GPS
Moderator: Redaktion
-
jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: GPS
Jag har också läst om dessa problem i flera år (och betvivlar dem inte!) men inga problem varken efter att ha åkt öppna vägverksfärjor (det är ju väldigt konstigt att det blir problem!) eller Gotlandsbåten.
Model Y LR AWD 2022
-
manneson
Tycker det låter som nån synkroniseringsbugg, gissningsvis pga att bilen flyttas utan egen inblandning.
Dvs Teslas beräkningar är antagligen baserade på att bilen förflyttar sig själv. När den plötsligt hamnar på en annan plats blir den förvirrad.
Låter som workarounden är att hålla inne båda rattknapparna efter färjeturen.
Inte så jobbigt men såklart inte optimalt.
Dvs Teslas beräkningar är antagligen baserade på att bilen förflyttar sig själv. När den plötsligt hamnar på en annan plats blir den förvirrad.
Låter som workarounden är att hålla inne båda rattknapparna efter färjeturen.
Inte så jobbigt men såklart inte optimalt.
-
Letalis
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/roger897563
Autonom skrev: ↑01 aug 2026 20:46Hur ser det ut om du sitter i bilen under överfarten och tittar på navigeringskärmen, och provar olika tillstånd av vaken bil? För att testa teorin att den räknar från en referenspunkt som är startpunkten för färjeturen.Jossi skrev: ↑01 aug 2026 15:18Jag talar alltså om en sånhär färja.Autonom skrev: ↑01 aug 2026 14:17Ok, då är det osannolikt att det rör sig om GPS-störningar i det här fallet. Ryssarnas störningar via satelliter ser bara ut att ha körts i på sekundnivå i testsyfte: https://www.gpsworld.com/todd-humphreys ... ss-europe/
Den utrustning som jag har som är känsligast för GPS-störningar är en ren GPS-mottagare, har inget stöd för varken Glonass, Galileo eller BeiDou. Jag har också sett positionen sväva iväg när den bara ser 3 satelliter, men eftersom jag bara ser indirekta effekter har jag svårt att avgöra hur mycket den avviker. De andra utrustningarna jag sett blivit utstörda har stöd för Glonass men inte Gallleo eller BeiDou.
Om man tittar på buggen med färjor så skulle jag då gissa att det har att göra med hur den hanterar position när den inte har täckning, som i tunnlar. För i tunnlar måste den spara sista kända positionen och sedan använda sidoinformation (som skulle kunna vara, i brist på tröghetsnavigering, accelerationsdetektorerna, hastighet, styrvinklar och, för långa tunnlar, kombinerat med databaser, finns begränsat med långa tunnlar att hålla reda på).
Man skulle lätt kunna tänka sig att när bilen efter färjeturen väcks eller återfår GNSS-kontakt (om den stått under däck) får en konflikt mellan den beräkningen och GNSS-information som inte hanteras bra.
Min BMW har inga problem med den. Min Tesla har problem varje gång. Har testat båda bilarna samtidigt för att utesluta störningar.
IMG_1682.jpeg
Eventuellt sätta den i biltvättläge (eventuellt med frirullande hjul och stoppblock om man vågar).
Min ballade ur medans vi satt i bilen . Denna färja tar knappt 10 minuter
Så bilen var vaken hela tiden.
Likaså på vägen tillbaka., så snart vi kom på båten så han knappt färjan lämna hamnen innan den började "spåra ur"
Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2021
Model Y LR 2024
VW ID.4 GTX 2022
My GREY AWD 2026
-
Autonom
- Teslaägare
Ok, det låter som en beräkningbugg. Det är en sak om den behåller referenspunkten, en annan sak om den löpande korrigerar fel på ändringar från referenspunkten (vilket borde betyda att den slutat lyssna på GPS).
Känner man av båtmotorvibrationerna på färjan? Detta för det fall att accelerationsdetektorerna skulle vara inblandade i beräkningen (vilka då skulle kunna ge brusigt data), och det skulle då kunna påverkas av var på färjan bilen står.
Vad händer om man bootar om på färjan under överfarten (när den borde ha GPS-kontakt), det bör tvinga den att läsa in en ny referenspunkt, räknar den lika fel då också?
Känner man av båtmotorvibrationerna på färjan? Detta för det fall att accelerationsdetektorerna skulle vara inblandade i beräkningen (vilka då skulle kunna ge brusigt data), och det skulle då kunna påverkas av var på färjan bilen står.
Vad händer om man bootar om på färjan under överfarten (när den borde ha GPS-kontakt), det bör tvinga den att läsa in en ny referenspunkt, räknar den lika fel då också?
-
Henkens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/henrik34698
Jag tror bilen uppdaterar gps positionen på intervall. Typ var 5:e eller 10:e minut. Den håller själv koll på hastighet och riktning den ska förflytta sig på kartan under tiden. När hjulen ej rullar så står bilen still..
Typ så..
Typ så..
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell X 90D -17 FSD
Modell S 90D -17
Modell X 90D -17 FSD
-
Autonom
- Teslaägare
Det låter väldigt långt mellan uppdateringarna, moderna GPS-mottagare kan räkna fram nya positioner många ggr per sekund.
Om det inte är så att man har problem med GPS i största allmänhet, kanske lämpligt att titta i service-menyn att man inte har sådana problem. Det finns fall där GPS blivit utstört pga. trasiga (EMI-genererande) USB-enheter i handskfacket, och det syns då i service-menyn i from av dålig signalstyrka.
Om det inte är så att man har problem med GPS i största allmänhet, kanske lämpligt att titta i service-menyn att man inte har sådana problem. Det finns fall där GPS blivit utstört pga. trasiga (EMI-genererande) USB-enheter i handskfacket, och det syns då i service-menyn i from av dålig signalstyrka.
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Bilen uppdaterar nog GPS-positionen flera ggr per sekund, i vart fall minst 1 per sekund skulle jag tro.
Problemet med färjor är nog minst 5.5 år, dvs lika länge som jag har haft Tesla. Det har vart frekvent förekommande i Facebookgrupper hela tiden och det finns nog några rejält gamla inlägg här också.
Tesla använder väl troligen nå fjortisar på PRAO som för programmera bilens funktioner.
Det är antagligen därför det här enkla problemet inte har fixats.
Det är antagligen därför man programmerade om koffertöppningen närxden slutade orka öppna korrekt (istället för att byta de undermåliga elöppnarna). Följden blev såklart att bilen slängde igen kofferten och i kombination med Teslas alldeles ypperliga karrospassning slog koffertluckan i sidan och det släppte stora flagor av färgen på kofferten och repade sidorna på bilen.
Det är antagligen därför som klimatanläggningen envisas med att inte köra någon luft på framrutan på vintern i kyla så att den immar igen, och att bilen själv ibland tvångs-slår på blås på framrutan när den tror att det ska imma (fast det inte gör det).
Det är också antagligen därför man programmerat model S så att den ofta drar in handtagen och vägrar öppna dörren fast man vill in i bilen och den precis låste upp dörrarna.
Det verkar vara extremt dålig korskoppling mellan de som programmerar och *de som borde* kontrollera hur det fungerar.
Flera av buggarna är minst fem år gamla, garanterat jättelätta att programmera om man bara får veta att buggen finns.
Men, det är klart; Fjortisarna som programmerar är upptagna med att lägga till nya pruttljud och hinner inte fixa buggar som vi störs av dagligen.
Problemet med färjor är nog minst 5.5 år, dvs lika länge som jag har haft Tesla. Det har vart frekvent förekommande i Facebookgrupper hela tiden och det finns nog några rejält gamla inlägg här också.
Tesla använder väl troligen nå fjortisar på PRAO som för programmera bilens funktioner.
Det är antagligen därför man programmerade om koffertöppningen närxden slutade orka öppna korrekt (istället för att byta de undermåliga elöppnarna). Följden blev såklart att bilen slängde igen kofferten och i kombination med Teslas alldeles ypperliga karrospassning slog koffertluckan i sidan och det släppte stora flagor av färgen på kofferten och repade sidorna på bilen.
Det är antagligen därför som klimatanläggningen envisas med att inte köra någon luft på framrutan på vintern i kyla så att den immar igen, och att bilen själv ibland tvångs-slår på blås på framrutan när den tror att det ska imma (fast det inte gör det).
Det är också antagligen därför man programmerat model S så att den ofta drar in handtagen och vägrar öppna dörren fast man vill in i bilen och den precis låste upp dörrarna.
Det verkar vara extremt dålig korskoppling mellan de som programmerar och *de som borde* kontrollera hur det fungerar.
Flera av buggarna är minst fem år gamla, garanterat jättelätta att programmera om man bara får veta att buggen finns.
Men, det är klart; Fjortisarna som programmerar är upptagna med att lägga till nya pruttljud och hinner inte fixa buggar som vi störs av dagligen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
AAKEE
- Teslaägare
2018, åtta år sedan.
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=12755
2016, 10 år sedan
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=4642
Jag frågade AI, den verkar inte hitta äldre än så men det finns mycket från 2016 tills idag.
2016, 10 år sedan
Jag frågade AI, den verkar inte hitta äldre än så men det finns mycket från 2016 tills idag.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
MrJOJ
"It's not a bug it's a feature"AAKEE skrev: ↑03 aug 2026 17:25Bilen uppdaterar nog GPS-positionen flera ggr per sekund, i vart fall minst 1 per sekund skulle jag tro.
-
Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag har kört av fem färjor som ankommit till Danmark, Tyskland eller Sverige denna sommar. När jag sätter mig i bilen för att köra av visar samma position som den hade vid avfärden, men den hittar kvickt rätt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
chaffis75
- elbilist
Låter otroligt detta kan vara ett problem fortfarande. Även amerikanare har ju båtar de åker ibland eller de kanske är så sällan att de inte bryr sig om dessa heller.AAKEE skrev: ↑03 aug 2026 17:332018, åtta år sedan.
2016, 10 år sedan
Detta måste ju vara minst sagt irriterande om man kanske aldrig varit på platsen förr och ska börja köra.
Volvo EC40 MY25 och Volvo EX30 MY24
100% fossilfria bilar i familjen från aug 2026
100% fossilfria bilar i familjen från aug 2026
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Putin har numera även spoofing inte bara via landbaserade radiomaster i Kaliningrad, utan även från ryska militära satelliter. Med de så kan ryssarna störa GPS över i stort sett valfria delar av Europa (inte bara runt Östersjön).AAKEE skrev: ↑31 jul 2026 22:00Autonom skrev: ↑31 jul 2026 20:19
Dagens stöningar syns först imorgon, men kartan ä ungefärlig baserat vad som rapporterats in. Hemsö kigger inte långt från vad som haft bekräftade störningar de senaste dagarna.
Jag har haft gott om störningar på en specifik GPS-utrustning när ryssarna kommer igång, även långt utanför de utritade störningsszonerna.
Det finns inte en chans att man spoofas bara 100 m eller 200.
När det förekommer en falsk signal (spoofing) kommer man ”flyttas” flera tiopotenser mer än i detta exempel.
Jag jobbar i branschen som nyttjar GPS, i en position där precis det ovanstående är en del av mitt jobb.
De störningskartor vi ser på GPSJAM.ORG är trafikflygplan som rapporterat tillförlitligheten på GPS-signalen via ADS-B från oftast > 10.000 m höjd. Vi kikar faktiskt dagligen på jamming/spoofingkartor men vi har en ”bättre” än GPSJAM.ORG. (Det är inget fel på den ioffsg).
Jordens krökning gör att en störsändare (jamming) eller en falsksignal (spoofing) inte når då långt längs marken medan den kan påverka betydligt långre bort på höjd. Ryssen, som håller på med detta för att skydda tex Moskva och Kaliningrad har störsändarna på marknivå, eller i fartyg (också ”marknivå”)
Det är ytterst osannolikt att det skulle förekomma GPS-spoofing på västkusten.
Skulle det göra det, skulle positionen flyttas avsevärt längre än ett hundratal meter.
GPS-jamming som är vanligast tar bort GPS-positionen helt och hållet. Spoofing är väldigt avancerat och vanliga stöldligor klarar inte av att spoofa men de kan jamma.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
AAKEE
- Teslaägare
Jag har lite militär erfarenhet av sånt, men kan i princip bara uttala mig om civil dito. (Det finns tex fartyg som har jam- och spofing-förmåga.martinot skrev: ↑07 aug 2026 23:06Putin har numera även spoofing inte bara via landbaserade radiomaster i Kaliningrad, utan även från ryska militära satelliter. Med de så kan ryssarna störa GPS över i stort sett valfria delar av Europa (inte bara runt Östersjön).AAKEE skrev: ↑31 jul 2026 22:00Autonom skrev: ↑31 jul 2026 20:19
Dagens stöningar syns först imorgon, men kartan ä ungefärlig baserat vad som rapporterats in. Hemsö kigger inte långt från vad som haft bekräftade störningar de senaste dagarna.
Jag har haft gott om störningar på en specifik GPS-utrustning när ryssarna kommer igång, även långt utanför de utritade störningsszonerna.
Det finns inte en chans att man spoofas bara 100 m eller 200.
När det förekommer en falsk signal (spoofing) kommer man ”flyttas” flera tiopotenser mer än i detta exempel.
Jag jobbar i branschen som nyttjar GPS, i en position där precis det ovanstående är en del av mitt jobb.
De störningskartor vi ser på GPSJAM.ORG är trafikflygplan som rapporterat tillförlitligheten på GPS-signalen via ADS-B från oftast > 10.000 m höjd. Vi kikar faktiskt dagligen på jamming/spoofingkartor men vi har en ”bättre” än GPSJAM.ORG. (Det är inget fel på den ioffsg).
Jordens krökning gör att en störsändare (jamming) eller en falsksignal (spoofing) inte når då långt längs marken medan den kan påverka betydligt långre bort på höjd. Ryssen, som håller på med detta för att skydda tex Moskva och Kaliningrad har störsändarna på marknivå, eller i fartyg (också ”marknivå”)
Det är ytterst osannolikt att det skulle förekomma GPS-spoofing på västkusten.
Skulle det göra det, skulle positionen flyttas avsevärt längre än ett hundratal meter.
GPS-jamming som är vanligast tar bort GPS-positionen helt och hållet. Spoofing är väldigt avancerat och vanliga stöldligor klarar inte av att spoofa men de kan jamma.
Vill man se hur det störts en viss dag så är exempelvis gpsjam-org rätt bra. Den samlar trafikflygets ADS-B data avseende GPS-signalen. I princip är alla data vi får från 10.000m där trafikflyget håller till.
Spridningen av stördata från markbaserade stationer är behränsad till jordens kräknibg vid marknivån. Trafikflyget påverkas på större avstånd pga deras höjd.
Välj en dag och titta på det. Kom ihåg att spridningen av störsignalen når mycket mycket längre på höjd
Vi vet att Ryssen tex skyddar Kalinigrad och Moskva för att drones inte ska kunna nyttja GPS.
Störning med satellit: har man en satellit på låg höjd blir signalen starkare men satelliten flyger väldigt fort förbi området. Har man en geostationär satellit som inte rör sig måste den vara ~ 2000 mil upp eller nåt, och då blir signalen svag.
Jag följer störningarna veckovis för jobbets räkning och generellt har man inte stört på marknivån i Swe.
I Finland som ligger nära är det väldigt stora problem för flyget. Störningarna är inte till för att förstöra för finskt flyg men det blir collateral damage.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
martinot
- Teslaägare
Satelliterna ligger inte på en fast höjd utan går i en elliptisk Molniya-bana runt Jorden i MEO. Ryssarna har, än så länge, bara kört med sin satellitbaserade GNSS-störning mer experimentellt och begränsat i testsyften (ligger fn. medvetet tunad lite off-frequency). Men kapaciteten finns absolut där när de så önskar att köra mer frekvent och kan skapa en potentiellt allvarlig skada på positionering över valfri del av Europa (när ryssarna så önskar). Däremot som du är inne på så vill de främst (iaf. i dagsläget) skydda Moskva, och då är ju landbaserad störningsutrustning effektivare och enklare för just det syftet.
Huvudsatelliten i fråga är Cosmos 2546 (NORAD ID: 45608), men den används även tillsammans med ett par andra av de satelliter som också ingår i den ryska militära EKS (Edinaya Kosmicheskaya Sistema) Tundra-konstellationen. Denna sattelitkonstellationen är ifrån början huvudsakligen ett tidigt varningssystem för att detektera inkommande kärnvapenattacker med ballistiska missiler emot Ryssland/CIS, och för att registrera nukleära provsprängningar runt om jorden, men har ett par intressanta nya satelliter (som just Cosmos 2546, som sköts lägligen upp ett par år strax innan Ukraina-kriget startades) som har som, iaf. delvis, syfte att kunna störa olika diverse positioneringssystem. Detta genom att med de satellitbaserade formbara sändarna (ESA‑liknande antennteknik tillsammans med exakt effektstyrning) störa signalerna i L1-banden inom valfria områden, och inte enbart hos GPS, utan även hos de europeiska och kinesiska diton/kopiorna (är enbart ryska GLONASS som inte påverkas av störningarna).
Fördelen med detta är att ryssarna nu inte längre behöver vara begränsade av jordens krökning (som med radiomasterna i Kaliningrad), utan har kapabilitet när de så önskar att kunna kraftigt degradera samtliga icke-ryska satellitbaserade positioneringssystem över helt valfria delar av Europa.
Detta är ett utmärkt, och mycket mer flexibelt och övergripande, komplement till de ryska drönarbaserade (oftast med kinesiska och ryska fartyg som plattform) portabla lokala GNSS-störningssystem som de ibland använder sig av som förekommer tex. vid den svenska västkusten och över Danmark (främst runt EKCH).
* Offentligt publicerad källa:
Chasing Lightning: Detecting, Characterizing, and Identifying a Powerful Space-Based GNSS Interference Source
Zachary L. Clements∗, Argyris Kriezis†, and Todd E. Humphreys
∗ Department of Aerospace Engineering and Engineering Mechanics, The University of Texas at Austin
† Department of Aeronautics and Astronautics, Stanford University
https://arxiv.org/pdf/2606.03673
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
AAKEE
- Teslaägare
Jag skulle säga att det vi ser själva grundfrågan i tråden inte är störning eller spoofing överhuvudtaget.
(Störning/jamming = ingen GPS-position, Spoofing = falsk position).
Spoofing är ganska avancerat att genomföra, och när det görs är förflyttningen av den falska positionen avsevärt större än Teslaproblemet.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
manneson
MrJOJ skrev: ↑03 aug 2026 19:57"It's not a bug it's a feature"AAKEE skrev: ↑03 aug 2026 17:25Bilen uppdaterar nog GPS-positionen flera ggr per sekund, i vart fall minst 1 per sekund skulle jag tro.
Men, det är klart; Fjortisarna som programmerar är upptagna med att lägga till nya pruttljud och hinner inte fixa buggar som vi störs av dagligen.![]()
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Jossi
- Teslaägare
Enig, min BMW på samma resa funkade ju samtidigtAAKEE skrev: ↑08 aug 2026 10:26Jag skulle säga att det vi ser själva grundfrågan i tråden inte är störning eller spoofing överhuvudtaget.
(Störning/jamming = ingen GPS-position, Spoofing = falsk position).
Spoofing är ganska avancerat att genomföra, och när det görs är förflyttningen av den falska positionen avsevärt större än Teslaproblemet.
BMW IX3 2026
Model Y AWD 2023
Model Y AWD 2023
-
martinot
- Teslaägare
Absolut. Detta var bara en ren (OT) kommentar till olika ryska möjligheter för att störa våra positioneringssystem i Europa, som sträcker sig långt mer än runt sändarna i Kaliningrad. Detta är något som ryssarna gör aktivt (även om inte alls lika ofta) på både västkusten och andra delar av landet, och i andra delar av Europa.
Slutsatsen är att man kan allt mindre förlita sig på GPS för både positionering för kritiska operationer och för vardaglig användning. Detta kommer potentiellt bara bli sämre och mindre tillförlitligt i framtiden.
Har inget som helst med Tesla eller TS problem att göra. Det känns spontant som ett troligast rent mjukvaruproblem/bugg hos Tesla.