Följ SECC 2026 Ystad-Haparanda live!

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Re: Följ SECC 2026 Ystad-Haparanda live!

Inlägg av Jojje167 »

Electron skrev: 07 jul 2026 07:00
Generalbogge skrev: 06 jul 2026 21:13
AAKEE skrev: 06 jul 2026 13:33
Generalbogge skrev: 05 jul 2026 21:08

Jag har upplevt det bättre än så faktiskt,
Vad blev totalaladdtiden?
Nu kan vi inte hållas på halster längre, vi sitter otåliga som små barn 😀
:D
Hade en total laddtid på 47 min, och stopptid på 55 min. Stopptid är alltså ankomst till laddstationen och avfärd därifrån. Första laddstoppet i Nyköping (Ionity) vid 13%, vilket inte var optimalt. Dessutom tog jag fel stolpar som gav max 244, innan vi bytte till några andra som peakade runt 321kW. Bytet gjorde ju att ny handskakningsprocess fick utföras vilket byggde på stopptiden onödigt mycket. Resterande stopp flöt på bättre även om vi inte lyckades optimera SOC optimalt.

Laddstopp 1: 4+11 min (stopptid 21 min)
Laddstopp 2: 13 min (stopptid 14 min)
Laddstopp 3: 10 min (stopptid 11 min)
Laddstopp 4: 9 min (stopptid 9 min)
Tack för öppenheten! Det ger ett bra jämförelsetal. Din stopptid (55 min, med overhead och en missad laddstolpe inräknat) var ändå snabbare än alla Teslors rena laddtid i tråden:
vs Niklas Z (63 min): 8 min snabbare
vs AAKEE (65 min): 10 min snabbare
vs Jojje167 (70 min): 15 min snabbare

Räknar man din rena laddtid (47 min) mot deras blir gapet ännu större: 16 till 23 minuter.
Så även med overhead och ett stolpbyte som kostade tid i onödan så verkar laddeffekten fortfarande vara den avgörande variabeln här.
Inte för att detta ändrar utgången i denna tävling men min laddtid hade också ha varit 63 minuter om laddarna givit rätt effekt, så bilen är det inget fel på.

Första laddstoppet vid Cirkle K Järna gav en laddkurva likt en berg och dalbana. Tappade flera minuter på det. Sedan ytterligare någon minut vid Tesla Skellefteå pga begränsad effekt.

Bilden visar min laddkurva från Cirkle K Järna.
Screenshot_20260630_204325.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21 *Såld*
Model 3 LR AWD -25
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Electron skrev: 07 jul 2026 07:00

Tack för öppenheten! Det ger ett bra jämförelsetal. Din stopptid (55 min, med overhead och en missad laddstolpe inräknat) var ändå snabbare än alla Teslors rena laddtid i tråden:
vs Niklas Z (63 min): 8 min snabbare
vs AAKEE (65 min): 10 min snabbare
vs Jojje167 (70 min): 15 min snabbare
Nu hade ju Jens/Generalbogge också laddstrul så han tappade väl också tid.

Jag hade svajj på effekten på Circle K, tappade nog inte märkbart med tid där.

Tappade 3 minuter på Skellefteå Supercharger då stationen bara gav oss 141 kWh tops efter att Jojje och Robin kom dit.
IMG_3530.jpeg
Jag laddade 3-49% på 14 minuter i Övik och i Skellefteå tog exakt samma 3-49% 17 minuter, så tre minuter tapp på den laddningen (och jag som hade planerat Circle K i Skellefteå men valde SuC då circle K app strulade i nyköping).

Hade Skellefteå Supercharger levererat som V3/V4 ska, med den laddfart min bil har idag hade jag fått samma laddtid i år som förra året, vilket var det jag hade som drömscenario, att lyckas kompensera det dåliga batteriet med minskad förbrukning.
Bilen drog, …ehh…16.5 kWh mindre i år.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Autonom skrev: 07 jul 2026 08:07
Niklas Z skrev: 06 jul 2026 08:44
För min del tappade jag tid vid OKQ8 i Tönnebro. Jag har autocharge aktiverat för OKQ8, men det ville inte fungera.
Det går faktiskt att se vilka av OKQ8:s laddare som har Autocharge i deras app, men man måste klicka på varje station för sig för att få fram informationen, så det är lite meckigt.

Jag upptäckte det själv efter att ha misslyckats med att få Autocharge att fungera på en station, men mycket riktigt så är Tönnebro en av de stationer som inte har Autocharge enligt OKQ8:s app.
Vad är det som kör att Autocharge fungera i vissa bilar, men inte i andra?

Försökte aktivera för CK för vår Mini, med det står i CK-appen att de inte stödjer Autocharge för Mini?
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

martinot skrev: 07 jul 2026 15:14

Försökte aktivera för CK för vår Mini, med det står i CK-appen att de inte stödjer Autocharge för Mini?
Jag aktiverade autocharge på Circle K och testade flera laddningar inför SECC förra året.
Fungerade riktigt snabbt och med mina loggar jag skickar hem kunde jag se att handskakningen gick lika fort som med tesla, minst.
Alla test-laddningar var grymt stabila i laddeffekt.

Gjorde två laddningar på Circle K på SECC förra året. Klockrent - stabilt- snabbt.

Kvällen före årets SECC ser jag att Circle K inte har autocharge på min model S trots att det funnits under minst ett år
2025. Första laddningen under årets SECC var på Circle K.

Laddappen strulade, tappade tid.
Laddeffekten for lite upp och ned. Samtidigt hade Krzysiek större problem på Circle K med
varierande laddeffekt.
Och ungefär samtidigt hade Jojje dålig stabilitet på Circle K Järna.

På utelistan:
2) Circle K
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Det beror på om bilen har en fix eller dynamisk MAC-address för CCS2-kommunikationen.

De flesta har betalt IEEE för fixa MAC-adresser, och då fungerar det, det största undantaget är de flesta VAG-bilar. Men jag trodde Mini hade fix MAC-adress, står så i de flesta listor, men det kanske är årsmodellberoende?

Samma resultat om du försöker aktivera Autocharge på OKQ8 eller så?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AAKEE skrev: 07 jul 2026 15:32

Kvällen före årets SECC ser jag att Circle K inte har autocharge på min model S trots att det funnits under minst ett år
2025.
Var ser du det?
Är det samma med Model Y?

Autocharge funkade på Circle-K senast jag laddade där för 5 månader sedan, men det kan ju vara ändrat nu.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Det fungerade igår med min Highland.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 07 jul 2026 16:37

2025.
Var ser du det?

Autocharge funkade på Circle-K senast jag laddade där för 5 månader sedan, men det kan ju vara ändrat nu.
I appen.
IMG_3531.jpeg

Jag hörde (efter SECC) att @Robin Johansson hade tagit bort sin S och ”lagt till den” som en model 3, vilket sägs ha funkat.

Gissningsvis fungerar 3/Y ännu, och Circle K skulle bara sparka mig i pungen lite mer.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AAKEE skrev: 07 jul 2026 17:10
Nicke Nyfiken skrev: 07 jul 2026 16:37

2025.
Var ser du det?

I appen.

IMG_3531.jpeg

Jag hörde (efter SECC) att @Robin Johansson hade tagit bort sin S och ”lagt till den” som en model 3, vilket sägs ha funkat.

Gissningsvis fungerar 3/Y ännu, och Circle K skulle bara sparka mig i pungen lite mer.
Okej,
Ja det verkar funka med Model Y fortfarande.
Screenshot_20260707_173652_Circle K Charge.jpg
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Så OKQ8 har någon egen lista där de försöker hålla reda på vilka bilmodeller som har fix MAC-adress.

Det är antagligen bara ett filter för att minska supportsamtalen.

Så kanske har någon läst att alla Model S inte klarar Autocharge på någon hemsida utan att förstå att det rör sig om icke-konverterade äldre bilar.

Min bil har en MAC-adress som börjar på 98-ED-5C-xx-xx-xx (det är vad OKQ8 visar som VID:), och 98-ED-5C är (ett av?) Teslas UOI-block med 2^24 (16.7M) identiteter köpt från IEEE 2018.

Circle K saknar säkert kännedom om vilken bilmodell MAC-adressen tillhör (företagen har inga skyldigheter att redovisa exakt var alla MAC-adresser använts), och även om de teoretiskt skulle kunna avgöra bilmärke från listor av publika UOI så tvivlar jag på att de gjort så, så jag skulle gissa på att man kan peta in precis vad som helst på bilmärke och modell.

Det går att se på den utlästa MAC-adressen om den är fix eller tillhör ett dynamiskt block, men skulle jag gissa något så sker antagligen inte det.

Så det är väl bara att säga att man har en Model Y eller XC40 (volymbilar med fix MAC som de inte gärna kan blockera) och se vad som händer.

Detta gäller alla elbilar, det värsta som kan hända är att det inte fungerar eller att det slutar fungera för att den dynamiska MAC-adressen ändrats, men i så fall är det bara att ta bort bilen med respektive app.

Om man lägger in bilen med OKQ8:s app kan man läsa av VID: och dekoda denna MAC-adress för att se om den tillhör ett fix block eller inte.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Autonom skrev: 07 jul 2026 20:20

Så kanske har någon läst att alla Model S inte klarar Autocharge på någon hemsida utan att förstå att det rör sig om icke-konverterade äldre bilar.
Circle K hade som sagt Autocharge på min model S fungerade i ungefär (minst) ett år.
Så vad de nu gjort vet jag inte.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Autonom skrev: 07 jul 2026 16:27

Det beror på om bilen har en fix eller dynamisk MAC-address för CCS2-kommunikationen.

De flesta har betalt IEEE för fixa MAC-adresser, och då fungerar det, det största undantaget är de flesta VAG-bilar. Men jag trodde Mini hade fix MAC-adress, står så i de flesta listor, men det kanske är årsmodellberoende?

Bra tips. Försökte nyss se på det. Till skillnad ifrån min CK-app så verkar det tyvärr som jag inte kan aktivera det i OKQ8-appen nu hemifrån. Hade varit smidigt om man hade kunnat sätta upp det nu i förväg i lugn och ro. Står att jag tyvärr måste besöka en OKQ8-station och endast först då kan jag (prova) att aktivera det.

Men skall försöka komma ihåg att testa nästa gång det kan bli aktuellt (lätt att glömma i farten på en långfärd), och man kan tydligen bara testa på vissa stationer, och inte alla OKQ8.

IMG_1741.PNG

Försökte läsa på lite mer på "Lär dig mer" som appen tipsade om och länkade till (för att tex. se vilka bilmodeller som stöds), men fick tyvärr bara en 404. Verkar som OKQ8 har lite att jobba på med appen eller deras webbsidor (skall istället ta och checka lite vad AI tror om det hela).

IMG_1742.PNG
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

AAKEE skrev: 07 jul 2026 20:37
Autonom skrev: 07 jul 2026 20:20

Circle K hade som sagt Autocharge på min model S fungerade i ungefär (minst) ett år.
Så vad de nu gjort vet jag inte.
Det bör vara riskfritt att göra som Robin gjort och ta bort bilen, för att sedan lägga till den som en Model Y. Det är mycket osannolikt att Circle K kan avgöra vilken Tesla-modell du har på MAC-adressen. Som jag har förstått det så är det enda man gör utöver en laddning via appen är att läsa spara undan kommunikationens MAC-adress i pakethuvudena som VID och använda det för debitering, så man kan se konfigureringen som lite överarbetad..
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

martinot skrev: 07 jul 2026 20:56
Autonom skrev: 07 jul 2026 16:27

Bra tips. Försökte nyss se på det. Till skillnad ifrån min CK-app så verkar det tyvärr som jag inte kan aktivera det i OKQ8-appen nu hemifrån. Hade varit smidigt om man hade kunnat sätta upp det nu i förväg i lugn och ro. Står att jag tyvärr måste besöka en OKQ8-station och endast först då kan jag (prova) att aktivera det.

Men skall försöka komma ihåg att testa nästa gång det kan bli aktuellt (lätt att glömma i farten på en långfärd), och man kan tydligen bara testa på vissa stationer, och inte alla OKQ8.

IMG_1741.PNG

Försökte läsa på lite mer på "Lär dig mer" som appen tipsade om och länkade till (för att tex. se vilka bilmodeller som stöds), men fick tyvärr bara en 404. Verkar som OKQ8 har lite att jobba på med appen eller deras webbsidor (skall istället ta och checka lite vad AI tror om det hela).

IMG_1742.PNG
Eftersom jag just gjort detta för OKQ8:

1) Först får man sätt upp konto och kreditkort i applikatione, kan göras hemma.

2) Man måste sedan ladda via appen på en laddare som stödjer Autocharge, dvs. det behöver stå "AutoCharge" ovanför "Alltid Öppet" på stationssidan. Då kommer det efter en liten stund upp en fråga om man vill aktivera Autocharge, och där behöver man mata in bilmodell (och vad man anger där spelar sannolikt ingen roll utom som textsträng för identifiering i appen), och när man gjort det kan man avbryta laddningen.

3) Nästa gång man stoppar i laddkabeln igen så ska den starta via Autocharge.

På Circle K:

1) Sätt upp konto på samma sätt som OKQ8

2) Liknande fråga som OKQ8

3) Nästa gång man stoppar i kabeln utan att först starta applikationen (så applikationen vid start kan se att bilen står vid en laddare där laddningen inte redan är startad - troligen behöver den fånga VID/MAC vid initiering av laddningen) så ska det komma en ytterligare fråga om aktivering efter att man startat den andra laddningen som startar precis som en normal laddning startad via appen).

En komplikation jag råkade ut för var att jag försökte göra detta steg 3 vid CircleK Rissne och appen förstod inte att jag stod vid laddaren, vilket jag tror beror på att det också står en MER-laddare några meter bort som också går att snvända via Circle K appen. Vid Circle K Råsunda fungerade detta steg.

4) Tredje gången så startar den via Autocharge.

När det gäller Minin som CircleK inte ville acceptera så skulle jag prova och säga att jag hade t.ex. en Volvo XC40 eller någon annan känt fungerande vanlig bil och se om applikationen då accepterar bilens identitet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Tack för test och info Autonom! 👍

Jag har redan apparna, och även konton färdiga i de. Så är nog mer att jag måste ut och först koppla in med Autocharge när jag är på en station som stödjer det, och med en bil som stödjer det.

Finns det några listor hos CK och OKQ8 vilka stationer som har Autocharge (man kan ju tycka att det är konstigt att deras stationer är olika konfigurerade, och att inte alla har det), och även listor på vilka bilmodeller som de anser vara kompatibla med deras Autocharge?

Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Har inte hittat några listor från CT eller OKQ8, det verkar att för både för CT och OKQ8 så får man titta via kartan. Det verkar som att alla eller nästan alla CTs egna DC-laddare klarar Autocharge (välj bara DC CT-laddare i kartfiltret, välj bort IONITY. Mer och E.ON och panorera runt med hög inzoomning), medan när det gäller OKQ8 så även om de flesta stödjer Autocharge så har jag hittat ett antal som inte stödjer Autocharge, men man måste öppna respektive station för att se så det är bökigare.

Så både för CT och OKQ8 är det dolt vilka bilar de anser stödja Autocharge, man måste välja bil först innan den avger en dom. Men listorna verkar för odetaljerade och håller inte rätt på varianter, så de är antagligen begränsad hjälp, de luktar att de finns för att avlasta kundtjänst. Ungefär som Tele2/Telenors listor i November över vilka 4G-telefoner som skulle fungera i deras nät. Det finns många listor på nätet som säger att Minin klarar Autocharge.

Om jag har förstått det hela rätt så är skillnaden mellan supportar Autocharge eller inte bara om den upplästa VID (MAC-adressen) är fix eller inte, och anledningen till att blockera vissa modeller är för att om den inte är fix så kommer det inte att fungera efter bilen startat om interfacet (och då bör man ta bort bilen ur listan så någon annan bil inte lyckas slumpa fram det numret). Det skulle även teoretiskt kunna finnas bilar där man gjort fel eller fuskat så att flera bilar har samma MAC-adress, vilket då naturligtvis skulle ge problem, men jag har inte hört om något sådant.

Kort sagt, se angivande av bilmodellen som ett filter som går att ställa fel och man kan behöva arbeta sig runt.

Jag skulle börja på OKQ8 för där kan man efter att man slagit på Autocharge avläsa VID /MAC-adressen i appen, så man kan gå ut på nätet och se i en MAC-dekoder om just den bilens MAC-adressen är en korrekt fix MAC-adress som är byggd från en inköpt UOI. MAC-dekodern bör då säga att blocket tillhör BMW eller möjligen någon av deras underleverantörer.

För köpta UIO:er så finns det regler för användandet som man kontraktsvillkor med IEEE och ska följas, vilket i praktiken kräver någon form av databas för MAC-adresserna så det inte uppstår duplikat, så om man inte brutit mot reglerna så ska bilen adress vara unik.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Autonom skrev: 06 jul 2026 02:37
Om man drar släp långa sträckor blir slutsatsen en annan (och det blir troligen även billigare med en bränslebil i dagsläget om man måste köpa elen till de dyraraste snabbladdningstaxorna).
Nu när tråden har svalnat lite från SECC:

Jag har en (egentligen två) Audis q med krok så jag har möjlighet att välja bensin.

Men har man inte redan det blir det ju dyrt att ha en extra bil bara för det.

Normalt 4kWh / mil med lastat släp och lite plus på farten, så mer än 20:- per mil blir det inte. (Snarare max ~17:-/mil inkl förluster.
Speciellt när man laddar hemma första stinten för mindre än 1:-/kWh.

Bensinaren drar 1.6-1.8L/mil med släp i samma kontext, så ~34:-/mil innan bensinen sänktes, och ~25-26:-/mil idag. (Far väl iväg igen efter valet gissar jag).

Jag har förövrigt inte betalt något för Supercharging än, och beräknas inte betala något för det under det kommande året…så vi jämför 0:-/ mil i elkostnad mot ~ 30:-/mil om
det vore så.

Jag är dock inte speciellt kostnadskänslig så det har i princip nolö med det att göra, men eftersom det togs upp behöver det ju klaras ut.

Det var här vi var:
IMG_3611.jpeg
Och att Tesla inte ligger i absolut topp i laddning kan man kanske (?) köpa, men att bilen sedan drar ned laddhastigheten avsevärt under bara tre års ägande, till att bli avsevärt långsammare än när den var ny är inte okey om man frågar mig.

Alla Teslor har kassa batterier som laddar långsamt, alldeles speciellt i högre SOC.
Det blir alldeles extremt uppenbart om
Man ska släp med bilarna längre än till brä’gårr’n fram och tillbaka.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

AAKEE skrev: 11 jul 2026 14:45
Om man drar släp långa sträckor blir slutsatsen en annan (och det blir troligen även billigare med en bränslebil i dagsläget om man måste köpa elen till de dyraraste snabbladdningstaxorna).

Jag har en (egentligen två) Audis q med krok så jag har möjlighet att välja bensin.

Normalt 4kWh / mil med lastat släp och lite plus på farten, så mer än 20:- per mil blir det inte. (Snarare max ~17:-/mil inkl förluster.

Bensinaren drar 1.6-1.8L/mil med släp i samma kontext, så ~34:-/mil innan bensinen sänktes, och ~25-26:-/mil idag. (Far väl iväg igen efter valet gissar jag).

Jag har förövrigt inte betalt något för Supercharging än, och beräknas inte betala något för det under det kommande året…så vi jämför 0:-/ mil i elkostnad mot ~ 30:-/mil om
det vore så.

Jag är dock inte speciellt kostnadskänslig så det har i princip nolö med det att göra, men eftersom det togs upp behöver det ju klaras ut.

Det var här vi var:
IMG_3611.jpeg

Och att Tesla inte ligger i absolut topp i laddning kan man kanske (?) köpa, men att bilen sedan drar ned laddhastigheten avsevärt under bara tre års ägande, till att bli avsevärt långsammare än när den var ny är inte okey om man frågar mig.

Alla Teslor har kassa batterier som laddar långsamt, alldeles speciellt i högre SOC.
Jo, men om man är att laddar till dyraste snabbladdningstaxorna så blir det inte 20:-/mil utan 40:-/mil, men det är extremfall. (Dock med andra släp, ineffektivare bil och vinter så stoppar det inte på 40:-/mil.) Jag kan heller inte hitta någon 800V-laddare där man kommer ner till 5:-/milen utan någon form av abonnemang. Om man behöver använda IONITY och kortbetalning (vilket knappast kan ses som extremt) så verkar man typiskt hamna på 6,40:-/mil dvs en milkostnad på 25,60 vilket då blir samma bränslekostnad men inga laddstopp (men sedan tillkommer högre underhållskostnader).

Och om det kostar samma så kommer tiden för laddstopp att premiera bränslebilar.

Dock så kör ju de flesta rätt sällan med släp.

Om man hade laddpriser som mer speglade en normal rörliga kostnad, typiskt under 2:-/kWh, skulle prisskillnaden oftast vara tillräcklig för att uppväga obekvämligheten med laddstoppen. Ett stort problemet idag är dock att elmarknadsinspektionen gör ett för dåligt jobb så elnätsleverantörerna tar för stor del av kakan i dagsläget.

Jag tror att laddpriserna kommer att gå ner på lång sikt, för jag tycker mig se att OKQ8 och Circle K börjar få stil på affärsmodellen, det är bekvämt med ladda medan man går in på en standardiserad mack för WC och köpa snacks eller kaffe. Vilket är samma idé som vanliga mackar, det är inte på bränslet man gör pengar, det är på att få in kunder i butiken.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Autonom skrev: 11 jul 2026 16:37

det vore så.

Det var här vi var:
IMG_3611.jpeg

Jo, men om man är att laddar till dyraste snabbladdningstaxorna så blir det inte 20:-/mil utan 40:-/mil, men det är extremfall. (Dock med andra släp, ineffektivare bil och vinter så stoppar det inte på 40:-/mil.) Jag kan heller inte hitta någon 800V-laddare där man kommer ner till 5:-/milen utan någon form av abonnemang. Om man behöver använda IONITY och kortbetalning (vilket knappast kan ses som extremt) så verkar man typiskt hamna på 6,40:-/mil dvs en milkostnad på 25,60 vilket då blir samma bränslekostnad men inga laddstopp (men sedan tillkommer högre underhållskostnader).

Och om det kostar samma så kommer tiden för laddstopp att premiera bränslebilar.

Om man hade laddpriser som mer speglade en normal rörliga kostnad, typiskt under 2:-/kWh, skulle prisskillnaden oftast vara tillräcklig för att uppväga obekvämligheten med laddstoppen. Ett stort problemet idag är dock att elmarknadsinspektionen gör ett för dåligt jobb så elnätsleverantörerna tar för stor del av kakan i dagsläget.

Jag tror att laddpriserna kommer att gå ner på lång sikt, för jag tycker mig se att OKQ8 och Circle K börjar få stil på affärsmodellen, det är bekvämt med ladda medan man går in på en standardiserad mack för WC och köpa snacks eller kaffe. Vilket är samma idé som vanliga mackar, det är inte på bränslet man gör pengar, det är på att få in kunder i butiken.
Nu talar vi Tesla, och den långsamma laddningen, right? Har hittills vart gratis för mig sedan sists december 2020, med undantag för ett extremt fåtal laddningar när mina gratis-kWh tog slut på min M3P.
Behöver man betala på Tesla är det runt 5kWh generellt, tycker jag mig se.

Laddat några ggr på Circle K för runt 5:-/kWh /(idag 5:59:-)
Laddat några ggr på Eviny med samma priser som ovan.

Laddar någon några större mängder på ionity eller vilka som nu är dyrast utan avtal? (det låter ju som att riva tusenlappar och kasta dem i soporna?)

Om man vill köra elbil och inte ändå har minst en bil som kan dra släpet så blir det rätt dyrt med en extra bil bara för det, speciellt om man vill åka bekvämt och nice.

För mig är det oavsett inte kostnaden utan att bilen tappar laddfart och kapacitet väldigt fort vilket gör att de redan i överkant tilltagna laddstoppen blir ännu längre. När man räknar med påfyllt energi är 10-80% 18% långsammare nu, och räknar man in att man nästan måste ladda fullt för att få i samma energi som när bilen var ny vid 80% är det i princip katastrof.

När bilen var ny tog det 30 min att ladda 10-80%, vilket fyllde på batteriet med 65.5kWh användbar energi.
Idag tar det 10-80% 32 minuter, vilket bara fyller på 57.1 kWh. För att lägga till 65.5 kWh måste jag ladda till 90.2% för att få samma energi. 10-90% tar 44 minuter idag jämfört med 10-80% som gick på 30 minuter när bilen var ny. Laddtiden för en sån laddning har alltså ökat med 47% :shock:
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

AAKEE skrev: 11 jul 2026 17:09
Autonom skrev: 11 jul 2026 16:37

det vore så.

Det var här vi var:
IMG_3611.jpeg

Nu talar vi Tesla, och den långsamma laddningen, right? Har hittills vart gratis för mig sedan sists december 2020, med undantag för ett extremt fåtal laddningar när mina gratis-kWh tog slut på min M3P.
Behöver man betala på Tesla är det runt 5kWh generellt, tycker jag mig se.

Laddat några ggr på Circle K för runt 5:-/kWh /(idag 5:59:-)
Laddat några ggr på Eviny med samma priser som ovan.

Laddar någon några större mängder på ionity eller vilka som nu är dyrast utan avtal? (det låter ju som att riva tusenlappar och kasta dem i soporna?)

Om man vill köra elbil och inte ändå har minst en bil som kan dra släpet så blir det rätt dyrt med en extra bil bara för det, speciellt om man vill åka bekvämt och nice.

För mig är det oavsett inte kostnaden utan att bilen tappar laddfart och kapacitet väldigt fort vilket gör att de redan i överkant tilltagna laddstoppen blir ännu längre. När man räknar med påfyllt energi är 10-80% 18% långsammare nu, och räknar man in att man nästan måste ladda fullt för att få i samma energi som när bilen var ny vid 80% är det i princip katastrof.

När bilen var ny tog det 30 min att ladda 10-80%, vilket fyllde på batteriet med 65.5kWh användbar energi.
Idag tar det 10-80% 32 minuter, vilket bara fyller på 57.1 kWh. För att lägga till 65.5% måste jag ladda till 90.2% för att få samma energi. 10-90% tar 44 minuter idag jämfört med 10-80% som gick på 30 minuter när bilen var ny. Laddtiden för en sån laddning har alltså ökat med 47% :shock:
Jag tänkte både på ditt fall och mer generellt, skillnaden mot de flesta andra elbilar är inte så stor. Även med en CLA 250+ så kommer man att få samma effekt, bara inte lika kraftigt.

Det går liksom inte att undvika "ideliga" laddstopp om man drar större släp speciellt på vintern, och man kan behöva använda laddare man annars normalt inte nyttjar (speciellt om man nyttjar lågt SoC för att hålla nere den totala laddtiden). Och för 800V-laddare så blir urvalet än mindre.

Aging wheels har testat att dra släp i USA, och hans slutsats var att man måste ha något i stil med en Silverado EV med största batteriet, 205 kWh och klar > 280 kW upp till 50% på 800V-laddare, för att fungera bra:

(