på 9,6 %. Känns helt OK.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 22 apr 2023 08:05
Referralkod: ts.la/martin705425

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av MNA »

Laddade hundra inför långresa

510km
129wh/km
Beräknad räckvidd 585km
SMT sa 76,0 i nominell full.

2900 mil och 1 år och 4 månader gammal.
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av AAKEE »

MNA skrev: 29 aug 2024 08:40
Laddade hundra inför långresa

510km
129wh/km
Beräknad räckvidd 585km
SMT sa 76,0 i nominell full.

2900 mil och 1 år och 4 månader gammal.
Stämmer bra (förstås) mellan visad räckvidd x konstanten samt Nominal full pack.

Bra värden!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 22 apr 2023 08:05
Referralkod: ts.la/martin705425

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av MNA »

AAKEE skrev: 29 aug 2024 10:57
MNA skrev: 29 aug 2024 08:40
Laddade hundra inför långresa

510km
129wh/km
Beräknad räckvidd 585km
SMT sa 76,0 i nominell full.

2900 mil och 1 år och 4 månader gammal.
Stämmer bra (förstås) mellan visad räckvidd x konstanten samt Nominal full pack.

Bra värden!
En ny 100 laddning efter 150 mil.

Smt säger 76,4 i nominal full pack.
512 km.
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av AAKEE »

Hade vart nice med en MYP 2023, men en bild på energigrafen med procent/snitt/beräknad räckvidd samt en bild med räckvidd vid batteriet tagen samtidigt. Detta nytaget med någon av de senare mjukvarorna.

(Det skiljer till 99.9% inte mot innan men det behövs bilder ändå 😅)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1964
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av themax »

IMG_3827.jpeg


Fortsatte att jobba lite med laddningen och fick tillbaka 0,4 kWh enligt S3XY Commander, nominal remaining 71,6. Ska se om jag har nerver nog att köra till 0 och vänta med att ladda några timmar och se om det ger nån decimal till.

Nu 12700 mil med normal laddnivå 50-55 %. Y LR 2022 (februari).
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av AAKEE »

themax skrev: 09 sep 2024 15:41
IMG_3827.jpeg

Fortsatte att jobba lite med laddningen och fick tillbaka 0,4 kWh enligt S3XY Commander, nominal remaining 71,6. Ska se om jag har nerver nog att köra till 0 och vänta med att ladda några timmar och se om det ger nån decimal till.

Nu 12700 mil med normal laddnivå 50-55 %. Y LR 2022 (februari).
Antar att du vet att batterikapaciteten i sig inte ändras och att man får igen kapacitet på pappret?
(Om BMS blir bättre kalibrerad och det ökar range innebär det att kapaciteten redan finns i batteriet.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1964
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av themax »

AAKEE skrev: 09 sep 2024 20:07
themax skrev: 09 sep 2024 15:41
IMG_3827.jpeg

Fortsatte att jobba lite med laddningen och fick tillbaka 0,4 kWh enligt S3XY Commander, nominal remaining 71,6. Ska se om jag har nerver nog att köra till 0 och vänta med att ladda några timmar och se om det ger nån decimal till.

Nu 12700 mil med normal laddnivå 50-55 %. Y LR 2022 (februari).
Antar att du vet att batterikapaciteten i sig inte ändras och att man får igen kapacitet på pappret?
(Om BMS blir bättre kalibrerad och det ökar range innebär det att kapaciteten redan finns i batteriet.)
Absolut! Har ju gått AAKEE-kursen. Det var just BMS jag menade skulle få stå på ultralåg SoC och se om det påverkade något.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av AAKEE »

themax skrev: 09 sep 2024 21:50
AAKEE skrev: 09 sep 2024 20:07
themax skrev: 09 sep 2024 15:41
IMG_3827.jpeg

Fortsatte att jobba lite med laddningen och fick tillbaka 0,4 kWh enligt S3XY Commander, nominal remaining 71,6. Ska se om jag har nerver nog att köra till 0 och vänta med att ladda några timmar och se om det ger nån decimal till.

Nu 12700 mil med normal laddnivå 50-55 %. Y LR 2022 (februari).
Antar att du vet att batterikapaciteten i sig inte ändras och att man får igen kapacitet på pappret?
(Om BMS blir bättre kalibrerad och det ökar range innebär det att kapaciteten redan finns i batteriet.)
Absolut! Har ju gått AAKEE-kursen. Det var just BMS jag menade skulle få stå på ultralåg SoC och se om det påverkade något.
Lysande!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av AAKEE »

Någon med en ny 2024 MYLR som kan visa räckvidd vid 80-90 eller 100% och komplettera med en bild på energigrafen med SOC, snitt och beräknad räckvidd (valet nere till höger måste stå på normal räckvidd).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 22 apr 2023 08:05
Referralkod: ts.la/martin705425

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av MNA »

AAKEE skrev: 26 sep 2024 15:46
Någon med en ny 2024 MYLR som kan visa räckvidd vid 80-90 eller 100% och komplettera med en bild på energigrafen med SOC, snitt och beräknad räckvidd (valet nere till höger måste stå på normal räckvidd).
Skiljer det på batterierna? Kommit nått nyare?
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av AAKEE »

MNA skrev: 26 sep 2024 16:23
AAKEE skrev: 26 sep 2024 15:46
Någon med en ny 2024 MYLR som kan visa räckvidd vid 80-90 eller 100% och komplettera med en bild på energigrafen med SOC, snitt och beräknad räckvidd (valet nere till höger måste stå på normal räckvidd).
Skiljer det på batterierna? Kommit nått nyare?
Nej, men Tesla använder en ny EPA-test som har gjort att alla Teslor (nästan) har kortare ränge som 2024 än tidigare trots att det är exakt samma bil.

En model Y LR som hade som mest 531km displayad range (330 miles EPA) har 310 miles EPA-range men bilarna visar bar 304 miles, dvs 489km. I vart fall i USA, och i vart fall vissa 2024 Tesla har samma rangevisning som i USA. Det är alltså ingen skillnad på bilen rent tekniskt och WLTP är densamma. Det är bara EPA-rangen som ändrats, med ändrad displayad range som följd.

Så, för att bekräfta vad en svensk Y LR 2024 visar....
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 22 apr 2023 08:05
Referralkod: ts.la/martin705425

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av MNA »

AAKEE skrev: 26 sep 2024 16:35
MNA skrev: 26 sep 2024 16:23
AAKEE skrev: 26 sep 2024 15:46
Någon med en ny 2024 MYLR som kan visa räckvidd vid 80-90 eller 100% och komplettera med en bild på energigrafen med SOC, snitt och beräknad räckvidd (valet nere till höger måste stå på normal räckvidd).
Skiljer det på batterierna? Kommit nått nyare?
Nej, men Tesla använder en ny EPA-test som har gjort att alla Teslor (nästan) har kortare ränge som 2024 än tidigare trots att det är exakt samma bil.

En model Y LR som hade som mest 531km displayad range (330 miles EPA) har 310 miles EPA-range men bilarna visar bar 304 miles, dvs 489km. I vart fall i USA, och i vart fall vissa 2024 Tesla har samma rangevisning som i USA. Det är alltså ingen skillnad på bilen rent tekniskt och WLTP är densamma. Det är bara EPA-rangen som ändrats, med ändrad displayad range som följd.

Så, för att bekräfta vad en svensk Y LR 2024 visar....
Ahh intressant. Måste finnas nån här inne som kan ge oss svar. När kom den här EPA ändringen?
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av AAKEE »

MNA skrev: 26 sep 2024 16:42
AAKEE skrev: 26 sep 2024 16:35
MNA skrev: 26 sep 2024 16:23
AAKEE skrev: 26 sep 2024 15:46
Någon med en ny 2024 MYLR som kan visa räckvidd vid 80-90 eller 100% och komplettera med en bild på energigrafen med SOC, snitt och beräknad räckvidd (valet nere till höger måste stå på normal räckvidd).
Skiljer det på batterierna? Kommit nått nyare?
Nej, men Tesla använder en ny EPA-test som har gjort att alla Teslor (nästan) har kortare ränge som 2024 än tidigare trots att det är exakt samma bil.

En model Y LR som hade som mest 531km displayad range (330 miles EPA) har 310 miles EPA-range men bilarna visar bar 304 miles, dvs 489km. I vart fall i USA, och i vart fall vissa 2024 Tesla har samma rangevisning som i USA. Det är alltså ingen skillnad på bilen rent tekniskt och WLTP är densamma. Det är bara EPA-rangen som ändrats, med ändrad displayad range som följd.

Så, för att bekräfta vad en svensk Y LR 2024 visar....
Ahh intressant. Måste finnas nån här inne som kan ge oss svar. När kom den här EPA ändringen?
Som årsmodell 2024.

Model 3 LR kom med samma batteri som här förra sommaren, den var först ut lite före årsmodell 2024. Nu är i princip alla bilar justerade, i USA i vart fall.

Har sett på Facebook att folk rör till det ännu mer nu, så det vore bra att bekräfta att samma visning som USA-bilarna har finns här på tex Y LR också.

Någon som har en Y LR, som han i vart fall tror är en 2024 visar den gamla rangen, ungefär.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 22 apr 2023 08:05
Referralkod: ts.la/martin705425

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av MNA »

AAKEE skrev: 26 sep 2024 17:04
MNA skrev: 26 sep 2024 16:42
AAKEE skrev: 26 sep 2024 16:35
MNA skrev: 26 sep 2024 16:23
AAKEE skrev: 26 sep 2024 15:46
Någon med en ny 2024 MYLR som kan visa räckvidd vid 80-90 eller 100% och komplettera med en bild på energigrafen med SOC, snitt och beräknad räckvidd (valet nere till höger måste stå på normal räckvidd).
Skiljer det på batterierna? Kommit nått nyare?
Nej, men Tesla använder en ny EPA-test som har gjort att alla Teslor (nästan) har kortare ränge som 2024 än tidigare trots att det är exakt samma bil.

En model Y LR som hade som mest 531km displayad range (330 miles EPA) har 310 miles EPA-range men bilarna visar bar 304 miles, dvs 489km. I vart fall i USA, och i vart fall vissa 2024 Tesla har samma rangevisning som i USA. Det är alltså ingen skillnad på bilen rent tekniskt och WLTP är densamma. Det är bara EPA-rangen som ändrats, med ändrad displayad range som följd.

Så, för att bekräfta vad en svensk Y LR 2024 visar....
Ahh intressant. Måste finnas nån här inne som kan ge oss svar. När kom den här EPA ändringen?
Som årsmodell 2024.

Model 3 LR kom med samma batteri som här förra sommaren, den var först ut lite före årsmodell 2024. Nu är i princip alla bilar justerade, i USA i vart fall.

Har sett på Facebook att folk rör till det ännu mer nu, så det vore bra att bekräfta att samma visning som USA-bilarna har finns här på tex Y LR också.

Någon som har en Y LR, som han i vart fall tror är en 2024 visar den gamla rangen, ungefär.
Lär vara ett par st som tagit ut nya MYLR senaste tiden, återstår bara att se om några är lika nyfikna som vi på detta 😅
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Användarvisningsbild
Henko
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 feb 2024 11:50

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av Henko »

Sorry om jag kapar tråden felaktigt här.

Har en MYLR uttagen i februari i år.

Läste mycket här om hur man kan minska degraderingen och har (förutom precis innan några långresor) hållit mig under 55-60% SOC. Tror jag har snabbladdat ca 5 ggr.

Jag skaffade Teslafi för att kunna se degraderingen.

Blev faktiskt lite förvånad när jag såg att jag låg en bit under fleet average på degradering. Det har väl rättat till sig lite efter sista laddningen då frugan skall iväg långt så jag passade på att ladda till över 90%

När jag räknade från förbrukningssidan fick jag 77,3 kw kapacitet.

Är det något jag missar här eller?
IMG_7633.png
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av AAKEE »

Henko skrev: 28 sep 2024 09:32
Sorry om jag kapar tråden felaktigt här.

Har en MYLR uttagen i februari i år.

Läste mycket här om hur man kan minska degraderingen och har (förutom precis innan några långresor) hållit mig under 55-60% SOC. Tror jag har snabbladdat ca 5 ggr.

Jag skaffade Teslafi för att kunna se degraderingen.

Blev faktiskt lite förvånad när jag såg att jag låg en bit under fleet average på degradering. Det har väl rättat till sig lite efter sista laddningen då frugan skall iväg långt så jag passade på att ladda till över 90%

När jag räknade från förbrukningssidan fick jag 77,3 kw kapacitet.

Är det något jag missar här eller?
Din bil är byggd före årsskiftet gissar jag?
Som en 2023 eller 2024? (Går se på chassienumret/VIN).


77.3 kWh är alltså från energigrafen, snitt x beräknad räckvidd x 100 / SOC %. ?
77.3 motsvarar ~ 518 km visad räckvidd på en 2022-2023.

Det är egentligen väldigt säkert att du har minimerat degraderingen. Batteriet i sig mår bra av låg SOC.
Bilens BMS har kanske inte fått möjlighet att mäta batterikapaciteten så att den har fått ett bra mått på batteriet. Du kanske nästan alltid ligger inom ett snävt område i laddningsnivå?just det här batteriet brukar börja lågt enligt BMS och det brukar ta några månader för batteriet att nå maximal visad räckvidd.
Kör man endast låg SOC tar det kanske längre innan BMS hittar rätt.

Om du absolut vill ”se” kapaciteten kan du göra en BMS-kalibrering.
Det BMS behöver är att kunna mäta batteriets vilospänning vid flera olika laddningsnivåer.

För det behöver bilen sova, dvs Sentry ska vara avstängt och bilen få stå och sova låst utan att någon går förbi och väcker den eller väcker den med appen. Tiden det tar för att batteriet ska återhämta till vilospänningen gör att varje sån sömn ska vara ~ 2-3 timmar eller längre.

Kör ut så att batteriet når under 10% och låt den sova där. Kör du så lite att det tar mer än en dag låt den sova de nätterna också utan laddning.
Ladda till hög SOC, 80-90 eller 100% och låt bilen sova på samma sätt.
Det kan behövas några gånger för att BMS ska hinna justera sig helt och hållet.

Jag vet om tillräckligt många 3/Y med samma batteri som du kör med som går med låg SOC och som alla har låg degradering för att jag inte ska vara orolig alls över att du kommer ha lägre degradering än genomsnittet.
Jag hade inte oroat mig alls, men eftersom det kan vara kul att se så är nog en BMS-kalibrering att föredra.

Teslafi, som jag också använder har lite inställningar för hur många andra bilar som är med i genomsnittet. Det ser ut som det är väldigt få bilar, och man ser endast snittet.
Prova ändra så att fler bilar omfattas, bla kan mn ställa hur nära de andra bilarna måste ligga i mätarställning för att räknas in.

Här är tydligare data från Teslalogger:

Y LR byggda i Tyskland:
IMG_1024.jpeg
Y LR byggda i Kina:
IMG_1025.jpeg
Snittet vid ~1500 mil:
IMG_1023.jpeg
Du kan i vart fall se att det inte är någon ko på isen :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Henko
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 feb 2024 11:50

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av Henko »

Tack Aake!

Det är tillverkad -24 enligt VIN.

Japp, 77,3 kWh är framräknat enligt ovanstående metod.

Som du säger ligger vi nog rätt snävt i SOC, allt som oftast mellan 20-50.

Det är säkert som du säger att BMS inte fått mäta ordentligt. Jag skall testa ditt förslag. Och välja så Teslafi tar data från fler.

Mina polare och svärföräldrarna (som också kör Tesla) tycker att jag är helt störd som håller så låg SOC, men jag har litat mer på er eftersom flera av er visat till forskning och undersökningar. "Tesla säger ju att 80% är rätt" får jag höra. När jag sa att "jag läst på forum"...så bara garvade de. Men jaja, vi får väl se om några år tänker jag.

Ha en fin helg!
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1944
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av BrooklynS »

Hej!

Har iakttagit några märkliga fenomen vad gäller bilens beräkning av räckvidd nu med 2024.32.3

Det yttrar sig så att 1. bilen plötsligt tycker att den inte har räckvidd nog att ta sig ända fram, trots att förbrukningen är tillräckligt låg för att det skall räcka med marginal samt 2. Trots att laddning står på 100% och förvärmning inför avresa vägrar den ladda till mer än 97%. Kall som varm.

Väl ute på vägen och om man startar om navigeringen får man ofta tillbaka de saknade procenten, exempelvis om jag vid avresa ser att jag skall ha 14% kvar så kan den plötsligt visa 6% kvar vid målet. Avbryter jag då navigationen och påbörjar den igen så visar den 14% igen.

Utöver detta så om jag bockar ur trafikanpassningen på navigationen så hoppar den direkt i exemplet till kanske 7% kvar vid målet; bockar i igen så är det 14%. Exakt samma resväg (Hemavan-Luleå raka spåret eller bara Sorsele-Luleå, blir samma fel).

Är det kartdata och mjukvara som samverkar på ett ytterst oönskat vis?

Beräkning ger 7% degradering, dvs mer än den långsiktiga grafen som Teslafi gett och visar ca 5%. (Ser nu att jag fotat momentan räckvidd, återkommer med normal)!

Bild
Bild

Grafen för genomsnittlig räckvidd i hela flottan antyder att det skulle kunna vara mjukvarurelaterat, något som syns ibland när man fått en ny mjukvara och grafen gör ett plötsligt hopp för att sedan balansera ut igen.

Bild

Synpunkter?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1944
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Inlägg av BrooklynS »

Rätt graf:
Bild

Skall väl bli 6 % degradering om 78,8% motsvarar nytt batteri.

Märkligt, kunde svära på att det stod 49% när jag klev in i bilen…

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar