Tesla har fått fason på sina batterier

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7938
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Tesla har fått fason på sina batterier

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

För fem år sedan, mitt i pandemin höll Tesla en Battery Day där de berättade om de 4680 battericeller de höll på att utveckla. Batterierna skulle tillverkas på löpande band och bli 50% billigare än konkurrenterna.

Istället för gigantiska produktionslinor med flera processsteg där kemikalier påförs i vattenlösning och vattnet sedan avdunstas i enorma ugnar skulle Tesla använda en “dry coating” teknik. Nya processen krävde en tiondel så stor produktionslina och var mycket snabb. Redan då på Battery Day varnade dock Elon Musk för att processen var svår att få fungera i stor skala. Svinnet med misslyckade elektroder var alldeles för stort. Problemet var att materialet som ska strykas på katoden är mycket hårt och ofta skadat valsarna på tillverkningslinan. Teslas ingenjörer har år efter år kämpat med att få fason på tillverkningen, försöka lyckas producera anoder och katoder av jämn kvalitet.

Ett tag verkar Tesla ha gett upp, börjat visserligen tillverka 4680 batterier men endast anoderna tillverkades med torra metoden. Katoderna köptes istället in färdiga på rulle från LG och två andra kinesiska batteriföretag, tillverkade med traditionell våt teknik.

I april i fjol avgick batteriprojektets ledare Drew Baglino och Elon Musk ställde ett ultimatum till utvecklarteamet: lös problemet med katoden annars avbryter jag hela projektet. De fick slutet av året som deadline.

Teamet prövade då en alternativ tillverkningsmetod där problemen med den torra processen löses efter valsning och lindning. Redan i juli i fjol kom de första tecknen på att det verkar ha gett resultat. Leverantörer skvallrade att Tesla bytt vissa maskiner i produktionsutrustningen – och framför allt att de minskade sina inköp av katoder från externa leverantörer.

Nu har batteriprojektets nya ledare Michael Guilfoy bekräftat på LinkedIn att Tesla verkligen fått det genombrott de hoppats på. Han skriver att “vårt team i Texas har nått en stor milstolpe i slutet av 2024 och producerar nu de billigaste batterierna per kWh i Tesla”.

Katoden sägs stå för 35% av kostnaderna i en battericell. Nu när Tesla äntligen lyckats få till den billigare, enklare tillverkningsprocessen kunde de sänka totalkostnaden för batterierna så de blev billigare än konkurrenternas.

“Och vi är inte klara än” fortsätter Michael Guilfoy sitt inlägg, “2025 kommer att ha fler stora milstolpar med fullt utbyggd tillverkning av torrbatterielektroder för att ge ännu mer kostnadseffektivitet.”

Fem år efter de först visat upp sitt 4680 batteri har Tesla äntligen nått målet de var ute efter: ett billigt batteri som enkelt kan serietillverkas i stora volymer.

Tesla har nu massor av jobbannonser ute där de söker personal till batteritillverkningen. Och inte bara i USA – utan även i Tyskland!

Bild

Redan 2021 byggde Tesla en batterifabrik bredvid deras bilfabrik utanför Berlin. Men strax innan den skulle invigas införde USA sin Inflation Reduction Act som öste pengar över inhemsk batteritillverkning. Då skeppade Tesla över maskinerna till USA. Byggnaden stod länge tom, förutom ett hörn där de monterade batteripack från importerade battericeller.

Men nu plötsligt söker Tesla massor med personal till batteritillverkning i Berlin! Processingenjörer och tillverkningspersonal till elektrod- och celltillverkning. Snart kan de Tesla Model Y vi köper i Sverige kanske ha Teslas egna 4680 battericeller i sig.



Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-har-fa ... batterier/
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Tesla har fått fason på sina batterier

Inlägg av manneson »

Tror inte de slår kinesiska LFP-priser.
Men bra om de lyckas få volym, ju mer desto bättre.
Återstår väl också att se hur de presenterar såväl vid laddning som hållbarhet.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5803
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla har fått fason på sina batterier

Inlägg av AAKEE »

manneson skrev: 09 apr 2025 08:03
Tror inte de slår kinesiska LFP-priser.
Men bra om de lyckas få volym, ju mer desto bättre.
Återstår väl också att se hur de presenterar såväl vid laddning som hållbarhet.
Man har ju gått över till NMC-kemi vilket gör att batterierna har lägre energidensitet och laddar långsammare än tidigare Panasonicceller.

Cellerna är 10mm högre vilket ungefär kompenserar för den lägre densiteten.

Men laddhastigheten imponerar inte på Cybertruck mht hur stort batteriet är.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Tesla har fått fason på sina batterier

Inlägg av manneson »

AAKEE skrev: 09 apr 2025 08:56
manneson skrev: 09 apr 2025 08:03
Tror inte de slår kinesiska LFP-priser.
Men bra om de lyckas få volym, ju mer desto bättre.
Återstår väl också att se hur de presenterar såväl vid laddning som hållbarhet.
Man har ju gått över till NMC-kemi vilket gör att batterierna har lägre energidensitet och laddar långsammare än tidigare Panasonicceller.

Cellerna är 10mm högre vilket ungefär kompenserar för den lägre densiteten.

Men laddhastigheten imponerar inte på Cybertruck mht hur stort batteriet är.
Cybertruck har väl rätt ok peak. Men problemet är som alltid med Tesla att det droppar snabbt, vilket väl beror mest på suboptimal kylning.
Så jag tycker inte riktigt det ger så god indikation på själva cellernas prestanda.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8405
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla har fått fason på sina batterier

Inlägg av spacecoin »

"becoming the lowest cost per kWh battery cell producer for Tesla" som han nu skriver är väl inte svårt?

Om du ber en underleverantör ta bort sina marginaler blir det billigare... Jag ifrågasätter varför Tesla ens plöjer ner kapital här. Avkastningen måste vara horribelt dålig och marknadspriserna sjunker hela tiden. Jag tror inte det är troligt att Tesla kan behålla ens kostnadsparitet med sina volymer jämfört med jättarna även om de ska tjäna pengar.

Som vanligt med Tesla så lovar man revolutionerande saker och det blir "ok". De har i min mening inte alls nått målen de satte på Battery Day. Det skulle vara att flytta målstolparna rätt långt om du frågar mig.

Vertikal integration är jättebra om man inte kan köpa bra och lämpliga komponenter billigt. Batterier är väl knappast det smartaste att satsa på tänker jag.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5803
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla har fått fason på sina batterier

Inlägg av AAKEE »

manneson skrev: 09 apr 2025 09:24
AAKEE skrev: 09 apr 2025 08:56
manneson skrev: 09 apr 2025 08:03
Tror inte de slår kinesiska LFP-priser.
Men bra om de lyckas få volym, ju mer desto bättre.
Återstår väl också att se hur de presenterar såväl vid laddning som hållbarhet.
Man har ju gått över till NMC-kemi vilket gör att batterierna har lägre energidensitet och laddar långsammare än tidigare Panasonicceller.

Cellerna är 10mm högre vilket ungefär kompenserar för den lägre densiteten.

Men laddhastigheten imponerar inte på Cybertruck mht hur stort batteriet är.
Cybertruck har väl rätt ok peak. Men problemet är som alltid med Tesla att det droppar snabbt, vilket väl beror mest på suboptimal kylning.
Så jag tycker inte riktigt det ger så god indikation på själva cellernas prestanda.
Det med *kylning* är en av de största myterna kring laddning av av batterier. Det är inte medioker kylning som är problemet.

CT har ett 123kWh batteri. För ett 80kWh 3/Y-batteri blir det 65% av laddkurvan.
IMG_4621.jpeg
CT når ~ 323kW vid 5% sedan är det en linjär minskning. ~130-135kW vid 50% motsvarar ~84kW vid 50% på en 3/Y LR/P.
323kW motsvarar ~210kW på ett 3/Y-batteri.

För Panasonics NCA-celler vet vi att att man inte kan kyla cellerna i någon större omfattning vid laddning eftersom cellen då blir kall närmast kylningen och då bildas litihium plating i det området.

Tesla gjorde en Y RWD med 4680 som såldes ett tag i USA och den hade dålig fart på laddningen.
Vi ser att Teslor med LG NMC laddar med sämre effekt än teslor med Panasonic NCA och Teslas NMC-celler verkar inte speciellt bra på det i förhållande till LG.


Nej, Teslas 4680 med NMC ser bara ut att bli en billig lösning. Den verkar varken speciellt energität eller snabbladdad.

Y 4680 laddkurva:
Y4680.png
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar