
Tesla bekräftade åter igen att de håller på att utveckla en billigare bilmodell. Företagets finanschef Vaibhav Taneja sa på earnings call efter senaste kvartalsrapporten att “vi kommer att introducera flera nya produkter under 2025. Vi är fortfarande på väg att lansera en mer prisvärd modell under första halvåret 2025 och kommer att fortsätta att utöka vårt sortiment därifrån. Från en dollar-för-dollar-basis tror vi att vi har den mest övertygande lineupen idag jämfört med branschen, och den kommer att fortsätta att bli bättre härifrån. Som alltid kommer alla våra produkter med den bästa mjukvaran i branschen, autonomifunktioner och kapabla till full autonomi i framtiden. Och trots premiumupplevelsen är den totala ägandekostnaden nära marknaden, mindre premiumkonkurrenter.”
Vaibhav Taneja använde engelska ordet “introduce” om flera nya produkter men “launch” om den mer prisvärda modellen, vilket borde tyda på att Tesla kommer hålla ett event där flera nya bilmodeller visas upp – men endast en av dem ska kunna köpas redan i år.
Elon Musk har pratat om den mer prisvärda modellen redan i april och oktober i fjol. Då sa han att den nya modellen kommer citat “använda aspekter av nästa generations plattform såväl som aspekter av våra nuvarande plattformar, och vi kommer att kunna producera dem på samma tillverkningslinjer som vårt nuvarande fordonssortiment”.
På förra earnings call Q3 2024 pratade Elon Musk flera gånger om att kapa kostnaderna: “det är svårare att minska kostnaden med ungefär 20 % av en bil än att designa bilen och bygga en hel fabrik i första hand. Det är plågsamt, liksom. Och det finns inte många filmer om hjältar som minskat kostnaden för en bil med 20%.” “Det är som Game of Thrones fast med slantar. Om du har 10 000 delar i en bil, mycket grov uppskattning, och var och en av dem kostar $4, då har du en $40 000 bil. Så, om du vill göra en $35 000 bil måste du kapa $0,50 i genomsnitt på alla de 10 000 delarna.”
Det verkar alltså att modellen Tesla håller på att ta fram är mer prisvärd men kommer ändå ha Teslas förarstöd- och i framtiden autonomifunktioner. Den kommer kunna byggas på samma produktionslinor som dagens modeller men ha 20% lägre kostnad. Vid oförändrade marginaler skulle det betyda 20% lägre pris också.
Men är det en helt ny bilmodell – eller en variant av dagens Model 3 eller Model Y? Svårt att veta när bilarna heter Model. Vi som har besökt Teslas bilfabriker vet hur hårt specialiserade de är. Att introducera nya Model 3 och nya Model Y krävde två-tre veckors stillestånd i fabrikerna – trots att de bara var ansiktslyft av befintliga modeller.
Värt att komma ihåg är att Tesla Model 3 och Model Y är syskonbilar. De delar bottenplatta, har samma batteripack, drivlina, värmesystem, säten och övriga inredningsdetaljer. Ändå tillverkas de i helt olika fabriker. Teslas bilfabrik utanför Berlin tillverkar Model Y. Den kan inte tillverka Model 3, de importeras hela vägen från fabriken i Shanghai. Som tillverkar Model 3 och Model Y i två separata byggnader. Att introducera en helt ny bilmodell i befintlig bilfabrik kommer kräva många veckors ombyggnation som kommer störa produktionstakten av den befintliga.
Source: https://teslaclubsweden.se/allt-vi-vet- ... -modellen/