EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

backe
Inlägg: 2720
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av backe »

slugger75 skrev: 27 jul 2025 12:57
backe skrev: 27 jul 2025 12:36
slugger75 skrev: 27 jul 2025 11:35
Olsson skrev: 27 jul 2025 11:18
backe skrev: 26 jul 2025 18:32
Aftonbladet och teknikens värld kan få veta det om han får rätt av ARN, då får dom inga kunder och kan inte lura fler framöver. Tråkigt för TS men bra för alla andra som slipper bli blåsta.
Med lite tur så kanske dom hjälper honom också om det sätts lite press.
Nect skrev: 26 jul 2025 22:14
Går ju att ta det direkt med Aftonbladet. De hugger säkert och gör en artikel om ärendet.

Det får nog större påverkan i och med dåligt ryckte för EV repair.

Jag överväger om jag skall höra av mig till Aftonbladet. Jag har inte direkt någon utåtågående personlighet, och uppskattar inte att stå i rampljuset. Kanske att jag borde göra ett tappert försök att kliva ur min bekvämlighetszon i det här fallet.
Ja hör av dig till nån tidning/biltidning.

Hade det varit en elbil från Renault eller Audi så hade ingen nappat. Men eftersom det är strul med just en Tesla så kommer de vilja skriva om det.
Lite onödig offermentalitet, jag har läst åtminstone ett femtiotal artiklar genom åren där man har granskat verkstäder och olika bilmärken som inte haft med Tesla att göra.
Jaha. Kanske bara är jag som har känslan av att Tesla ger mer click-bait än Renault? Jag har uppfattningen att man oftare ser rubriker av typen ”Tesla brann!”, än motsvarande ”Renault brann!”.

Nu kanske iofs Tesla är vanligare än Renault. Ja ja, off topic igen, sorry.
Det är nog bra att skriva såna artiklar för klicken, kommer vara sjukt många(10:1?) sårade Tesla-fans som går in och skriver att det är andra bilar som också har problem.

Som sagt, jag har läst såna artiklar sen innan Tesla fanns, och det innefattar både VW, BMW, Audi och Mercedes.
Stora skillnaden är att Tesla troligen skulle skita blankt i beslut från ARN medan de flesta andra bilmärken(Mobility Sweden) rättar sig efter de besluten.
I ett uppmärksammat ärende har Tesla hamnat på Råd & Röns Svarta listan för att ha nekat en kund garanti avseende en lackskada. Tesla har vägrat följa Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendation och beslut att ersätta kunden.

– Tyvärr finns det mängder av oseriösa bilhandlare på Svarta listan och vi avråder starkt från att ha med dessa att göra. Vi nämner alltid det i vår rådgivning: stäm av med Svarta listan så att du inte råkar ut för något. Många blir nog förvånade att ett företag som Tesla är ett av de som vi nu också avråder från att ha med att göra, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

Samtidigt är Tesla medlemmar i branschorganisationen Mobility Sweden som samlar biltillverkare och importörer och som har som krav att medlemmarna ska följa bland annat beslut i Allmänna Reklamationsnämnden.

– Mobility Swedens övriga medlemmar är nog inte glada över att Tesla sticker ut på det här sättet, det skadar givetvis förtroendet. Jag tror säkert det pågår diskussioner, men vad dessa består av vill man inte gå in på när vi ställt frågan, säger Carl-Erik Stjernvall.
https://msverige.se/sa-tycker-vi/nyhete ... ven-tesla/
deddly
Inlägg: 63
Blev medlem: 20 mar 2014 00:09

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av deddly »

backe skrev: 27 jul 2025 20:52

[...]
Stora skillnaden är att Tesla troligen skulle skita blankt i beslut från ARN medan de flesta andra bilmärken(Mobility Sweden) rättar sig efter de besluten. [...]
Nu handlar det här om EV Repair, inte Tesla i sig. Men att namnet "Tesla" eller "Elon Musk" kan nämnas i en rubrik är ju välkänd clickbait.
backe
Inlägg: 2720
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av backe »

deddly skrev: 28 jul 2025 00:14
backe skrev: 27 jul 2025 20:52

[...]
Stora skillnaden är att Tesla troligen skulle skita blankt i beslut från ARN medan de flesta andra bilmärken(Mobility Sweden) rättar sig efter de besluten. [...]
Nu handlar det här om EV Repair, inte Tesla i sig. Men att namnet "Tesla" eller "Elon Musk" kan nämnas i en rubrik är ju välkänd clickbait.
Jag har inte nämnt Tesla i tråden innan nån tyckte att Tesla får så mycket orättvis exponering. Att Tesla(och Elon) är ett clickbait beror nog till stor del på alla Tesla och Elonfans som går bananas så fort man anar att någon av dom inte hyllas eller får (ofta rättvis) kritik.

Och när det togs upp så skrev jag att offermentaliteten är onödig då det skrivits som jag läst minst 50 artiklar i ämnet med andra bilmärken som jag känner till där inte Tesla varit inblandade sedan innan Tesla fanns, så jag känner inte direkt att det var jag som förde in ämnet på Tesla.

Men jag släpper det så får tråden gärna handla om Ev Repair.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2688
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av frippe »

Jag är nog inte riktigt säker på alla turer här vilket gör det lite svårt att bedöma det, det verkar också ha ändrats lite sedan det ursprungliga inlägget.

Och min tolkning är nog att det inte är så glasklart som det först verkar.

Om jag hängt med rätt.

1. Du har låtit EV repair renovera en motor, vilket de gör och allt fungerar ok. En fullständig renovering enligt eran konversation.

2. Bilen går sönder igen med samma motor som renoverats som felaktig. Då bogseras den till en Tesla verkstad, de felsöker och hittar fel i den renoverade motorn.

3. Ev repair vill inte ta detta på garanti då de inte öppnat den sidan som nu är sönder. De har alltså inte gjort en fullständig renovering eftersom att de inte öppnat halva motorn som min tekniskt bristfälliga tolkning ger mig.

Vad händer sedan, reparera Tesla motorn eller står den fortsatt med trasig motor?

Vad som händer vid andra felet med motorn blir talande för hur tvisten löses som jag ser det.

A: Är motorn lagad av någon annan än Ev repair tappar de rätten som kktjl ger dem att rätta till sin ursprungliga reparation. Då ser jag det som svårt att kräva dem på ersättning.
Detta oavsett om du hävdar att de inte levererat det du köpte, en fullständig motorrenovering, eller inte. De ska ges rätten att ordna till sitt fel. Alltså renovera den delen de inte gjorde i första läget.

Det verkar helt klart att den renovering du beställde och hur den beskrevs inte har utförts, det ser jag som ganska klarlagt enligt beskrivningen inlagd här.

Det som kan spela roll i min ovanstående resonemang är deras återkoppling till dig, där de nekar att det är ett garantijobb alls. Samt också ditt akuta behov av att bilen blir reparerad. Som lekman i förhållande till en expert (förväntad expert som bilmekaniker) är vi i ett underläge oftast vilket också kan påverka bedömningen.

B: Står bilen fortsatt oreparerad bör den tas till Ev repair för att de ska ges möjlighet att avhjälpa felet enligt kktjl. Gör de det på garanti spelar det (juridiskt) ingen roll att de fuskade vid första renoveringen. Du ska däremot ha ersättning för de skäliga merkostnader som detta innebär för dig. Vem som ska stå för Teslas felsökningsavgift blir lite knepigt, troligen du tyvärr.

Jag kan ha missuppfattat något vilket kan påverka min hobbyjuridiska utläggning. :roll:

Oavsett har TS hamnat i en jädrigt trist sits med mycket dyra reparationer på halsen och en firma som lovar något de inte utfört.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av Teslaaa »

Olsson skrev: 08 jul 2025 11:25
Jag lämnade in min Tesla Model S för en komplett renovering av motorn hos EV Repair i december förra året till en kostnad av 48.000 kronor, då motorn hade ett missljud. Nu har motorn havererat, och enligt Tesla Service Center så beror det på att kylvätska har läckt in och skadat encodern - motorns varvtalssensor.

EV Repair vill inte ta det på garanti, och menar på att den delen av motorn inte ingick i deras kompletta renovering av motorn, istället vill de byta motorn mot en begagnad motor till det facila priset av 55.000 kronor.



Ordagrant citerat från EV Repairs offert innan reparationen;

"Till skillnad från Tesla, som byter ut enheten, utför vi en komplett renovering av er befintliga motor, vilket ger er ett resultat som en ny motor. Priset för detta är 48,000 kr inklusive moms, och ni får även ett års garanti."


Ordagrant citerat från EV Repairs arbetsrapport efter reparationen;

"Motorn demonterades, öppnades upp och samtliga packningar samt lager byttes ut, eftersom missljudet uppstod under körning. Efter renoveringen tätades och monterades motorn tillbaka."


Ordagrant citat från EV Repair avseende den nuvarande skadan;

"Anledningen till att just den packningen inte byttes ut är att motorn är uppdelad i två sektioner. Den ena delen – som i ert fall har renoverats – omfattar hjullager samt oljerelaterade packningar. Den andra delen är rotorsidan, där även kylvätskan passerar. Ni hade oljeläckage i er motor och då ansåg vi att det endast behövdes öppnas upp på den sidan. Det är mindre vanligt att öppna rotorsidan sidan."



Vad anser ni? Är jag bara en gnällig kund? Är det rimligt av EV Repair att endast renovera motorn delvis, och inte ta den nuvarande skadan på garanti?

Personligen så känner jag mig grundlurad av att EV Repair benämnde sin service som "komplett renovering", ett byte av "samtliga packningar", och att detta ger "ett resultat som en ny motor". Gör jag fel som kund när jag trodde att det betydde att hela motorn skulle renoveras, och att 100% av packningarna skulle bytas? Vad annars betyder en komplett renovering med byte av samtliga packningar?




Uppdatering 25e juli:



Eftersom EV Repair - enligt deras egen utsago - inte har genomfört en komplett renovering av motorn så skickade jag dem ett email där jag krävde reklamation på tjänsten jag köpt av dem. Jag avkrävde en återbetalning av det fulla beloppet, med hänvisning till att tjänsten jag köpte inte har genomförts, samt ligger till direkt grund för det nuvarande haveriet av motorn.

Svaret jag fick av EV Repair var att de inte kan ta ansvar för det hela, eftersom de inte bereddes möjlighet att avhjälpa felet först. Se nedan för exakt citat.

Det hela är ju smått absurt. EV Repair menar att de inte kan hållas ansvariga för garantin, eftersom de inte genomförde någon renovering av den delen av motorn - OCH - hävdar samtidigt att någon reklamation inte är aktuell eftersom de inte fick genomföra en reparation av bilen. En reparation de vägrade genomföra...

Jag förstår givetvis att ett företag som har genomfört en reparation skall beredas möjlighet att åtgärda eventuella felaktigheter på en reparation. Men i det här fallet så har ju EV Repair inte genomfört tjänsten från första början, vilket är grund för en reklamation oavsett om fordonet hade gått sönder eller inte, oavsett om EV Repair hade beretts möjlighet att kontrollera felet först eller inte. Dessutom så HAR EV Repair beretts möjlighet att åtgärda felet, men menat på att det ligger utanför ramen för deras garanti - eftersom de inte renoverade hela motorn...

Vad anser ni? Har EV Repair rätt i att neka reklamation enligt vad de skriver nedan, eller borde det vara som jag anser - att det är ett uppenbart fall för reklamation eftersom EV Repair inte genomförde tjänsten "komplett renovering av er befintliga motor"?


"Innan vi går vidare vill vi dock påpeka att enligt Konsumenttjänstlagen (§20 och §23) har vi som ursprunglig verkstad rätt att själva få avhjälpa ett eventuellt fel, innan annan verkstad anlitas.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... -1985-716/

Enligt § 23 i Konsumenttjänstlagen gäller att om en konsument låter någon annan åtgärda ett fel utan att först ge ursprungsverkstaden möjlighet att rätta till det, förloras rätten att kräva ersättning eller åberopa fel.

Vi har inte fått möjlighet att inspektera fordonet eller åtgärda eventuella brister innan bilen fördes till Tesla. Vi vet inte ens vad som är fel eller hur felet kom, vi har aldrig fått chansen att felsöka bilen. Därför kan vi tyvärr inte ta ansvar för vidare åtgärder, reparationer eller kostnader som andra verkstäder nu föreslår eller genomför. Det innebär också att vår garanti enligt offert inte längre gäller.

Vi beklagar att du upplever att arbetet inte motsvarade förväntningarna och är självklart fortsatt öppna för dialog om vi får möjlighet att själva undersöka fordonet. Hade bilen kommit till oss först så hade vi haft möjlighet att stå för reparationen inom ramarna för vår garanti."



Jag försöker att återge min erfarenhet av EV Repair så neutralt som möjligt, för att ge er en möjlighet att själva bilda er en uppfattning om EV Repair, och därefter välja om ni vill serva era bilar där eller inte. Personligen så känner jag mig inte trygg med vad de utlovar och kan inte rekommendera dem.
De själva benämner motorn i ”sektioner” och talar om att ena sektionen inte har öppnats, med andra ord så är det inte en ”komplett” renovering, det är renovering av halva motorn om något.

De talar även om att samtliga packningar har bytts ut för att sedan medge att så inte är fallet.

Hade inte hakat upp mig på att något nu har gått sönder och kopplat det till dem.
Hade istället lagt fokus och drivit så långt som möjligt att man betalat för en tjänst som företaget ej har utfört.

I korta drag, dom har blåst dig.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5995
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av AAKEE »

Teslaaa skrev: 28 jul 2025 21:17

I korta drag, dom har blåst dig.
Så är det absolut, om olsson är korrekt i kommunikationen här.
Jag har tidigare rekommenderat lite folk på forumet att kontakta EV Repair, då de i princip vart ensamma om detta i Swe vad jag vet.
Denna verksamhet behöver komma igång i Sverige, och första steget är en seriös aktör som fungerar bra (spelar ingen roll om denne är dyr).
Andra steget*) är seriösa konkurrenter, som gör att prissättningen blir rimlig för jobbet.


Stämmer Olssons kommunikation här, ska EV Repair inte längre få några rekommendationer från mig. Det är uppenbart att isåfall man sagt att man till skillnad från Tesla repererar hela motorn, vilket låter som guld och gröna skogar.
Nu när allt kommer till kritan har man inte gjort det och lämnar kunden ute i kylan.
Det är inte alls okey.

Vi är troligen många nog här för att ha en uppenbar påverkan på hur många som väljer att anlita EV Repair, så vi kan nog göra skillnad för hur många som riskerar att luras.


*)Tredje steget är oseriösa aktörer som blåser folk. Tydligen verkar vi redan vara där. Där har sociala medier/forum en uppgift, så att färre schyssta typer blir blåsta av avskum.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av repulsiv »

Olsson skrev: 27 jul 2025 11:13
Förvisso så kan företag strunta i ARNs avdömning, så ja - i sådana fall så hjälper det mig inte. Däremot så kan det hjälpa andra, framförallt andra på det här forumet där jag har fått mycket hjälp genom åren. Skulle det i sin tur innebära att EV Repair tappar kunder så är det inget jag kommer att fälla en tår över - tvärtom.
Absolut, men så blir det ju även pga denna tråden.

Med det inte sagt att du inte sak gå till ARN, gör det, det är gratis och kan hjälpa. Ska du gå vidare sen är det också bra att ha i ryggen att ARN dömde till din fördel.
Att dra EV Repair till domstol har jag inte råd med, och även om jag hade haft råd så hade jag med största sannolikhet inte vågat.
Jag är ingen expert, men borde inte detta vara tillräckligt litet för att parterna betalar sina egna kostnader oavsett utfall ?

Isåfall är det ju relativt riskfritt att stämma och sen representera sig själv.

..Med det sagt, jag har försvarat mej själv i rätten (jag blev stämd) utan juridisk erfarenhet och det är ju inte så kul att göra det, man känner sej rätt korkad när man är omgiven av folk som vet precis hur allt ska gå till och man själv inte gör det, men rättsväsendet brukar i allmänhet försöka hjälpa den som försvarar sig själv och man ska inte ha nån direkt nackdel av det rättsmässigt sätt, däremot kan man ju inte alla kryphål, lagar och fulregler som en slipad advokat kan kasta mot dig.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2688
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av frippe »

repulsiv skrev: 28 jul 2025 23:54
Olsson skrev: 27 jul 2025 11:13
Förvisso så kan företag strunta i ARNs avdömning, så ja - i sådana fall så hjälper det mig inte. Däremot så kan det hjälpa andra, framförallt andra på det här forumet där jag har fått mycket hjälp genom åren. Skulle det i sin tur innebära att EV Repair tappar kunder så är det inget jag kommer att fälla en tår över - tvärtom.
Absolut, men så blir det ju även pga denna tråden.

Med det inte sagt att du inte sak gå till ARN, gör det, det är gratis och kan hjälpa. Ska du gå vidare sen är det också bra att ha i ryggen att ARN dömde till din fördel.
Att dra EV Repair till domstol har jag inte råd med, och även om jag hade haft råd så hade jag med största sannolikhet inte vågat.
Jag är ingen expert, men borde inte detta vara tillräckligt litet för att parterna betalar sina egna kostnader oavsett utfall ?

Isåfall är det ju relativt riskfritt att stämma och sen representera sig själv.

..Med det sagt, jag har försvarat mej själv i rätten (jag blev stämd) utan juridisk erfarenhet och det är ju inte så kul att göra det, man känner sej rätt korkad när man är omgiven av folk som vet precis hur allt ska gå till och man själv inte gör det, men rättsväsendet brukar i allmänhet försöka hjälpa den som försvarar sig själv och man ska inte ha nån direkt nackdel av det rättsmässigt sätt, däremot kan man ju inte alla kryphål, lagar och fulregler som en slipad advokat kan kasta mot dig.
Det förenklade förfarandet vid tvist gäller väl enbart för s.k. småmål, där gränsen är ett halvt prisbasbelopp, dvs. drygt 29tkr.
https://www.konsumentverket.se/konsumen ... i-domstol/
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2462
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av mans71 »

AAKEE skrev: 28 jul 2025 23:11
Stämmer Olssons kommunikation här, ska EV Repair inte längre få några rekommendationer från mig.
AAKEE skrev: 28 jul 2025 23:11
*)Tredje steget är oseriösa aktörer som blåser folk. Tydligen verkar vi redan vara där. Där har sociala medier/forum en uppgift, så att färre schyssta typer blir blåsta av avskum.
Alla företag har en och annan missnöjd kund, det är normalt. Det är verkligen jättetrist för Olsson och jag hoppas verkligen att det löser sig på bästa sätt. En tredje part som t.ex. ARN som tittar på fallet är nog bra.

Samtidigt har EV Repair 4.9 av 5 i betyg baserat på 107 recensioner på Google. Om vi ska se ett mönster här så är det iaf. inte att EV Repair är dåliga.

https://www.google.com/search?sca_esv=e ... =907&dpr=1

Finns en tråd på forumet också: viewtopic.php?t=21052
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
backe
Inlägg: 2720
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av backe »

mans71 skrev: 29 jul 2025 10:56
AAKEE skrev: 28 jul 2025 23:11
Stämmer Olssons kommunikation här, ska EV Repair inte längre få några rekommendationer från mig.
AAKEE skrev: 28 jul 2025 23:11
*)Tredje steget är oseriösa aktörer som blåser folk. Tydligen verkar vi redan vara där. Där har sociala medier/forum en uppgift, så att färre schyssta typer blir blåsta av avskum.
Alla företag har en och annan missnöjd kund, det är normalt. Det är verkligen jättetrist för Olsson och jag hoppas verkligen att det löser sig på bästa sätt. En tredje part som t.ex. ARN som tittar på fallet är nog bra.

Samtidigt har EV Repair 4.9 av 5 i betyg baserat på 107 recensioner på Google. Om vi ska se ett mönster här så är det iaf. inte att EV Repair är dåliga.

https://www.google.com/search?sca_esv=e ... =907&dpr=1

Finns en tråd på forumet också: viewtopic.php?t=21052
Helt klart fina recensioner.
Det man ser genomgående är att man verkar lämna dokumentation på vad som gjorts och ofta både bilder och video. Undrar om det gjorts i detta fall också och vad den säger? Oroväckande om man skrivit att man gjort hela motorn trots att man i praktiken bara gjort halva?

Sen brukar riktig servicenivå visa sig när saker går fel och hur man löser situationen då. Att vara trevlig och snäll i medgång är lätt.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5995
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av AAKEE »

mans71 skrev: 29 jul 2025 10:56
AAKEE skrev: 28 jul 2025 23:11
Stämmer Olssons kommunikation här, ska EV Repair inte längre få några rekommendationer från mig.
AAKEE skrev: 28 jul 2025 23:11
*)Tredje steget är oseriösa aktörer som blåser folk. Tydligen verkar vi redan vara där. Där har sociala medier/forum en uppgift, så att färre schyssta typer blir blåsta av avskum.
Alla företag har en och annan missnöjd kund, det är normalt. Det är verkligen jättetrist för Olsson och jag hoppas verkligen att det löser sig på bästa sätt. En tredje part som t.ex. ARN som tittar på fallet är nog bra.

Samtidigt har EV Repair 4.9 av 5 i betyg baserat på 107 recensioner på Google. Om vi ska se ett mönster här så är det iaf. inte att EV Repair är dåliga.

https://www.google.com/search?sca_esv=e ... =907&dpr=1

Finns en tråd på forumet också: viewtopic.php?t=21052
Det är anledningen att jag tidigare gett en pil dit.
Men om den info vi fått stämmer så är det inte okey i mina ögon.
Såklart svårt veta vad som är korrekt info i detta fall.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Olsson
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 jul 2022 15:21
Ort: Göteborg

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av Olsson »

Teslaaa skrev: 28 jul 2025 21:17
De själva benämner motorn i ”sektioner” och talar om att ena sektionen inte har öppnats, med andra ord så är det inte en ”komplett” renovering, det är renovering av halva motorn om något.

De talar även om att samtliga packningar har bytts ut för att sedan medge att så inte är fallet.

Hade inte hakat upp mig på att något nu har gått sönder och kopplat det till dem.
Hade istället lagt fokus och drivit så långt som möjligt att man betalat för en tjänst som företaget ej har utfört.

I korta drag, dom har blåst dig.
Precis min åsikt. EV Repair utförde inte den tjänst som jag köpte av dem - och har dessutom mage att använda det som "förklaring" till varför garanti inte gäller.
Model S P85 -13
Användarvisningsbild
Olsson
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 jul 2022 15:21
Ort: Göteborg

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av Olsson »

AAKEE skrev: 28 jul 2025 23:11
Teslaaa skrev: 28 jul 2025 21:17

I korta drag, dom har blåst dig.
Så är det absolut, om olsson är korrekt i kommunikationen här.
Jag har tidigare rekommenderat lite folk på forumet att kontakta EV Repair, då de i princip vart ensamma om detta i Swe vad jag vet.
Denna verksamhet behöver komma igång i Sverige, och första steget är en seriös aktör som fungerar bra (spelar ingen roll om denne är dyr).
Andra steget*) är seriösa konkurrenter, som gör att prissättningen blir rimlig för jobbet.


Stämmer Olssons kommunikation här, ska EV Repair inte längre få några rekommendationer från mig. Det är uppenbart att isåfall man sagt att man till skillnad från Tesla repererar hela motorn, vilket låter som guld och gröna skogar.
Nu när allt kommer till kritan har man inte gjort det och lämnar kunden ute i kylan.
Det är inte alls okey.

Vi är troligen många nog här för att ha en uppenbar påverkan på hur många som väljer att anlita EV Repair, så vi kan nog göra skillnad för hur många som riskerar att luras.


*)Tredje steget är oseriösa aktörer som blåser folk. Tydligen verkar vi redan vara där. Där har sociala medier/forum en uppgift, så att färre schyssta typer blir blåsta av avskum.
Som jag omnämnt så har jag gjort mitt bästa för att återge kommunikationen mellan mig och EV Repair så korrekt som möjligt. Som den totala amatör på elbilar som jag är, så visste jag inte om det var någon form av branschstandard att använda ordet "motor" som hänvisning endast till transmissionen. Om så hade varit fallet, och det hade kommit fem raska svar här i tråden som påpekade detta, så kunde EV Repair möjligen ha klandrats för att inte ha påtalat detta för kund, men i övrigt haft rätt i att endast ha renoverat transmissionen.

Alla de citat från EV Repair som jag har återgivit här har varit 100% ordagranna, inte tagna ur sitt sammanhang, inte förändrade på något sätt. Om någon av er är intresserade av att läsa hela mailhistoriken mellan mig och EV Repair så skickar jag den gärna till er. I sådana fall får ni gärna bekräfta eller dementera det jag har påstått om EV Repair.
Model S P85 -13
Användarvisningsbild
Olsson
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 jul 2022 15:21
Ort: Göteborg

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av Olsson »

backe skrev: 29 jul 2025 11:09

Helt klart fina recensioner.
Det man ser genomgående är att man verkar lämna dokumentation på vad som gjorts och ofta både bilder och video. Undrar om det gjorts i detta fall också och vad den säger? Oroväckande om man skrivit att man gjort hela motorn trots att man i praktiken bara gjort halva?

Sen brukar riktig servicenivå visa sig när saker går fel och hur man löser situationen då. Att vara trevlig och snäll i medgång är lätt.

Ja, recensionerna var huvudsakligen utmärkta, och en stor anledning att jag vågade låte EV Repair serva min bil. Men precis som du påpekar är det först när företag behöver rätta till fel som man får ett tydligt kvitto på hur deras service egentligen är.

Ja, jag fick dokumentation på vad som skett i bild och text. Arbetsdokumentet hävdade "Motorn demonterades, öppnades upp och samtliga packningar samt lager byttes ut". Jag finner det svårt att tolka som något annat än att samtliga packningar och lager i motorn har bytts ut.

Avseende fotona så är dessa väldigt tydliga och fina - men som total amatör på hur Teslas motorer fungerar så kan inte jag se omedelbart vad som har gjorts eller inte, vad som har utelämnats eller inte. Oavsett, så ger det knappast EV Repair rätt i det här fallet, om det saknas foton på renovereing av rotordelen. Fotona var inte någon del av offerten.
Model S P85 -13
deddly
Inlägg: 63
Blev medlem: 20 mar 2014 00:09

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av deddly »

Jag tycker som sagt att du ska ta fallet till ARN. Vem vet - kanske EV Repair inser att de har gjort fel när ARN blir inblandade.
Användarvisningsbild
Olsson
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 jul 2022 15:21
Ort: Göteborg

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av Olsson »

frippe skrev: 28 jul 2025 08:40

1. Du har låtit EV repair renovera en motor, vilket de gör och allt fungerar ok. En fullständig renovering enligt eran konversation.
Ja, det stämmer.

frippe skrev: 28 jul 2025 08:40

2. Bilen går sönder igen med samma motor som renoverats som felaktig. Då bogseras den till en Tesla verkstad, de felsöker och hittar fel i den renoverade motorn.

Ungefär. Bilens drivning lade av, utan några missljud eller andra uppenbara fel från motorn. Jag lade ett ärende i Teslas app. Tesla svarade att det var hastighetssensorn som var trasig, vilken kunde bytas till en kostnad av 3500 kr.
Som lekman såg jag ingen koppling till att detta skulle ha med EV Repairs renovering av motorn att göra.

När bilen väl bogserats in till Tesla SC så uppdaterade Tesla kostnadsförslaget till knappt 75.000 kr, med byte av hela motorn som åtgärd, med hänvisning till att kuylvätska läckt in i motorn och skadat komponenterna.


frippe skrev: 28 jul 2025 08:40

3. Ev repair vill inte ta detta på garanti då de inte öppnat den sidan som nu är sönder. De har alltså inte gjort en fullständig renovering eftersom att de inte öppnat halva motorn som min tekniskt bristfälliga tolkning ger mig.
I det här läget hörde jag av mig till EV Repair med en förfrågan om garanti, eftersom det uppenbarligen var fallerade packningar som låg bakom felet - packnisgar som EV Repair hade bytt enligt deras egen arbetsapport, där "samtliga packningar samt lager byttes ut".
EV Repair hävdade här att garantin inte gällde av två anledningar - 1: att jag hade brutit mot deras garantivillkor genom att låta bogsera bilen till Tesla istället för att genast bogsera den till dem. 2: att EV Repair inte hade renoverat rotordelen av motorn, så felet var inte deras ansvar.

Observera att Tesla SC i det här skedet inte hade reparerat någonting. Observera även att det i EV Repairs garantivillkor på deras hemsida inte säger ett dyft om att man måste bogsera bilar med felfunktion till dem först.

frippe skrev: 28 jul 2025 08:40

Vad händer sedan, reparera Tesla motorn eller står den fortsatt med trasig motor?
Vad som hände sedan var att jag istället avkrävde EV Repair på en reklamation för tjänsten de sålt mig, på grunden att de - enligt egen utsago - inte hade utfört tjänsten i fråga, dvs en komplett motorrenovering, utan istället - enligt egen utsago - endast renoverat transmissionen. Deras utelämnande av rotorn ligger till direkt grund för skadan på motorn.

Svaret EV Repair gav mig var att någon reklamation inte var gällande, eftersom EV Repair inte bjudits tillfälle att kontrollera skadan samt reparera den. Jag anser att EV Repair har bjudits möjlighet genom min garantiförfrågan, vilken de kategoriskt avfärdade utan att ens vilja se bilen alls. EV Repair är uppenbarligen av en annan åsikt.

Här så insåg jag att EV Repair helt enkelt hade bestämt sig för att inte reparera min motor på garantin, eller ge mig en reklamation på deras undermåliga renovering av motorn oavsett vad. Så en fortsatt konversation med dem utan några nya fakta i sammanhanget var ett meningslöst slöseri med tid. Att bogsera ner bilen till EV Repair var heller inte ett alternativ, eftersom det inte var bilens fysiska närvaro som hindrade EV Repair att ta ärendet på antingen garanti eller reklamation. EV Repair vägrade helt enkelt.

Jag stod nu inför valet att låta bilen stå med havererad motor över den tid en eventuell tvist skulle ta, eller att låta reparera motorn först, och ta en eventuell tvist efteråt. Jag behöver en bil i min vardag, och jag har bara en bil, så mina val var begränsade. Jag accepterade Teslas prisförslag på motorbyte för knappt 75.000 kr. Jag fick hämtat ut bilen idag strax innan 17:00 och så uppdaterade Tesla strax innan upphämtning prisförslaget till 65.000 kronor. Synnerligen välkommet.

frippe skrev: 28 jul 2025 08:40

Vad som händer vid andra felet med motorn blir talande för hur tvisten löses som jag ser det.

A: Är motorn lagad av någon annan än Ev repair tappar de rätten som kktjl ger dem att rätta till sin ursprungliga reparation. Då ser jag det som svårt att kräva dem på ersättning.
Detta oavsett om du hävdar att de inte levererat det du köpte, en fullständig motorrenovering, eller inte. De ska ges rätten att ordna till sitt fel. Alltså renovera den delen de inte gjorde i första läget.

Det verkar helt klart att den renovering du beställde och hur den beskrevs inte har utförts, det ser jag som ganska klarlagt enligt beskrivningen inlagd här.

Det som kan spela roll i min ovanstående resonemang är deras återkoppling till dig, där de nekar att det är ett garantijobb alls. Samt också ditt akuta behov av att bilen blir reparerad. Som lekman i förhållande till en expert (förväntad expert som bilmekaniker) är vi i ett underläge oftast vilket också kan påverka bedömningen.

B: Står bilen fortsatt oreparerad bör den tas till Ev repair för att de ska ges möjlighet att avhjälpa felet enligt kktjl. Gör de det på garanti spelar det (juridiskt) ingen roll att de fuskade vid första renoveringen. Du ska däremot ha ersättning för de skäliga merkostnader som detta innebär för dig. Vem som ska stå för Teslas felsökningsavgift blir lite knepigt, troligen du tyvärr."

Jag kan ha missuppfattat något vilket kan påverka min hobbyjuridiska utläggning. :roll:

Oavsett har TS hamnat i en jädrigt trist sits med mycket dyra reparationer på halsen och en firma som lovar något de inte utfört.

Min uppfattning som lekman är att det torde vara synnerligen uppenbart att EV Repair inte har utfört den tjänsten jag har betalat för. Det torde vara likaledes synnerligen uppenbart att det är EV Repairs underlåtelse av att serva rotorn - specifikt byte av packningen mot kylvätskan - som är själva orsaken till motorhaveriet.

Så ja, motorn har nu blivit lagad av någon annan än EV Repair. Ja, enligt konsumentköpslagen skall EV Repair ges möjlighet att rätta till sin ursprungliga reparation. EV Repair vägrade ju dock detta. Så det hela hänger väl på huruvida EV Repair har rätten att vägra rätta till sin ursprungliga reparation, för att tvinga kunden att antingen stå med trasig bil i oöverskådlig framtid, eller tvinga kunden att reparera hos annan verkstad och därmed tappa rätten till ersättning.
Model S P85 -13
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av repulsiv »

Olsson skrev: 29 jul 2025 22:09
I det här läget hörde jag av mig till EV Repair med en förfrågan om garanti, eftersom det uppenbarligen var fallerade packningar som låg bakom felet - packnisgar som EV Repair hade bytt enligt deras egen arbetsapport, där "samtliga packningar samt lager byttes ut".
EV Repair hävdade här att garantin inte gällde av två anledningar - 1: att jag hade brutit mot deras garantivillkor genom att låta bogsera bilen till Tesla istället för att genast bogsera den till dem. 2: att EV Repair inte hade renoverat rotordelen av motorn, så felet var inte deras ansvar.
Det är ju här du har ditt starkaste case.

Dels att dom erkänner att dom inte har reparerat det som dom tidigare skriftligen sagt sig reparera.

Dels att dom hävdar att du brutit mot garantivillkoren, vilket uppenbart är rent bullshit.
Observera att Tesla SC i det här skedet inte hade reparerat någonting. Observera även att det i EV Repairs garantivillkor på deras hemsida inte säger ett dyft om att man måste bogsera bilar med felfunktion till dem först.
Jag minns inte lydelsen o KKL exakt, men det är ju nåt i stil med att dom ska tillåtas försöka repara felet först, alltså du kan inte låta en annan firma reparera felet och sedan kräva EV-repair på pengar innan dom fått försöka själva, men det är ju inte det du gjort heller, du försökte ju få EV-repair att göra det men dom vägrade. Att bilen befunnit sig för FELSÖKNING på annan verkstad har inte med saken att göra, du kan ju inte rimligen veta huruvida detta felet var relaterat till deras renovering eller ej, när du insåg det kontaktade du ju EV-repair, mer än så kan dom inte begära.

Så det där kommer ju knappast hålla i varken ARN eller rätten.
Svaret EV Repair gav mig var att någon reklamation inte var gällande, eftersom EV Repair inte bjudits tillfälle att kontrollera skadan samt reparera den. Jag anser att EV Repair har bjudits möjlighet genom min garantiförfrågan, vilken de kategoriskt avfärdade utan att ens vilja se bilen alls. EV Repair är uppenbarligen av en annan åsikt.
Ja, där har dom ju inget case, det hade varit skillnad om dom hade sagt "ta hit bilen så tittar vi på det" och du inte ville göra det pga kostnaden att bärga dit den, men nu var ju så inte fallet.

Otroligt klantigt av dom att inte göra så f.ö.
Jag stod nu inför valet att låta bilen stå med havererad motor över den tid en eventuell tvist skulle ta, eller att låta reparera motorn först, och ta en eventuell tvist efteråt. Jag behöver en bil i min vardag, och jag har bara en bil, så mina val var begränsade. Jag accepterade Teslas prisförslag på motorbyte för knappt 75.000 kr. Jag fick hämtat ut bilen idag strax innan 17:00 och så uppdaterade Tesla strax innan upphämtning prisförslaget till 65.000 kronor. Synnerligen välkommet.
Här är nog deras bästa sannolikhet att vinna, att hävda att du inte lät dom försöka reparera felet utan lät någon annan göra det, MEN eftersom dom trilskades redan där och det drog ut på tiden tror jag dom har svårt att få rätt där.
-AG-
Inlägg: 109
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av -AG- »

Olsson skrev: 29 jul 2025 22:09
frippe skrev: 28 jul 2025 08:40

1. Du har låtit EV repair renovera en motor, vilket de gör och allt fungerar ok. En fullständig renovering enligt eran konversation.
Ja, det stämmer.

frippe skrev: 28 jul 2025 08:40

2. Bilen går sönder igen med samma motor som renoverats som felaktig. Då bogseras den till en Tesla verkstad, de felsöker och hittar fel i den renoverade motorn.

Ungefär. Bilens drivning lade av, utan några missljud eller andra uppenbara fel från motorn. Jag lade ett ärende i Teslas app. Tesla svarade att det var hastighetssensorn som var trasig, vilken kunde bytas till en kostnad av 3500 kr.
Som lekman såg jag ingen koppling till att detta skulle ha med EV Repairs renovering av motorn att göra.

När bilen väl bogserats in till Tesla SC så uppdaterade Tesla kostnadsförslaget till knappt 75.000 kr, med byte av hela motorn som åtgärd, med hänvisning till att kuylvätska läckt in i motorn och skadat komponenterna.


frippe skrev: 28 jul 2025 08:40

3. Ev repair vill inte ta detta på garanti då de inte öppnat den sidan som nu är sönder. De har alltså inte gjort en fullständig renovering eftersom att de inte öppnat halva motorn som min tekniskt bristfälliga tolkning ger mig.
I det här läget hörde jag av mig till EV Repair med en förfrågan om garanti, eftersom det uppenbarligen var fallerade packningar som låg bakom felet - packnisgar som EV Repair hade bytt enligt deras egen arbetsapport, där "samtliga packningar samt lager byttes ut".
EV Repair hävdade här att garantin inte gällde av två anledningar - 1: att jag hade brutit mot deras garantivillkor genom att låta bogsera bilen till Tesla istället för att genast bogsera den till dem. 2: att EV Repair inte hade renoverat rotordelen av motorn, så felet var inte deras ansvar.

Observera att Tesla SC i det här skedet inte hade reparerat någonting. Observera även att det i EV Repairs garantivillkor på deras hemsida inte säger ett dyft om att man måste bogsera bilar med felfunktion till dem först.

frippe skrev: 28 jul 2025 08:40

Vad händer sedan, reparera Tesla motorn eller står den fortsatt med trasig motor?
Vad som hände sedan var att jag istället avkrävde EV Repair på en reklamation för tjänsten de sålt mig, på grunden att de - enligt egen utsago - inte hade utfört tjänsten i fråga, dvs en komplett motorrenovering, utan istället - enligt egen utsago - endast renoverat transmissionen. Deras utelämnande av rotorn ligger till direkt grund för skadan på motorn.

Svaret EV Repair gav mig var att någon reklamation inte var gällande, eftersom EV Repair inte bjudits tillfälle att kontrollera skadan samt reparera den. Jag anser att EV Repair har bjudits möjlighet genom min garantiförfrågan, vilken de kategoriskt avfärdade utan att ens vilja se bilen alls. EV Repair är uppenbarligen av en annan åsikt.

Här så insåg jag att EV Repair helt enkelt hade bestämt sig för att inte reparera min motor på garantin, eller ge mig en reklamation på deras undermåliga renovering av motorn oavsett vad. Så en fortsatt konversation med dem utan några nya fakta i sammanhanget var ett meningslöst slöseri med tid. Att bogsera ner bilen till EV Repair var heller inte ett alternativ, eftersom det inte var bilens fysiska närvaro som hindrade EV Repair att ta ärendet på antingen garanti eller reklamation. EV Repair vägrade helt enkelt.

Jag stod nu inför valet att låta bilen stå med havererad motor över den tid en eventuell tvist skulle ta, eller att låta reparera motorn först, och ta en eventuell tvist efteråt. Jag behöver en bil i min vardag, och jag har bara en bil, så mina val var begränsade. Jag accepterade Teslas prisförslag på motorbyte för knappt 75.000 kr. Jag fick hämtat ut bilen idag strax innan 17:00 och så uppdaterade Tesla strax innan upphämtning prisförslaget till 65.000 kronor. Synnerligen välkommet.

frippe skrev: 28 jul 2025 08:40

Vad som händer vid andra felet med motorn blir talande för hur tvisten löses som jag ser det.

A: Är motorn lagad av någon annan än Ev repair tappar de rätten som kktjl ger dem att rätta till sin ursprungliga reparation. Då ser jag det som svårt att kräva dem på ersättning.
Detta oavsett om du hävdar att de inte levererat det du köpte, en fullständig motorrenovering, eller inte. De ska ges rätten att ordna till sitt fel. Alltså renovera den delen de inte gjorde i första läget.

Det verkar helt klart att den renovering du beställde och hur den beskrevs inte har utförts, det ser jag som ganska klarlagt enligt beskrivningen inlagd här.

Det som kan spela roll i min ovanstående resonemang är deras återkoppling till dig, där de nekar att det är ett garantijobb alls. Samt också ditt akuta behov av att bilen blir reparerad. Som lekman i förhållande till en expert (förväntad expert som bilmekaniker) är vi i ett underläge oftast vilket också kan påverka bedömningen.

B: Står bilen fortsatt oreparerad bör den tas till Ev repair för att de ska ges möjlighet att avhjälpa felet enligt kktjl. Gör de det på garanti spelar det (juridiskt) ingen roll att de fuskade vid första renoveringen. Du ska däremot ha ersättning för de skäliga merkostnader som detta innebär för dig. Vem som ska stå för Teslas felsökningsavgift blir lite knepigt, troligen du tyvärr."

Jag kan ha missuppfattat något vilket kan påverka min hobbyjuridiska utläggning. :roll:

Oavsett har TS hamnat i en jädrigt trist sits med mycket dyra reparationer på halsen och en firma som lovar något de inte utfört.

Min uppfattning som lekman är att det torde vara synnerligen uppenbart att EV Repair inte har utfört den tjänsten jag har betalat för. Det torde vara likaledes synnerligen uppenbart att det är EV Repairs underlåtelse av att serva rotorn - specifikt byte av packningen mot kylvätskan - som är själva orsaken till motorhaveriet.

Så ja, motorn har nu blivit lagad av någon annan än EV Repair. Ja, enligt konsumentköpslagen skall EV Repair ges möjlighet att rätta till sin ursprungliga reparation. EV Repair vägrade ju dock detta. Så det hela hänger väl på huruvida EV Repair har rätten att vägra rätta till sin ursprungliga reparation, för att tvinga kunden att antingen stå med trasig bil i oöverskådlig framtid, eller tvinga kunden att reparera hos annan verkstad och därmed tappa rätten till ersättning.
Finns ju alternativet att de faktiskt har gjort jobbet enligt specifikationerna och klantat sig, men hävdar att de inte rört rotordelen för att slippa ta på sig felet. Blir billigare än att ersätta ny motor. Att garantin inte gäller för att den bogserats till SC låter som hittepå. Resten kan isf kanske också vara hittepå?
Rrezart- EV Repair
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 maj 2020 14:55

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av Rrezart- EV Repair »

Hej alla,

Jag blev nyligen uppmärksammad på den här tråden av en kund och blev ärligt talat förvånad över att det handlade om oss – EV Repair & Convert AB. Jag har läst igenom de flesta kom. och även om det inte är kul att läsa kritik, så är det samtidigt väldigt värdefullt. Det är först när någon är öppen med sin besvikelse som vi har en chans att förbättras.

Vi är ett litet företag som i över fem år har fokuserat på elbilar och avancerade komponentreparationer samt RnD, särskilt Tesla. Vår drivkraft har aldrig varit att göra snabba pengar, utan att utvecklas, lösa svåra problem och hjälpa våra kunder med alternativ till komponentbyten.

I det aktuella fallet verkar det som att begreppet "komplett renovering" tolkats på ett annat sätt än vi avsåg. Det är ett begrepp vi använt för att på ett enkelt sätt förklara att vi går igenom hela enheten – i det här fallet LDU:n – och åtgärdar det som faktiskt är defekt eller slitet. Vi reparerar eller byter de komponenter som behövs, men öppnar inte nödvändigtvis upp varje sektion där diagnosen visar att det ej behövs, där det inte finns något behov. Det är alltså inte en fabriksrenovering i ordets mest bokstavliga mening, utan en metodisk och behovsstyrd reparation. Den informationen har vi försökt förtydliga mer i våra senare dialoger.

Jag vill också påpeka att vi inte försöker slingra oss från något ansvar. Tvärtom – vi försöker alltid vara generösa med garantier, även i situationer där kunden kanske inte strikt sett har rätt till det. Vi ger hellre lite mer än för lite. Det är min grundfilosofi: om man ska göra något – gör det ordentligt och med stolthet, eller låt bli.

Till den kund som inlägget handlar om:
Din bil kom in med missljud.
Jag känner igen våra mejltrådar, och jag har försökt hålla en respektfull och rak dialog, trots att kommunikationen varit utmanande. Om du ska citera våra mejl, var snäll och ta med hela kontexten – inte bara de rader som stödjer din sak. Du har även fått dokumentation, bilder och filmer från vårt arbete tidigare – dela gärna med dig av allt det till forumet så andra får se helheten. Jag godkänner det! Transparens är viktigt.

Vi har erbjudit dig och gör det här igen, ta bilen till oss igen så vi får titta på den. Då kan vi avgöra om felet omfattas av garantin – eller om det kanske rör sig om något helt annat. Vi har många gånger varit med om att Tesla Service Center dömt ut felaktiga komponenter. Därför kan vi inte utgå från deras bedömning rakt av – vi behöver se själva. Därefter får du, precis som alla våra kunder, en grundlig genomgång med dokumentation i både bild och video. Först då kan vi tala om lösningar.

Det är tråkigt att diskussionen blivit så här stor innan vi ens fått möjlighet att inspektera bilen. Jag vill tro att du, som vi, vill hitta en rättvis lösning.

Vi är ett annorlunda företag – vi reparerar på detaljnivå där andra byter hela enheter direkt, vi försöker reparera först, om inget annan utväg så får man kolla alt. Under fem år har vi hjälpt över 1 500 unika kunder, och detta verkar vara första gången det uppstår sådan här kritik offentligt. Det betyder inte att vi är felfria, men det visar på vårt engagemang och våra resultat.

Ni som vill veta mer om vårt arbete är alltid välkomna att kontakta oss på info@evrepair.se. Tack för att ni läste och tack till alla som engagerat sig i diskussionen.

Ps. Jag svara här när jag hinner då parkeringen är fullt med bilar i behov. Vi prioriterar emails. Tack för förståelsen Mvh Rrezart Zejnullahu
backe
Inlägg: 2720
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av backe »

Rrezart- EV Repair skrev: 01 aug 2025 11:31
Hej alla,

Jag blev nyligen uppmärksammad på den här tråden av en kund och blev ärligt talat förvånad över att det handlade om oss – EV Repair & Convert AB. Jag har läst igenom de flesta kom. och även om det inte är kul att läsa kritik, så är det samtidigt väldigt värdefullt. Det är först när någon är öppen med sin besvikelse som vi har en chans att förbättras.

Vi är ett litet företag som i över fem år har fokuserat på elbilar och avancerade komponentreparationer samt RnD, särskilt Tesla. Vår drivkraft har aldrig varit att göra snabba pengar, utan att utvecklas, lösa svåra problem och hjälpa våra kunder med alternativ till komponentbyten.

I det aktuella fallet verkar det som att begreppet "komplett renovering" tolkats på ett annat sätt än vi avsåg. Det är ett begrepp vi använt för att på ett enkelt sätt förklara att vi går igenom hela enheten – i det här fallet LDU:n – och åtgärdar det som faktiskt är defekt eller slitet. Vi reparerar eller byter de komponenter som behövs, men öppnar inte nödvändigtvis upp varje sektion där diagnosen visar att det ej behövs, där det inte finns något behov. Det är alltså inte en fabriksrenovering i ordets mest bokstavliga mening, utan en metodisk och behovsstyrd reparation. Den informationen har vi försökt förtydliga mer i våra senare dialoger.

Jag vill också påpeka att vi inte försöker slingra oss från något ansvar. Tvärtom – vi försöker alltid vara generösa med garantier, även i situationer där kunden kanske inte strikt sett har rätt till det. Vi ger hellre lite mer än för lite. Det är min grundfilosofi: om man ska göra något – gör det ordentligt och med stolthet, eller låt bli.

Till den kund som inlägget handlar om:
Din bil kom in med missljud.
Jag känner igen våra mejltrådar, och jag har försökt hålla en respektfull och rak dialog, trots att kommunikationen varit utmanande. Om du ska citera våra mejl, var snäll och ta med hela kontexten – inte bara de rader som stödjer din sak. Du har även fått dokumentation, bilder och filmer från vårt arbete tidigare – dela gärna med dig av allt det till forumet så andra får se helheten. Jag godkänner det! Transparens är viktigt.

Vi har erbjudit dig och gör det här igen, ta bilen till oss igen så vi får titta på den. Då kan vi avgöra om felet omfattas av garantin – eller om det kanske rör sig om något helt annat. Vi har många gånger varit med om att Tesla Service Center dömt ut felaktiga komponenter. Därför kan vi inte utgå från deras bedömning rakt av – vi behöver se själva. Därefter får du, precis som alla våra kunder, en grundlig genomgång med dokumentation i både bild och video. Först då kan vi tala om lösningar.

Det är tråkigt att diskussionen blivit så här stor innan vi ens fått möjlighet att inspektera bilen. Jag vill tro att du, som vi, vill hitta en rättvis lösning.

Vi är ett annorlunda företag – vi reparerar på detaljnivå där andra byter hela enheter direkt, vi försöker reparera först, om inget annan utväg så får man kolla alt. Under fem år har vi hjälpt över 1 500 unika kunder, och detta verkar vara första gången det uppstår sådan här kritik offentligt. Det betyder inte att vi är felfria, men det visar på vårt engagemang och våra resultat.

Ni som vill veta mer om vårt arbete är alltid välkomna att kontakta oss på info@evrepair.se. Tack för att ni läste och tack till alla som engagerat sig i diskussionen.

Ps. Jag svara här när jag hinner då parkeringen är fullt med bilar i behov. Vi prioriterar emails. Tack för förståelsen Mvh Rrezart Zejnullahu
Hej.
Det är bra att du försöker bemöta här i tråden och vara transparent. Jag undrar lite kring citatet från ditt inlägg ovan och sen där TS säger sig ha citerat från kommunikation mellan er, tagit ur första inlägget. Jag har svårt att tolka det som något annat än en komplett renovering hur förstående och öppen jag än är i min tolkning. Kan du förtydliga hur en lekman/kund ska tolka det annorlunda? Eller är det något annat som utelämnas?
I det aktuella fallet verkar det som att begreppet "komplett renovering" tolkats på ett annat sätt än vi avsåg.
----------
Ordagrant citerat från EV Repairs offert innan reparationen;

"Till skillnad från Tesla, som byter ut enheten, utför vi en komplett renovering av er befintliga motor, vilket ger er ett resultat som en ny motor. Priset för detta är 48,000 kr inklusive moms, och ni får även ett års garanti."


Ordagrant citerat från EV Repairs arbetsrapport efter reparationen;

"Motorn demonterades, öppnades upp och samtliga packningar samt lager byttes ut, eftersom missljudet uppstod under körning. Efter renoveringen tätades och monterades motorn tillbaka."
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11228
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av Jerker »

Rrezart- EV Repair skrev: 01 aug 2025 11:31
I det aktuella fallet verkar det som att begreppet "komplett renovering" tolkats på ett annat sätt än vi avsåg. Det är ett begrepp vi använt för att på ett enkelt sätt förklara att vi går igenom hela enheten – i det här fallet LDU:n – och åtgärdar det som faktiskt är defekt eller slitet. Vi reparerar eller byter de komponenter som behövs, men öppnar inte nödvändigtvis upp varje sektion där diagnosen visar att det ej behövs, där det inte finns något behov. Det är alltså inte en fabriksrenovering i ordets mest bokstavliga mening, utan en metodisk och behovsstyrd reparation. Den informationen har vi försökt förtydliga mer i våra senare dialoger.
Jag har följt den hår tråden med intresse men inte skrivit tidigare. Intressant att läsa ert svar. Men här ställer jag mig på trådstartarens sida. Att kalla något för komplett renovering när det uppenbarligen inte är en komplett renovering är inte ett bra sätt att kommunicera med kunder. Skulle det här prövas av jurister är jag inte alls säker på att ni skulle vinna. Att ni hittar på en egen definition av begreppet "komplett renovering" är inte ett framgångssätt, är jag rädd.

Om jag själv skulle vara i TS skor så skulle jag definitivt ha trott att alla delar i motorn hade gåtts igenom och slitagedelar bytts.
Själv har jag jobbat med att renovera fönster och en komplett renovering innebar att man tog bort all färg, även på insidan även om detta såg bra ut, plockade ur glasrutorna och impregnerade träet och sen glasade, kittade och målade. Fönsterbågen var sedan som ny. Det är det vad en komplett renovering innebär. Sen erbjöd vi också att bara renovera utsidan och eventuella färgsläpp på insidan och kallade det för halvrenovering och så erbjöd vi även ytterligare en lägre nivå med kittlagning och torrskrapning av färg som lätt lossnar och sen målning. Men en komplett renovering är en komplett renovering.

Samma med en motor. Det kan ju finnas slitagedelar i sektioner av motorn som ännu inte börjat låta/vibrera etc. men som riskerar att gå sönder inom kort tid, vilket var precis det som hände i det här fallet. Om man lämnar in en motor som gått många tusen mil för en "komplett renovering" så förväntar iaf jag mig att jag
1. får det akuta lagat
2. får hela motorn igenomgången för att undvika att den drabbas av ett nytt problem inom snar framtid.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av repulsiv »

Ja, jag säger inte att det är så lagmässigt sätt, det vet jag inte, men när jag tidigare jobbade med kontorsmaskiner var det väldigt uppstyrt vad som gällde med uttrycken, en begagnad maskin hade funktionsgaranti och var genomgången och fixad, men en helrenoverad maskin ("refurbished") var en maskin där ALLA slitdelar hade bytts ut, och allting annat var genomgånget och fungerande, dessa maskiner ansågs som lika bra som en ny.

Tätningar är ju typexempel på slitdelar.
deddly
Inlägg: 63
Blev medlem: 20 mar 2014 00:09

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av deddly »

Rrezart- EV Repair skrev: 01 aug 2025 11:31

I det aktuella fallet verkar det som att begreppet "komplett renovering" tolkats på ett annat sätt än vi avsåg. Det är ett begrepp vi använt för att på ett enkelt sätt förklara att vi går igenom hela enheten – i det här fallet LDU:n – och åtgärdar det som faktiskt är defekt eller slitet. Vi reparerar eller byter de komponenter som behövs, men öppnar inte nödvändigtvis upp varje sektion där diagnosen visar att det ej behövs, där det inte finns något behov. Det är alltså inte en fabriksrenovering i ordets mest bokstavliga mening, utan en metodisk och behovsstyrd reparation. Den informationen har vi försökt förtydliga mer i våra senare dialoger.
Tack för förklaringen, men då är motorn alltså inte "som ny" som ni påstår. Jag skulle absolut inte vara nöjd med en genomgång om jag hade betalat för en tjänst som ska ge mig någonting som beskrivs som lika bra eller bättre än en ny motor.

Min bil gick nyss igenom besiktningen utan anmärkning. Är min bil "som ny"?
Användarvisningsbild
Olsson
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 jul 2022 15:21
Ort: Göteborg

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av Olsson »

Rrezart- EV Repair skrev: 01 aug 2025 11:31


I det aktuella fallet verkar det som att begreppet "komplett renovering" tolkats på ett annat sätt än vi avsåg. Det är ett begrepp vi använt för att på ett enkelt sätt förklara att vi går igenom hela enheten – i det här fallet LDU:n – och åtgärdar det som faktiskt är defekt eller slitet. Vi reparerar eller byter de komponenter som behövs, men öppnar inte nödvändigtvis upp varje sektion där diagnosen visar att det ej behövs, där det inte finns något behov. Det är alltså inte en fabriksrenovering i ordets mest bokstavliga mening, utan en metodisk och behovsstyrd reparation. Den informationen har vi försökt förtydliga mer i våra senare dialoger.
Så jag har tolkat "komplett renovering" på ett annat sätt än ni avsåg? Hur i hela friden menar ni att en kund skall tolka "komplett renovering" som överhuvudtaget något annat än just en komplett renovering? Av svaren i denna tråd att döma så verkar det inte vara någon annan presumtiv kund som hade tolkat det på ert sätt, utan precis som jag tolkat det som just en komplett renovering av motorn. Ser ni inte det rent absurda att ens diskutera hur "komplett renovering" skall tolkas?

Er "behovsstyrda reparation" där ni "åtgärdar det som faktiskt är defekt eller slitet" verkar ju uppenbarligen inte vara tillräcklig i det här fallet - oaktat att det fortfarande inte är en komplett renovering, vilket är tjänsten ni hävdade att ni utförde. I vilket fall som helst så är det ju positivt att ni höär i tråden förtydligar, så att övriga presumtiva kunder får se vad "komplett renovering betyder, och vad den ger för resultat.



Rrezart- EV Repair skrev: 01 aug 2025 11:31

Jag känner igen våra mejltrådar, och jag har försökt hålla en respektfull och rak dialog, trots att kommunikationen varit utmanande.
Min kommunikation har varit utmanande? För att jag på ett sakligt sätt efterfrågade först garanti, därefter reklamation? Jag har tidigare i tråden påpekat att jag gärna vidarebefordrar hela vår mailhistorik till den som är nyfiken, så att respektive person här på egen hand kan läsa vad dom har sagts mellan oss. Jag upprepar - den som så önskar får gärna del av mailhistoriken. Skicka mig ett PM med emailadress, så får ni mailhistoriken i sin kompletta form, och kan bilda er en uppfattning om vad som har hänt. Jag har ingenting att dölja, och har inte utelämnat någonting av vikt.

Jag finner det osannolikt att övriga här i forumet skulle finna mina email utmanande i kommunikationen, men som sagt - jag bjuder med glädje in den som så vill till mailhistoriken.



Rrezart- EV Repair skrev: 01 aug 2025 11:31

Om du ska citera våra mejl, var snäll och ta med hela kontexten – inte bara de rader som stödjer din sak. Du har även fått dokumentation, bilder och filmer från vårt arbete tidigare – dela gärna med dig av allt det till forumet så andra får se helheten. Jag godkänner det! Transparens är viktigt.

Ja, som jag har skrivit på flera ställen tidigare, jag har inte återgett mailkonversartionen i sin helhet, då stora delar inte är direkt relevanta. Men som jag också har påpekat - jag har inte klippt ut något ur sitt sammanhang för att ställa mig i bättre dager och er i sämre dager. Faktum är att det är precis tvärtom - det finns försvårande faktorer för er del som jag INTE ens har tagit upp, eftersom jag ville ha tråden så neutral som möjligt.

Här är ett exempel från vår konversation som jag har utelämnat, för att hålla tråden ren:


"Hej Chris,

Tack för vårt samtal tidigare. Vi ville ge dig en uppdatering angående er bil. Under vårt arbete upptäckte vi att det finns olja på invertersidan av motorn, vilket vi misstänker beror på en defekt packning. Vi har beställt en ny packning idag och kommer att fortsätta arbetet så snart delen har anlänt. Tyvärr innebär detta en längre stilleståndstid än förväntat."



Redan här fick jag en rätt dålig magkänsla över att ha lämnat in bilen hos er för en "komplett renovering av motorn". Min omedelbara tanka var just då - om ni tar in en Tesla på överenskommet datum för just en "komplett renovering", hur 17 har ni då inte en slitdel som packningen inne? Vidare - om packningen inte hade varit så sliten att läckage hade uppstått - då hade ni alltså inte bytt sagda packning, eftersom ni enligt egen utsago inte hade denmna packning? Packningen var ju helt uppenbart sliten, och borde bytts ut på en "komplett renovering", men istället hade ni uppenbarligen tänkt låta samma gamla slitna packning sitta kvar.

Om motorn hade havererat i ett senare skede på grund av att just den här packningen fallerade? Vad hade då er bortförklaring varit? Att det inte var ert ansvar för att ni inte bytte den packningen? Att kund hade missförstått vad "samtliga packningar" betyder? Att kund inte begrep att "komplett renovering" betyder något helt annat hos er, jämfört med hos övriga företag?



Rrezart- EV Repair skrev: 01 aug 2025 11:31

Vi har erbjudit dig och gör det här igen, ta bilen till oss igen så vi får titta på den. Då kan vi avgöra om felet omfattas av garantin – eller om det kanske rör sig om något helt annat. Vi har många gånger varit med om att Tesla Service Center dömt ut felaktiga komponenter. Därför kan vi inte utgå från deras bedömning rakt av – vi behöver se själva. Därefter får du, precis som alla våra kunder, en grundlig genomgång med dokumentation i både bild och video. Först då kan vi tala om lösningar.

Det är tråkigt att diskussionen blivit så här stor innan vi ens fått möjlighet att inspektera bilen. Jag vill tro att du, som vi, vill hitta en rättvis lösning.

Det där är en direkt förvrängning av fakta där du försöker skönmåla det hela i din favör. Ni har INTE erbjudit mig att kontrollera huruvida bilen omfattas av garanti eller inte. Här följer ert svarsmail till mig där ni nekar blankt till garanti.



"Hej Chris,

Vi kan se att ni hade en bokning hos oss den 9 december 2024, då vi renoverade den bakre motorn genom att byta packningar och hjullager.

Tyvärr har ni brutit mot våra garantivillkor genom att lämna in bilen till Tesla för felsökning. För att garantin ska gälla krävs att fordonet lämnas till samma verkstad som utfört arbetet, i detta fall till oss.
Vi och Tesla har olika arbetssätt – de byter ofta ut hela enheter, medan vi i första hand försöker reparera det som går att reparera.

Om vi för tillfället bortser från att garantivillkoren brutits, har Tesla enligt deras bedömning konstaterat ett fel på encodern och föreslår ett byte av hela motorn. Vi vill dock påpeka att det i många fall är möjligt att byta endast encodern, om det är det som är felet.

Observera också att encodern inte omfattas av någon garanti, då vi varken har bytt ut eller utfört något arbete på den tidigare som framgår av arbetsrapporten bytte vi endast packningar och hjullager.

Om ni önskar att vi undersöker detta vidare behöver bilen bärgas till oss för felsökning.

Vänligen meddela hur ni önskar gå vidare."



Att ni använder er av orden "Om ni önskar att vi undersöker detta vidare behöver bilen bärgas till oss för felsökning." är INTE att betrakta som att ni erbjöd er att inspektera bilen för att se om den omfattades av garanti. Ni har ju för 17 i samma mail avskrivit er garanti av två anledningar - att bilen har tagits till Tesla, samt att encodern inte omfattas av garantin. Likaså påpekar ni i ett senare mail att ni inte har bytt den felande packningen, och återigen att någon garanti därmer inte gäller.

Men jag kanske återigen är en grinig kund. Vad tycker ni övriga på forumet? Har EV Repair erbjudit sig att inspektera bilen för att utröna om den omfattades av garanti? Eller är det möjligen så att EV Repair har nekat garanti?
Model S P85 -13
Användarvisningsbild
Olsson
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 jul 2022 15:21
Ort: Göteborg

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av Olsson »

Olsson skrev: 08 jul 2025 11:25
Ordagrant citerat från EV Repairs offert innan reparationen;

"Till skillnad från Tesla, som byter ut enheten, utför vi en komplett renovering av er befintliga motor, vilket ger er ett resultat som en ny motor. Priset för detta är 48,000 kr inklusive moms, och ni får även ett års garanti."


Ordagrant citerat från EV Repairs arbetsrapport efter reparationen;

"Motorn demonterades, öppnades upp och samtliga packningar samt lager byttes ut, eftersom missljudet uppstod under körning. Efter renoveringen tätades och monterades motorn tillbaka."
[/quote]
Rrezart- EV Repair skrev: 01 aug 2025 11:31

I det aktuella fallet verkar det som att begreppet "komplett renovering" tolkats på ett annat sätt än vi avsåg.

backe skrev: 01 aug 2025 12:48


Hej.
Det är bra att du försöker bemöta här i tråden och vara transparent. Jag undrar lite kring citatet från ditt inlägg ovan och sen där TS säger sig ha citerat från kommunikation mellan er, tagit ur första inlägget. Jag har svårt att tolka det som något annat än en komplett renovering hur förstående och öppen jag än är i min tolkning. Kan du förtydliga hur en lekman/kund ska tolka det annorlunda? Eller är det något annat som utelämnas?

För min del så har jag som påpekats tidigare inte utelämnat något av vikt. Jag kan posta 100% av mailhistoriken här om så önskas. Om det är något graverande som jag har dolt, så borde rimligen EV Repair ha tageit med det i sitt svar ovan i tråden, så att det hade blivit tydligt för samliga att EV Repair hade rätt i frågan.

Vad som möjligen kan tolkas som att det utelämnats är de förtydliganden jag fått av EV repair i EFTERHAND att en "komplett renovering" inte alls är att tolka som en komplett renovering. Jag ser inte dessa förtydliganden som något annat än bortförklaringar, och jag ser inte att EV Repair ställs i bättre dager om jag listar samtliga av dessa bortförklaringar.

Som jag omnämnt innan - jag försökte att hålla tråden så saklig och neutral som möjligt med relevant fakta.
Model S P85 -13
Skriv svar