Jag lämnade in min Tesla Model S för en komplett renovering av motorn hos EV Repair i december förra året till en kostnad av 48.000 kronor, då motorn hade ett missljud. Nu har motorn havererat, och enligt Tesla Service Center så beror det på att kylvätska har läckt in och skadat encodern - motorns varvtalssensor.
EV Repair vill inte ta det på garanti, och menar på att den delen av motorn inte ingick i deras kompletta renovering av motorn, istället vill de byta motorn mot en begagnad motor till det facila priset av 55.000 kronor.
Ordagrant citerat från EV Repairs offert innan reparationen;
"Till skillnad från Tesla, som byter ut enheten, utför vi en komplett renovering av er befintliga motor, vilket ger er ett resultat som en ny motor. Priset för detta är 48,000 kr inklusive moms, och ni får även ett års garanti."
Ordagrant citerat från EV Repairs arbetsrapport efter reparationen;
"Motorn demonterades, öppnades upp och samtliga packningar samt lager byttes ut, eftersom missljudet uppstod under körning. Efter renoveringen tätades och monterades motorn tillbaka."
Ordagrant citat från EV Repair avseende den nuvarande skadan;
"Anledningen till att just den packningen inte byttes ut är att motorn är uppdelad i två sektioner. Den ena delen – som i ert fall har renoverats – omfattar hjullager samt oljerelaterade packningar. Den andra delen är rotorsidan, där även kylvätskan passerar. Ni hade oljeläckage i er motor och då ansåg vi att det endast behövdes öppnas upp på den sidan. Det är mindre vanligt att öppna rotorsidan sidan."
Vad anser ni? Är jag bara en gnällig kund? Är det rimligt av EV Repair att endast renovera motorn delvis, och inte ta den nuvarande skadan på garanti?
Personligen så känner jag mig grundlurad av att EV Repair benämnde sin service som "komplett renovering", ett byte av "samtliga packningar", och att detta ger "ett resultat som en ny motor". Gör jag fel som kund när jag trodde att det betydde att hela motorn skulle renoveras, och att 100% av packningarna skulle bytas? Vad annars betyder en komplett renovering med byte av samtliga packningar?
Uppdatering 25e juli:
Eftersom EV Repair - enligt deras egen utsago - inte har genomfört en komplett renovering av motorn så skickade jag dem ett email där jag krävde reklamation på tjänsten jag köpt av dem. Jag avkrävde en återbetalning av det fulla beloppet, med hänvisning till att tjänsten jag köpte inte har genomförts, samt ligger till direkt grund för det nuvarande haveriet av motorn.
Svaret jag fick av EV Repair var att de inte kan ta ansvar för det hela, eftersom de inte bereddes möjlighet att avhjälpa felet först. Se nedan för exakt citat.
Det hela är ju smått absurt. EV Repair menar att de inte kan hållas ansvariga för garantin, eftersom de inte genomförde någon renovering av den delen av motorn - OCH - hävdar samtidigt att någon reklamation inte är aktuell eftersom de inte fick genomföra en reparation av bilen. En reparation de vägrade genomföra...
Jag förstår givetvis att ett företag som har genomfört en reparation skall beredas möjlighet att åtgärda eventuella felaktigheter på en reparation. Men i det här fallet så har ju EV Repair inte genomfört tjänsten från första början, vilket är grund för en reklamation oavsett om fordonet hade gått sönder eller inte, oavsett om EV Repair hade beretts möjlighet att kontrollera felet först eller inte. Dessutom så HAR EV Repair beretts möjlighet att åtgärda felet, men menat på att det ligger utanför ramen för deras garanti - eftersom de inte renoverade hela motorn...
Vad anser ni? Har EV Repair rätt i att neka reklamation enligt vad de skriver nedan, eller borde det vara som jag anser - att det är ett uppenbart fall för reklamation eftersom EV Repair inte genomförde tjänsten "komplett renovering av er befintliga motor"?
"Innan vi går vidare vill vi dock påpeka att enligt Konsumenttjänstlagen (§20 och §23) har vi som ursprunglig verkstad rätt att själva få avhjälpa ett eventuellt fel, innan annan verkstad anlitas.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... -1985-716/
Enligt § 23 i Konsumenttjänstlagen gäller att om en konsument låter någon annan åtgärda ett fel utan att först ge ursprungsverkstaden möjlighet att rätta till det, förloras rätten att kräva ersättning eller åberopa fel.
Vi har inte fått möjlighet att inspektera fordonet eller åtgärda eventuella brister innan bilen fördes till Tesla. Vi vet inte ens vad som är fel eller hur felet kom, vi har aldrig fått chansen att felsöka bilen. Därför kan vi tyvärr inte ta ansvar för vidare åtgärder, reparationer eller kostnader som andra verkstäder nu föreslår eller genomför. Det innebär också att vår garanti enligt offert inte längre gäller.
Vi beklagar att du upplever att arbetet inte motsvarade förväntningarna och är självklart fortsatt öppna för dialog om vi får möjlighet att själva undersöka fordonet. Hade bilen kommit till oss först så hade vi haft möjlighet att stå för reparationen inom ramarna för vår garanti."
Jag försöker att återge min erfarenhet av EV Repair så neutralt som möjligt, för att ge er en möjlighet att själva bilda er en uppfattning om EV Repair, och därefter välja om ni vill serva era bilar där eller inte. Personligen så känner jag mig inte trygg med vad de utlovar och kan inte rekommendera dem.