Rrezart- EV Repair skrev: ↑01 aug 2025 11:31
I det aktuella fallet verkar det som att begreppet "komplett renovering" tolkats på ett annat sätt än vi avsåg. Det är ett begrepp vi använt för att på ett enkelt sätt förklara att vi går igenom hela enheten – i det här fallet LDU:n – och åtgärdar det som faktiskt är defekt eller slitet. Vi reparerar eller byter de komponenter som behövs, men öppnar inte nödvändigtvis upp varje sektion där diagnosen visar att det ej behövs, där det inte finns något behov. Det är alltså inte en fabriksrenovering i ordets mest bokstavliga mening, utan en metodisk och behovsstyrd reparation. Den informationen har vi försökt förtydliga mer i våra senare dialoger.
Så jag har tolkat "komplett renovering" på ett annat sätt än ni avsåg? Hur i hela friden menar ni att en kund skall tolka "komplett renovering" som överhuvudtaget något annat än just en komplett renovering? Av svaren i denna tråd att döma så verkar det inte vara någon annan presumtiv kund som hade tolkat det på ert sätt, utan precis som jag tolkat det som just en komplett renovering av motorn. Ser ni inte det rent absurda att ens diskutera hur "komplett renovering" skall tolkas?
Er "behovsstyrda reparation" där ni "åtgärdar det som faktiskt är defekt eller slitet" verkar ju uppenbarligen inte vara tillräcklig i det här fallet - oaktat att det fortfarande inte är en komplett renovering, vilket är tjänsten ni hävdade att ni utförde. I vilket fall som helst så är det ju positivt att ni höär i tråden förtydligar, så att övriga presumtiva kunder får se vad "komplett renovering betyder, och vad den ger för resultat.
Jag känner igen våra mejltrådar, och jag har försökt hålla en respektfull och rak dialog, trots att kommunikationen varit utmanande.
Min kommunikation har varit utmanande? För att jag på ett sakligt sätt efterfrågade först garanti, därefter reklamation? Jag har tidigare i tråden påpekat att jag gärna vidarebefordrar hela vår mailhistorik till den som är nyfiken, så att respektive person här på egen hand kan läsa vad dom har sagts mellan oss. Jag upprepar - den som så önskar får gärna del av mailhistoriken. Skicka mig ett PM med emailadress, så får ni mailhistoriken i sin kompletta form, och kan bilda er en uppfattning om vad som har hänt. Jag har ingenting att dölja, och har inte utelämnat någonting av vikt.
Jag finner det osannolikt att övriga här i forumet skulle finna mina email utmanande i kommunikationen, men som sagt - jag bjuder med glädje in den som så vill till mailhistoriken.
Om du ska citera våra mejl, var snäll och ta med hela kontexten – inte bara de rader som stödjer din sak. Du har även fått dokumentation, bilder och filmer från vårt arbete tidigare – dela gärna med dig av allt det till forumet så andra får se helheten. Jag godkänner det! Transparens är viktigt.
Ja, som jag har skrivit på flera ställen tidigare, jag har inte återgett mailkonversartionen i sin helhet, då stora delar inte är direkt relevanta. Men som jag också har påpekat - jag har inte klippt ut något ur sitt sammanhang för att ställa mig i bättre dager och er i sämre dager. Faktum är att det är precis tvärtom - det finns försvårande faktorer för er del som jag INTE ens har tagit upp, eftersom jag ville ha tråden så neutral som möjligt.
Här är ett exempel från vår konversation som jag har utelämnat, för att hålla tråden ren:
"Hej Chris,
Tack för vårt samtal tidigare. Vi ville ge dig en uppdatering angående er bil. Under vårt arbete upptäckte vi att det finns olja på invertersidan av motorn, vilket vi misstänker beror på en defekt packning. Vi har beställt en ny packning idag och kommer att fortsätta arbetet så snart delen har anlänt. Tyvärr innebär detta en längre stilleståndstid än förväntat."
Redan här fick jag en rätt dålig magkänsla över att ha lämnat in bilen hos er för en "komplett renovering av motorn". Min omedelbara tanka var just då - om ni tar in en Tesla på överenskommet datum för just en "komplett renovering", hur 17 har ni då inte en slitdel som packningen inne? Vidare - om packningen inte hade varit så sliten att läckage hade uppstått - då hade ni alltså inte bytt sagda packning, eftersom ni enligt egen utsago inte hade denmna packning? Packningen var ju helt uppenbart sliten, och borde bytts ut på en "komplett renovering", men istället hade ni uppenbarligen tänkt låta samma gamla slitna packning sitta kvar.
Om motorn hade havererat i ett senare skede på grund av att just den här packningen fallerade? Vad hade då er bortförklaring varit? Att det inte var ert ansvar för att ni inte bytte den packningen? Att kund hade missförstått vad "samtliga packningar" betyder? Att kund inte begrep att "komplett renovering" betyder något helt annat hos er, jämfört med hos övriga företag?
Vi har erbjudit dig och gör det här igen, ta bilen till oss igen så vi får titta på den. Då kan vi avgöra om felet omfattas av garantin – eller om det kanske rör sig om något helt annat. Vi har många gånger varit med om att Tesla Service Center dömt ut felaktiga komponenter. Därför kan vi inte utgå från deras bedömning rakt av – vi behöver se själva. Därefter får du, precis som alla våra kunder, en grundlig genomgång med dokumentation i både bild och video. Först då kan vi tala om lösningar.
Det är tråkigt att diskussionen blivit så här stor innan vi ens fått möjlighet att inspektera bilen. Jag vill tro att du, som vi, vill hitta en rättvis lösning.
Det där är en direkt förvrängning av fakta där du försöker skönmåla det hela i din favör. Ni har INTE erbjudit mig att kontrollera huruvida bilen omfattas av garanti eller inte. Här följer ert svarsmail till mig där ni nekar blankt till garanti.
"Hej Chris,
Vi kan se att ni hade en bokning hos oss den 9 december 2024, då vi renoverade den bakre motorn genom att byta packningar och hjullager.
Tyvärr har ni brutit mot våra garantivillkor genom att lämna in bilen till Tesla för felsökning. För att garantin ska gälla krävs att fordonet lämnas till samma verkstad som utfört arbetet, i detta fall till oss.
Vi och Tesla har olika arbetssätt – de byter ofta ut hela enheter, medan vi i första hand försöker reparera det som går att reparera.
Om vi för tillfället bortser från att garantivillkoren brutits, har Tesla enligt deras bedömning konstaterat ett fel på encodern och föreslår ett byte av hela motorn. Vi vill dock påpeka att det i många fall är möjligt att byta endast encodern, om det är det som är felet.
Observera också att encodern inte omfattas av någon garanti, då vi varken har bytt ut eller utfört något arbete på den tidigare som framgår av arbetsrapporten bytte vi endast packningar och hjullager.
Om ni önskar att vi undersöker detta vidare behöver bilen bärgas till oss för felsökning.
Vänligen meddela hur ni önskar gå vidare."
Att ni använder er av orden "Om ni önskar att vi undersöker detta vidare behöver bilen bärgas till oss för felsökning." är INTE att betrakta som att ni erbjöd er att inspektera bilen för att se om den omfattades av garanti. Ni har ju för 17 i samma mail avskrivit er garanti av två anledningar - att bilen har tagits till Tesla, samt att encodern inte omfattas av garantin. Likaså påpekar ni i ett senare mail att ni inte har bytt den felande packningen, och återigen att någon garanti därmer inte gäller.
Men jag kanske återigen är en grinig kund. Vad tycker ni övriga på forumet? Har EV Repair erbjudit sig att inspektera bilen för att utröna om den omfattades av garanti? Eller är det möjligen så att EV Repair har nekat garanti?