BMW iX3 Neue klasse

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av martinot »

Rennwagen skrev: 29 jun 2026 08:32
kungjohan skrev: 29 jun 2026 08:24
Rennwagen skrev: 29 jun 2026 07:04
Någon som försökt att ladda sin iX3 med Tesla Mobile connector?

Jag får det inte att fungera.

Har en inkopplad i vanlig röd 3-fas handske och Mobile connectorn är grön men bilen vägrar starta laddningen. Den låser fast handsken men startar inte laddningen.

Det fungerar utmärkt att ladda från Tesla Wall Connector

Vad göra?
Jag har ingen mobile connector, men det finns ju en inställning hur snabbt den skall ladda AC som default är satt på 32A i min bil. Kan det vara så att du måste ställa ned det för att det skall fungera?
Tack för tips, testade det men ingen skillnad tyvärr.

Efter lite google och AI chatt så tror jag att det kan bero på att min röda trefashandske i garaget saknar N (neutral) sladd kopplad till sig (utöver tre faser och jord). Det är tydligen något Teslor kan hantera men iX3 inte accepterar.

Och det är fortsatt sköna översättningsmissar och bristande logik i BMW app och programvaror. Just nu står det "Minimiladdning beaktas" som felmeddelande i bilen :)
Är bra standard att alltid ha en neutral ledare inkopplad oavsett. Så tycker det är bra att ordna det oavsett.

Gällande översättningar så är det troligen lite billig AI-slop som BMW använt sig av. :)
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

Rennwagen skrev: 29 jun 2026 09:55
Jossi skrev: 29 jun 2026 09:42
Fick precis första OTA, antar det är förberedelse för första större uppdateringen som ska komma i Juli. Har haft .43 sedan leverans.

Funkar precis lika smidigt som på Tesla, notis i appen -> update.
IMG_1389.png
Japp har den på gång också. Men vilken tid det tar att ladda ned. Min har stannat på 75% och rör sig inte längre...
Nu är den klar och det funkade fint. Skall vara “stabilitetspatch” från .34 eller .43 med små bugfixar, ev. kartuppdatering, inga nya features.

Vi får kanske starta en ny tråd med iX3 senaste programversionen där vi delar info
BMW iX3, 2026, Model S Plaid 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

martinot skrev: 29 jun 2026 10:56
Rennwagen skrev: 29 jun 2026 08:32
kungjohan skrev: 29 jun 2026 08:24
Rennwagen skrev: 29 jun 2026 07:04
Någon som försökt att ladda sin iX3 med Tesla Mobile connector?

Jag får det inte att fungera.

Har en inkopplad i vanlig röd 3-fas handske och Mobile connectorn är grön men bilen vägrar starta laddningen. Den låser fast handsken men startar inte laddningen.

Det fungerar utmärkt att ladda från Tesla Wall Connector

Vad göra?
Jag har ingen mobile connector, men det finns ju en inställning hur snabbt den skall ladda AC som default är satt på 32A i min bil. Kan det vara så att du måste ställa ned det för att det skall fungera?
Tack för tips, testade det men ingen skillnad tyvärr.

Efter lite google och AI chatt så tror jag att det kan bero på att min röda trefashandske i garaget saknar N (neutral) sladd kopplad till sig (utöver tre faser och jord). Det är tydligen något Teslor kan hantera men iX3 inte accepterar.

Och det är fortsatt sköna översättningsmissar och bristande logik i BMW app och programvaror. Just nu står det "Minimiladdning beaktas" som felmeddelande i bilen :)
Är bra standard att alltid ha en neutral ledare inkopplad oavsett. Så tycker det är bra att ordna det oavsett.

Gällande översättningar så är det troligen lite billig AI-slop som BMW använt sig av. :)
Detta gäller även VW vad jag vet. E-up och även tidiga id.4, om jag inte minns fel. Att de inte accepterar laddningen på grund av avsaknad av neutral.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld