GPS
Moderator: Redaktion
-
jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: GPS
Jag har också läst om dessa problem i flera år (och betvivlar dem inte!) men inga problem varken efter att ha åkt öppna vägverksfärjor (det är ju väldigt konstigt att det blir problem!) eller Gotlandsbåten.
Model Y LR AWD 2022
-
manneson
Tycker det låter som nån synkroniseringsbugg, gissningsvis pga att bilen flyttas utan egen inblandning.
Dvs Teslas beräkningar är antagligen baserade på att bilen förflyttar sig själv. När den plötsligt hamnar på en annan plats blir den förvirrad.
Låter som workarounden är att hålla inne båda rattknapparna efter färjeturen.
Inte så jobbigt men såklart inte optimalt.
Dvs Teslas beräkningar är antagligen baserade på att bilen förflyttar sig själv. När den plötsligt hamnar på en annan plats blir den förvirrad.
Låter som workarounden är att hålla inne båda rattknapparna efter färjeturen.
Inte så jobbigt men såklart inte optimalt.
-
Letalis
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/roger897563
Autonom skrev: ↑01 aug 2026 20:46Hur ser det ut om du sitter i bilen under överfarten och tittar på navigeringskärmen, och provar olika tillstånd av vaken bil? För att testa teorin att den räknar från en referenspunkt som är startpunkten för färjeturen.Jossi skrev: ↑01 aug 2026 15:18Jag talar alltså om en sånhär färja.Autonom skrev: ↑01 aug 2026 14:17Ok, då är det osannolikt att det rör sig om GPS-störningar i det här fallet. Ryssarnas störningar via satelliter ser bara ut att ha körts i på sekundnivå i testsyfte: https://www.gpsworld.com/todd-humphreys ... ss-europe/
Den utrustning som jag har som är känsligast för GPS-störningar är en ren GPS-mottagare, har inget stöd för varken Glonass, Galileo eller BeiDou. Jag har också sett positionen sväva iväg när den bara ser 3 satelliter, men eftersom jag bara ser indirekta effekter har jag svårt att avgöra hur mycket den avviker. De andra utrustningarna jag sett blivit utstörda har stöd för Glonass men inte Gallleo eller BeiDou.
Om man tittar på buggen med färjor så skulle jag då gissa att det har att göra med hur den hanterar position när den inte har täckning, som i tunnlar. För i tunnlar måste den spara sista kända positionen och sedan använda sidoinformation (som skulle kunna vara, i brist på tröghetsnavigering, accelerationsdetektorerna, hastighet, styrvinklar och, för långa tunnlar, kombinerat med databaser, finns begränsat med långa tunnlar att hålla reda på).
Man skulle lätt kunna tänka sig att när bilen efter färjeturen väcks eller återfår GNSS-kontakt (om den stått under däck) får en konflikt mellan den beräkningen och GNSS-information som inte hanteras bra.
Min BMW har inga problem med den. Min Tesla har problem varje gång. Har testat båda bilarna samtidigt för att utesluta störningar.
IMG_1682.jpeg
Eventuellt sätta den i biltvättläge (eventuellt med frirullande hjul och stoppblock om man vågar).
Min ballade ur medans vi satt i bilen . Denna färja tar knappt 10 minuter
Så bilen var vaken hela tiden.
Likaså på vägen tillbaka., så snart vi kom på båten så han knappt färjan lämna hamnen innan den började "spåra ur"
Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2021
Model Y LR 2024
VW ID.4 GTX 2022
My GREY AWD 2026