Inte för att detta ändrar utgången i denna tävling men min laddtid hade också ha varit 63 minuter om laddarna givit rätt effekt, så bilen är det inget fel på.Electron skrev: ↑07 jul 2026 07:00Tack för öppenheten! Det ger ett bra jämförelsetal. Din stopptid (55 min, med overhead och en missad laddstolpe inräknat) var ändå snabbare än alla Teslors rena laddtid i tråden:Generalbogge skrev: ↑06 jul 2026 21:13![]()
Hade en total laddtid på 47 min, och stopptid på 55 min. Stopptid är alltså ankomst till laddstationen och avfärd därifrån. Första laddstoppet i Nyköping (Ionity) vid 13%, vilket inte var optimalt. Dessutom tog jag fel stolpar som gav max 244, innan vi bytte till några andra som peakade runt 321kW. Bytet gjorde ju att ny handskakningsprocess fick utföras vilket byggde på stopptiden onödigt mycket. Resterande stopp flöt på bättre även om vi inte lyckades optimera SOC optimalt.
Laddstopp 1: 4+11 min (stopptid 21 min)
Laddstopp 2: 13 min (stopptid 14 min)
Laddstopp 3: 10 min (stopptid 11 min)
Laddstopp 4: 9 min (stopptid 9 min)
vs Niklas Z (63 min): 8 min snabbare
vs AAKEE (65 min): 10 min snabbare
vs Jojje167 (70 min): 15 min snabbare
Räknar man din rena laddtid (47 min) mot deras blir gapet ännu större: 16 till 23 minuter.
Så även med overhead och ett stolpbyte som kostade tid i onödan så verkar laddeffekten fortfarande vara den avgörande variabeln här.
Första laddstoppet vid Cirkle K Järna gav en laddkurva likt en berg och dalbana. Tappade flera minuter på det. Sedan ytterligare någon minut vid Tesla Skellefteå pga begränsad effekt.
Bilden visar min laddkurva från Cirkle K Järna.