Så kan Teslas bilar bli självkörande i EU

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Så kan Teslas bilar bli självkörande i EU

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Tesla har i åratal försökt få tillstånd att släppa sin självkörande mjukvara FSD i Europa. Den har funnits i bilarna i USA sedan 2023, och släpptes nyligen i Kina. Teslas bilar klarar att köra runt på egen hand där – fast det måste fortfarande sitta en mänsklig förare bakom ratten, beredd att ta över körningen vid behov.

I Europa har det dock länge varit tvärstopp för sådana avancerade funktioner. Våra regelverk begränsar vad både bilarnas autopilot som FSD mjukvara tillåts göra. Vi har i flera artiklar bevakat hur långsamt det går att försöka förnya UNECE DCAS förordningen så den ska tillåta bilar med autonomifunktioner (som dock fortfarande ska övervakas av en förare, inga “äkta” självkörande bilar).

Nederländska programledaren för podcast-kanalen Tesla to Mars, Kees Roelandschap har dock presenterat en genväg: EU-förordningen 2018/858. Artikel 39 i den förordningen ger biltillverkare en möjlighet att söka undantag för ny teknik från befintliga bestämmelser. Förordningen ger ett verktyg för leverantörer att kunna introducera innovativa teknologier.

Med hjälp av artikel 39 skulle Tesla kunna släppa FSD i Europa innan UNECE blir färdiga med sitt snigel-långsamma process med att färdigställa DCAS förordningen. Men för att få göra det måste först ett medlemslands transportstyrelse godkänna undantaget, och sedan måste EU-komissionen bevilja det att gälla för hela EU.

Om Tesla ansöker om ett artikel 39 undantag hos Nederländska transportstyrelsen RDW skulle EU-kommisionen kunna ratificera det för hela EU redan i höst.

Artikel 40 av samma förordning stipulerar dessutom att kommissionen då omedelbart ska vidta nödvändiga åtgärder för att anpassa de berörda regleringsakterna till den senaste tekniska utvecklingen. De ska även föreslå nödvändiga ändringar av UNECE föreskrifterna.

Läs hela detaljerade beskrivningen av processen i Kees Roelandschaps inlägg på X.

Source: https://teslaclubsweden.se/sa-kan-tesla ... ande-i-eu/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Så kan Teslas bilar bli självkörande i EU

Inlägg av mikebike »

Mercedes har ju (begränsat) tillstånd till att köra autonomt, så det kan ju inte bara vara regelverket som sätter stopp.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Det Mercedes gör är något helt annat, kökörning på motorväg. Det systemet kan inte användas på stadsgator.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

mikebike skrev: 20 mar 2025 08:36
Mercedes har ju (begränsat) tillstånd till att köra autonomt, så det kan ju inte bara vara regelverket som sätter stopp.
Problemet för Tesla är att de inte vill och/eller kan visa och ta ansvar för att deras system är säkert på det vis som Mercedes gjort. Därför får de inte tillstånd och skulle säkert inte fått det med ett uppdaterat regelverk heller.

Rubriken som Tibor satt här är för övrigt grovt felaktig eftersom Tesla det inte alls handlar om självkörning utan om förarstöd.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

TiborBlomhall skrev: 20 mar 2025 09:00
Det Mercedes gör är något helt annat, kökörning på motorväg. Det systemet kan inte användas på stadsgator.
Nej, men det är mycket mer än vad Tesla kan/får göra. Ett steg på vägen?
Nuvarande farthållare klarar ju inte ens av att hålla hastighet eller vettiga avstånd.

Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

mikebike skrev: 20 mar 2025 09:21
Nuvarande farthållare klarar ju inte ens av att hålla hastighet eller vettiga avstånd.
Jag använder min dagligen i köer med vettiga avstånd och korrekt hastighet enligt skyltar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

T4s skrev: 20 mar 2025 09:29
Jag använder min dagligen i köer med vettiga avstånd och korrekt hastighet enligt skyltar.
Har du mätt avståndet/tiden?
Köer är inte något större problem. Det som är värst är landsvägskörning med regn och varierande hastighet. Exempelvis på E4 mellan Hudiksvall och Sundsvall. Då håller bilen inte alltid 3 sekunder, utan snarare 2 sekunder.
När bilen framför saktar in därför att skyltad hastighet sänks så reagerar min bil långsamt och vips är avståndet nere på 1 sekund.

Jag mätte aldrig avståndet när radarn var aktiv, men nog känns det som att den var längre än 3 sekunder, det minskade inte heller vid nedsatt sikt och bilen reagerade snabbare när framförvarande fordon saktade in.

Dessutom höll farthållaren inställd hastighet tidigare, det förekom aldrig att farten sänktes p.g.a. "nedsatt sikt" eller när man kör in i tunnlar. Eller när man spolar rutan!
Du menar att det aldrig inträffar för dig?
Inga spökbromsningar heller?

Personligen är jag ganska förskonad från hårda spökbromsningar, de inträffar kanske en gång per 100 mil. Andra har det vid varje möte på mindre vägar.
Fartsänkningar (mjuka spökbromsningar) har jag desto fler av.

Tanax

Inlägg av Tanax »

Tack och lov att detta hålls borta från EU. Det är inte i närheten av redo för att användas offentligt.
USA kan vara alpha-testare om dom vill. Med sina liv som insats.
manneson

Inlägg av manneson »

Tanax skrev: 20 mar 2025 11:07
Tack och lov att detta hålls borta från EU. Det är inte i närheten av redo för att användas offentligt.
Tycker det ser ut att fungera väldigt bra numera. Kör bättre än många i trafiken.
Rena drömmen vid pendling och långresa.

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

manneson skrev: 20 mar 2025 11:47
Tycker det ser ut att fungera väldigt bra numera. Kör bättre än många i trafiken.

Jag säger som jag sagt förut, om jag inte vill köra så ber jag frun köra istället. Jag har svårt att koppla av om någon annan kör, och med mina erfarenheter av Tesla så skulle jag vara vara ännu mer nervös med FSD än med frun som förare.
Lyckligtvis gillar jag att köra bil, jag gillar bara inte att hålla foten på gaspedalen hela tiden.

Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare

Inlägg av Lurence »

mikebike skrev: 20 mar 2025 13:30

Jag säger som jag sagt förut, om jag inte vill köra så ber jag frun köra istället. Jag har svårt att koppla av om någon annan kör, och med mina erfarenheter av Tesla så skulle jag vara vara ännu mer nervös med FSD än med frun som förare.
Lyckligtvis gillar jag att köra bil, jag gillar bara inte att hålla foten på gaspedalen hela tiden.
Utifrån dina inlägg här på forumet, så skulle jag gissa att största chansen för att du skulle hamna i en olycka är för att någon annan kör in i dig. Även du ser dig (och är) en säker bilförare, så finns det så mycket andra runt omkring dig i trafiken som inte har den uppmärksamheten som de bör. Förarstöd som hjälper till här skulle ta bort många olyckor.

Ser det inte som orimligt att bilförsäkringen kommer att kunna bli billigare framöver om man har FSD eller liknande system aktiverade. Inte konstigare än att hemförsäkringen är billigare om du har hemlarm. Allt för att styra mot detta.
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

mikebike skrev: 20 mar 2025 11:01
T4s skrev: 20 mar 2025 09:29
Har du mätt avståndet/tiden?
Köer är inte något större problem. Det som är värst är landsvägskörning med regn och varierande hastighet. Exempelvis på E4 mellan Hudiksvall och Sundsvall. Då håller bilen inte alltid 3 sekunder, utan snarare 2 sekunder.
När bilen framför saktar in därför att skyltad hastighet sänks så reagerar min bil långsamt och vips är avståndet nere på 1 sekund.

Jag mätte aldrig avståndet när radarn var aktiv, men nog känns det som att den var längre än 3 sekunder, det minskade inte heller vid nedsatt sikt och bilen reagerade snabbare när framförvarande fordon saktade in.

Dessutom höll farthållaren inställd hastighet tidigare, det förekom aldrig att farten sänktes p.g.a. "nedsatt sikt" eller när man kör in i tunnlar. Eller när man spolar rutan!
Du menar att det aldrig inträffar för dig?
Inga spökbromsningar heller?

Personligen är jag ganska förskonad från hårda spökbromsningar, de inträffar kanske en gång per 100 mil. Andra har det vid varje möte på mindre vägar.
Fartsänkningar (mjuka spökbromsningar) har jag desto fler av.
Ingen spökbromsning sen september.
Jag hade några spökbromsningar när jag körde på kurvig landsväg i värmland och vid påfarten som krossar körfält på motorleder. Men det har kommit många uppdateringar sen dess ;)

Till exempel Gamla norrtäljevägen mellan Ullna och Roslagsstoppet har den inga problem med idag.

E18 Norrtälje - Odenplan dagligen med AP utan problem.
Körde nyligen till Vemdalen utan problem via Hudiksvall.
Pendlade mellan Klövsjö och Skalet utan problem, oavsett väder eller tid på dygnet.

Med det sagt så är det inte FSD och man ska ha respekt för vilken data den är tränad på.

Kör max på avstånd. Alltid haft det, oavsett bilmärke.
Tanax

Inlägg av Tanax »

Börjar se ut som det man förväntade sig av ett beta program av denna natur borde sett ut för 10 år sen. Så ja, helt OK. Men den gör fortfarande väldigt många dumma saker i massor av andra videor. Så jag upprepar att det är en jäkla tur att detta inte finns i EU än.

Innan det blir godkänt i EU borde FSD bli certifierad genom någon process, gärna lång och utförlig. Efter det ska Tesla stå för 100% om det sker en olycka, det är ju trots allt FSD som kör. Innan det blir verklighet är det bara en glorifierad farthållare.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Borde inte det vara en lågt hängande frukt för tesla då?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 06 maj 2025 14:51
Tycker man att hastigheter upp till 95km/h med en följebil inom 300 m är kö-körning nu? I så fall är det en jävla massa köer överallt :)

https://group.mercedes-benz.com/innovat ... 5-kmh.html
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 06 maj 2025 15:23
Tycker man att hastigheter upp till 95km/h med en följebil inom 300 m är kö-körning nu? I så fall är det en jävla massa köer överallt :)

Jag förstår inte varför teslaägare inte skulle vilja äka autonomt level3 på motorväg. Varför är stadskörning supervised så viktigt? Det gäller ju att vara på helspänn hela tiden eftersom man behöver övervaka bilen. Att bilen presterar så bra att man börjar slappna av är ju den stora risken med level 2 i stadstrafik.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 06 maj 2025 15:39
spacecoin skrev: 06 maj 2025 15:23

Jag förstår inte varför teslaägare inte skulle vilja äka autonomt level3 på motorväg. Varför är stadskörning supervised så viktigt? Det gäller ju att vara på helspänn hela tiden eftersom man behöver övervaka bilen. Att bilen presterar så bra att man börjar slappna av är ju den stora risken med level 2 i stadstrafik.
För mig är L2 på stadsgator är en helt meningslös funktion till dess Tesla tar legalt ansvar (vilket inte är troligt att det händer detta årtionde i alla fall). Men den demoar bra... :roll:

L3 på motorväg är den enda jag vill ha (med en bra L2 då L3 inte kan användas). Sitta och chilla med tv-serier på långa motorvägs-sträckor låter trevligt.
Skriv svar