Så har blockaden påverkat Supercharger utbyggnaden
Moderator: Redaktion
-
Autonom
- Teslaägare
Re: Så har blockaden påverkat Supercharger utbyggnaden
Kontrollera Teslas karta för t.ex Karlstad och Linköping (klicka och välj Prissättning):
https://www.tesla.com/sv_se/findus?boun ... 6390625016
-
Teslaaa
- Teslaägare
1,8kr/kwh hittar jag utan problem.Autonom skrev: ↑11 apr 2026 22:09Kontrollera Teslas karta för t.ex Karlstad och Linköping (klicka och välj Prissättning):
-
PSMKA
- Teslaägare
Kan räkna på en hand hur många gånger jag laddat på annat än SuC sedan bilen hämtades i September. Rullat 2600 mil.holden skrev: ↑11 apr 2026 10:58Tack! Måste vara väldigt få teslaägare som avstår SuC och laddar på ”den mörka sidan” med tanke på hur okänd denna funktion verkar vara.bat skrev: ↑11 apr 2026 06:03Jag kollade nu i Tesla app'en och det går aktivera 3e parts laddare direkt där utan fysiskt kort.Teslaaa skrev: ↑10 apr 2026 19:18Texten är från Teslas hemsida. Den är tydlig med att det finns två sätt, antigen nyckelkort, eller appen. Jag tolkar det tydligt som att det enbart räcker med appen.holden skrev: ↑10 apr 2026 18:53Jo så står det i appen, men oklart om jag kan starta laddning helt utan nyckelkortet eller inte. Det skulle i så fall bygga på att tredjepartsladdaren kan snacka med bilen/appen på samma sätt som SuC gör, vilket jag betvivlar. Letat på YouTube, där finns inget exempel på trdejepartsladdning utan nyckelkort så vitt jag kan se.
Sedan om det inte stämmer så är Tesla själva ute och cyklar på sin hemsida och ger ut felaktig information.
![]()
Vore förträffligt om dom fick bygga ut så det fanns på fler ställen.
2025 MYLR Juniper, Diamon Black.
-
PSMKA
- Teslaägare
Räcker ju att köra 15 minuter från Toftanäs till Löddeköpinge så är du under 2kr.
-
TobbeW
- Teslaägare
Nicke Nyfiken skrev: ↑11 apr 2026 20:28Du får läsa in precis vad du vill i den beställningsmätningen, och det måste kännas gott att ha uppfattning att laddinfrastrukturen är så överdimensionerad att redan byggda laddare gapar tomma på kunder.TobbeW skrev: ↑11 apr 2026 19:47Nicke Nyfiken skrev: ↑11 apr 2026 18:05TobbeW skrev: ↑11 apr 2026 14:00Nicke Nyfiken skrev: ↑11 apr 2026 13:30
Det där bevisar ingenting alls ifall bojkotten mot Tesla inte påverkar tillgängligheten.
Man undrar onekligen hur det ser ut i Norge.
Många norrmän som är och kör i sverige klagar på att det är mycket mer laddköer än i Norge. Hur låg nyttjandegrad har man då i Norge?
4% kanske?
Verkar i så fall vara det man får sikta på för att få det att fungera även i Sverige.
Tror för övrigt inte Circle-K som lyfts i artikeln är så representativ med tanke på deras prissättning.
Jag håller med dig helt, det är under en alldeles för begränsad tid samt med okända parametrar som du själv nämner. Det håller inte som något bevis i en rättsprocess men det bör ändå kunna ses som en indikation.
Jag tolkar reportaget som att det inte bara är Cirkle-K laddare som är med? Men det kan absolut vara fel, kan inte finna någon mer/tydligare info från Energimyndigheten.
Vid tidpunkter då hög belastning förekommer på vissa stationer ligger väl tom Tesla högre i pris än Cirkle-K?
Det är ju SVT som kör någon sorts elbilskampanj just nu och har beställt mätningen. Man verkar valt 4 veckor med omsorg för att påvisa förträffligheten med elbil. Vecka 3-6 är väl lägst trafikerade 4 veckorna på hela året? Efter trettonhelgen när folk är som fattigast, och innan sportlovet när folk reser mycket.
Om man istället valt nästkommande 4 veckor 7-10 hade vi sett ett helt annat resultat. Det går ju att påvisa precis vad man vill, om man väljer en så kort period.
Jag uppfattade det som att resultater gällde generellt inte bara Cirkle-K. Däremot var det Cirkle-K som fick uttala sig om hur hög beläggning de skulle ha innan de ville bygga ut. De vill ha mer än 20% beläggning dygnet runt 365 dagar om året för att bygga ut. Jag tror inte dom ligger i topp gällande beläggning pga prissättningen de valt. Finns det någon stor operatörer i Sverige som har högre pris?
Min fundering är fortfarande hur det ser ut i Norge som verkar ha mycket lägre belastning och mindre laddköer. Har Cirkle-K samma kriterier där lär de inte bygga ut så mycket
Det är helt klart en period på året då belastningen garanterat inte är som störst, men det var ändå lite träffande att detta reportage presenterades under gårdagen och precis under denna pågående topic här.
Detta var ändå nån form av värde eller indikation från verkligheten, som gick att sätta in i ett sammanhang.
Jag tolkade det mer som att det handlade om att försäljningen av elbilar (mkt pga sänkningen av reduktionsplikten?) inte har ökat till dom nivåer som man hade trott, därav gapar redan byggd laddinfrastruktur tom på kunder (alltså tvärtemot om vad denna tråd delvis handlade om).
Prismässigt verkar Cirkle-K ligga relativt likvärdigt med många andra plus/minus 10-20 öre per kwh, men detta är helt omöjligt att jämföra på ett vettigt sett då många har olika "abonemang" eller priser baserat på tid på dygnet osv, osv. Ionity som väl ändå bör klassas som en stor leverantör ligger iaf en bit högre vid direktbetalning.
Men som sagt, inte lätt med någon överblick hos många leverantörer...En jämnare prisbild hade säkert bidragit till en mer utspridd belastning av befintlig laddinfrastruktur=reducerade köer.
Vi får fråga någon norrman hur dom bär sig åt, kanske äntligen något förutom längdskidor som dom är bättre än svenskarna på![]()
.
Jag får även för mig att beteende/vanan folk har även spelar en STOR roll ang köbildning, likt har man en Tesla så laddar man hos Tesla för det är enklast, oavsett om det är lång kö och att det finns DC-laddare lediga från annan leverantör en bit längre ner på gatan..
Själv tycker jag den är så dålig när det väl gäller, alltså storhelger och sportlov, att jag troligtvis kommer att övergå till dieselbil.
Vi lever i olika verklighet helt enkelt.
Vi lever nog i samma verklighet men vi uppfattar och tolkar den HELT olika. Jag tycker det är synd om du känner att en övergång till diesel är nödvändig.
Det finns flaskhalsar gällande laddning och inte bara i Sverige heller, jag har varit där jag med, inge roligt med 2h väntan på laddning och dessutom när laddaren pga hög belastning/klen effekt i nätet mäktar med att ladda med maximalt 40kw...när man ovanpå det redan rest i bilen i 10H och bara vill vidare ochbfram till sin destination, nej då gäller det att andas lugnt
Model 3 Performance Highland
-
TobbeW
- Teslaägare
Och precis det som du beskriver påverkar även köerna negativt hos Tesla SuC, dvs köerna ökar.PSMKA skrev: ↑12 apr 2026 08:28Kan räkna på en hand hur många gånger jag laddat på annat än SuC sedan bilen hämtades i September. Rullat 2600 mil.holden skrev: ↑11 apr 2026 10:58Tack! Måste vara väldigt få teslaägare som avstår SuC och laddar på ”den mörka sidan” med tanke på hur okänd denna funktion verkar vara.bat skrev: ↑11 apr 2026 06:03Jag kollade nu i Tesla app'en och det går aktivera 3e parts laddare direkt där utan fysiskt kort.Teslaaa skrev: ↑10 apr 2026 19:18Texten är från Teslas hemsida. Den är tydlig med att det finns två sätt, antigen nyckelkort, eller appen. Jag tolkar det tydligt som att det enbart räcker med appen.holden skrev: ↑10 apr 2026 18:53
Jo så står det i appen, men oklart om jag kan starta laddning helt utan nyckelkortet eller inte. Det skulle i så fall bygga på att tredjepartsladdaren kan snacka med bilen/appen på samma sätt som SuC gör, vilket jag betvivlar. Letat på YouTube, där finns inget exempel på trdejepartsladdning utan nyckelkort så vitt jag kan se.
Sedan om det inte stämmer så är Tesla själva ute och cyklar på sin hemsida och ger ut felaktig information.
![]()
-
PSMKA
- Teslaägare
Så är det och så verkar det förbli.TobbeW skrev: ↑12 apr 2026 08:51Och precis det som du beskriver påverkar även köerna negativt hos Tesla SuC, dvs köerna ökar.PSMKA skrev: ↑12 apr 2026 08:28Kan räkna på en hand hur många gånger jag laddat på annat än SuC sedan bilen hämtades i September. Rullat 2600 mil.holden skrev: ↑11 apr 2026 10:58Tack! Måste vara väldigt få teslaägare som avstår SuC och laddar på ”den mörka sidan” med tanke på hur okänd denna funktion verkar vara.bat skrev: ↑11 apr 2026 06:03Jag kollade nu i Tesla app'en och det går aktivera 3e parts laddare direkt där utan fysiskt kort.Teslaaa skrev: ↑10 apr 2026 19:18
Texten är från Teslas hemsida. Den är tydlig med att det finns två sätt, antigen nyckelkort, eller appen. Jag tolkar det tydligt som att det enbart räcker med appen.
![]()
-
TobbeW
- Teslaägare
Det jag menar är att man behöver vara mer flexibel i sitt val av ladd-leverantör ibland. Precis det du beskriver med att uteslutande bara ladda på Tesla SuC (för att det är enkelt/billigast/smidigast/bilen säger det osv), detta påverkar laddköer negativt mer än nödvändigtPSMKA skrev: ↑12 apr 2026 09:19Så är det och så verkar det förbli.TobbeW skrev: ↑12 apr 2026 08:51Och precis det som du beskriver påverkar även köerna negativt hos Tesla SuC, dvs köerna ökar.
-
vrid_i_skogen
- Teslaägare
Jag ser nu att jag hade fel. Tidigare innan jag tog emot min bil och jag kollade med Chargefinder så kunde jag bara hitta 2; Malmö och Helsingborg som hade priser på under 2 kr/Kwh. Detta verkar vara helt variabelt och svänga både vad gäller tider och geografiska platser.Autonom skrev: ↑11 apr 2026 22:09Kontrollera Teslas karta för t.ex Karlstad och Linköping (klicka och välj Prissättning):
Däremot så innebär mitt misstag inte att vissa lågbegåvade får ha en nedsättande lågbegåvad ton mot mig. Kan man inte föra sig är det bättre att skippa att skriva.
-
Sportbilsentusiasten
Sluta med personangreppen!vrid_i_skogen skrev: ↑12 apr 2026 10:15Däremot så innebär mitt misstag inte att vissa lågbegåvade får ha en nedsättande lågbegåvad ton mot mig. Kan man inte föra sig är det bättre att skippa att skriva.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
-
PSMKA
- Teslaägare
Förstod vad du menade och Jag fortsätter på den inslagna vägen.TobbeW skrev: ↑12 apr 2026 09:39Det jag menar är att man behöver vara mer flexibel i sitt val av ladd-leverantör ibland. Precis det du beskriver med att uteslutande bara ladda på Tesla SuC (för att det är enkelt/billigast/smidigast/bilen säger det osv), detta påverkar laddköer negativt mer än nödvändigtPSMKA skrev: ↑12 apr 2026 09:19Så är det och så verkar det förbli.TobbeW skrev: ↑12 apr 2026 08:51Och precis det som du beskriver påverkar även köerna negativt hos Tesla SuC, dvs köerna ökar.![]()
Har inte varit på någon semester-trip än så vi får se hur det blir till sommaren, men med all sannolikhet blir det att vi laddar hos Tesla. Det ska mycket till om jag ska tänka mig ladda någon annanstans.
-
Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag har multipass på en 2019 model S iaf och vill minnas att det ska gå att aktivera även på min andra som är en 2018, men detholden skrev: ↑10 apr 2026 21:28Nej, som jag förstår det är det bara senare bilar som kan ha multipass. Men jag är ingen expert, därav frågan.Nicke Nyfiken skrev: ↑10 apr 2026 21:27Hjälper ju inte att köpa nyckelkort till bilar som inte är utrustade med nyckelkort. Model S och X före årsmodell 2021 kan väl också använda MultiPass?holden skrev: ↑10 apr 2026 21:14Det är ju precis det jag undrar. Själv har jag två per bil som aldrig används. Har man inget nyckelkort kostar det 360:- för ett nytt.
andra som ni pratat om har jag noll koll på
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
holden
- Teslaägare
Det som inte framgår av det Tesla skriver är om man måste aktivera ett nyckelkort för att använda multipass, slutsatsen blir att det måste man alls inte eftersom multipass redan är aktiverat. Det finns alltså två metoder att ladda vid en icke-SuC laddstolpe, välja numret på stolpen i bilens display/appen eller blippa kortet som då måste aktiveras först.Bjelke skrev: ↑14 apr 2026 21:53Jag har multipass på en 2019 model S iaf och vill minnas att det ska gå att aktivera även på min andra som är en 2018, men detholden skrev: ↑10 apr 2026 21:28Nej, som jag förstår det är det bara senare bilar som kan ha multipass. Men jag är ingen expert, därav frågan.Nicke Nyfiken skrev: ↑10 apr 2026 21:27Hjälper ju inte att köpa nyckelkort till bilar som inte är utrustade med nyckelkort. Model S och X före årsmodell 2021 kan väl också använda MultiPass?holden skrev: ↑10 apr 2026 21:14Det är ju precis det jag undrar. Själv har jag två per bil som aldrig används. Har man inget nyckelkort kostar det 360:- för ett nytt.Nicke Nyfiken skrev: ↑10 apr 2026 21:06
Finns massor med Teslabilar som inte har några nyckelkort.
Kan inte dessa bilar laddas via MultiPass?
andra som ni pratat om har jag noll koll på![]()
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
Autonom
- Teslaägare
Det finns faktiskt en liten detalj till, och det är att om man har en Tesla så kan en SuC gå över 200 kW laddning, vilket få andra laddare klarar eftersom ytterst få klarar att gå över 500A (ofta begränsat av 3:e-parts laddkabel). Finns dock enstaka andra som klarar det.TobbeW skrev: ↑12 apr 2026 09:39Det jag menar är att man behöver vara mer flexibel i sitt val av ladd-leverantör ibland. Precis det du beskriver med att uteslutande bara ladda på Tesla SuC (för att det är enkelt/billigast/smidigast/bilen säger det osv), detta påverkar laddköer negativt mer än nödvändigtPSMKA skrev: ↑12 apr 2026 09:19Så är det och så verkar det förbli.TobbeW skrev: ↑12 apr 2026 08:51Och precis det som du beskriver påverkar även köerna negativt hos Tesla SuC, dvs köerna ökar.![]()
Sedan är detta mest en teoretiskt skillnad, du måste starta från väldigt låga nivåer, runt 10% eller lägre för min bil, och batteriet måste ha rätt temperatur, och vinsten rör sig om mindre än en minut på den totala laddtiden.
Det som gör större skillnad är administrationen, hur snabbt SuC kan börja ladda (ge ström) efter man kommit till laddaren, ner till 10 sekunder totalt efter att man gått ur bilen. Och det är också tillräckligt pålitligt för man inte ska behöva kontrollera att det fungerar varje gång, utan man kan vanemässigt byta fokus (vilket minskar den mentala belastningen) och lämna bilen direkt så fort man pluggat i sladden (och om man skulle bli orolig, kontrollera i appen i efterhand, SuC har hittills aldrig fallerat för mig), mentalt blir det precis som hemmaladdning.
För andra laddare än SuC så min del vågar inte jag lämna laddningen innan jag sett att den gått igång och fungerar under en kort stund, Vågar ni andra lita på detta på andra laddare än SuC utan att kontrollera att laddningen verkligen startat och är i någon bemärkelse stabil? Och i så fall vilka laddare?