Man behöver aldrig be om ursäkt för en fråga
Enligt mina markeringar i bilden:
1) Usable/current capacity = kommer direkt från BMS och värdet är direkt läst av bilens batteridator, BMS. Detta värde är bilens egen uppfattning om batterikapaciteten idag. Det är total capacitet/gross/inklusive buffer. Det är inte "netto" även om speckr trodde det igår (de har fått korrekt info igår).
2) Detta är bilens egen SOH som den rapporterar. Som det verkar (ingen utom Tesla vert nog säkert idag)är det så att SOH kommer från det senaste batteritestet, om något sånt gjorts. Det kan alltså, som i mitt fall på bilden vara fem månader gammalt. Har man inte gjort batteritestet verkar det som bilen tar aktuell kapacitet dividerat med degraderingströskeln, vilket i de många fall ger en lite för låg degradering, dvs för högt SOH.
3) Detta värde är kvoten mellan [1 / 2], och eftersom SOH-värdet kan vara fel eller ganska gammalt så blir beräkningen därefter. Exemplet är det Tellus visade om en Plaid med 106 kWh nykapacitet: Någon sån finns inte ens, bara 99.4 kWh så beräkningen är totalt fel. Jämför det med Tellus egen Plaid som sa att nykapaciteten var 96.2kWh. Det är en skillnad på >10%.
Värde tre kan vara rätt, men det kan lika gärna vara helt fel. Vi ska alltså lägga begränsdad vikt vid värdet. Bara om det är korrekt genom att vi bekräftar det med ett korrekt ursprungsvärde kan det användas, men å andra sidan måste vi ha ursprungsvärdet för att bekräfta 3. Det är alltså inte något att ha.
Enligt ditt inlägg långt ovan är det 57.6kWh som BMS har rapporterat som total kapacitet idag.tor-ake skrev: ↑31 mar 2026 16:25Är det 92% SOH alltså 8% degradering = 55,7 tillgängligt som jag ska anta för mitt batteri eller är det 57,6 som är rätt och att degraderingen alltså är 5% , SOH 95%? Eller är tjänsten helt värdelös? Jag har aldrig gjort batteritestet och jag har inte bytt batteriet. Kör ofta djupa cykler ner till enstaka procent och laddar fullt så BMS borde ha haft bra koll hela tiden.
Nykapaciteten är (var...) 60.5kWh, så det är det som gäller.
Jag vet inte vilka begränsningar som kan finnas i värdena man får, som sagt var det exakt på tiondelen lika för mig.
Energigrafen ska returnera mer eller mindre exakt samma värde som 57.6, om du har hög laddningsnivå. Har du låg ökar felet i beräkning pga att det är ett litet km-tal, och att SOC är låg. Ladda fullt och räkna om.
Om det inte stämmer bör du kanske ta ett nytt värde en annan dag hos speckr.
Har du gjort batteritestet? Har du inte gjort det alldeles nyligen ska du nog inte lägga någon vikt vid det och har du inte gjort alls det är alla bets off för att det påverkas av annat.
Det är INTE menat att man ska göra den beräkningen som speckr gör, som ger 62.6 kWh på din bil. Man beräknar med äpplen och mangofrukt, dvs inte ens äpplen/päron när man gör det.
Hoppas det var tydligt