Dra i ratten med autopiloten?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Skalman skrev: 30 sep 2024 11:40
Okej,

Min högst internvetenskapliga spaning och slutsats... :)

Körde motorväg från Eskilstuna till Södertälje i måttlig trafik.

Vad gäller dra i ratten...

1) då jag körde med solglasögon så verkar den inte bry sig om ögonen, kan titta lite var som helst...

2) Kör med högerhanden vilandes i knät med tummen och pekfingret runt ratten,
vänsterhanden vilandes i vänster knä. Kan köra så här hur långt som helst utan uppmaning att dra i ratten.
Jag kan "hålla" i ratten utan att vidröra den, så det verkar inte vara någon lätt Nm känning i ratten.

3) Om jag lägger armbågen i dörrens fönsternisch och lutar huvudet i handen "lite avslappnat" så får jag uppmaning att dra i ratten.

4) Om jag lägger bägge händerna i knät, så får jag uppmaning att dra i ratten.

5) Om jag justerar ratten så den är längst in mot instrumentpanelen, så får jag uppmaning att dra i ratten. I detta läge ser alltså inte kameran om jag har en hand på ratten.

Så min slutsats är att det definitivt är kameran som kollar att jag har minst en hand på ratten och att den andra handen är tillräckligt nära... och då kan man köra med autopiloten hur långt som helst utan uppmaning...
Mycket intressant.
Vad har du för bil och när är den tillverkad.

Jag måste vrida på ratten precis som tidigare i min bil, oavsett hur jag har händerna. Tror det beror på att kupékameran i min bil inte kan se ratten riktig, inte ens när den är längst ut.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av AAKEE »

Körde 25 mil idag, dagsljus.det fungerar kanonbra med ratt-lösningen nu.
Jag har ofta fått varning trots händer på ratten för att jag dragit för löst i ratten för att jag inte vill koppla yr AP av misstag.
Har rätt ofta fått AP urkopplat tidigare trors att jag haft händerna på ratten.

Idag fick jag endast de varningar jag tridsade för att testa, och medxen hand nära kommer inga varningar.
Men händerna löst på fubgerar det perfekt.

Största lyftet för AP på 10.000 mil.


Sen pallnitade bilen ett par ggr efter möte med långtradare. Bromsade hårdare (markant mycket mer) och ned till lägre fart än tidigare.

Det här är betydligt sämre än innan och mycket farligt. Jag är inne på att göra någon form av anmälan pga att det lär kunna orsaka dödsolyckor, det råder det ingen tvekan om.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1360
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av bjornnilsson »

AAKEE skrev: 30 sep 2024 12:55
Körde 25 mil idag, dagsljus.det fungerar kanonbra med ratt-lösningen nu.
Jag har ofta fått varning trots händer på ratten för att jag dragit för löst i ratten för att jag inte vill koppla yr AP av misstag.
Har rätt ofta fått AP urkopplat tidigare trors att jag haft händerna på ratten.

Idag fick jag endast de varningar jag tridsade för att testa, och medxen hand nära kommer inga varningar.
Men händerna löst på fubgerar det perfekt.

Största lyftet för AP på 10.000 mil.


Sen pallnitade bilen ett par ggr efter möte med långtradare. Bromsade hårdare (markant mycket mer) och ned till lägre fart än tidigare.

Det här är betydligt sämre än innan och mycket farligt. Jag är inne på att göra någon form av anmälan pga att det lär kunna orsaka dödsolyckor, det råder det ingen tvekan om.
Bra! Så fort jag ser en långtradare är jag beredd, innan under och efter, för att se till att mina medpassagerare inte behöver hänga i bältet. Bilen har ju varit livrädd för lastbilar/långtradare/bussar i flera år nu, i olika grader med olika releaser, ibland värre än annars. När vi är ute och kör och något oväntat händer brukar frun titta upp från telefonen och fråga "långtradare?".. Egentligen knäppt att det ska vara så. Om någon som inte vet om detta kör bilen med AP'n inkopplad så kan det absolut bli den utgång du nämner.

Gällande självkörningen - har den senaste veckan enbart kört mindre sträckor med min FSD påslagen men upplever stor skillnad. Det jag däremot inte förstår är varför det funkar perfekt vissa resor men för andra vill den ha handpåläggning hela tiden. Har inte hittat den gemensamma nämnaren här.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av AAKEE »

bjornnilsson skrev: 30 sep 2024 15:35
AAKEE skrev: 30 sep 2024 12:55
Körde 25 mil idag, dagsljus.det fungerar kanonbra med ratt-lösningen nu.
Jag har ofta fått varning trots händer på ratten för att jag dragit för löst i ratten för att jag inte vill koppla yr AP av misstag.
Har rätt ofta fått AP urkopplat tidigare trors att jag haft händerna på ratten.

Idag fick jag endast de varningar jag tridsade för att testa, och medxen hand nära kommer inga varningar.
Men händerna löst på fubgerar det perfekt.

Största lyftet för AP på 10.000 mil.


Sen pallnitade bilen ett par ggr efter möte med långtradare. Bromsade hårdare (markant mycket mer) och ned till lägre fart än tidigare.

Det här är betydligt sämre än innan och mycket farligt. Jag är inne på att göra någon form av anmälan pga att det lär kunna orsaka dödsolyckor, det råder det ingen tvekan om.
Bra! Så fort jag ser en långtradare är jag beredd, innan under och efter, för att se till att mina medpassagerare inte behöver hänga i bältet. Bilen har ju varit livrädd för lastbilar/långtradare/bussar i flera år nu, i olika grader med olika releaser, ibland värre än annars. När vi är ute och kör och något oväntat händer brukar frun titta upp från telefonen och fråga "långtradare?".. Egentligen knäppt att det ska vara så. Om någon som inte vet om detta kör bilen med AP'n inkopplad så kan det absolut bli den utgång du nämner.

Gällande självkörningen - har den senaste veckan enbart kört mindre sträckor med min FSD påslagen men upplever stor skillnad. Det jag däremot inte förstår är varför det funkar perfekt vissa resor men för andra vill den ha handpåläggning hela tiden. Har inte hittat den gemensamma nämnaren här.
Jag hade lyft bort foten från gaspedalen för att stödja handen så jag kunde hålla den stilla runt ratten utan att röra den. Alltså ett test mht nya mjukvaran.
Normalt håller jag i ratten och då löser jag 99% av alla spökbromsningar.

Men 1% av den kommer jag missa av ngn anledning och med den bromskraft bilen hade idag blircdet riktigt farligt.

Jag tänker inte i första hand på mig själv och min körning utan generellt.
Så mycket som Tesla bromsar hårt nu kommer någon bli påkörd i baken vilket är farligt.
Har den bakom lite otur i reaktionen kanske denne styr undan åt vänster och då har vi en dödsolycka med en bil som kylarprydnad som beror på att Teslas autopilot är farlig.

Bromskraften och fartminskningen var sån idag, bägge gångerna så att en bil som kör med tresekundersregeln riskerar att köra på.
Det var galet dåligt.
Andra gången lät jag den bromsa (ingen bakom) för att se att det inte var en engångsföreteelse. Resten av resan skedde med gaspådrag vid möte av lastbil.

Jag tänker förövrigt göra en anmälan om tutan också, förra veckan höll jag på få en mercedes i sidan som körde ut lite snett från en grusplan och skulle ut åt samma håll som mig. Jag tvingades väja vilket gjorde att jag inte lyckades tuta eftersom jag vridit hastigt på yoken (det hade definitivt minskat faran att lyckas tita och göra merca-föraren uppmärksam på vad han höll på att ställa till med).
Jag vet att någon här beskrivit att man kan trycka med hela handen på den sidan av ratten och det var det jag försökte men endast torkarna startade.

Tutan är en säkerhetsfunktion man kan behöva med grymt kort varsel. Den kan man inte ha så att den inte går att aktivera utan att totta dit och använda mental kraft för att hitta.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1360
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av bjornnilsson »

AAKEE skrev: 30 sep 2024 15:59
Jag tänker förövrigt göra en anmälan om tutan också, förra veckan höll jag på få en mercedes i sidan som körde ut lite snett från en grusplan och skulle ut åt samma håll som mig. Jag tvingades väja vilket gjorde att jag inte lyckades tuta eftersom jag vridit hastigt på yoken (det hade definitivt minskat faran att lyckas tita och göra merca-föraren uppmärksam på vad han höll på att ställa till med).
Jag vet att någon här beskrivit att man kan trycka med hela handen på den sidan av ratten och det var det jag försökte men endast torkarna startade.

Tutan är en säkerhetsfunktion man kan behöva med grymt kort varsel. Den kan man inte ha så att den inte går att aktivera utan att totta dit och använda mental kraft för att hitta.
Du har inte fått skavmärken i din Yoke ännu alltså? Med tanke på att den byts ut på garantin... Min nya Yoke är bra mycket skönare att ratta än originalet + har tutan mitt i navet som det ska vara.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av AAKEE »

bjornnilsson skrev: 30 sep 2024 16:31
AAKEE skrev: 30 sep 2024 15:59
Jag tänker förövrigt göra en anmälan om tutan också, förra veckan höll jag på få en mercedes i sidan som körde ut lite snett från en grusplan och skulle ut åt samma håll som mig. Jag tvingades väja vilket gjorde att jag inte lyckades tuta eftersom jag vridit hastigt på yoken (det hade definitivt minskat faran att lyckas tita och göra merca-föraren uppmärksam på vad han höll på att ställa till med).
Jag vet att någon här beskrivit att man kan trycka med hela handen på den sidan av ratten och det var det jag försökte men endast torkarna startade.

Tutan är en säkerhetsfunktion man kan behöva med grymt kort varsel. Den kan man inte ha så att den inte går att aktivera utan att totta dit och använda mental kraft för att hitta.
Du har inte fått skavmärken i din Yoke ännu alltså? Med tanke på att den byts ut på garantin... Min nya Yoke är bra mycket skönare att ratta än originalet + har tutan mitt i navet som det ska vara.
Man får hoppas det sker snart.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AAKEE skrev: 30 sep 2024 18:01
bjornnilsson skrev: 30 sep 2024 16:31
AAKEE skrev: 30 sep 2024 15:59
Jag tänker förövrigt göra en anmälan om tutan också, förra veckan höll jag på få en mercedes i sidan som körde ut lite snett från en grusplan och skulle ut åt samma håll som mig. Jag tvingades väja vilket gjorde att jag inte lyckades tuta eftersom jag vridit hastigt på yoken (det hade definitivt minskat faran att lyckas tita och göra merca-föraren uppmärksam på vad han höll på att ställa till med).
Jag vet att någon här beskrivit att man kan trycka med hela handen på den sidan av ratten och det var det jag försökte men endast torkarna startade.

Tutan är en säkerhetsfunktion man kan behöva med grymt kort varsel. Den kan man inte ha så att den inte går att aktivera utan att totta dit och använda mental kraft för att hitta.
Du har inte fått skavmärken i din Yoke ännu alltså? Med tanke på att den byts ut på garantin... Min nya Yoke är bra mycket skönare att ratta än originalet + har tutan mitt i navet som det ska vara.
Man får hoppas det sker snart.
Nu behöver du ju inte ens hålla i yoken när du kör med AP, så det kommer att ta ännu längre tid nu innan den är utsliten. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 30 sep 2024 18:04
AAKEE skrev: 30 sep 2024 18:01
bjornnilsson skrev: 30 sep 2024 16:31
AAKEE skrev: 30 sep 2024 15:59
Jag tänker förövrigt göra en anmälan om tutan också, förra veckan höll jag på få en mercedes i sidan som körde ut lite snett från en grusplan och skulle ut åt samma håll som mig. Jag tvingades väja vilket gjorde att jag inte lyckades tuta eftersom jag vridit hastigt på yoken (det hade definitivt minskat faran att lyckas tita och göra merca-föraren uppmärksam på vad han höll på att ställa till med).
Jag vet att någon här beskrivit att man kan trycka med hela handen på den sidan av ratten och det var det jag försökte men endast torkarna startade.

Tutan är en säkerhetsfunktion man kan behöva med grymt kort varsel. Den kan man inte ha så att den inte går att aktivera utan att totta dit och använda mental kraft för att hitta.
Du har inte fått skavmärken i din Yoke ännu alltså? Med tanke på att den byts ut på garantin... Min nya Yoke är bra mycket skönare att ratta än originalet + har tutan mitt i navet som det ska vara.
Man får hoppas det sker snart.
Nu behöver du ju inte ens hålla i yoken när du kör med AP, så det kommer att ta ännu längre tid nu innan den är utsliten. ;)
Plasten ser lite ljus ut på vänster knopp, så det blir väl manuell körning tills den gett upp. 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 599
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av T4s »

Stor skillnad på senaste versionen. Behövde röra ratten en gång mellan Rosenkälla och första rondellen i Österåker igår och cirka 10 gånger mellan Frescati och Rosenkälla i rusningstrafik. Hanterade två skåpbilar som satt och surfade samt request för att röra ratt kommer inte random längre utan endast när trafik eller vägavsnitt blir "intensivt". Mycket bra i köer också.

Kör på längsta avståendet inställt, MY HW4.
Användarvisningsbild
Skalman
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 aug 2019 11:07

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av Skalman »

Nicke Nyfiken skrev: 30 sep 2024 11:51
Skalman skrev: 30 sep 2024 11:40
Okej,

Min högst internvetenskapliga spaning och slutsats... :)

Körde motorväg från Eskilstuna till Södertälje i måttlig trafik.

Vad gäller dra i ratten...

1) då jag körde med solglasögon så verkar den inte bry sig om ögonen, kan titta lite var som helst...

2) Kör med högerhanden vilandes i knät med tummen och pekfingret runt ratten,
vänsterhanden vilandes i vänster knä. Kan köra så här hur långt som helst utan uppmaning att dra i ratten.
Jag kan "hålla" i ratten utan att vidröra den, så det verkar inte vara någon lätt Nm känning i ratten.

3) Om jag lägger armbågen i dörrens fönsternisch och lutar huvudet i handen "lite avslappnat" så får jag uppmaning att dra i ratten.

4) Om jag lägger bägge händerna i knät, så får jag uppmaning att dra i ratten.

5) Om jag justerar ratten så den är längst in mot instrumentpanelen, så får jag uppmaning att dra i ratten. I detta läge ser alltså inte kameran om jag har en hand på ratten.

Så min slutsats är att det definitivt är kameran som kollar att jag har minst en hand på ratten och att den andra handen är tillräckligt nära... och då kan man köra med autopiloten hur långt som helst utan uppmaning...
Mycket intressant.
Vad har du för bil och när är den tillverkad.

Jag måste vrida på ratten precis som tidigare i min bil, oavsett hur jag har händerna. Tror det beror på att kupékameran i min bil inte kan se ratten riktig, inte ens när den är längst ut.
Hej,

Jag har en 2024 Y Performance, HW3, 2024.32.4.1
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Skalman skrev: 02 okt 2024 16:16
Nicke Nyfiken skrev: 30 sep 2024 11:51
Skalman skrev: 30 sep 2024 11:40
Okej,

Min högst internvetenskapliga spaning och slutsats... :)

Körde motorväg från Eskilstuna till Södertälje i måttlig trafik.

Vad gäller dra i ratten...

1) då jag körde med solglasögon så verkar den inte bry sig om ögonen, kan titta lite var som helst...

2) Kör med högerhanden vilandes i knät med tummen och pekfingret runt ratten,
vänsterhanden vilandes i vänster knä. Kan köra så här hur långt som helst utan uppmaning att dra i ratten.
Jag kan "hålla" i ratten utan att vidröra den, så det verkar inte vara någon lätt Nm känning i ratten.

3) Om jag lägger armbågen i dörrens fönsternisch och lutar huvudet i handen "lite avslappnat" så får jag uppmaning att dra i ratten.

4) Om jag lägger bägge händerna i knät, så får jag uppmaning att dra i ratten.

5) Om jag justerar ratten så den är längst in mot instrumentpanelen, så får jag uppmaning att dra i ratten. I detta läge ser alltså inte kameran om jag har en hand på ratten.

Så min slutsats är att det definitivt är kameran som kollar att jag har minst en hand på ratten och att den andra handen är tillräckligt nära... och då kan man köra med autopiloten hur långt som helst utan uppmaning...
Mycket intressant.
Vad har du för bil och när är den tillverkad.

Jag måste vrida på ratten precis som tidigare i min bil, oavsett hur jag har händerna. Tror det beror på att kupékameran i min bil inte kan se ratten riktig, inte ens när den är längst ut.
Hej,

Jag har en 2024 Y Performance, HW3, 2024.32.4.1
Tack.

Det stärker min teori att det beror på kupékameran.

Skulle vara intressant om någon med en Y Performance från 2022 kunde kolla om det går att köra helt "handsfree" med senaste programvaran.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av Liqwid78 »

Jag har också lyckas att ha AP i flera mil utan att röra ratten på en 80/100 väg. Jag har 2023 RWD Shanghai.
Dagen efter på motorvägen funkade inte alls.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av mikebike »

Och jag kör vidare med vikt på höger ratteker och övertäckt kamera, med gammal mjukvara. :D
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev: 02 okt 2024 18:47
Och jag kör vidare med vikt på höger ratteker och övertäckt kamera, med gammal mjukvara. :D
Hade jag vetat vad jag vet nu så hade jag gjort likadant.

Men jag föll för frestelsen att inte behöva "dra" i ratten hela tiden. Men det funkar inte på min bil så den enda förändringen blev att jag nu ha plingplång även med bara farthållare. J-a skit. :evil:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
intrest3
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 16 mar 2022 20:33

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av intrest3 »

Nicke Nyfiken skrev: 02 okt 2024 22:26
mikebike skrev: 02 okt 2024 18:47
Och jag kör vidare med vikt på höger ratteker och övertäckt kamera, med gammal mjukvara. :D
Hade jag vetat vad jag vet nu så hade jag gjort likadant.

Men jag föll för frestelsen att inte behöva "dra" i ratten hela tiden. Men det funkar inte på min bil så den enda förändringen blev att jag nu ha plingplång även med bara farthållare. J-a skit. :evil:
Vet inte om jag törs fråga eftersom jag kanske börjar störa mig på det…. Men vad är det för pling som tillkommit?
MYP -24
M3LR -21
MYP -22
BYD atto 3
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 920
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av flamman »

Nicke Nyfiken skrev: 02 okt 2024 16:27
Skalman skrev: 02 okt 2024 16:16
Nicke Nyfiken skrev: 30 sep 2024 11:51
Skalman skrev: 30 sep 2024 11:40
Okej,

Min högst internvetenskapliga spaning och slutsats... :)

Körde motorväg från Eskilstuna till Södertälje i måttlig trafik.

Vad gäller dra i ratten...

1) då jag körde med solglasögon så verkar den inte bry sig om ögonen, kan titta lite var som helst...

2) Kör med högerhanden vilandes i knät med tummen och pekfingret runt ratten,
vänsterhanden vilandes i vänster knä. Kan köra så här hur långt som helst utan uppmaning att dra i ratten.
Jag kan "hålla" i ratten utan att vidröra den, så det verkar inte vara någon lätt Nm känning i ratten.

3) Om jag lägger armbågen i dörrens fönsternisch och lutar huvudet i handen "lite avslappnat" så får jag uppmaning att dra i ratten.

4) Om jag lägger bägge händerna i knät, så får jag uppmaning att dra i ratten.

5) Om jag justerar ratten så den är längst in mot instrumentpanelen, så får jag uppmaning att dra i ratten. I detta läge ser alltså inte kameran om jag har en hand på ratten.

Så min slutsats är att det definitivt är kameran som kollar att jag har minst en hand på ratten och att den andra handen är tillräckligt nära... och då kan man köra med autopiloten hur långt som helst utan uppmaning...
Mycket intressant.
Vad har du för bil och när är den tillverkad.

Jag måste vrida på ratten precis som tidigare i min bil, oavsett hur jag har händerna. Tror det beror på att kupékameran i min bil inte kan se ratten riktig, inte ens när den är längst ut.
Hej,

Jag har en 2024 Y Performance, HW3, 2024.32.4.1
Tack.

Det stärker min teori att det beror på kupékameran.

Skulle vara intressant om någon med en Y Performance från 2022 kunde kolla om det går att köra helt "handsfree" med senaste programvaran.
Hänger inte med. Vad skulle det vara för skillnad på olika årsmodeller (förutom HW4 men det har ju inte din). Min (förvisso LR) tillverkad i Berlin (som din) funkar det på (slipper dra). Har 2024.32.6 numera.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

intrest3 skrev: 02 okt 2024 22:55
Nicke Nyfiken skrev: 02 okt 2024 22:26
mikebike skrev: 02 okt 2024 18:47
Och jag kör vidare med vikt på höger ratteker och övertäckt kamera, med gammal mjukvara. :D
Hade jag vetat vad jag vet nu så hade jag gjort likadant.

Men jag föll för frestelsen att inte behöva "dra" i ratten hela tiden. Men det funkar inte på min bil så den enda förändringen blev att jag nu ha plingplång även med bara farthållare. J-a skit. :evil:
Vet inte om jag törs fråga eftersom jag kanske börjar störa mig på det…. Men vad är det för pling som tillkommit?
Jag hatar alla onödiga signaler som bilen gör.
Innan gick det att stänga av signalen när man starta och stängde av farthållaren. Det går inte längre. Nu låter det likadant som när man använder AP:n.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

flamman skrev: 02 okt 2024 23:24
Nicke Nyfiken skrev: 02 okt 2024 16:27
Skalman skrev: 02 okt 2024 16:16
Nicke Nyfiken skrev: 30 sep 2024 11:51
Skalman skrev: 30 sep 2024 11:40
Okej,

Min högst internvetenskapliga spaning och slutsats... :)

Körde motorväg från Eskilstuna till Södertälje i måttlig trafik.

Vad gäller dra i ratten...

1) då jag körde med solglasögon så verkar den inte bry sig om ögonen, kan titta lite var som helst...

2) Kör med högerhanden vilandes i knät med tummen och pekfingret runt ratten,
vänsterhanden vilandes i vänster knä. Kan köra så här hur långt som helst utan uppmaning att dra i ratten.
Jag kan "hålla" i ratten utan att vidröra den, så det verkar inte vara någon lätt Nm känning i ratten.

3) Om jag lägger armbågen i dörrens fönsternisch och lutar huvudet i handen "lite avslappnat" så får jag uppmaning att dra i ratten.

4) Om jag lägger bägge händerna i knät, så får jag uppmaning att dra i ratten.

5) Om jag justerar ratten så den är längst in mot instrumentpanelen, så får jag uppmaning att dra i ratten. I detta läge ser alltså inte kameran om jag har en hand på ratten.

Så min slutsats är att det definitivt är kameran som kollar att jag har minst en hand på ratten och att den andra handen är tillräckligt nära... och då kan man köra med autopiloten hur långt som helst utan uppmaning...
Mycket intressant.
Vad har du för bil och när är den tillverkad.

Jag måste vrida på ratten precis som tidigare i min bil, oavsett hur jag har händerna. Tror det beror på att kupékameran i min bil inte kan se ratten riktig, inte ens när den är längst ut.
Hej,

Jag har en 2024 Y Performance, HW3, 2024.32.4.1
Tack.

Det stärker min teori att det beror på kupékameran.

Skulle vara intressant om någon med en Y Performance från 2022 kunde kolla om det går att köra helt "handsfree" med senaste programvaran.
Hänger inte med. Vad skulle det vara för skillnad på olika årsmodeller (förutom HW4 men det har ju inte din). Min (förvisso LR) tillverkad i Berlin (som din) funkar det på (slipper dra). Har 2024.32.6 numera.
Jag måste fortfarande "dra" i ratten var 20'e sekund, och jag misstänker att det beror på att kupékameran inte kan se ratten.

Jämför din kupékamera på översta bilden med min kupékamera på understa bilden så ser din kamera mer nedåt. Ratt, säten och mittkonsol. Man ser mer av taket i min bil.
Screenshot_20240926_110818_Chrome.jpg
Screenshot_20240926_110545_Tesla.jpg
EDIT: På bilden är ratten justerad till ytterläget. Alltså så nära föraren den kan vara.


Så det jag vill veta är om det bara är min kupékamera som är felriktad eller är det så på alla tidiga Model Y från Berlin.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 602
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av repulsiv »

Jag använder sällan AP/FSD eftersomd et fungerar såpass dåligt, men nu efter att ha lsät dnena tråden har jag testat ett par gånger.

Jag får betydligt färre "rör på ratten" varningar nu, detta med en model 3 '20 och jag sitter med ena handen i knät med en tumme runt ratten.
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av Kronberg »

Nicke Nyfiken skrev: 02 okt 2024 23:58
flamman skrev: 02 okt 2024 23:24
Nicke Nyfiken skrev: 02 okt 2024 16:27
Skalman skrev: 02 okt 2024 16:16
Nicke Nyfiken skrev: 30 sep 2024 11:51


Mycket intressant.
Vad har du för bil och när är den tillverkad.

Jag måste vrida på ratten precis som tidigare i min bil, oavsett hur jag har händerna. Tror det beror på att kupékameran i min bil inte kan se ratten riktig, inte ens när den är längst ut.
Hej,

Jag har en 2024 Y Performance, HW3, 2024.32.4.1
Tack.

Det stärker min teori att det beror på kupékameran.

Skulle vara intressant om någon med en Y Performance från 2022 kunde kolla om det går att köra helt "handsfree" med senaste programvaran.
Hänger inte med. Vad skulle det vara för skillnad på olika årsmodeller (förutom HW4 men det har ju inte din). Min (förvisso LR) tillverkad i Berlin (som din) funkar det på (slipper dra). Har 2024.32.6 numera.
Jag måste fortfarande "dra" i ratten var 20'e sekund, och jag misstänker att det beror på att kupékameran inte kan se ratten.

Jämför din kupékamera på översta bilden med min kupékamera på understa bilden så ser din kamera mer nedåt. Ratt, säten och mittkonsol. Man ser mer av taket i min bil.

Screenshot_20240926_110818_Chrome.jpg

Screenshot_20240926_110545_Tesla.jpg


Så det jag vill veta är om det bara är min kupékamera som är felriktad eller är det så på alla tidiga Model Y från Berlin.
Ni har kanske ratten olika justerad i höjd/avstånd.
Edit: så är det nog inte även mittkonsollen skiljer.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av AAKEE »

Körde 25 mil hem.

Ny är autopiloten riktigt behaglig.
Att tidigare måsta dra rätt hårt var 12s har vart rätt störande på långresa.
Huvuddelen av alla milen var med en hand hands on och ingen varning trots att jag inte drog i ratten.

Hatten av för att man löst det. AP blev mycket mer prisvärd och användbar för mig nu.
Resan är långt mycket mer behagligare.

Spökbromsningarna är *dåligt* gränsande till jättefarligt men som helhet är det ändå ett stort lyft!
De borde fixa så det funkar i mörker med.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
TeslaLeo

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av TeslaLeo »

Jag testade som hastigast igår kväll AP i nya mjukvaran 2024.32.6.

Upplevde nog att den blivit bättre. Den accepterade att man drog något mer i ratten innan den avbröt. Den naggade också mindre.

Hoppas det kommer fler förbättringar. Saknar lite Travel Assist i tidigare Enyaq, som faktiskt var bättre än AP.
Användarvisningsbild
oceanen
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 mar 2024 13:19

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av oceanen »

Körde med AP drygt 5 mil på E4 genom Stockholm i rusningstrafiken. Behövde ta tag i ratten på uppmaning av systemet ca 3 ggr inne i en tunnel. I övrigt bara lätt kontakt med ratten så jag känner när den börjar göra något den inte borde göra. En frånkoppling av AP pga att bilen inte tar omledda körfält vid vägarbete utan att korsa linjerna för mycket.Dessutom ca 4 filbyten med efterföljande aktivering av AP igen. Motorvägar med faktisk hastighet i allt från 0-110+ km/h.

Lärde mig att om jag håller handen på knät nära ratten så slipper jag uppmaningar med handflatan uppåt men inte med handflatan neråt. Kanske läser den av armens vinkel? Ska testa det mera, t.ex handflatan uppåt resp. nedåt men inne i ratten

I mörker är det mer som förut med repetitiva uppmaningar att ratta. Mätte inte intervallen.

Jag upplever det som oerhört mycket skönare att slippa behöva dra/trycka aktivt i ratten. Jag har ännu mer fokus på omgivande bilar, vägen, skyltar, situationer, beteenden d.v.s de uppgifter som jag har medan bilen mest hanterar hastighet och position själv. Tillsammans är bilen och jag bättre än nån av oss enskilt.

Tack för att ni gjorde mig uppmärksamma på den här förbättringen så jag öppnade upp för min kabinkamera!
edit: version 2024.32.3
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 920
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av flamman »

Jag upplever också att man inte alls behöver dra lika mycket i ratten som tidigare vid de tillfällen när den ändå vill veta att man är uppmärksam. Nu räcker det med väldigt väldigt lite drag.
Detta gäller 2024.32.6 men kanske fanns även i 2024.32.3.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av AAKEE »

AAKEE skrev: 23 sep 2024 16:00
Det har nog buggat ur ett par ggr på ~10000 mil så att man inte behövt röra ratten alls.
Körde med 24.32.6 i mörker. Första inkopplingen (mörkt område, knappt någon belysning) så klagade bilen inte alls på att jag skulle behöva vrida ratten.
Jag hann börja tro att de fixat det i mörker med men efter urkoppling och körning genom stan och sedan på med AP utanför stan var det åter som vanligt, ”vrid i ratten” var 12:e sekund.

Så den första inkopplingen utan att behöva röra ratten på ett par minuter / 3km var nog en bugg.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar