Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 19 dec 2023 08:05
Ett hot är ett hot oavsett hur tomma någon anser dom vara.Fredrik j skrev: ↑19 dec 2023 07:55Vad jag menar är att om man uppfyller villkoren från a-kassan spelar det ingen roll vad facket tycker.Collin87 skrev: ↑19 dec 2023 07:48Spelar väl ingen roll när uppgifter om dessa hot faktiskt kommit.Fredrik j skrev: ↑19 dec 2023 07:31Man kan ju vara med i Metalls a-kassa utan att vara medlem i fackföreningen.Collin87 skrev: ↑19 dec 2023 07:23Finns ju uppgifter om hot FRÅN fackets sida gällande indragande av A-kassa osv.Metallare skrev: ↑18 dec 2023 21:59
Det hävdas här från många skrivare, men förutom att det är inte många som strejka har man inget att styrka denna position.
Och antalet strejkande kan ju vara missvisande pga. uppgifter som påstod från fackets sida om hot vid deltagandet.
Också det hävdas från många sidor som tror att ett nej ska vara fritt från konsekvenser.
Så hur ska riksdagen lagstifta om samarbete på arbetsmarknad utan att att en sida skulle få orimligt mycket att säger hur detta ska se ut?
I dagsläget är det så, att om AG vägrar samarbeta kan det blir stridsåtgärder, ingen säager att det måste ske, men det är tillåten.
Nu har AT sidan bestämmt sig för stridsåtgärder och nu kommer många här i tråden och vill antingen förbjuda stridsåtgärder om en sidan vägrar samarbeta eller gör det tvingande att signera avtal, vilket ge facket mackt att diktera vad det står I, så arbetsgivarna måste ju i så fall signera allt vad facket kräver, annars är det lagbrott.
Jag har lite svårt att se hur en lagstiftning skulle se ut så att fortfarande båda sidor har möjlighet få genom samarbete inflytande hur ett avtal skulle se ut.
Inte allt som haltar er ett liknande.
Facket är inga lammungar precis.
Dom gör allt i sin makt för att få till KA samtidigt som Tesla gör allt i sin makt för att komma förbi det.
Jag är väl medveten om att man kan vara medlem i A-kassan och skippa facket.
Har själv haft det precis så för många år sedan.
Så vad vill du ha sagt med din kommentar? ljuger den som säger att facket sagt så?
Tomma hot.
Det är precis vad det är. Det är en produkt i form av en tjänst. "Om ni skriver på här så ser vi till att hålla de anställda fogade så dom inte strejkar och har sig."
Haha, vilken briljant analys!Verdi_ skrev: ↑18 dec 2023 09:53Det tror jag inte. Folk hatar inte Rolls Royce, Bentley osv...
Teslas problem har i alla fall förut varit att man haft en image av vänsterlutande urban medelklass med klimatångest som egentligen är helt ointresserad av bilar men som nu fastnat för Tesla och som förkunnar sin lära på nätet, i fikarum osv osv. Gärna toppat med en lökig och självgod personlig regplåt som alluderar på koldioxidutsläpp eller olja.
Nu har det hatet, från Livets Hårda Skola, kompletterats med hat från just vänsterlutande urban medelklass som ogillar vad Elon gjort med Twitter. Där har du en hat-allians man inte såg komma för ett par år sen.![]()
Dessutom hatas Tesla också av vänstern i stort på grund av det här med kollektivavtalet.
De enda som gillar Tesla är möjligen näringslivshögern som fortfarande tycker Elon är en häftig entreprenör och möjligen en och annan vilsen Miljöpartist som fortfarande prioriterar klimatmål över värderingsfrågor.
RSU:erna är en del av lönen, det är pengar de får för sin arbetskraft. Så det kvarstår att båda påståendena inte kan vara sanna samtidigt.Metallare skrev: ↑19 dec 2023 06:10Har du läst den inlägg från DA?OfarligTesla skrev: ↑18 dec 2023 22:48
Varför använder du det som argument om du inte har insyn i det? Du säger att Teslamekanikern inte vill byta jobb för att de förlorar pengar på det, IF Metall säger att Teslamekanikern tjänar sämre än de gjort på andra verkstäder, båda två kan inte vara sanna samtidigt.
Då borde du kanske fatta varför:
Det skrevs att de har gått ner i lön för att få de aktietilldelningar, men för att få de är de tvungen att stanna kvar.
Så kanske det är inte så frid och fröjd som flera här påstå, medans de väljer att stanna kvar och håller tyst för att inte är de stora förlorare i den avtalen de ingick um just aktietilldelningar.
Men det är väll så som så många här påstå alla utom dem själva vill omvärlden bara illa och alla inom facket ljuger bara ...
Bästa är ju i det läget att blockera telefonnumret i telefonen. Det brukar jag göra när de ringer från Tele2 (i själva verket ringer de från ett callcenterföretag) för att få mig att byta abonnemang.vigge50 skrev: ↑19 dec 2023 07:25Tänk att ha en sådan telefonförsäljare efter sig, trotts att man säger att man inte är intresserad så fortsätter de att höra av sig och ställa frågan om man är intresserad.Metallare skrev: ↑19 dec 2023 06:05Aha alltså att samarbeta är maffiamethoder ...
Att förhandla om något är maffiamethoder ...
Hur förhandla du egentligen, när din motpart vägrar?
Prenumererade själv på en tidning under lång tid men valde tillslut att säga upp den. Trotts att jag var med i Nix så fortsatte de att ringa varje kvartal och fråga om jag var intresserad av att börja prenumerera igen. Jag bad dem flera gånger att ta bort mig från deras telefonlista men de brydde sig inte utan fortsatte att ringa med nya erbjudanden under flera års tid. Tror inte det var förrän jag bytte nummer som jag slutade få samtal.
Men visst, vad annat hade de att göra om jag vägrade gå med på deras erbjudande?
Nej, det tycker jag inte. Men det blir enklare att skita i om man vet att det inte är sant.
Om en facklig representant säger något sånt bör man anmäla det till sin arbetsgivarorganisation. Om man är med i en. Det styrkeförhållandet mellan arbetsgivarorganisationen och arbetstagarorganisationen som är en stor del av den svenska modellen.Collin87 skrev: ↑19 dec 2023 08:16Ett hot är ett hot oavsett hur tomma någon anser dom vara.Fredrik j skrev: ↑19 dec 2023 07:55Vad jag menar är att om man uppfyller villkoren från a-kassan spelar det ingen roll vad facket tycker.Collin87 skrev: ↑19 dec 2023 07:48Spelar väl ingen roll när uppgifter om dessa hot faktiskt kommit.
Jag är väl medveten om att man kan vara medlem i A-kassan och skippa facket.
Har själv haft det precis så för många år sedan.
Så vad vill du ha sagt med din kommentar? ljuger den som säger att facket sagt så?
Tomma hot.
Att en facklig representant valt att ta till ett sådant hot är under all kritik.
Men jag har förstått att en del här är så för facket och den svenska modellen att man bara väljer att titta bort.
Det jag menar med affärsmodell är hur företaget jobbat med styrning, ledarskap, ersättning etc.frippe skrev: ↑19 dec 2023 07:57Fast ett KA ändrar knappast ett företags affärsmodell, om nu affärsmodellen inte är att profittera med dåliga villkor för sina anställda. Men så är inte fallet med Tesla.Fosilfri2035 skrev: ↑19 dec 2023 07:50Ok, jag förstår.frippe skrev: ↑19 dec 2023 07:36Vad som ska ingå i ett KA, hur det ska se ut på just det företaget i förhållande till medarbetare och fackförening.
Allt som förhandlas handlar inte om ett köp och sälj förfarande. Det märks i de flesta tårdar om KA både här och på facebook att de flesta feltolkar detta som om det är ett köp och säljförfarande och därmed utgås det ifrån de premisserna som gäller vid ett köp och säljförfarande.
Men det är väl mer innehållet i KA som förtydligas om jag förstår dig rätt?
Mig veterligen finns ingen lagstiftning om KA inte heller ett krav i Svenska modellen att ha KA.
Däremot så är det ett krav att man ska spela på lika villkor.
Vilket ännu inte verkar ha definierats eftersom Facket är av en uppfattning medans exempelvis Tesla anser sig fullfölja de villkor som arbetsmarknaden kräver.
I det fallet så finns det väl inget incitament för att förhandla?
Jag menar, det kommer i grunden att riskera att ändra affärsmodeller som är konkurrenskraftiga om man blir tvingad att ändra på företagets affärsmodell?
Tack för ditt svar Frippe, uppskattar att du tar dig tid och förklarar för mig!
Nej det finns inget krav, men samtidigt finns det inget krav på fredsplikt om det inte finns ett KA.
Vi diskuterar ju en opinionsmätning. Om vi skall bortförklara resultatet med att de som röstar inte förstår sina anställningsförutsättningar och därför röstar "fel" går det att vända åt exakt vilket håll man vill för att få fram önskat resultat.Metallare skrev: ↑18 dec 2023 18:29Det du skriver förutsätter att var och en har kommit till en egen bedömning hur de ställer sig i frågan om KA eller ej.jonsalgerier skrev: ↑17 dec 2023 23:11Fast är inte 58% en rätt dålig siffra? För var det inte så att 95% av Sveriges anställda omfattas av kollektivavtal? Det borde ju då antyda att nästan 40% inte tycker att det är en så strålande idé med kollektivavtal och kanske till och med själva skulle kunna tänka sig att slippa det. Det råder ju viss tveksamhet om hur många som strejkar på Tesla men om vi räknar väldigt högt med 30% som då skall bestämma över resten av Teslas personal borde ju 40% icke-entusiaster vara lite oroande för kollektivavtalens framtid.Maw skrev: ↑17 dec 2023 20:13Svenska folket står bakom fackets krav på KA
3 ggr så många för facket som för Tesla
Förtroendet för Tesla dalar: ”Tydlig krock”https://www.svd.se/a/O8xzPk/58-procent ... nt-ar-emotStrejken i Tesla har pågått i över en månad nu. Och IF Metalls kamp för kollektivavtal på elbiljättens verkstäder och serviceställen ser ut att ha stöd i befolkningen.
En klar majoritet – eller 58 procent av svenskarna – tycker att det är rätt av facket att ta strid mot Tesla, visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av SvD. Bara 20 procent av de som svarat anser att fackets stridsåtgärder är fel.
Förväntar du dig då inte väl mycket av alla?
Om man tillverkar värdens bästa bil, enligt vad större delen av väldens motorjournalister och bilköpare tycker, så är det självklart att det väcker motreaktioner i form av ”hat”. Om Tesla dessutom tillverkar en bilmodell som är världens mest sålda så väcker det ju ilska och oförstående hos många traditionalister. Människans psyke funkar så.larjon skrev: ↑19 dec 2023 08:28Haha, vilken briljant analys!Verdi_ skrev: ↑18 dec 2023 09:53Det tror jag inte. Folk hatar inte Rolls Royce, Bentley osv...
Teslas problem har i alla fall förut varit att man haft en image av vänsterlutande urban medelklass med klimatångest som egentligen är helt ointresserad av bilar men som nu fastnat för Tesla och som förkunnar sin lära på nätet, i fikarum osv osv. Gärna toppat med en lökig och självgod personlig regplåt som alluderar på koldioxidutsläpp eller olja.
Nu har det hatet, från Livets Hårda Skola, kompletterats med hat från just vänsterlutande urban medelklass som ogillar vad Elon gjort med Twitter. Där har du en hat-allians man inte såg komma för ett par år sen.![]()
Dessutom hatas Tesla också av vänstern i stort på grund av det här med kollektivavtalet.
De enda som gillar Tesla är möjligen näringslivshögern som fortfarande tycker Elon är en häftig entreprenör och möjligen en och annan vilsen Miljöpartist som fortfarande prioriterar klimatmål över värderingsfrågor.![]()
Det är nog inte min erfarenhet att ett KA detaljreglerar styrning, ledarskap och ersättning i ett företag.Fosilfri2035 skrev: ↑19 dec 2023 09:17Det jag menar med affärsmodell är hur företaget jobbat med styrning, ledarskap, ersättning etc.frippe skrev: ↑19 dec 2023 07:57Fast ett KA ändrar knappast ett företags affärsmodell, om nu affärsmodellen inte är att profittera med dåliga villkor för sina anställda. Men så är inte fallet med Tesla.Fosilfri2035 skrev: ↑19 dec 2023 07:50Ok, jag förstår.frippe skrev: ↑19 dec 2023 07:36Vad som ska ingå i ett KA, hur det ska se ut på just det företaget i förhållande till medarbetare och fackförening.Fosilfri2035 skrev: ↑19 dec 2023 07:30
Varför har man då en förhandling?
Ärlig fråga, jag förstår faktiskt inte.
Allt som förhandlas handlar inte om ett köp och sälj förfarande. Det märks i de flesta tårdar om KA både här och på facebook att de flesta feltolkar detta som om det är ett köp och säljförfarande och därmed utgås det ifrån de premisserna som gäller vid ett köp och säljförfarande.
Men det är väl mer innehållet i KA som förtydligas om jag förstår dig rätt?
Mig veterligen finns ingen lagstiftning om KA inte heller ett krav i Svenska modellen att ha KA.
Däremot så är det ett krav att man ska spela på lika villkor.
Vilket ännu inte verkar ha definierats eftersom Facket är av en uppfattning medans exempelvis Tesla anser sig fullfölja de villkor som arbetsmarknaden kräver.
I det fallet så finns det väl inget incitament för att förhandla?
Jag menar, det kommer i grunden att riskera att ändra affärsmodeller som är konkurrenskraftiga om man blir tvingad att ändra på företagets affärsmodell?
Tack för ditt svar Frippe, uppskattar att du tar dig tid och förklarar för mig!
Nej det finns inget krav, men samtidigt finns det inget krav på fredsplikt om det inte finns ett KA.
Om man har en särskild modell som bygger på en viss typ av ersättningsmodell, som det verkar vara i fallet TM Sweden, som inte överensstämmer med vad Facket anser vara lika villkor.
Då kommer företagen i fråga behöva ändra sin modell vilket i grunden förändrar hur företaget väljer att jobba.
Om man får det kravet på sig för att kunna, enligt facket, möta konkurrenskraftiga villkor i förhållande till andra företag med KA.
Samtalet har varit på tapeten tidigare men än en gång så är inte KA gratis och vissa ersättningsmodeller, försäkringar och pensioner är väl ett krav efter ingått KA?
Ärligt talat, om det nu inte kräver några förändringar hos TM Sweden så har jag svårt att förstå varför cirkusen är igång.
Skulle det nu vara så att TM Sweden krävs att ändra hur de ersätter sina medarbetare så tappar TM Sweden deras konkurrenskraft som har möjliggjort MY till Sveriges mest sålda bil.
Svårt att tro att deras arbetssätt och affärsmodell inte skulle vara anledningen till deras framgångar.
Jag förstår din poäng.frippe skrev: ↑19 dec 2023 09:37Det är nog inte min erfarenhet att ett KA detaljreglerar styrning, ledarskap och ersättning i ett företag.Fosilfri2035 skrev: ↑19 dec 2023 09:17Det jag menar med affärsmodell är hur företaget jobbat med styrning, ledarskap, ersättning etc.frippe skrev: ↑19 dec 2023 07:57Fast ett KA ändrar knappast ett företags affärsmodell, om nu affärsmodellen inte är att profittera med dåliga villkor för sina anställda. Men så är inte fallet med Tesla.Fosilfri2035 skrev: ↑19 dec 2023 07:50Ok, jag förstår.frippe skrev: ↑19 dec 2023 07:36
Vad som ska ingå i ett KA, hur det ska se ut på just det företaget i förhållande till medarbetare och fackförening.
Allt som förhandlas handlar inte om ett köp och sälj förfarande. Det märks i de flesta tårdar om KA både här och på facebook att de flesta feltolkar detta som om det är ett köp och säljförfarande och därmed utgås det ifrån de premisserna som gäller vid ett köp och säljförfarande.
Men det är väl mer innehållet i KA som förtydligas om jag förstår dig rätt?
Mig veterligen finns ingen lagstiftning om KA inte heller ett krav i Svenska modellen att ha KA.
Däremot så är det ett krav att man ska spela på lika villkor.
Vilket ännu inte verkar ha definierats eftersom Facket är av en uppfattning medans exempelvis Tesla anser sig fullfölja de villkor som arbetsmarknaden kräver.
I det fallet så finns det väl inget incitament för att förhandla?
Jag menar, det kommer i grunden att riskera att ändra affärsmodeller som är konkurrenskraftiga om man blir tvingad att ändra på företagets affärsmodell?
Tack för ditt svar Frippe, uppskattar att du tar dig tid och förklarar för mig!
Nej det finns inget krav, men samtidigt finns det inget krav på fredsplikt om det inte finns ett KA.
Om man har en särskild modell som bygger på en viss typ av ersättningsmodell, som det verkar vara i fallet TM Sweden, som inte överensstämmer med vad Facket anser vara lika villkor.
Då kommer företagen i fråga behöva ändra sin modell vilket i grunden förändrar hur företaget väljer att jobba.
Om man får det kravet på sig för att kunna, enligt facket, möta konkurrenskraftiga villkor i förhållande till andra företag med KA.
Samtalet har varit på tapeten tidigare men än en gång så är inte KA gratis och vissa ersättningsmodeller, försäkringar och pensioner är väl ett krav efter ingått KA?
Ärligt talat, om det nu inte kräver några förändringar hos TM Sweden så har jag svårt att förstå varför cirkusen är igång.
Skulle det nu vara så att TM Sweden krävs att ändra hur de ersätter sina medarbetare så tappar TM Sweden deras konkurrenskraft som har möjliggjort MY till Sveriges mest sålda bil.
Svårt att tro att deras arbetssätt och affärsmodell inte skulle vara anledningen till deras framgångar.
Om nu inte ens Tesla vill sätta sig ned och diskutera innehåll i ett KA så vet varken de eller vi vad ett KA skulle påverka.
Min erfarenhet av KA och samarbete med fack är att med rätt attityd från båda parter blir det en fördel i samarbetet för både företag och medarbetare. Speciellt inom arbetsmiljöarbetet som Tesla verkar ha lite behov av att formalisera och strukturera bättre.
Så, jag ser inte risken att ett KA skulle påverka Teslas ersättningsmodell eller affärsmodell speciellt mycket.
Samt, med tanke på den kritik som bitvis finns mot Teslas SC så kanske de skulle må bra av att få en lite mer strukturerad verksamhet.
Håller med hundra procent. Jag antar att man ville klämma åt Tesla mer som en fjäder i hatten, och räknade nog inte med det motstånd man fick. Finns ju som sagt gott om andra bolag där det är både fler anställda och värre förutsättningar (cykelbudfirmor exempelvis, fast dessa förmodligen inte faller under just IF Metall).WilleTesla skrev: ↑19 dec 2023 09:32Om man tillverkar värdens bästa bil, enligt vad större delen av väldens motorjournalister och bilköpare tycker, så är det självklart att det väcker motreaktioner i form av ”hat”. Om Tesla dessutom tillverkar en bilmodell som är världens mest sålda så väcker det ju ilska och oförstående hos många traditionalister. Människans psyke funkar så.larjon skrev: ↑19 dec 2023 08:28Haha, vilken briljant analys!Verdi_ skrev: ↑18 dec 2023 09:53Det tror jag inte. Folk hatar inte Rolls Royce, Bentley osv...
Teslas problem har i alla fall förut varit att man haft en image av vänsterlutande urban medelklass med klimatångest som egentligen är helt ointresserad av bilar men som nu fastnat för Tesla och som förkunnar sin lära på nätet, i fikarum osv osv. Gärna toppat med en lökig och självgod personlig regplåt som alluderar på koldioxidutsläpp eller olja.
Nu har det hatet, från Livets Hårda Skola, kompletterats med hat från just vänsterlutande urban medelklass som ogillar vad Elon gjort med Twitter. Där har du en hat-allians man inte såg komma för ett par år sen.![]()
Dessutom hatas Tesla också av vänstern i stort på grund av det här med kollektivavtalet.
De enda som gillar Tesla är möjligen näringslivshögern som fortfarande tycker Elon är en häftig entreprenör och möjligen en och annan vilsen Miljöpartist som fortfarande prioriterar klimatmål över värderingsfrågor.![]()
Att metallklubben på Volvo är oroliga för medlemmarnas jobb på sikt har jag full förståelse för, nu när Volvos bilmodell inte längre är nr 1 i Sverige. De traditionella bilmärkena har enormt svårt att hänga med i den teknik- och prisutveckling som Tesla och de kinesiska biltillverkarna nu driver. Andra länder med biltillverkning och fackföreningar kliar sig i huvudet och undrar hur de ska bromsa detta.
IF Metalls oproportionerliga engagemang i detta KA är ett symptom på denna desperation, troligen påhejad från Hisingen. Det finns många företag utan KA som har betydligt fler anställda i Sverige än vad Tesla har. Som någon skrev i Corren, det finns många andra branscher som facken skulle kunna göra en enorm nytta för om de skulle lägga motsvarande energi på dem.
Det känns som jag upprepar mig rejält, men eftersom budskapet inte går fram så kanske det är nödvändigt.Metallare skrev: ↑19 dec 2023 06:10Det skrevs att de har gått ner i lön för att få de aktietilldelningar, men för att få de är de tvungen att stanna kvar.
Så kanske det är inte så frid och fröjd som flera här påstå, medans de väljer att stanna kvar och håller tyst för att inte är de stora förlorare i den avtalen de ingick um just aktietilldelningar.
Poängen som han framför är att Hydro Extrusions i Vetlanda förlorat en kund. Man har anställda som inte längre kan eller får utföra den arbetsuppgiften som kunden skapade. En maskin står still på obestämd tid och kostar väldigt mycket för var dag som går. Andra inhyrda har också förlorat arbetsuppgifter som kunden skapade inom Hydro Extrusions. Kunden har valt en annan leverantör. Detta är inte några spekulationer. Det är inte en bra situation att vara i och man är helt maktlös.
Men nu spekulerar istället du.Leon skrev: ↑19 dec 2023 11:43Poängen som han framför är att Hydro Extrusions i Vetlanda förlorat en kund. Man har anställda som inte längre kan eller får utföra den arbetsuppgiften som kunden skapade. En maskin står still på obestämd tid och kostar väldigt mycket för var dag som går. Andra inhyrda har också förlorat arbetsuppgifter som kunden skapade inom Hydro Extrusions. Kunden har valt en annan leverantör. Detta är inte några spekulationer. Det är inte en bra situation att vara i och man är helt maktlös.
Precis som vi konstaterade tidigare i tråden har åtgärden i fråga skadat fler än vad man avsett hjälpa då man inte analyserat nyttan och konsekvensen av denna åtgärd. Giga Berlin är fortfarande igång och arbetet med att ställa om till leverantör B var troligen ingen större omställning. Detta visste vi innan och finns givetvis sparat i tråden.
Att sedan spekulera och skriva att Hydro Extrusions kanske kommer få bättre kunder är totalt respektlöst mot företaget och dess anställda.
Nej det är helt korrekt att vi inte har en aning om hur TM Sweden har presenterat detta för Testa centralt och Elon. Men min tolkning av hela hanterandet från Tesla är att det inte spelar någon roll vad som faktiskt finns i ett KA, för tesla vill inte ha fackförbund inblandade i sin verksamhet. Speciellt med tanke på Elons uttalanden vid intervjuer där han ganska tydligt påtalat att här på tesla är alla lika och fackförbund är onödiga. De bara polariserar och skapar ett vi mot dom tänk.Fosilfri2035 skrev: ↑19 dec 2023 10:22Jag förstår din poäng.frippe skrev: ↑19 dec 2023 09:37Det är nog inte min erfarenhet att ett KA detaljreglerar styrning, ledarskap och ersättning i ett företag.Fosilfri2035 skrev: ↑19 dec 2023 09:17Det jag menar med affärsmodell är hur företaget jobbat med styrning, ledarskap, ersättning etc.frippe skrev: ↑19 dec 2023 07:57Fast ett KA ändrar knappast ett företags affärsmodell, om nu affärsmodellen inte är att profittera med dåliga villkor för sina anställda. Men så är inte fallet med Tesla.Fosilfri2035 skrev: ↑19 dec 2023 07:50
Ok, jag förstår.
Men det är väl mer innehållet i KA som förtydligas om jag förstår dig rätt?
Mig veterligen finns ingen lagstiftning om KA inte heller ett krav i Svenska modellen att ha KA.
Däremot så är det ett krav att man ska spela på lika villkor.
Vilket ännu inte verkar ha definierats eftersom Facket är av en uppfattning medans exempelvis Tesla anser sig fullfölja de villkor som arbetsmarknaden kräver.
I det fallet så finns det väl inget incitament för att förhandla?
Jag menar, det kommer i grunden att riskera att ändra affärsmodeller som är konkurrenskraftiga om man blir tvingad att ändra på företagets affärsmodell?
Tack för ditt svar Frippe, uppskattar att du tar dig tid och förklarar för mig!
Nej det finns inget krav, men samtidigt finns det inget krav på fredsplikt om det inte finns ett KA.
Om man har en särskild modell som bygger på en viss typ av ersättningsmodell, som det verkar vara i fallet TM Sweden, som inte överensstämmer med vad Facket anser vara lika villkor.
Då kommer företagen i fråga behöva ändra sin modell vilket i grunden förändrar hur företaget väljer att jobba.
Om man får det kravet på sig för att kunna, enligt facket, möta konkurrenskraftiga villkor i förhållande till andra företag med KA.
Samtalet har varit på tapeten tidigare men än en gång så är inte KA gratis och vissa ersättningsmodeller, försäkringar och pensioner är väl ett krav efter ingått KA?
Ärligt talat, om det nu inte kräver några förändringar hos TM Sweden så har jag svårt att förstå varför cirkusen är igång.
Skulle det nu vara så att TM Sweden krävs att ändra hur de ersätter sina medarbetare så tappar TM Sweden deras konkurrenskraft som har möjliggjort MY till Sveriges mest sålda bil.
Svårt att tro att deras arbetssätt och affärsmodell inte skulle vara anledningen till deras framgångar.
Om nu inte ens Tesla vill sätta sig ned och diskutera innehåll i ett KA så vet varken de eller vi vad ett KA skulle påverka.
Min erfarenhet av KA och samarbete med fack är att med rätt attityd från båda parter blir det en fördel i samarbetet för både företag och medarbetare. Speciellt inom arbetsmiljöarbetet som Tesla verkar ha lite behov av att formalisera och strukturera bättre.
Så, jag ser inte risken att ett KA skulle påverka Teslas ersättningsmodell eller affärsmodell speciellt mycket.
Samt, med tanke på den kritik som bitvis finns mot Teslas SC så kanske de skulle må bra av att få en lite mer strukturerad verksamhet.
Men med all respekt så vet vi inte vilken bedömning Svenska ledningen har gjort och hur man har valt att framföra det till Elon.
Jag misstänker dock att de har granskat avtalen och det innehåll som kan förändra hur TM Sweden jobbar.
De har säkert satt det mot dagens kostnader och sett att det inte finns något mervärde i förhållande till kostnad.
I och med att Metall pratar om att villkoren inte är likvärdiga så skulle väl ett KA innebära att de vill åt en förändring?
Om det nu inte är så så känns dialogen endast som ett spel för gallerierna och de vill att TM Sweden ska teckna ett KA mest för att kunna visa på KA?
För om det nu möter villkoren eller står upp för marknadsmässiga nivåer så är väl det i enlighet till den Svenska modellen även om ett KA inte finns på plats?
KA är inte den Svenska modellen om jag förstod tidigare citat från regeringens(?) hemsida?
Blockera tillverkningen av Tesla-skyltar? Om de ens vet om det är till en Tesla eller bara att det är till Transportstyrelsen.TiborBlomhall skrev: ↑19 dec 2023 12:50Nu när media skriver om hur Tesla kringgått blockaden med skyltarna. Vad tror ni IF Metalls motdrag blir? Förbjuda all hantering av skyltar till Tesla bilar? Går det ens?
Relevans?JonasH skrev: ↑18 dec 2023 18:48...] Om någon kommer hem till dig och vill sälja bingolotter och du tackar nej. Du och din familj spelar inte bingolotto. Är det bara att fortsätta för säljaren att tjata och hota om repressalier om du inte köper? De kommer helt enkelt göra livet så jobbigt för dig om du inte köper så du måste flytta från ditt hus. Men vadå. Du samarbetar ju inte…
Med tanke på att Seko enligt egen utsago inte ens förstod att Postnordblockaden skulle leda till stopp för registreringsskyltar till Tesla så ger jag inte mycket för fackens drag hit eller dit. De har ingen aning om vad de sysslar med.TiborBlomhall skrev: ↑19 dec 2023 12:50Nu när media skriver om hur Tesla kringgått blockaden med skyltarna. Vad tror ni IF Metalls motdrag blir? Förbjuda all hantering av skyltar till Tesla bilar? Går det ens?
Relevansen är att du som företagsägare får ett erbjudande du inte kan tacka nej till utan att ditt företag förstörs. Mycket likt beskyddarverksamhet.SwedishAdvocate skrev: ↑19 dec 2023 12:57Relevans?JonasH skrev: ↑18 dec 2023 18:48...] Om någon kommer hem till dig och vill sälja bingolotter och du tackar nej. Du och din familj spelar inte bingolotto. Är det bara att fortsätta för säljaren att tjata och hota om repressalier om du inte köper? De kommer helt enkelt göra livet så jobbigt för dig om du inte köper så du måste flytta från ditt hus. Men vadå. Du samarbetar ju inte…
Hur menar du att vara någon slags potentiell kund för bingolotter skulle vara likvärdigt med att vara företagsägare med anställda(!)?...![]()
Jag vet inte hur det kommuniceras internt hos Tesla beträffande fack men Elon är långt ifrån korkad och har troligen utvärderat/bett ledningen utvärdera konsekvenser och möjligheter med KA.frippe skrev: ↑19 dec 2023 12:38Nej det är helt korrekt att vi inte har en aning om hur TM Sweden har presenterat detta för Testa centralt och Elon. Men min tolkning av hela hanterandet från Tesla är att det inte spelar någon roll vad som faktiskt finns i ett KA, för tesla vill inte ha fackförbund inblandade i sin verksamhet. Speciellt med tanke på Elons uttalanden vid intervjuer där han ganska tydligt påtalat att här på tesla är alla lika och fackförbund är onödiga. De bara polariserar och skapar ett vi mot dom tänk.Fosilfri2035 skrev: ↑19 dec 2023 10:22Jag förstår din poäng.frippe skrev: ↑19 dec 2023 09:37Det är nog inte min erfarenhet att ett KA detaljreglerar styrning, ledarskap och ersättning i ett företag.Fosilfri2035 skrev: ↑19 dec 2023 09:17Det jag menar med affärsmodell är hur företaget jobbat med styrning, ledarskap, ersättning etc.frippe skrev: ↑19 dec 2023 07:57
Fast ett KA ändrar knappast ett företags affärsmodell, om nu affärsmodellen inte är att profittera med dåliga villkor för sina anställda. Men så är inte fallet med Tesla.
Nej det finns inget krav, men samtidigt finns det inget krav på fredsplikt om det inte finns ett KA.
Om man har en särskild modell som bygger på en viss typ av ersättningsmodell, som det verkar vara i fallet TM Sweden, som inte överensstämmer med vad Facket anser vara lika villkor.
Då kommer företagen i fråga behöva ändra sin modell vilket i grunden förändrar hur företaget väljer att jobba.
Om man får det kravet på sig för att kunna, enligt facket, möta konkurrenskraftiga villkor i förhållande till andra företag med KA.
Samtalet har varit på tapeten tidigare men än en gång så är inte KA gratis och vissa ersättningsmodeller, försäkringar och pensioner är väl ett krav efter ingått KA?
Ärligt talat, om det nu inte kräver några förändringar hos TM Sweden så har jag svårt att förstå varför cirkusen är igång.
Skulle det nu vara så att TM Sweden krävs att ändra hur de ersätter sina medarbetare så tappar TM Sweden deras konkurrenskraft som har möjliggjort MY till Sveriges mest sålda bil.
Svårt att tro att deras arbetssätt och affärsmodell inte skulle vara anledningen till deras framgångar.
Om nu inte ens Tesla vill sätta sig ned och diskutera innehåll i ett KA så vet varken de eller vi vad ett KA skulle påverka.
Min erfarenhet av KA och samarbete med fack är att med rätt attityd från båda parter blir det en fördel i samarbetet för både företag och medarbetare. Speciellt inom arbetsmiljöarbetet som Tesla verkar ha lite behov av att formalisera och strukturera bättre.
Så, jag ser inte risken att ett KA skulle påverka Teslas ersättningsmodell eller affärsmodell speciellt mycket.
Samt, med tanke på den kritik som bitvis finns mot Teslas SC så kanske de skulle må bra av att få en lite mer strukturerad verksamhet.
Men med all respekt så vet vi inte vilken bedömning Svenska ledningen har gjort och hur man har valt att framföra det till Elon.
Jag misstänker dock att de har granskat avtalen och det innehåll som kan förändra hur TM Sweden jobbar.
De har säkert satt det mot dagens kostnader och sett att det inte finns något mervärde i förhållande till kostnad.
I och med att Metall pratar om att villkoren inte är likvärdiga så skulle väl ett KA innebära att de vill åt en förändring?
Om det nu inte är så så känns dialogen endast som ett spel för gallerierna och de vill att TM Sweden ska teckna ett KA mest för att kunna visa på KA?
För om det nu möter villkoren eller står upp för marknadsmässiga nivåer så är väl det i enlighet till den Svenska modellen även om ett KA inte finns på plats?
KA är inte den Svenska modellen om jag förstod tidigare citat från regeringens(?) hemsida?
Jo, men en förändring behöver inte innebär att det påverkar en affärsmodell, det kan snarare handla om hantering av organisation kring arbetsmiljö, ersättningar vid kompetensväxling m.m.
Sista meningen förstår jag inte alls, KA är centrala i den Svenska modellen, så centrala att de har särskilda platser i vår lagstiftning, där det via KA går att göra avsteg från flera delar av lagstiftning och istället reglera detta via KA, t.ex. LAS, MBL m.fl. Så hur du kan komma fram till att de inte är centrala är en stor gåta får jag nog säga.
Jag har också tänkt om de skulle kunna förbjuda tillverkingen, men i Strejken borde det bli knepigt. Transportstyrelsen är ju en statlig myndighet och de har ju blivit uppläxade vad de är ålagda att göra. Tesla försöker få dem att be skylttilverkaren lämna skyltarna direkt till Tesla vilket de menar är osäkert.Andersen skrev: ↑19 dec 2023 13:25Med tanke på att Seko enligt egen utsago inte ens förstod att Postnordblockaden skulle leda till stopp för registreringsskyltar till Tesla så ger jag inte mycket för fackens drag hit eller dit. De har ingen aning om vad de sysslar med.TiborBlomhall skrev: ↑19 dec 2023 12:50Nu när media skriver om hur Tesla kringgått blockaden med skyltarna. Vad tror ni IF Metalls motdrag blir? Förbjuda all hantering av skyltar till Tesla bilar? Går det ens?
Jag har läst avtalet mellan Transportstyrelsen och SMC, och i det står uttryckligen att myndigheten har möjlighet att låta någon annan sköta uppdraget vid force majeure. Nu hävdar förstår Transportstyrelsen att myndighetsuppdraget är slutfört när skyltarna överlämnas till Postnord och att de därför inte behöver göra något just nu, men om inga skyltar alls tillverkas så är det förstås en annan sak.