GPS

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: GPS

Inlägg av jonasl »

Jag har också läst om dessa problem i flera år (och betvivlar dem inte!) men inga problem varken efter att ha åkt öppna vägverksfärjor (det är ju väldigt konstigt att det blir problem!) eller Gotlandsbåten.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
manneson

Inlägg av manneson »

Tycker det låter som nån synkroniseringsbugg, gissningsvis pga att bilen flyttas utan egen inblandning.

Dvs Teslas beräkningar är antagligen baserade på att bilen förflyttar sig själv. När den plötsligt hamnar på en annan plats blir den förvirrad.

Låter som workarounden är att hålla inne båda rattknapparna efter färjeturen.
Inte så jobbigt men såklart inte optimalt.
Användarvisningsbild
Letalis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/roger897563

Inlägg av Letalis »

Autonom skrev: 01 aug 2026 20:46
Jossi skrev: 01 aug 2026 15:18
Autonom skrev: 01 aug 2026 14:17
AAKEE skrev: 01 aug 2026 11:06
fnurra skrev: 01 aug 2026 09:35
Om man går in i Service mode för att kolla GPS signalen verkar det som att Tesla använder även Galileo och BeiDou... 20260520_171903(1).jpg
Bra info, tackar!

Det var som jag misstänkte, och Kina-GPS finns rent med! (BeiDou).
Ok, då är det osannolikt att det rör sig om GPS-störningar i det här fallet. Ryssarnas störningar via satelliter ser bara ut att ha körts i på sekundnivå i testsyfte: https://www.gpsworld.com/todd-humphreys ... ss-europe/

Den utrustning som jag har som är känsligast för GPS-störningar är en ren GPS-mottagare, har inget stöd för varken Glonass, Galileo eller BeiDou. Jag har också sett positionen sväva iväg när den bara ser 3 satelliter, men eftersom jag bara ser indirekta effekter har jag svårt att avgöra hur mycket den avviker. De andra utrustningarna jag sett blivit utstörda har stöd för Glonass men inte Gallleo eller BeiDou.

Om man tittar på buggen med färjor så skulle jag då gissa att det har att göra med hur den hanterar position när den inte har täckning, som i tunnlar. För i tunnlar måste den spara sista kända positionen och sedan använda sidoinformation (som skulle kunna vara, i brist på tröghetsnavigering, accelerationsdetektorerna, hastighet, styrvinklar och, för långa tunnlar, kombinerat med databaser, finns begränsat med långa tunnlar att hålla reda på).

Man skulle lätt kunna tänka sig att när bilen efter färjeturen väcks eller återfår GNSS-kontakt (om den stått under däck) får en konflikt mellan den beräkningen och GNSS-information som inte hanteras bra.
Jag talar alltså om en sånhär färja.
Min BMW har inga problem med den. Min Tesla har problem varje gång. Har testat båda bilarna samtidigt för att utesluta störningar.
IMG_1682.jpeg
Hur ser det ut om du sitter i bilen under överfarten och tittar på navigeringskärmen, och provar olika tillstånd av vaken bil? För att testa teorin att den räknar från en referenspunkt som är startpunkten för färjeturen.

Eventuellt sätta den i biltvättläge (eventuellt med frirullande hjul och stoppblock om man vågar).

Min ballade ur medans vi satt i bilen . Denna färja tar knappt 10 minuter
Så bilen var vaken hela tiden.

Likaså på vägen tillbaka., så snart vi kom på båten så han knappt färjan lämna hamnen innan den började "spåra ur"
Nissan Leaf 40kWh 2018
Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2021
Model Y LR 2024
VW ID.4 GTX 2022

My GREY AWD 2026
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Ok, det låter som en beräkningbugg. Det är en sak om den behåller referenspunkten, en annan sak om den löpande korrigerar fel på ändringar från referenspunkten (vilket borde betyda att den slutat lyssna på GPS).

Känner man av båtmotorvibrationerna på färjan? Detta för det fall att accelerationsdetektorerna skulle vara inblandade i beräkningen (vilka då skulle kunna ge brusigt data), och det skulle då kunna påverkas av var på färjan bilen står.

Vad händer om man bootar om på färjan under överfarten (när den borde ha GPS-kontakt), det bör tvinga den att läsa in en ny referenspunkt, räknar den lika fel då också?
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/henrik34698

Inlägg av Henkens »

Jag tror bilen uppdaterar gps positionen på intervall. Typ var 5:e eller 10:e minut. Den håller själv koll på hastighet och riktning den ska förflytta sig på kartan under tiden. När hjulen ej rullar så står bilen still..
Typ så..
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell X 90D -17 FSD
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Det låter väldigt långt mellan uppdateringarna, moderna GPS-mottagare kan räkna fram nya positioner många ggr per sekund.

Om det inte är så att man har problem med GPS i största allmänhet, kanske lämpligt att titta i service-menyn att man inte har sådana problem. Det finns fall där GPS blivit utstört pga. trasiga (EMI-genererande) USB-enheter i handskfacket, och det syns då i service-menyn i from av dålig signalstyrka.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Bilen uppdaterar nog GPS-positionen flera ggr per sekund, i vart fall minst 1 per sekund skulle jag tro.

Problemet med färjor är nog minst 5.5 år, dvs lika länge som jag har haft Tesla. Det har vart frekvent förekommande i Facebookgrupper hela tiden och det finns nog några rejält gamla inlägg här också.

Tesla använder väl troligen nå fjortisar på PRAO som för programmera bilens funktioner.

Det är antagligen därför det här enkla problemet inte har fixats.

Det är antagligen därför man programmerade om koffertöppningen närxden slutade orka öppna korrekt (istället för att byta de undermåliga elöppnarna). Följden blev såklart att bilen slängde igen kofferten och i kombination med Teslas alldeles ypperliga karrospassning slog koffertluckan i sidan och det släppte stora flagor av färgen på kofferten och repade sidorna på bilen.

Det är antagligen därför som klimatanläggningen envisas med att inte köra någon luft på framrutan på vintern i kyla så att den immar igen, och att bilen själv ibland tvångs-slår på blås på framrutan när den tror att det ska imma (fast det inte gör det).

Det är också antagligen därför man programmerat model S så att den ofta drar in handtagen och vägrar öppna dörren fast man vill in i bilen och den precis låste upp dörrarna.

Det verkar vara extremt dålig korskoppling mellan de som programmerar och *de som borde* kontrollera hur det fungerar.

Flera av buggarna är minst fem år gamla, garanterat jättelätta att programmera om man bara får veta att buggen finns.

Men, det är klart; Fjortisarna som programmerar är upptagna med att lägga till nya pruttljud och hinner inte fixa buggar som vi störs av dagligen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

2018, åtta år sedan.

https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=12755

2016, 10 år sedan

https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=4642

Jag frågade AI, den verkar inte hitta äldre än så men det finns mycket från 2016 tills idag.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
MrJOJ

Inlägg av MrJOJ »

AAKEE skrev: 03 aug 2026 17:25
Bilen uppdaterar nog GPS-positionen flera ggr per sekund, i vart fall minst 1 per sekund skulle jag tro.

Problemet med färjor är nog minst 5.5 år, dvs lika länge som jag har haft Tesla. Det har vart frekvent förekommande i Facebookgrupper hela tiden och det finns nog några rejält gamla inlägg här också.

Tesla använder väl troligen nå fjortisar på PRAO som för programmera bilens funktioner.

Det är antagligen därför det här enkla problemet inte har fixats.

Det är antagligen därför man programmerade om koffertöppningen närxden slutade orka öppna korrekt (istället för att byta de undermåliga elöppnarna). Följden blev såklart att bilen slängde igen kofferten och i kombination med Teslas alldeles ypperliga karrospassning slog koffertluckan i sidan och det släppte stora flagor av färgen på kofferten och repade sidorna på bilen.

Det är antagligen därför som klimatanläggningen envisas med att inte köra någon luft på framrutan på vintern i kyla så att den immar igen, och att bilen själv ibland tvångs-slår på blås på framrutan när den tror att det ska imma (fast det inte gör det).

Det är också antagligen därför man programmerat model S så att den ofta drar in handtagen och vägrar öppna dörren fast man vill in i bilen och den precis låste upp dörrarna.

Det verkar vara extremt dålig korskoppling mellan de som programmerar och *de som borde* kontrollera hur det fungerar.

Flera av buggarna är minst fem år gamla, garanterat jättelätta att programmera om man bara får veta att buggen finns.

Men, det är klart; Fjortisarna som programmerar är upptagna med att lägga till nya pruttljud och hinner inte fixa buggar som vi störs av dagligen.
"It's not a bug it's a feature" 🙄