Tusentals robotar redan i år

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Tusentals robotar redan i år

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Tesla planerar bygga tusentals exemplar av sin Optimus humanoida robot redan i år, sa Elon Musk på earnings call efter senaste kvartalsrapporten i fredags:

“Enligt vår interna plan borde cirka 10 000 Optimus-robotar byggas i år. Kommer vi att lyckas bygga 10 000 exakt till slutet av december i år? Förmodligen inte, men kommer vi att lyckas bygga flera tusen? Ja, det tror jag att vi kommer att göra. Kommer dessa flera tusen Optimus-robotar att göra användbara saker i slutet av året? Ja, jag är övertygad om att de kommer att göra användbara saker.”

Dessa första robotar kommer att användas internt av Tesla: “I år förväntar vi oss bara att Optimus används internt på Tesla eftersom vi uppenbarligen lätt kan använda flera tusen humanoida robotar på Tesla för, tycker jag, de tråkigaste, irriterande uppgifterna i fabriken. Uppgifterna ingen vill göra, där vi måste tigga folk att göra dem. Och det är faktiskt också några av de enklaste användningsfallen för oss att låta Optimus göra saker som att ladda behållare på monteringslinan, transportera plåtbitar till svetsrobotarna, flytta saker från en fixtur till en annan. Väldigt tråkiga jobb. Det är sånt som Optimus skulle kunna göra.”

Lärdomarna från de robotarna ska sedan användas till att ta fram nästa generation: “De Optimus som används på Tesla-fabrikerna för produktionsdesign 1 kommer att ge info om vad vi måste ändra för produktionsdesign 2, som vi räknar med att lansera nästa år. Och vårt mål är att öka Optimus-produktionen snabbare än någonting någonsin har höjts.”

Tesla håller på att planera hur robotarna ska serietillverkas: “Den nuvarande produktionslinan som vi designar är för ungefär 1 000 enheter per månad av Optimus-robotar. Nästa lina skulle vara för 10 000 enheter i månaden. Linan efter den skulle vara för 100 000 enheter i månaden. Och jag tror förmodligen att, med version 2 är det en väldigt grov gissning eftersom det finns så mycket osäkerhet här, en väldigt grov gissning är att vi börjar leverera Optimus-robotar till företag som är utanför Tesla kanske under andra halvan av nästa år, något liknande.”

Bild

När robotarna serietillverkas kommer de kosta runt 20 tusen dollar att tillverka. Pris ut till kund blir högre: “Jag är övertygad om att produktionskostnaden för Optimus, när vi tillverkar 1 miljon enheter per år, kommer att vara mindre än $20 000. Om du jämför komplexiteten hos Optimus med komplexiteten hos en bil, så är bara den totala massan och komplexiteten för Optimus mycket mindre än en bil. Så jag förväntar mig att med liknande volymer som för Model Y, som är över 1 miljon enheter per år, att Optimus skulle kunna vara halva kostnaden eller något liknande. Vad priset på Optimus blir är en annan sak. Priset på Optimus kommer att bestämmas av marknadens efterfrågan.”

Problemet med Optimus är dock inte så mycket hårdvaran – utan att få den att röra på sig. Robotens AI kräver mycket mer träning än självkörande bilar. “Utbildningsbehovet för Optimus humanoid robot är förmodligen åtminstone i slutändan 10x av vad som behövs för bilen, åtminstone för att komma till hela skalan av användbara roller. Det är liksom, hur många olika roller finns det för en humanoid robot kontra en bil? En humanoid robot har förmodligen 1 000 gånger fler användningsområden och mer komplexa saker än i en bil. Det betyder inte att träningen skalar med 1 000 men det är förmodligen 10x.”

“Vi jobbar på att förverkliga riktig AI och jag tycker att vi gör snabba framsteg vecka för vecka. Jag har tillbringat mycket tid med Tesla AI-teamet och Tesla Optimus-teamet. Uppenbarligen finns det många utmaningar med Optimus. Det är ett svårt problem att lösa, många utmaningar, likaså med fordonsautonomi. Men vi gör snabba framsteg på båda.”

Bild

Tesla ligger dock långt efter konkurrenterna när det gäller robotarnas AI. Redan för ett år sedan rapporterade vi om Figure 01, roboten som efter att ha tittat på 10 timmar video på folk som kokade kaffe kunde klura ut och efterapa hur man gör. En månad senare kunde den föra intelligenta konversationer med folk och ta emot muntliga instruktioner. Och i somras började den jobba hos BMW. Det finns även en uppsjö andra konkurrenter.

Medan de demos Tesla släppt har alla avslöjats vara fjärrstyrda robotar, med människor som styrde robotens rörelser. Uppvisningen under We, Robot eventet var därför också en stor besvikelse.

Teslas robot-framtidsplaner är lovande – men nu vill vi se Optimus utföra uppgifter på egen hand.

Source: https://teslaclubsweden.se/tusentals-ro ... edan-i-ar/
AktivEffekt

Re: Tusentals robotar redan i år

Inlägg av AktivEffekt »

"låta Optimus göra saker som att ladda behållare på monteringslinan, transportera plåtbitar till svetsrobotarna, flytta saker från en fixtur till en annan. Väldigt tråkiga jobb. Det är sånt som Optimus skulle kunna göra."

Det har väl industrirobotar kunnat göra i typ 40 år?
backe

Inlägg av backe »

AktivEffekt skrev: 04 feb 2025 08:46
"låta Optimus göra saker som att ladda behållare på monteringslinan, transportera plåtbitar till svetsrobotarna, flytta saker från en fixtur till en annan. Väldigt tråkiga jobb. Det är sånt som Optimus skulle kunna göra."

Och mycket mer effektivt än vad Optimus någonsin kommer kunna göra.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Im mjukvaran till Optimus är minst 10x så komplex som den som behövs för självkörning så får vi nog vänta länge. Elon har lovat att självkörning level 5 ska komma om några månader i 10 år nu. Det känns inte osannolikt att han kommer lova samma för Optimus 10x så länge ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

AktivEffekt skrev: 04 feb 2025 08:46

Nu är det 25 år sedan jag senast tittade på området, men kruxet med industrirobotar är samma som med datorer utan AI, att de gör exakt som de är programmerade att göra. Bara en sådan enkel sak som att plocka upp en skruv och sätta in den i ett hål och dra fast den blir ett väldigt tidsödande och omfattande program. Man måste programmera den att hitta position och läge för skruven utifrån kamerabilder, och omgivningen måste kontrolleras väldigt noga. I praktiken är det effektivare att anställa en människa som som kan begripa själv hur man gör.

Om man kan låta roboten plocka detaljer från en vanlig hylla istället för en dyr exakt fixtur, och montera dem på t.ex. ett fordon som hänger och dinglar från en skena, och lära den att göra det genom att låta den titta på videofilm blir det en revolution i tillverkning.
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Ändå säger Tesla att de ska använda de en industrirobot till att städa bilar... :D

Som ni skriver ovan är industrirobotar eller specialbyggda lagerrobotar överlägsna om det gäller att tjäna pengar eller effektivisera det som är monotont. De har vi använt sedan 1970-talet och det händer rätt mycket där med ökade use-cases.

Det som kommer att hända långt innan robotar springer omkring är att de som jobbar vid en dator kommer att kunna åka hem.

Jag tror dock att de som har jobb i serviceyrken (sjuksyrror, hemtjänstpersonal) kan jobba vidare i 40 år. För kontorsarbetare så kan effektiviteten höjas men att vi skulle ersättas av AI känns 10-20 år bort. Minst.

Jag har svårt att komma på ett enda användningsfall där en humanoid robot skulle vara bra och effektiv, ärligt talat. Väck mig om 20 år?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

tor-ake skrev: 04 feb 2025 09:06
Nu är det 25 år sedan jag senast tittade på området, men kruxet med industrirobotar är samma som med datorer utan AI, att de gör exakt som de är programmerade att göra. Bara en sådan enkel sak som att plocka upp en skruv och sätta in den i ett hål och dra fast den blir ett väldigt tidsödande och omfattande program. Man måste programmera den att hitta position och läge för skruven utifrån kamerabilder, och omgivningen måste kontrolleras väldigt noga. I praktiken är det effektivare att anställa en människa som som kan begripa själv hur man gör.

Om man kan låta roboten plocka detaljer från en vanlig hylla istället för en dyr exakt fixtur, och montera dem på t.ex. ett fordon som hänger och dinglar från en skena, och lära den att göra det genom att låta den titta på videofilm blir det en revolution i tillverkning.
De flesta industrirobotar använder en massa AI för positionering och klassificering nu för tiden och kan anpassa sig om saker hamnar lite fel. Det är inte bara statiska program längre.

Formfaktorn humanoid är helt värdelös för fabriksjobb. Den kan inte vara ansluten till el, den är långsam och den är inte säker utan inhängnad. Så den har bara nackdelar jämfört med en use-case-speficik robot. Mer komplex, dyrare, långsammare, lika farlig, behöver laddas, et.c et. c. Det är därför alla som vill deploya robotics för att spara pengar använder vanliga industrirobotar, och de som vill pumpa upp aktiekursen använder humanoider.

Humanoida robotar är ett forskningsområde där användbara produkter är absolut MINST 10 år bort.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Ett annat område som skulle kunna revolutioneras är matproduktion - tänk om robotar skulle kunna skörda alla bär i skogen som vi måste flyga hit folk från sydostasien för att göra nu. Jag tänker mig att även djurhållning skulle kunna förändras till det bättre, om man har en robot som kan leta och hämta ägg behöver man inte låsa in hönorna i en pytteliten bur osv (jag vet ingenting om höns).

Så kan vi människor fokusera på det viktiga, att sitta och tänka ut inlägg att skriva till varandra på internet. :oops:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

tor-ake skrev: 04 feb 2025 09:14
Ett annat område som skulle kunna revolutioneras är matproduktion - tänk om robotar skulle kunna skörda alla bär i skogen som vi måste flyga hit folk från sydostasien för att göra nu. Jag tänker mig att även djurhållning skulle kunna förändras till det bättre, om man har en robot som kan leta och hämta ägg behöver man inte låsa in hönorna i en pytteliten bur osv (jag vet ingenting om höns).
Det är lätt att hitta på jobb för en science-fiction-produkt som är baserat på teknik som inte finns.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

spacecoin skrev: 04 feb 2025 09:16
tor-ake skrev: 04 feb 2025 09:14
Det är lätt att hitta på jobb för en science-fiction-produkt som är baserat på teknik som inte finns.
Många gånger går det inte att bara tänka sig fram till en produkt, man måste testa också. På samma sätt som Arduino och Raspberry PI sätter datorer i händerna på massor av människor som har massor av idéer så kan en demokratisering av humanoida robotar leda till massor av tillämpningar som du och jag inte tänkt på.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Sen har vi ju också den här tillämpningen att utforska:
Screenshot from 2025-02-04 09-30-17.png
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Det är ju en av de första tillämpningarna. I det pågående kriget i europa skaffar bägge sidor allt mer autonoma (icke-humanoida) robotar.

AI är nästa kärnvapen. Hur många år tar det innan AI bestämmer att människor mest är till besvär och åtgärdar människoproblemet en gång för alla? Tio? Tjugo?
AktivEffekt

Inlägg av AktivEffekt »

Sen är Elon en bra försäljare, förvånad att så många köper det fortfarande.

Han lyckades sminka vanlig tunnlar med lite neonljus och sålde sen allt som "hyper-loop" och framtidens transportlösning. :lol:
Idag kör vanliga Tesla bilar med mänskliga förare i typ max 40 km/h i dessa tunnlar och transporterar typ max 4 personer i taget.
Men visst, dom är snart självkörande, nästa år bara :lol:

Patetiskt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

AktivEffekt skrev: 04 feb 2025 10:33
Sen är Elon en bra försäljare, förvånad att så många köper det fortfarande.

Han lyckades sminka vanlig tunnlar med lite neonljus och sålde sen allt som "hyper-loop" och framtidens transportlösning. :lol:
Idag kör vanliga Tesla bilar med mänskliga förare i typ max 40 km/h i dessa tunnlar och transporterar typ max 4 personer i taget.
Men visst, dom är snart självkörande, nästa år bara :lol:

Patetiskt.
Ja, Elon är vår tids PT Barnum eller Elizabeth Holmes. Elon har tagit "fake it til you make it" till nivåer som är väldigt nära bedrägeri, eller över gränsen beroende på vem du frågar.

Apropå Hyperloop och tunnlar... Elon lobbade hårt för att stoppa höghastighetståg-investeringar i Kalifornien så det var bland annat därför han gjorde sina grandiosa utfästelser som slutade med några tunnlar för bilar som körs av människor i Las Vegas. Som en dålig tunnelbana. Jag skulle gissa att han såg en utbyggd infrastruktur där som ett hot mot bilindustrin på sikt.

Det är samma M.O. med robotarna.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

spacecoin skrev: 04 feb 2025 10:40
Apropå Hyperloop och tunnlar... Elon lobbade hårt för att stoppa höghastighetståg-investeringar i Kalifornien så det var bland annat därför han gjorde sina grandiosa utfästelser som slutade med några tunnlar för bilar som körs av människor i Las Vegas. Som en dålig tunnelbana. Jag skulle gissa att han såg en utbyggd infrastruktur där som ett hot mot bilindustrin på sikt.
Ursäkta men Hyperloop har ingenting med Boring Company att göra. Hyperloop kör specialbyggda tåg i vakuumrör ovan mark, finns flera sådana testbanor. Medan Boring Company borrar vanliga tunnlar för biltrafik. Det är ungefär som att jämföra maglev-tåg med biltunnlar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 04 feb 2025 12:16
spacecoin skrev: 04 feb 2025 10:40
Ursäkta men Hyperloop har ingenting med Boring Company att göra. Hyperloop kör specialbyggda tåg i vakuumrör ovan mark, finns flera sådana testbanor. Medan Boring Company borrar vanliga tunnlar för biltrafik. Det är ungefär som att jämföra maglev-tåg med biltunnlar.
Jag säger inte att det är samma sak. Jag säger att det är vad det blev. Från "hyperloop" till "dålig tunnelbana" utan automation eller autonomi, men med neon.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Hyperloop var ett förslag till snabbtåg mellan San Francisco och Los Angeles.
Tunnelprojektet i Las Vegas var aldrig menat att vara ett Hyperloop. Den skulle vara ett första implementation av Boring Company's Loop concept där bilar kör i tunnlar istället för på jordytan.

Det är två helt olika transportsystem från två helt olika företag.

Så Las Vegas Loop är inte "grandiosa utfästelser som slutade med några tunnlar" - de var avsedda att vara tunnlar redan från början. Man kan befogat kritisera att bilarna skulle enligt plan varit självkörande i tunnlarna men fortfarande än i dag kräver mänskliga förare.

Men att kritisera att det inte blev Hyperloop är som att säga att Södertunneln i Stockholm blev från grandiösa maglev-tåg utfästelser till "dålig tunnelbana" med bilar som kör i den. Eller varför inte blanda in grandiösa utfästelser om Mars-resor av SpaceX på en gång?
Magre

Inlägg av Magre »

Olika företag?
Varför marknadsför då Boring Company fortfarande hyperloop?

"Loop today, Hyperloop tomorrow"
"Nearly a decade in the making"

A decade in making what?

Efter 10år har vi några få km tunnlar där vanliga Tesla bilar, med vanliga förare kör taxi i en loop.

https://www.boringcompany.com/hyperloop
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

TiborBlomhall skrev: 04 feb 2025 15:41
Tunnelprojektet i Las Vegas var aldrig menat att vara ett Hyperloop. Den skulle vara ett första implementation av Boring Company's Loop concept där bilar kör i tunnlar istället för på jordytan.

Så Las Vegas Loop är inte "grandiosa utfästelser som slutade med några tunnlar" - de var avsedda att vara tunnlar redan från början. Man kan befogat kritisera att bilarna skulle enligt plan varit självkörande i tunnlarna men fortfarande än i dag kräver mänskliga förare.

Men att kritisera att det inte blev Hyperloop är som att säga att Södertunneln i Stockholm blev från grandiösa maglev-tåg utfästelser till "dålig tunnelbana" med bilar som kör i den. Eller varför inte blanda in grandiösa utfästelser om Mars-resor av SpaceX på en gång?
Las Vegas Loop har också >90% nöjda kunder och uppnådde lönsamhet redan första året i drift.

Rätt bra för en "dålig tunnelbana"... ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe

Inlägg av backe »

fth skrev: 04 feb 2025 15:58

Las Vegas Loop har också >90% nöjda kunder och uppnådde lönsamhet redan första året i drift.

/fth
Nu vet jag inte vad som gäller, men googlade och det ser ut att vara gratis enligt den artikeln att åka, så hur uppnår man lönsamhet då?

Man verkar även betala ca 50 miljoner varje år till Boring och köpte Monorail för 250-300 miljoner för att kunna borra tunneln.

Verkar som vanligt också finnas en del kontroverser med Elon att han inte vill följa regler kring tillstånd och sånt. Intressant läsning i länken nedan.
To fund the convention center loop, the authority committed $52.5 million in bonds that will be paid back by the agency. Since it opened in April 2021, Hill said the authority has paid Boring about $4.5 million a year to operate the convention center loop, which provides free rides to conventioneers. The authority also spent $24.5 million to purchase the Las Vegas Monorail out of bankruptcy, giving Boring the right to tunnel in the monorail’s noncompete territory.
https://www.propublica.org/article/elon ... -oversight
Magre

Inlägg av Magre »

/fth
Källa? (Elon räknas inte :lol: )
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

backe skrev: 04 feb 2025 16:20

/fth
Nu vet jag inte vad som gäller, men googlade och det ser ut att vara gratis enligt den artikeln att åka, så hur uppnår man lönsamhet då?

Man verkar även betala ca 50 miljoner varje år till Boring och köpte Monorail för 250-300 miljoner för att kunna borra tunneln.

Verkar som vanligt också finnas en del kontroverser med Elon att han inte vill följa regler kring tillstånd och sånt. Intressant läsning i länken nedan.
To fund the convention center loop, the authority committed $52.5 million in bonds that will be paid back by the agency. Since it opened in April 2021, Hill said the authority has paid Boring about $4.5 million a year to operate the convention center loop, which provides free rides to conventioneers. The authority also spent $24.5 million to purchase the Las Vegas Monorail out of bankruptcy, giving Boring the right to tunnel in the monorail’s noncompete territory.
loop.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe

Inlägg av backe »

fth skrev: 04 feb 2025 16:26
backe skrev: 04 feb 2025 16:20

/fth

loop.jpg
/fth
Hur såg kalkylen för lönsamhet ut då, finns det någon årsredovisning eller liknande?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Då måste detta vara ett typo:
https://www.boringcompany.com/projects#hyperloop
https://www.boringcompany.com/hyperloop

Hyperloop är i praktiken en idé som används i marknadsföring och inte en produkt. Lite som Optimus.

Hyper-loop-pappret finns fortfarande på Teslas webbplats för övrigt:
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... -alpha.pdf
Skriv svar