Scan my plaid

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2366
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Scan my plaid

Inlägg av jpetters »

AAKEE skrev:
jpetters skrev: 27 sep 2025 14:13
AAKEE skrev:
Tellus skrev: 24 sep 2025 21:07
jpetters skrev: 24 sep 2025 20:45
Ca 5 månader och 900 mil senare så landade testet på 82%. SMT säger 79.4kWh. Men den har studsat mellan dryga 80 kWh och 79 kWh de senaste månaderna. Så verkar åtminstone ha avstannat.
Måste den ner till 70 för att få nytt batteri?
Eftersom Tesla dikterar reglerna och ljuger ägarna rakt upp i facet är det troligen 96.2kWh som är referensen för ett nytt batteri (som egentligen är 99.4kWh nytt, även enligt Tesla själva).
70% av 96.2 = 67.3kWh, dvs som ett rättså degraderat model 3-pack Bild
Rimligen är det 69% på batteritestet gott nog. Nu säger det 82% medans SMT säger 20% degradering.
Ska du med på 69% på batteritestet är du troligen på eller under 67 kWh eftersom Tesla verkar köra med degraderingströskeln som referens.
Precis, det låter sannolikt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6282
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Scan my plaid

Inlägg av AAKEE »

jpetters skrev: 27 sep 2025 14:22
AAKEE skrev:
jpetters skrev: 27 sep 2025 14:13
AAKEE skrev:
Tellus skrev: 24 sep 2025 21:07


Måste den ner till 70 för att få nytt batteri?
Eftersom Tesla dikterar reglerna och ljuger ägarna rakt upp i facet är det troligen 96.2kWh som är referensen för ett nytt batteri (som egentligen är 99.4kWh nytt, även enligt Tesla själva).
70% av 96.2 = 67.3kWh, dvs som ett rättså degraderat model 3-pack Bild
Rimligen är det 69% på batteritestet gott nog. Nu säger det 82% medans SMT säger 20% degradering.
Ska du med på 69% på batteritestet är du troligen på eller under 67 kWh eftersom Tesla verkar köra med degraderingströskeln som referens.
Precis, det låter sannolikt.
Tesla (som jag tror uppdaterat villkoren) säger att det är Tesla som dikterar och avgör till om eller vilken grad batteriet degraderats.
Någonting säger mig att det inte kanske kommer vara jättelätt att få batteriet bytt om någon batterityp börjar degraderas > 30% inom garantitiden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar