Tack för svar. Jag är dock intresserad av hur du kan veta det? Vad jag läst mig till så skickade Tesla ut bilar sista kvartalet 2021 med det nya 60kwh batteriet LFP i standard range plus modellen innan dom sen bytte motor till lägre effekt och bytte namn bara till RWD. Dvs att det finns bilar av exakt den modellen med båda batteristorlekarna. Finns det något du kan vara säker på att det just är 55kwh i denna bil? Känns lite så här med Tesla över huvud taget att batterierna kan variera över tid?
De första LFP var 55.1kWh. Så mest sannolikt mht logik.
För att veta säkert: söka regnummer på transportstyrelsen.se efter att car-info gett regnumret och kontrollerat att det står E6CR under variant.
IMG_4401.jpeg
Jag kan det utantill men i E6CR är 6 = CATL LFP och C det första CATL på 55.1kWh, se nedan:
IMG_3195.jpeg
OK, då kan jag utläsa från tabellen att jag har ett LG M50 (E5LD) i min Model 3 LR Dual Motor tillverkad december 2022. Men hur vet jag vilken kapacitet batteriet hade som nytt? Finns nån annan tabell att titta i? Teslamate säger 80 kWh på sidan där man kollar degradering. Car.info säger 82 kWh.
Du vet ju att det inte är 82kWh, eftersom car-info skriver det
LG M50, E5LD/Y5LD = 78.8 kwh full pack when new. De brukar kunna nå ~ 79kWh som högst.
78,8 kWh ser ut att stämma bra med Teslamates uppmätta värden. 6,7% degradering efter drygt två år och 6000 mil säger Teslamate.
En sak som konfunderar många och som vart grund till fel i flera appar, tex Tessie är det med Usable och buffer.
Om man har ett batteri med 78.8kWh kapacitet, hur många kWh går då utnyttja?
—> 78.8kWh.
Hur många av dessa bygger WLTP och EPA-räckvidden på?
—> 78.8kWh.
Hur många kWh levererar batteriet i EPA och WLTP-testet?
—>78.8kWh
Vad är Usable?
Enligt definitionen för EPA-testet, samma som ovan.
Enligt Tesla ned till 0% på mätaren, och resterande är buffer. Men allt går att använda.
EV-sites använder oftast begreppet Usable som ned till 0% och dessutom skulle vara det vi kan använda.
I realiteten är ”Usable” enligt EV-sites för ovanstående batteri 95.5% av 78.8kWh, dvs 75.25kWh. Men det är bara den del av batteriet som är över 0% på skärmen.
Så av 78.8 kWh är alltihop det som ger bilen sin WLTP/EPA-räckvidd och om man kör en ny Tesla utan degradering exakt enligt testet ned till 0 på mätaren så kommer man bara 95.5% av WLTP eller EPA.
Jag har ganska många exempel på där Teslas batteritest helt klart underdriver degraderingen.
Det vore bra för tråden om folk som gjort testet jämför med BMS-data som beskrivet så att vi får det från oberoende folk.
Ett exempel dock: original räckvidd var 240miles. 205/240=0,854 dvs 14.5%.
Degraderingströskeln dolde dock litegrann så den verkliga degraderingen ligger sannolikt ytterligare lite högre.
Har ju gått att göra i Service-mode sedan länge. Tesla har bara gjort funktionen tillgänglig i vanliga UI:t
Behöver man köra testet? Går det inte att förlita sig på
den indikation som kommer upp i rutan Reglage > Service > Batteriets hälsa
Jag föreslår att man använder sig av BMS kapacitets bedömning som bilen använder dagligen. Man kan använda sig av den max räckvidd som bilen visar eller räkna kapacitet med hjälp av Energigrafen.
Teslas SOH-test verkar inte riktigt utgå från ett ytt batteri utan verkar vilja frisera SOH-värdet för att det ska verka bättre.
Vill man ha ett fint (men inte riktigt ärligt värde) kan man gå på batteritestet / Teslas siffror men vill man veta hur det egentligen är bör man nyttja egna beräkningar.
Jag har en Model S från 2017. Jag har inte den funktionen att kunna testa trots uppdaterad till senast möjlig version av mjukvaran. Någon mer som saknar?
Jag har en Model S från 2017. Jag har inte den funktionen att kunna testa trots uppdaterad till senast möjlig version av mjukvaran. Någon mer som saknar?
Classic S/X har inte den testen. 3/Y och nyaste S/X har…
Jag råkade f.ö se i S3XY-appen (till s3xy commander) att den säger att min bils batteri har "10,51% battery degradation", kan inte minnas att det stod så innan, och jag vet inte riktigt hur den kommer fram till det ?
Jag råkade f.ö se i S3XY-appen (till s3xy commander) att den säger att min bils batteri har "10,51% battery degradation", kan inte minnas att det stod så innan, och jag vet inte riktigt hur den kommer fram till det ?
S3XY läser av bilens BMS med scan my tesla.
Bilens BMS har batteriets nykapacitet inprogrammerad. Och den nuvarande estimerade kapaciteten.