bjornnilsson skrev: ↑30 sep 2024 15:35
AAKEE skrev: ↑30 sep 2024 12:55
Körde 25 mil idag, dagsljus.det fungerar kanonbra med ratt-lösningen nu.
Jag har ofta fått varning trots händer på ratten för att jag dragit för löst i ratten för att jag inte vill koppla yr AP av misstag.
Har rätt ofta fått AP urkopplat tidigare trors att jag haft händerna på ratten.
Idag fick jag endast de varningar jag tridsade för att testa, och medxen hand nära kommer inga varningar.
Men händerna löst på fubgerar det perfekt.
Största lyftet för AP på 10.000 mil.
Sen pallnitade bilen ett par ggr efter möte med långtradare. Bromsade hårdare (markant mycket mer) och ned till lägre fart än tidigare.
Det här är betydligt sämre än innan och mycket farligt. Jag är inne på att göra någon form av anmälan pga att det lär kunna orsaka dödsolyckor, det råder det ingen tvekan om.
Bra! Så fort jag ser en långtradare är jag beredd, innan under och efter, för att se till att mina medpassagerare inte behöver hänga i bältet. Bilen har ju varit livrädd för lastbilar/långtradare/bussar i flera år nu, i olika grader med olika releaser, ibland värre än annars. När vi är ute och kör och något oväntat händer brukar frun titta upp från telefonen och fråga "långtradare?".. Egentligen knäppt att det ska vara så. Om någon som inte vet om detta kör bilen med AP'n inkopplad så kan det absolut bli den utgång du nämner.
Gällande självkörningen - har den senaste veckan enbart kört mindre sträckor med min FSD påslagen men upplever stor skillnad. Det jag däremot inte förstår är varför det funkar perfekt vissa resor men för andra vill den ha handpåläggning hela tiden. Har inte hittat den gemensamma nämnaren här.
Jag hade lyft bort foten från gaspedalen för att stödja handen så jag kunde hålla den stilla runt ratten utan att röra den. Alltså ett test mht nya mjukvaran.
Normalt håller jag i ratten och då löser jag 99% av alla spökbromsningar.
Men 1% av den kommer jag missa av ngn anledning och med den bromskraft bilen hade idag blircdet riktigt farligt.
Jag tänker inte i första hand på mig själv och min körning utan generellt.
Så mycket som Tesla bromsar hårt nu kommer någon bli påkörd i baken vilket är farligt.
Har den bakom lite otur i reaktionen kanske denne styr undan åt vänster och då har vi en dödsolycka med en bil som kylarprydnad som beror på att Teslas autopilot är farlig.
Bromskraften och fartminskningen var sån idag, bägge gångerna så att en bil som kör med tresekundersregeln riskerar att köra på.
Det var galet dåligt.
Andra gången lät jag den bromsa (ingen bakom) för att se att det inte var en engångsföreteelse. Resten av resan skedde med gaspådrag vid möte av lastbil.
Jag tänker förövrigt göra en anmälan om tutan också, förra veckan höll jag på få en mercedes i sidan som körde ut lite snett från en grusplan och skulle ut åt samma håll som mig. Jag tvingades väja vilket gjorde att jag inte lyckades tuta eftersom jag vridit hastigt på yoken (det hade definitivt minskat faran att lyckas tita och göra merca-föraren uppmärksam på vad han höll på att ställa till med).
Jag vet att någon här beskrivit att man kan trycka med hela handen på den sidan av ratten och det var det jag försökte men endast torkarna startade.
Tutan är en säkerhetsfunktion man kan behöva med grymt kort varsel. Den kan man inte ha så att den inte går att aktivera utan att totta dit och använda mental kraft för att hitta.